جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
یک گفت و گوی جالب با خالق «نه فرشته ام نه شیطان»
تهمورس پورناظری: کسی که موفق است علیه کار موفق دیگر هیچ حرفی نمی‌زند
موسیقی ما- حالا او یکی از پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی ایرانی را آهنگسازی کرده و همچنان به اجرای کنسرت‌های آلبوم موفق در همراهی با همایون شجریان ادامه می‌دهد. تهمورس پورناظری از جمله آهنگسازان جوان و موفق موسیقی ماست که در دومین جشن سالانه سایت موسیقی ما بخش مهمی از جوایز کار‌شناسی و مردمی را از آن خود کرد. موسیقی ما با مصنف آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» گفت‌و‌گوی متفاوتی انجام داده که شرح آن را در ادامه مطلب می‌خوانید:
 
  • - خودتان فکر می‌کردید امروز که با شما صحبت می‌کنم کارتان چند بار تجدید چاپ شده باشد و بعد از یک اجرای پر تمدید در تهران، تور شهرستان‌ها را هم با موفقیت پشت سر بگذارید؟
اگر بخواهم راستش را بگوییم از‌‌ همان موقعی که کار تصنیف و تنظیم به پایان رسید مطمئن بودم یک کار موفق است اما تصور اینکه وارد زندگی مردم شود را نداشتم. می‌دانستم شنیده می‌شود و گل هم خواهد کرد. چون چیده‌مان، وسواس و احساساتی که در پشت کار وجود داشت به نحوی بود که می‌توانست «نه فرسته‌ام نه شیطان» را موفق کند. اما اینکه وارد زندگی مردم شود و صد‌ها فیلم از تصاویر بچه‌های ۳- ۴ ساله‌ای که دارند کار را می‌خوانند برای ما ارسال شود را پیش‌بینی نمی‌کردم.
 
  • - از نظر شما چرا «نه فرشته‌ام نه شیطان» تا این حد مورد توجه عموم مردم قرار گرفت؟
جواب این سوال را باید در فضای حسی که موسیقی توانسته با مردم برقرار کند جستجو کنید. این کار تاکنون ۵ بار تجدید انتشار داشته است در حالی که اصلا در جایی ندیدم که دوستان مطبوعاتی این قضیه را اعلام کنند.
 
  • - این یک مسیر انتخابی بود یا ...
هدف همه آهنگسازان این است که کاری بسازند که در جان و دل مردم و مخاطب رسوخ کند. هیچ آهنگ سازی نمی‌تواند ادعا کند من کاری را ساخته‌ام بدون آنکه رسوخ کردن آن در میان مخاطبان برایم اهمیتی داشته باشد. اگر به سابقه سال‌هایی که من آهنگ سازی کرده‌ام نگاه کنید متوجه می‌شوید که خود من هم نمی‌توانم ادعا کنم کارم حتما به این درجه از شهرت می‌رسد. در طی ۱۸ سالی که مشغول آهنگسازی بودم کارهایی را ارائه داده‌ام که در میان مردم گل کرده‌اند. به علاوه کارهایی هم داشته‌ام که فروش خوبی داشته‌اند اما داستان «نه فرشته‌ام نه شیطان» با کارهای قبلی‌ام به کلی متفاوت است.
 
  • - من به عنوان یک مخاطب با این مقوله مواجه شدم که محبوب‌ترین قطعات اجرا شده در کنسرت (به لحاظ حجم تشویقی که پس از اجرا در پی داشتند) با آنچه پیش از این بین مردم جا افتاده بود متفاوت بودند. قطعاتی که درون مایه کردی داشتند یا ضربی بودند بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
یقینا نت به نت این کار فکر شده بود. البته اصلا منظورم این نیست که عزیزانی دیگری که در عرصه موسیقی ایرانی کار می‌کنند آثارشان قکر شده نیست. اما وسواسی که در کار بود اصلا از نوع وسواس‌های صرفا موسیقایی نبود. در این کار هم من و هم همایون شجریان خیلی وسواس به خرج دادیم. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کنیم که در برخی مواقع برقراری برخی ترکیب‌ها به جواب‌هایی مثل «بیداد» یا «گل صد برگ» منتهی می‌شود. این‌ها ترکیب‌هایی هستند که جواب می‌دهند. شاید به واسطه هم احوالی یا هم هدفی آهنگساز و خواننده باشد. ما هم در این کار یک هدف مشترک حسی داشتیم و تا آنجایی که من دیدم احساس می‌کنم توانستیم به آن هدف نزدیک شویم.
 
