نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
آهنگساز سریال «کیمیا» در گفتوگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» مطرح کرد
آرمان موسیپور: موسیقی فیلم باید آنقدر قدرت روایت داشته باشد که دیگر نیازی به استفاده از کلام حس نشود
موسیقی ما – شبکه دوم سیما از هفته اول مهرماه سریال جدیدی را روی آنتن خود دارد که یکی از سنگینترین پروژههای رسانه ملی محسوب میشود. سریال «کیمیا» به کارگردانی «جواد افشار» در یکصد و ده قسمت تولید شده و لقب طولانیترین مجموعه تاریخ تلویزیون را به خود اختصاص داده است. ساخت موسیقی متن و تیتراژ کیمیا توسط آهنگسازی انجام شده که تحصلیکرده آلمان است و در سینما و تلویزیون حضور پررنگی دارد. «آرمان موسیپور» این روزها در استودیوی شخصی خود مشغول ساخت قطعات جدید برای کیمیا است و ما هم در همین روزهای شلوغ به سراغش رفتیم. او در گفتگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» تجربه ساخت موسیقی برای کیمیا و جزئیات موسیقایی و تیتراژ جدید آن در آینده را تشریح کرد. از سوی دیگر تا روزهای پایانی شهریورماه نام «محسن چاوشی» به عنوان خواننده تیتراژ کیمیا مطرح میشد اما همزمان با پخش سریال، «علیرضا قربانی» از این طریق مهمان منازل مخاطبان شد. یکی دیگر از مباحث گفتگو با آرمان موسیپور هم همین تغییرات بود و او برای اولین بار جزئیات این اتفاقات را توضیح داد.
*ماندگاری موسیقی اینسترومنتال بسیار بیشتر از کارهای باکلام است*
ما این روزها در سریال کیمیا هر شب پخش داریم و کار آهنگسازی را انجام میدهیم اما یک سری نکات ریز را مدنظر میگیرم که شاید اصلا با توجه به کیفیت بد پخش تلویزیون ما، شنیده نشود. اما روی همان نکات چهار یا پنج ساعت زمان صرف میکنم تا اثرم با بهترین شکل ممکن به گوش مخاطب برسد. ببینید از نظر مالی و شهرت، موسیقی فیلم با موسیقی پاپ قابل مقایسه نیست و شهرت و درآمد کمتری دارد. اما عشق و علاقه من به این کار باعث شده که چنین مسیری را دنبال کنم. این روزها سیاستگذاریها و علاقه مردم به موسیقی باکلام است اما در آینده معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ دهد. اما موسیقی اینسترومنتال و کاری که برای ارکستر نوشته و تنظیم میشود به هرحال قابل نقد است و از گذشته بوده و تا آینده هم خواهد بود. کلا هدف من این است که کاری درست و برای ارتقای فرهنگ و ذائقه شنیداری مخاطبان انجام دهم. به دنبال این نیستم که صرفا جمعی از جوانان کار من را دوست داشته باشند و در ماشینها و مهمانیهای خود پخش کنند. سعی میکنم در سکوت و بیحاشیه، کار درست را انجام دهم.
