گفت و گو با اردشیر کامکار و آهنگساز آهنگ جام جهانی سال 1998 فرانسه
تلویزیون کلیپ ترویجکننده پهلوانی را پخش نکرد!
موسیقی ما - * به پیشای جوانان ایران زمین/ به میدان درآیید و گامی نهید .... صعود بهیادماندنی ایران به جام جهانی فوتبال در 8 آذر سال 1376 اتفاقی نبود که به راحتی میسر شده باشد و هموار شدن راه ایران بسیار سخت و دور از انتظار بود چنان که پس از شکستهای متوالی آنگاه که بر تیم استرالیا پیروز شدیم جشنی ملی سراسر کشور را فراگرفت. آن روزها هنوز مساله ساختن آهنگی برای تیم ملی چندان مرسوم نبود و بازار داغی برای آهنگسازی به این منظور به وجود نیامده و ضمنا دغدغهای به فدراسیون فوتبال افزوده نشده بود. اما شور فوتبال در مردم آنچنان موج میزد که هر هنرمندی اگر آن روزها برای تیم ملی فوتبال اثری میخواند در حقیقت نهتنها حمایتی از ورزشکاران کرده بود، بلکه زحمات آنان را ارج نهاده و بر محبوبیت خویش افزوده بود، چراکه ابتکار خوبی محسوب میشد. برای جام جهانی 1998 فرانسه از صداوسیما کلیپی چندبار پخش شد که در آن شهرام ناظری در دستگاههای همایون و چهارگاه آواز میخواند و روحیه شکستناپذیری را ترویج میکرد. هرچند این کلیپ تنها چندبار پخش شد اما خاطره آن همچنان باقی است. با اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و آهنگساز قطعه در این خصوص گفتوگو کردهایم.
بسیاری اعتقاد داشتند این موسیقی به علت ارکسترال بودن و اینکه روی دستگاه چهارگاه که لحنی حماسی دارد، ساخته شده بود برای جام جهانی و فوتبال نشاط کافی را نداشت و بسیار برای شنونده سنگین بود.
امکان دارد، چراکه ما زیاد جنبه نشاط را در نظر نگرفتیم و بیشتر جنبه حماسی را در نظر داشتیم. ما میخواستیم آن روح پهلوانی که در زورخانهها هست را در این آهنگ نشان دهیم، چراکه تفکر پهلوانمنشی پشت آن بود. شاید به قول شما خیلی بانشاط نبود یا نوع موسیقیای که کار شد به هرحال برای شنونده عادی سنگین بود.
مثلا میخواستم از سازهای ضربهای استفاده کنم، چراکه بهکار بردن سازهای ضربهای به آن تحرک میداد و حرکتی ایجاد میکرد، اما تنها توانستیم ضرب زورخانهای را اجرا کنیم.
- چطور شد به فکر ساختن آهنگی برای جام جهانی افتادید؟ آیا شما هم به فوتبال علاقه دارید؟
- به سفارش صداوسیما موسیقی را ساختید؟
- درخواست صداوسیما ساخت کلیپ بود یا آهنگ؟
- چطور شد همایون و چهارگاه را از دستگاهها برای ساختن آهنگ انتخاب کردید؟
- معیار شما برای انتخاب آقای ناظری بهعنوان خواننده چه بود؟ آیا خواننده دیگری نمیتوانست آن را بخواند؟
- فکر میکنید برای آهنگ جام جهانی آیا موسیقی اصیل باید محور عمل قرار بگیرد یا موسیقی پاپ؟
- چرا صدای حماسی را مناسب کار خود میدید، در صورتی که بنان آهنگ ای ایران را در دستگاه دشتی خوانده که صدای قلندرانهای ندارد، اما کار خوب و جاویدانی از آب درآمده است. فکر نمیکنید صداهای دیگری را نیز میتوانستید انتخاب کنید؟
- چرا صداوسیما پخش کلیپ تولید شده را خیلی زود کنار گذاشت و به غیر از یکی دو بار دیگر پخش نکرد؟
- یعنی موسیقی یکبارمصرف بود یا کلیپش راضیکننده نبود یا شعر و مضمونی که در آن به کار رفته بود دیگر قابل استفاده نبود؟
بسیاری اعتقاد داشتند این موسیقی به علت ارکسترال بودن و اینکه روی دستگاه چهارگاه که لحنی حماسی دارد، ساخته شده بود برای جام جهانی و فوتبال نشاط کافی را نداشت و بسیار برای شنونده سنگین بود.
امکان دارد، چراکه ما زیاد جنبه نشاط را در نظر نگرفتیم و بیشتر جنبه حماسی را در نظر داشتیم. ما میخواستیم آن روح پهلوانی که در زورخانهها هست را در این آهنگ نشان دهیم، چراکه تفکر پهلوانمنشی پشت آن بود. شاید به قول شما خیلی بانشاط نبود یا نوع موسیقیای که کار شد به هرحال برای شنونده عادی سنگین بود.
- فکر میکنید اکنون چه نوع موسیقیای به این منظور باید تولید شود؟
- انتقادی که این روزها به علت موسیقی ساخته شده برای جام جهانی به فدراسیون فوتبال میشود، این است که میگویند جنس صدای احسان خواجهامیری مناسب ایجاد شور پیروزی در روحیه تیم ملی نیست.
مثلا میخواستم از سازهای ضربهای استفاده کنم، چراکه بهکار بردن سازهای ضربهای به آن تحرک میداد و حرکتی ایجاد میکرد، اما تنها توانستیم ضرب زورخانهای را اجرا کنیم.
- چرا نتوانستید آنچه مدنظر داشتید را اجرا کنید یا اگر موافقتی لازم بود چرا موافقت نشد؟
- بسیاری با آهنگی که برای جام جهانی فوتبال تولیدشده مخالفند و جنس صدای خواننده و نوع آن را زیرسوال بردهاند، اما بسیاری هم بر این باورند که جنس صدای خواننده مهم نیست مهم جذابیت اثر است. نظر شما چیست؟
منبع:
روزنامه فرهیختگان
تاریخ انتشار : شنبه 10 خرداد 1393 - 14:39
دیدگاهها
ممنون از آقای کامکار که نـشنیده نـظـر نـمی دهـنـد ...!!
ای کــــاش همه ی افراد و مردم سرزمینم همینطور حرفه ای و منصفانه با این کار برخورد میکردند ...
انصافا این اثر احسان خواجه امیری یکی از باکلاس ترین کارهای تولید شده برای فوتبال در بعد از انقلاب هست
و در عین سادگی تمام عیارش چه در صدا و چه در شعر یه کار ماندگار و به یادماندنی تولید شده ...
کاری که تمام سلایق جامعه چه مردم عادی و چه ورزشکاران و چه هنرمندان رو پوشش میده ...
آهنگ دروازه های دنیای احسان خواجه امیری توی ماهور هستش
ریتم برزیلی داره و شعرش یه شعر حماسی ه و از ساز های ایرانی استفاده شده
این یعنی شاهکار یه ملودی توی ماهور با ریتم برزیلی!!!
افزودن یک دیدگاه جدید