  • - شما سعی داشتید بگویید موسیقی ایرانی متعلق به یک قشر خاص نیست؟
یقینا و با افتخار می‌گویم من برای مردم کار می‌کنم. اصلا ذات موسیقی که منتشر می‌شود و به روی صحنه می‌روی همین است. کار باید برای مردم باشد نه هیچ چیز و هیچ هدف دیگر.
 
  • - در این بین انتقادهایی از سوی برخی افراد مطرح شد مبنی بر اینکه چنین موسیقی دارای اصالت نیست یا یک موسیقی بازاری است؟
چه کسی می‌خواهد این انگ را بزند. اگر آن شخص منتقد موزه دار موسیقی است بهتر از من می‌داند که موزه خاصیت موزه‌گی دارد. اما اگر مولف و مصنف روی صحنه موسیقی است باید ببینیم چه جایگاهی دارد. باید ببینیم در کارنامه کاری خودش چه دستاوردهایی دارد و اصلا چه کارهایی انجام داده است.
 
  • - و این نگاه قرار است ما را به چه نقطه‌ای برساند؟
بالاخره اگر طرف من یک آهنگساز موفق باشد که در عرصه موسیقی ایرانی دستاوردهای چشم گیری دارد اصلا چنین انتقادی را مطرح نمی‌کند. کسی که موفق است علیه کار موفق هیچ حرفی نمی‌زند. چرا که من معتقدم هر کار موفقی می‌تواند راهگشای کار دیگران باشد. همانطور که گذشتگان ما و حتی هم نسلان ما کارهای موفقی انجام داده‌اند که راه را به سوی ما گشوده‌اند. مشکل اساسی که به نظر من باید بیشتر روی آن تمرکز کنیم این است که برخی از ما فراموش می‌کنیم که همگی روی یک محمل نشسته‌ایم. وقتی این نکته اساسی را فراموش کنیم طبیعی است که در ادامه مقابل هم قرار می‌گیریم.
 
  • - این موفقیت را باید بیشتر به نام مصنف کار بگذاریم یا خواننده یا...
لازم نیست موفقیت به نام یک نفر نوشته شود. ما همه با هم این کار را انجام داده‌ایم.
 
  • - با موفقیتی که حداقل از منظر مردم برای شما ایجاد شده باز هم می‌پذیرید که «نه فرشته‌ام نه شیطان» دارای اشکالاتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود؟
طبیعتا. خلقت خداوند یعنی انسان روزانه هزاران نفر از هم نوعانش را از بین می‌برد دیگر وای به حال ما.
 
  • - آیا به نظر شما آواز توسط این کار عمومی شده؟
ما‌‌ همان جایی هستیم که آن را می‌خواستیم.
 
  • - کجا؟
یک جای خوب. به این دلیل جای خوب که هم وطن من امروز موسیقی هم وطنش را گوش بدهد. بیایید به اهمیت این موضوع فکر کنیم.
 
  • - به نظر می‌رسد در این کار حضور گیتار یا سایر سازهای غربی موجه است. پیش از این شاهد کارهایی بودیم که تنها به یک تلفیق ساختاری رسیده بودند و حضور ساز‌ها در کنار هم به عنوان یک وصله ناچسب به حساب می‌آمد...
مخاطب اصلی موسیقی دنبال توجیه نیست. این مخاطب می‌خواهد از موسیقی که تنها هدفش آرامش بخش بودن، احساسات عاطفی را برانگیختن و حال او را خوب کردن است استفاده کند. (البته در این بین موسیقی معنوی را فاکتور می‌گیریم). آنچه در موسیقی که اجرا می‌شود نکته اساسی است این است که حال مخاطبش را خوب کند. پس چنین مخاطبی دنبال توجیه، توضیح و نقد نیست. در یک لحظه یک کار را می‌شوند. اگر تا ۴۰ ثانیه با آن کار رابطه برقرار کرد می‌تواند شنیدن آن کار را ادامه دهد. در غیر این صورت کار آن آلبوم یا قطعه برای مخاطب تمام شده است.
 
  • - به هر حال تلفیق جنس دیگری داشت و این نکته می‌تواند حائز اهمیت باشد؟
هدف من ساختن قطعه‌ای که در آن گیتار هم حضور داشته باشد نبود. من کاری نساختم که حتما در آن ارکستر زهی وجود داشته باشد. آهنگ ساخته شده اما به فراخور احوال کار ارکستراسیون کار انجام شده و تنظیم صورت گرفته است.
 