- * از تجربه حضور در پروژه طولانیترین سریال تاریخ تلویزیون برای ما بگویید و اینکه چه بازخوردهایی از دیگران گرفتهاید و روند آهنگسازی این سریال تا کنون چگونه بوده است؟
- *همین لفظ طولانیترین و صد و ده قسمتی که پیش رو داشتید آیا باعث نشد که در پذیرش پیشنهاد همکاری تردید کنید؟
- * با توجه به این روندی که اکنون همزمان با پخش کار آهنگسازی را انجام میدهید یعنی تا پایان این صد و ده قسمت سریال شما هم مشغول خواهید بود؟
- * سریال کیمیا در عین اینکه روایتگر یک سری اتفاقات تاریخی است، مضامین عاشقانه هم دارد. میخواهم بدانم شما در ساخت موسیقی این کار بیشتر به سمت کدام یک از این دو اِلِمان اصلی داستان گرایش داشتید؟
- * به موسیقی شخصیتپردازانه اشاره کردید و این مساله در سریالهای ملودرامی که پنج یا شش شخصیت اصلی دارد، نمود بیشتری پیدا میکند. اما در سریالی مثل کیمیا با حدود سیصد بازیگر و قریب بیست یا سی شخصیت اصلی چگونه امکانپذیر است؟
- * یکی از معضلات سریالهای طولانی این است که معمولا آهنگسازان دو یا چند تم محدود را انتخاب میکنند و تا پایان سریال فقط روی همان چند تم و ملودی مانور میدهند. موسیقی بسط و گستردگی پیدا نمیکند و نهایتا به ورطه تکرار در آن پروژه گرفتار میشوند. با توضیحاتی که بیان کردید فکر میکنم چنین اتفاقی برای کیمیا رخ نخواهد داد. درست است؟
- * برسیم به تیتراژ این سریال و اینکه چند ماه قبل اسم «محسن چاوشی» به عنوان خواننده کیمیا مطرح شد. پس از یک سری اتفاقات مجهول و بدون اینکه دلیل واضحی عنوان شود او اعلام کرد تیتراژ این سریال را نمیخواند. فکر میکنم شما به عنوان آهنگساز بدانید که چه فعل و انفعالاتی رخ داد و بتوانید برای اولین بار در این زمینه توضیح دهید.
- * قطعه تیتراژ باید با موسیقی متن سریال در ارتباط باشد و در نود و نه درصد موارد، آهنگساز سریال خودش هم ملودی تیتراژ را ساخته است. خودتان هم در موارد زیادی چنین کاری انجام دادهاید. اما این نحوه انتخاب و حضور محسن چاوشی و علیرضا قربانی که توضیح دادید به نظر من با استقلال شخص آهنگساز و تخصصش منافات دارد و کلا زیر سوال میرود.
- * کمی بیشتر درباره روند ساخت تیتراژ پایانی با صدای علیرضا قربانی توضیح میدهید؟
- * خواننده آن تیتراژ جدیدی هم که برای قسمتهای آینده آماده خواهید کرد باز هم علیرضا قربانی است؟ و آیا احتمال دارد خارج از فضای سریال هم با یکدیگر همکاری داشته باشید؟
- * همکاری با علیرضا قربانی در مقوله تیتراژ سریال ریسک زیادی برای آهنگسازان دارد. زیرا هر اثری که با صدای ایشان در سریال شنیده شود فورا توسط مخاطبان در ترازوی قیاس با آثاری نظیر «شب دهم»، «مدار صفر درجه» و «پرده نشین» قرار میگیرد. شما هنگام ساخت تیتراژ کیمیا به این قیاس مخاطبان و سابقهای که از آقای قربانی موجود بود توجه کردید؟
- * پس فکر میکنید تیتراژ کیمیا به جمع آثار ماندگار این خواننده راه پیدا کند و در کنسرتهای ایشان شنیده شود؟
*ماندگاری موسیقی اینسترومنتال بسیار بیشتر از کارهای باکلام است*
- * شما در سال 89 و زمان پخش سریال «فاصلهها» مصاحبهای انجام دادید و گفتید که با مقوله ترانه و کلام در تیتراژ مخالف هستید در این مصاحبه هم اشاره کردید که مقوله تیتراژ و انتخاب خواننده در اختیار تهیهکننده و تلویزیون است. هنوز هم پس از گذشت پنج سال این دیدگاه و مخالفت را دارید؟
