یک پیانیست کلاسیک صددرصد ایرانی
نمیتوانم با قطعیت بگویم که هیچ پیانیستی جای آندره آرزومانیان نمیآید اما احتمال خیلی کمی وجود دارد که به این زودیها پیانیستی با ذوق و پنجه پرتوان او در موسیقی ایران فعالیت کند.
یکی از دردسرهای بزرگ اکثر آهنگسازان این است که نوازنده با آهنگسازی آشنایی نداشته باشد و در اجرای قطعات آن درک عمیق و لازم را به کار نبندد. آرزومانیان اما از آن دسته نوازندگانی بود که نه تنها آشنایی بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک غربی داشت و در نوازندگیاش به وضوح میشد تبحر را دید که در آهنگسازی هم چیرهدست بود. با این حال تواضع مثالزدنیاش هرگز مانع از این نمیشد که در اجرای قطعات همکاران آهنگسازش فعالیت نداشته باشد و پارت پیانو قطعاتشان را اجرا نکند. در کنار اینها آرزومانیان در اجرای قطعات پیانوی هر آهنگسازی بسیار همگام و همسو با سبک آن آهنگساز مینواخت و در این زمینه بسیار استادانه عمل میکرد. آنقدر که به اعتقاد بسیاری از آهنگسازانی که با او همکاری داشتند او به بار معنوی قطعات میافزود. اگر لازم بود میزانهایی را بسته به سبک و سیاق آهنگساز و حال و هوای قطعه آرامتر و در صورت لزوم قویتر مینواخت تا آن حال خاص دربیاید.
آندره آرزومانیان بیشک یکی از پیانیستهای کلاسیکی بود که بسیار خوب به حال و هوای ایرانی قطعات آهنگسازان اشراف داشت و این را در شیوهی نوازندگیاش نشان میداد. اگر سلوی پیانوی آلبوم "قطعاتی برای پیانو و ارکستر" مجید انتظامی را شنیده باشید، شما هم به این نکته اعتراف میکنید که چقدر خوب از پس اجرای دشوار و تکنیکی قطعاتی با تم آذری برآمده. قریحهای که در کمتر پیانیست کلاسیکی پیدا میشود. شاید یکی از دلایل توفیقش در نواختن شیرین قطعات با تم ایرانی آشنایی بسیار خوب او با موسیقی پاپ بود که باعث شده بود درک عمیقی از قطعهای که در حال نواختنش بود پیدا کند. او تنها یک نوازندهی در حال انجام وظیفه نبود.
علاوه بر این او در مقام آهنگساز بویژه آهنگساز موسیقی فیلم ملودیپرداز خوش ذوقی بود و طی سالهای فعالیتش در این حوزه هم توانست با سینماگران برجستهای همکاری داشته باشد و موسیقیهای خوبی هم بسازد.
نسل قدیم نوازندگان و آهنگسازان ایرانی را شاید هرگز نتوان با نسل جدید مقایسه کرد چرا که اغلبشان روحیهای تجربهگرا داشتند و بنا به این داشتن چنین روحیهای هرگز خود را در حصار یک سبک قرار نمیدانند. اتفاقی که باعث میشد با سبکها و فرمهای دیگر آشنا شوند؛ چیزی که خواه ناخواه روی هنرشان تاثیری شگرف میگذاشت و آن را ماندگار میکرد.
یکی از دردسرهای بزرگ اکثر آهنگسازان این است که نوازنده با آهنگسازی آشنایی نداشته باشد و در اجرای قطعات آن درک عمیق و لازم را به کار نبندد. آرزومانیان اما از آن دسته نوازندگانی بود که نه تنها آشنایی بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک غربی داشت و در نوازندگیاش به وضوح میشد تبحر را دید که در آهنگسازی هم چیرهدست بود. با این حال تواضع مثالزدنیاش هرگز مانع از این نمیشد که در اجرای قطعات همکاران آهنگسازش فعالیت نداشته باشد و پارت پیانو قطعاتشان را اجرا نکند. در کنار اینها آرزومانیان در اجرای قطعات پیانوی هر آهنگسازی بسیار همگام و همسو با سبک آن آهنگساز مینواخت و در این زمینه بسیار استادانه عمل میکرد. آنقدر که به اعتقاد بسیاری از آهنگسازانی که با او همکاری داشتند او به بار معنوی قطعات میافزود. اگر لازم بود میزانهایی را بسته به سبک و سیاق آهنگساز و حال و هوای قطعه آرامتر و در صورت لزوم قویتر مینواخت تا آن حال خاص دربیاید.