  • - با این وجود به نظر می‌آید در کنسرت «چرا رفتی؟» دو ساز گیتار و کاخون اصلا شنیده نشدند؟
اینکه این دو ساز کمتر شنیده نشدند مربوط به صدابرداری و اساسا مشکل صدا در سالن‌های ماست. تالار وزارت کشور و امکانات موجود در آن برای اجرای کنسرت مناسب نیست. اگر بنا باشد اینگونه نگاه کنیم می‌شود گفت در قطعه چرا رفتی هم صدای سه تار به خوبی شنیده نشد. اما دلیلش چیست؟ اینکه نوازنده سه تار خوب نبوده؟ قطعا نه.
 
  • - به هر حال شما قطعات کنسرت را بر اساس امکانات صوتی و به علاوه لحاظ کردن این موضوع که نوازنده‌های نام آشنایی که در آلبوم با شما هم کاری کردند را در اختیار ندارید تنظیم کرده‌اید...
ما در ارکستر زهی و سازهای کوبه‌ای مشکلی نداشیتم و از سوی دیگر قطعه «چونی بی‌من» در روز کنسرت، در مقایسه با آنچه مردم در آلبوم شنیده بودند خیلی بهتر اجرا شد. تنظیم در این بین تغییری نکرده بود اما مشکلات صدابرداری وجود داشت. من باید به اینکه انگشت تاکید بگذارم که صدایی که ما روی سن می‌شنویم با آنچه مردم در سالن می‌شنوند صد در صد متفاوت است و بنابراین قضاوت من چندان به واقعیت نزدیک نیست.
 
  • - موسیقی ایرانی حداقل تا این یکی دو سال اخیر از منظر اقتصاد هنر ورشکسته بود. وضعیت تا آنجا پیش رفت که برخی از مصنفان و خوانندگان آثار باید کار خود را با چانه زنی‌های فراوان به ناشر می‌سپردند. اما امروز شاهد اتفاقی هستیم که فارغ از تعاریف و انتقادهایی که از دو طرف (مردم و برخی کار‌شناسان) در مورد آن وجود دارد، می‌تواند بالندگی اقتصادی را هم به دنبال داشته باشد. چرا؟
خود کار است که می‌تواند خودش را در عرصه پیش ببرد. البته نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم چون در طی شش ماهی که از انتشار آن می‌گذارد فقط حاشیه داشته و بس. وضعیتی که امروز نه فرشته‌ام نه شیطان دارد را خودش برای خودش فراهم کرده است. بنابراین می‌خواهم بگویم هیچ کاری با هیچ ترفندی، تبلیغی، رشوه‌ای و با هیچ پارتی بازی نمی‌تواند وارد اتمسفر احساسی مردم شود.
 
  • - به هر حال تبلیغات و معرفی هم در این بین نقش خود را ایفا کرده‌اند...
با نظر شما مخالفم.
 
  • - به هر حال خیلی از حاضرین در سالن وزارت کشور اولین بار قطعه چرا رفتی را روی آنتن شبکه‌های ماهواره‌ای یا در شبکه‌های مجازی دیده بودند.
اجازه دهید من از شما یک سوال بپرسم. آیا اولین آهنگی که در تاریخ موسیقی ایران روی آن تصویر گذاشته شده چرا رفتی بوده؟
 
  • - قطعا نه. اما یک سری تفاوت‌هایی هم وجود دارد.
من می‌گویم ما باید همه چیز را در قالب یک قاب ببینیم. البته به تبلیغات و عرضه هنر اعتقاد دارم. از روز اول این اعتقاد را داشته‌ام و تا زمانی هم که در عرصه موسیقی کار کنم این اعتقادم را لحاظ می‌کنم.
 
  • - به هر حال این اولین بار است که ما با یک کار مخاطب پسند، رونمایی به موقع، تبلیغات کافی و... مواجهیم.
ما باید این مسیر را در عرصه موسیقی ادامه دهیم.
 
  • - تهمورس پورناظری از این پس مخاطبان بسیار بیشتری دارد. کسانی که توقعشان نسبت به کارهای او به شدت افزایش یافته است...
نمی‌دانم. شاید کار بعدی‌ام نشان دهد که چه خواهم کرد.
 
  • - در ادامه کنسرت‌های شهرستان‌ها هم افراد زیادی منتظر شما هستند. با چنین استقبالی چه خواهید کرد؟
اصلا هدف همین است. ما هدفی غیر از این نداریم. هیچ توجیه دیگری در این بین نمی‌تواند مطرح شود. وقتی از مردم پول می‌گیری یک اتفاق اقتصادی رخ می‌دهد. من فقط برای مردم کار می‌کنم.
 