- * با وجود این دیدگاه و ترجیحی که دارید طی سالهای گذشته تیتراژهایی را با موسیقی شما و صدای خوانندگانی نظیر علی لهراسبی و محمد علیزاده و امیر عظیمی شنیدیم که کارهای موفقی بودند. در همکاری بین یک آهنگساز و خواننده همین موفقیت باعث ایجاد وسوسه برای همکاریهای بیشتر میشود و حتی بعضا دیده شده که دو هنرمند از یک موسیقی فیلم به آلبوم رسیدهاند. اما چرا برای شما اینگونه نبود و دیگر با این خوانندهها خارج از فیلد سریال و سینما همکاری نکردید؟
ما این روزها در سریال کیمیا هر شب پخش داریم و کار آهنگسازی را انجام میدهیم اما یک سری نکات ریز را مدنظر میگیرم که شاید اصلا با توجه به کیفیت بد پخش تلویزیون ما، شنیده نشود. اما روی همان نکات چهار یا پنج ساعت زمان صرف میکنم تا اثرم با بهترین شکل ممکن به گوش مخاطب برسد. ببینید از نظر مالی و شهرت، موسیقی فیلم با موسیقی پاپ قابل مقایسه نیست و شهرت و درآمد کمتری دارد. اما عشق و علاقه من به این کار باعث شده که چنین مسیری را دنبال کنم. این روزها سیاستگذاریها و علاقه مردم به موسیقی باکلام است اما در آینده معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ دهد. اما موسیقی اینسترومنتال و کاری که برای ارکستر نوشته و تنظیم میشود به هرحال قابل نقد است و از گذشته بوده و تا آینده هم خواهد بود. کلا هدف من این است که کاری درست و برای ارتقای فرهنگ و ذائقه شنیداری مخاطبان انجام دهم. به دنبال این نیستم که صرفا جمعی از جوانان کار من را دوست داشته باشند و در ماشینها و مهمانیهای خود پخش کنند. سعی میکنم در سکوت و بیحاشیه، کار درست را انجام دهم.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آبان 1394 - 09:51
دیدگاهها
به نظر من دیگه حضور آقای قربانی تو سریال های تلویزیون دیگه تکراری شده.
واقعا نمیدونم چرا از بقیه خواننده ها استفاده نمیشه...
قربانی عالیه
موفق باشيد
بنظرم علیرضا قربانی فوق العادست دمش گرم
چه خوب که قربانی خوند
آقای قربانی خیلی خوب میخونه
کاش محسن میخوند
آرمان جان عزيز حق با شماس..کارهاى شما پر محتواس
هم موسیقی تیتراژ وهم موسیقی تم عالیه
موسيقي بينظير بين المللي شما تحسين برانگيز است موفق باشيد
محسن به دلیل جهت دار بودن فیلم، منصرف شد
مگه ایشون به جز کاور کارهای هانس زیمر کاردیگه ای هم میکنن؟
اقا کم از اسم محسن چاوشی استفاده کنید . از سکوتش سو استفاده نکنید دیگه
کارت درسته ها درست
موسيقي بسيار زيبايي ست مثل هميشه لذت بخش ، در اوج باشيد و موفق
امیدوارم جرئت تهیه کننده ها خیلی بیشتر بشه و از خواننده های محبوب و جوونی که تا حالا تیتراژ نخوندن یا کم خوندن استفاده کنن
بهترین گزینه علیرضا قربانی بود
خیلی خوشحال شدم ک قربانی کار و خونده
با اینکه از طرفدارای قدیمی محسن چاوشی بودم و هستم ولی چاوشی هم سبکش متفاوت تره هم اینکه قطعا سطح قربانی و همایون و چندتا خواننده دیگه خیلی بالاتر از موسیقی ایرانه
و اینکه قربانی بهترین خواننده کل موسیقی ایران از دهه هشتاد تا ب امروز بوده (دیدگاه شخصی) و امیدوارم همچنان با آلبوم های متفاوتش ما رو ب وجد بیاره (مثل هم آواز پرستوهای آه ، سودایی حریق خزان و ...)
موسیقی متن "آذر شهدخت پرویز و دیگران" هم زیبا بود البته وحید تاج هم از اون خواننده های سطح بالا و خوش صداست
با آرزوی خوشکامی برای آرمان موسی پور ، قربانی ، همایون تاج چاوشی و ...
لطفا جو سازی نکنید ک تهیه کننده از کار محسن خوشش نیومده
محسن مانند تیتراژ چ و بقیه به دلیل جهت دار بودن سیاسی فیلم کیمیا تیتراژ رو نخوند .
چاوشي كار خودش انجام ميده و دوس نداره ديگران دخالتي كنند
و اين در دنياي حرفه اي موسيقي عادي هست
و چون دوستان انتظار ديگري از چاوشي داشته اند ايشون هم قبول نكرده ...
واقعا عالي بود
افزودن یک دیدگاه جدید