آندره آرزومانیان بیشک یکی از پیانیستهای کلاسیکی بود که بسیار خوب به حال و هوای ایرانی قطعات آهنگسازان اشراف داشت و این را در شیوهی نوازندگیاش نشان میداد. اگر سلوی پیانوی آلبوم "قطعاتی برای پیانو و ارکستر" مجید انتظامی را شنیده باشید، شما هم به این نکته اعتراف میکنید که چقدر خوب از پس اجرای دشوار و تکنیکی قطعاتی با تم آذری برآمده. قریحهای که در کمتر پیانیست کلاسیکی پیدا میشود. شاید یکی از دلایل توفیقش در نواختن شیرین قطعات با تم ایرانی آشنایی بسیار خوب او با موسیقی پاپ بود که باعث شده بود درک عمیقی از قطعهای که در حال نواختنش بود پیدا کند. او تنها یک نوازندهی در حال انجام وظیفه نبود.
علاوه بر این او در مقام آهنگساز بویژه آهنگساز موسیقی فیلم ملودیپرداز خوش ذوقی بود و طی سالهای فعالیتش در این حوزه هم توانست با سینماگران برجستهای همکاری داشته باشد و موسیقیهای خوبی هم بسازد.
نسل قدیم نوازندگان و آهنگسازان ایرانی را شاید هرگز نتوان با نسل جدید مقایسه کرد چرا که اغلبشان روحیهای تجربهگرا داشتند و بنا به این داشتن چنین روحیهای هرگز خود را در حصار یک سبک قرار نمیدانند. اتفاقی که باعث میشد با سبکها و فرمهای دیگر آشنا شوند؛ چیزی که خواه ناخواه روی هنرشان تاثیری شگرف میگذاشت و آن را ماندگار میکرد.
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 خرداد 1389 - 00:00
دیدگاهها
خانم قاضی زاده درسته که باید قدر این هنرمند را بدانیم اما دلیل نمیشه که بخوایم با تعاریف اشتباه ، بزرگ نمایی بکنیم
همه می دانیم که بهترین پیانیست ایران در دوران معاصر ((شادروان عبدی یمینی)) بود.
خانم قاضی زاده گرامی تعاریف شما اشتباه است
سلام...خدا آقای آرزومانیان رو بیامرزه...من که واقعا صدای سازشونو دوست داشتم...آقای ناصر نویسنده که اصلا نگفته بود آقای ارزومانیان بهترین بوده...صرفا تعریف کرده بود...
آندره بهترین بود...حیف که زود از دست رفت..
به گواهی کار های انجام شده بدون هیچ حرف و صحبتی استاد فریبرز لاچینی
اندره ارزومانیان بهترین پیانیست تاریخ ایرانه . اقای ناصر لطفا بدون اگاهی و شناخت
اطلاعات غلط نده
اندره بهترین پیانیست تارخ ایرانه
خدا رحمتش کنه نوازنده خوبی بود.ولی بهترین نبود اطلاعات همتون غلطه..امیر فتحی و انوشیروان روحانی و شهرداد روحانی و فریبرز لاچینی بهترینای پیانیستای ایرانند.شک نکیند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم آندر آرزومانیان در عرصه نوازندگی پیانو در ایران تک بود.لطف کنید آخرین آلبوم ایشان با بابک شهرکی رو هم گوش کنید(آخرین آواز عشق).کسی مثل او نمی آید.کسی آرزومانیان نمی شود
سلام
من نمیدونم رو چه معیاری بهترین پیانیست رو انتخاب میکنید!!!
مگه مسابقه ای بینشون برگزار کردید؟
دلیل نمیشه که چون آهنگ های یک نوازنده زیباتره و از آهنگش لذت میبرید اون پیانیست بهتری باشه ، در اصل اون آهنگساز بهتری است.
مثلا یانی تو جهان مشهوره بخاطر موسیقیه فوق العادش ولی آیا بهترین پیانیسته؟ نه یانی آهنگساز فوق العاده ای هست
مسابقات پیانو در جهان هر 5 سال برگزار میشه و اونجا شرکت کنندگان قطعات یکسانیو مینوازن و نسبت به تکینک و سرعت و احساس و زیبایی و ... بهشون امتیاز میدن
افزودن یک دیدگاه جدید