  • - انتخاب شما چیست؟ سلیقه مردم یا سلیقه خودتان؟
سلیقه مردم سلیقه من را تعیین نمی‌کند. این من هستم که باید سلیقه مردم را تعیین کنم. بی‌احترامی به ساحت مخاطب نمی‌شود مگر اینکه تو از خودت سابقه‌ای نشان داده باشی و در ادامه در‌‌ همان مورد کم فروشی کنی.
 
  • - به عنوان سوال آخر آیا رهارود اقتصادی آلبوم و اجرا برای شما به عنوان آهنگساز مناسب بود؟
اگر قانونی وجود داشت ۵۰ برابر بود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1393 - 01:44

دیدگاه‌ها

سه شنبه 6 آبان 1393 - 12:42

جناب پور ناظري عدم اطلاع رساني 5 باز انتشار آلبوم شما به ضعف روابط عمومي تان بر مي گردد نه رسانه ها چون اين مسئله اي است كه به غير از خودتان كسي ديگر اطلاع ندارد و مي بايست از طريق خود روابط عمومي تان اين خبر به صورت گسترده اعلام مي شد
پس ابتدا ضعف خودتان را ببينيد و بعد ديگران را نقد كنيد

سه شنبه 6 آبان 1393 - 20:20
میلاد

اخه 5 بار تجدید چاپ البومای سنتی کلا به 100 هزار نسخه هم نمیرسه!
البوم چاوشی چاپ اولش 500 هزار نسخه بود که توی 24 ساعت تجدید چاپ شد . کسی اطلاع رسانی نکرد جز یکی دو سایت
اونوقت نمیدونم برای چی و با چه هدفی این جو سازی ها رو میکنن که انگار یه سری توطئه کردن بر ضد البومشون
توی بیپ تونزم دیرش اعلام کرد فروش پارو بیشتر بوده
کدوم خبرگزاری اینا رو نوشت؟
به جز یکی دو سایت که اسمشونو نمیشه اورد چون احتمالا نظر تایید نمیشه.

2.190.236.208
سه شنبه 6 آبان 1393 - 22:12
امیر حسین.ش

حرفت خیلی خیلی الکیه چون بعد بعضی ها مثه امثال شما میان میگن طرف ریاح کاره یعنی میخاد پز کاراشو بده بله متعصفانه اینطوریه هنوز شما نمیدونید تو ایران اول به موسیقیه پاپ توجه میکنن بعد به موسیقیه سنتی بعدشم تو ایران هر کی پول بیشتر بده معروف تر میشه

176.67.71.37
چهارشنبه 7 آبان 1393 - 11:23
رضا

در جواب اقایی که میگه چاووشی آلبومش انقدر جاپ شده
اولا این آلبوم چاپ اول 50000 نسخه بود
ثانیا این آلبوم سوپر مارکتی نیست
ثالثا قیمت آلبوم 10000 تومان است

151.242.244.250
چهارشنبه 7 آبان 1393 - 13:37
میلاد

اولا تیراژهای دوم و سوم و... به مراتب کم و کمتر میشن دوست عزیز. منم بیراه نگفتم در مجموع زیر 100 هزار تا کل البوم ها فروش رفته...در حالی که پارو در کل 800 هزار نسخه فروخته و این یه امار خیره کننده س

ثانیا جز البوم های سنتی و فیوژن های خاص پسند همه البوم ها هم تو سوپرمارکت ها و هم تو فروشگاه های لوازم فرهنگی فروش میرن... البوم های سنتی هم خریدار انچنانی ندارن وگرنه تو سوپر مارکت ها فروش میرفتن! پای فاخر بودنِ کار نذارید این مسئله رو!!

ثالثا البوم جدید چاوشی توی بزرگترین سایت فروش محصولات دیجیتالی کشور که اسمشو نمیارم الان محبوبترینه!!!یعنی بیشترین تعداد خریدو داشته

رابعا. توی بیپ تونز که دیگه شرایط برابره. مدیر بیپ تونز چند روز بعد از انتشار پارو مصاحبه کرد که در 3 روز اول 2000 البوم پارو فروش رفته ولی در همین مدت مشابه البوم یزدانی و همایون شجریان به ترتیب 400 و 500 البوم فروختن. این چی میگی؟ اونجا که قیمت نصفه!

و در اخر. خامسا. البومای سنتی درسته 10000 تومان هستن ولی خریدار فقط پول کاورهاشونو میده!!

