گفتوگو با خواننده پرکار موسیقی سنتی به بهانه انتشار آلبوم «سرّ هزار ساله»
سالار عقیلی: خودم هم باور نمیکنم این آوازها را من خواندهام
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «سرّ هزار ساله» آخرین اثری است كه «سالار عقیلی» در مقام خواننده اجرا كرده است. این اثر كاری از گروه موسیقی «بالوَشان» با آهنگسازی «كیوان كیانیان» و شامل 9 قطعه است. آلبومی که بر اساس مقامات تنبور نوشته شده. این آلبوم دو مجموعه است كه مجموعهی اول آن از چندی قبل عرضه شد و مجموعهی دوم دی یا بهمن سال جاری به انتشار درخواهد آمد که «در وادی عشق» نام دارد. به همین بهانه پای صحبتهای سالار عقیلی نشستیم که در ادامه میخوانید:
ایشان اجرای این اثر را به من پیشنهاد دادند و آن را گوش دادم و متوجه شدم كه فضای خوبی دارد؛ هر چند نمیتوان این مسأله را نادیده گرفت كه بخشی از آوازهای آن بسیار سخت بود، بهخصوص برای كسی كه هیچ شناختی دربارهی موسیقی مقامی بهخصوص تنبور ندارد. در واقع اجرای آوازهای این اثر برای كسی كه آشنایی كاملی با موسیقی مقامی ندارد، كار دشواری است؛ مثل این میماند كه از یك خوانندهی آلمانی خواسته شود تا قطعهای را در دستگاه شور و ابوعطا اجرا كند! طبیعی است با توجه به اینكه شناختی از این موسیقی ندارد، كار بسیار سختی است.
برای من هم ماجرا به همین شكل بود. همانطور كه گفتم من همیشه این موسیقی را دوست داشته و آن را گوش كردهام؛ اما هیچوقت دنبال آن نبودهام كه در این زمینه فعالیتی داشته باشم. تحریرها، فرم و فضا برای من دشوار بود تا اینكه به كمك آقای «كیانیان» -آهنگساز اثر- سعی كردم تا حدودی این كار را انجام دهم. به هر حال حالا كه این اتفاق رخ داده و اثر منتشر شده، از اجرای آن رضایت دارم و شاید وقتی آن را میشنوم، خودم هم باور نمیكم كه خوانندهی این آوازها من هستم.
***
- * آقای عقیلی! «سرّ هزار ساله» تجربهای كاملاً متفاوت در كارنامهی آوازی شما به شمار میرود. این اثر بر اساس مقامات تنبور ساخته شده. تجربهای كه شما تاكنون آن را انجام نداده بودید. از این تجربه بگویید و اینكه آیا پیش از این فكر میكردید اثری بر اساس این نوع موسیقی ارائه دهید؟
ایشان اجرای این اثر را به من پیشنهاد دادند و آن را گوش دادم و متوجه شدم كه فضای خوبی دارد؛ هر چند نمیتوان این مسأله را نادیده گرفت كه بخشی از آوازهای آن بسیار سخت بود، بهخصوص برای كسی كه هیچ شناختی دربارهی موسیقی مقامی بهخصوص تنبور ندارد. در واقع اجرای آوازهای این اثر برای كسی كه آشنایی كاملی با موسیقی مقامی ندارد، كار دشواری است؛ مثل این میماند كه از یك خوانندهی آلمانی خواسته شود تا قطعهای را در دستگاه شور و ابوعطا اجرا كند! طبیعی است با توجه به اینكه شناختی از این موسیقی ندارد، كار بسیار سختی است.
برای من هم ماجرا به همین شكل بود. همانطور كه گفتم من همیشه این موسیقی را دوست داشته و آن را گوش كردهام؛ اما هیچوقت دنبال آن نبودهام كه در این زمینه فعالیتی داشته باشم. تحریرها، فرم و فضا برای من دشوار بود تا اینكه به كمك آقای «كیانیان» -آهنگساز اثر- سعی كردم تا حدودی این كار را انجام دهم. به هر حال حالا كه این اتفاق رخ داده و اثر منتشر شده، از اجرای آن رضایت دارم و شاید وقتی آن را میشنوم، خودم هم باور نمیكم كه خوانندهی این آوازها من هستم.
- * اتفاقاً شاید مخاطب غیرحرفهای هم متوجه نشود كه خوانندهی این اثر شما هستید. در واقع جنس و لحن صدایی كه در این اثر میشنویم، كاملاً متفاوت از چیزی است كه در حافظهی شنیداری ما نسبت به شما وجود دارد.
- * در واقع رضایتتان از این كار، باعث میشود تا بار دیگر چین فضایی را تجربه كنید؟
- * با توجه به آنكه آلبوم «سرّ هزار ساله» تنها بر اساس مقامات تنبور ساخته شده، میتوان آن را در حوزهی موسیقی مقامی قلمداد كرد؟
- * اما به نظر میرسد نقش سازی مثل «تنبور» كمتر از آن چیزی است كه انتظار آن میرود.
- * سیدی دوم كاملاً در ادامهی همین فضای موسیقایی است؟
- * آقای عقیلی! شما از جمله خوانندگانی هستید كه در عین اصرار به اجرای صحیح موسیقی سنتی، برای مخاطب اهمیت زیادی قائل هستید. شكل خاصِ آواز كه در این اجرا وجود دارد، شما را نگران برقراری ارتباط مخاطب با كار نمیكرد؟
- * برای رسیدن به این لحن و جنس در خواندن آواز چقدر تمرین داشتهاید؟
- * این موسیقی همانطور كه شما اشاره كردید، باید با كسی كه قرار است آن را اجرا كند، همراه باشد؛ شاید به همین خاطر است كه میگویید اجرای آواز آن كار سختی بوده است.
- * برخورد خوانندگان و نوازندگان این نوع موسیقی با اثر چگونه بود؟
- * حالا با تمام دشواریهای این اثر، ممكن است این تجربه را ادامه دهید؟
- * چرا؟
- * نگران كنسرتهای این اثر نیستید؟ به هر حال اجرای استودیویی با اجرای زنده تفاوتهای بسیاری دارد؟
- * گویا به تازگی اركستر بزرگ «راز و نیاز» نیز تشكیل شده است.
- * ضرورت تشكیل این اركستر چه بود؟
- * نگران هزینههایش نیستید؟
- * اركستر تمرینات مشخصی دارد؟
- * اما من فكر میكردم، اركستر مهرنوازان برای آقای فخرالدینی است.
- * لطفاً كمی هم دربارهی فعالیتهای دیگرتان توضیح دهید.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مرداد 1394 - 12:38
دیدگاهها
چند البوم اماده انتشار!!!!بابا صد رحمت به رادیو ظبت !!!
اقای عقیلی خودشان نمی دانند چند البوم اماده انتشار دارند !!
این جا است تفاوت هنر وتجارت معلو م می شود
به قول سعدی:
شنیده ام به چهل سال خاک مشرق را
می کنند کاسه چینی
روزی صد می شود در مرودشت
لاجرم قیمتش که می بینی!!
درود بر صدات
درود بر سالار عقیلی .. یکی از بهترین صدا های موسیقی سنتی ایران
عاشقشم
واقعا بی نظیره صداش... من ک عاشقشم
ما خانوادگی عاشق کاراش هستیم
بعضی منتظرن یه هنرمندی حرفی بزنه بعد از اون آتو بگیرن و هی بگنش نمیدونم دلیل و هدفشون چیه؟ یا شایدم چون از صدای و طرز خوندن طرف خوشش نمیاد میخواد و خواننده مورد علاقه خودشه ببره بالا و اینو بزنه زمین
واقعا مخاطبان خوب و فهیم موسیقی نباید هنرمندی رو تخریب کنند و این انصاف نیست که کسی برای هنر این مملکت زحمت میکشه این طوری باهاش رفتار بشه
از البوم جدید علی لهراسبی هم خبر بدید؟؟؟ کی منتشر میشه؟
فکر می کنم دوباره مجبور می شین مریض شین !!وکنسرت را لغو کنین !!چون فکر نمی کنم در بندرعباس هم از کنسرت شما اسقبال بشه !!!
ایشون صدای زیبایی دارن... اما بعضی کاراشون رو اصلا دوست ندارم...
یکی از کارایی که از ایشون دوست دارم... موسیقی متن برف روی کاج هاست که کیفیت اصلیشو پیدا نکردم...
صدای خوب و نرمی دارن و اینکه میگن خودم هم باور نمیکنم این آوازها را من خواندهام از خاکی بودن ایشونه
کلا زیاد سنتی گوش نمیدم ولی تو سنتی ها آقای قربانی رو بیشتر میپسندم
درود بر سالار عقیلی
افزودن یک دیدگاه جدید