تازه پارو شبِ قبلش تو اینترنت لو رفت و امار دانلودش سر به فلک کشید!!!!
کلا هدف من از این بحث این بود سیاه نمایی نکنیم
کسی توطئه نچیده برای البوم موفق این دوستان
هر البومی به هر چی حقش بوده رسیده و بس
ممنون از موسیقی ما

5.239.131.152
جمعه 9 آبان 1393 - 18:08
رضا

جهت اطلاع شما بگم که تیراژ چندماه پیش آلبوم 120 هزار رسیده بود
ضمنا مخاطب پول برای کار با ارزش میده نه کاور
خود من با افتخار آلبوم سیامک آقایی را 20000 تومان خریدم
چون ارزش هنری برام مهمه
بزرگترین افتخار برای آلبوم نه فرشته ا نه شیطان اینه که بدون پخش سوپر مارکتی به این تیراژ رسیده

151.242.244.250
پنجشنبه 15 آبان 1393 - 22:49
پارسا رستم نژاد

واقعا متاسفم براتون آقا میلاد. تعداد چاپ هیچ ربطی به خوب بودن آلبوم و ارزش موسیقیایی اون نداره. شما میاید یک آلبومی که توسط چند افکت ساخته شده با آهنگسازی آلبوم استاد پورناظری مقایسه می کنید؟ تو ایران مردم اهمیتی به آهنگسازی نمیدن و خواننده پرست شدن

5.223.215.107
سه شنبه 6 آبان 1393 - 15:04

من همیشه با افراط و تفریط مخالفم
بعضی از این آقایون موسیقی سنتی خیلی خود شیفته هستن و خودشان را بالاتر از همه می بینند
به طوری که یکی از اهالی موسیقی سنتی (!) که قبلا در آلبوم پاپی نوازدگی کرده بود ، منکر این کار شد و نوازندگی در آلبوم پاپ را کسر شان دانسته بود
حالا نکته اینجاست که آقایون موسیقی سنتی برای دوری از مهجور ماندن به موسیقی پاپ و حتی راک روی آورده اند و اسمش را میگذارند موسیقی تلقیقی
البته این راهم بگویم که با رواج موسیقی پاپ سطحی و غیر حرفه ای که امروز سطح جامعه را فرا گرفته است مخالفم

سه شنبه 6 آبان 1393 - 16:54

ممنون آقای پورناظری
باید بگم که من هیچ وقت آلبوم های موسیقی سنتی گوش نمی دادم ولی این آلبوم و به خصوص قطعه کولی که واقعا عاشقشم یه چیز دیگه بود
خسته نباشید امیدوارم باز هم شاد همچین کارهای در موسیقی ایرانی باشیم

شنبه 17 آبان 1393 - 22:34
پارسا رستم نژاد

این آلبوم اصلا سنتی نیست !!!

5.223.215.107
سه شنبه 6 آبان 1393 - 18:31

به نظر من که این آلبوم مخطبان پاپ رو جذب کرده که بعید میدونم این مخاطبان به کارهای بعدی شما وفادار بمانند. گروهی از مخاطبان سنتی هم که به کار علاقه نشان داده اند فقط به خاطر همایون شجریان بوده که درنتیجه این موفقیت ( موفقیت در فروش آلبوم) تکرار نخواهد شد.

چهارشنبه 7 آبان 1393 - 08:58

بهترین اثری که در چند سال گذشته در موسیقی ایرانی منتشر شده همین آلبوم نه فرشته ام نه شیطان بوده
با قدرت به همین روند ادامه بدید آقای پورناظری
اغلب انتقاد ها به موفقیت غیر قابل وصف این آلبوم بر می گردد

چهارشنبه 7 آبان 1393 - 09:06

من از شخصیتش خوشم میاد که همه چی رو رک و راست میگه. حالا چه درست یا غلط کاری ندارم

پنجشنبه 8 آبان 1393 - 02:20

امیدوارم همه کارهای بعدی ایشان حتی بدون نام "شجریان" هم با اقبال عمومی مواجه شوند!!!

شنبه 10 آبان 1393 - 20:52
زاگرس نشین

مطمئن باشین دوست عزیز

5.161.61.124
شنبه 10 آبان 1393 - 20:50

بسیار عالی بود آقای پورناظری.
حقا که فرزند خلف استاد بزرگوار شهرمان؛کیخسرو پورناظری هستی.
امیدوارم همیشه موفق و پایدار باشی.
به انتقادات بی سروته هم واکنش خاصی نشان نده چون منتقدان آگاه هیچوقت این اثر رو تخریب نمی کنند و براتون اهمیتی نداشه باشه که اونا چی میگن امیدوارم کارهای قوی تری از شما ببنم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تهمورس پورناظری: کسی که موفق است علیه کار موفق دیگر هیچ حرفی نمی‌زند | موسیقی ما