جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
رامبد صدیف:
حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است
موسیقی ما - رامبد صُدیف از داوران بخشِ آواز در نهمین جشنواره موسیقی جوان است که روز گذشته در نخستین روز از این جشنواره، شرکت‌کنندگان در این بخش را مورد ارزیابی قرار دادند. او می‌گوید که ضعف‌های بسیاری در زمینهٔ آواز وجود دارد و به این نکته اشاره دارد که خوانندگان جوان همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، برخی‌ها شعر را هم درست نمی‌خوانند و در این می‌ان، وظیفهٔ مسئولان است که به این ضعف‌ها توجه کنند و به این موضوع بپردازند.

این خوانندهٔ موسیقی در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما می‌گوید: «بسیاری از این خوانندگان جوان هنوز غوره نشده، مویز شده‌اند. آنان به فکر شهرت کاذب و به دست آوردن نان و نوایی هستند. وقتی همه به شهرت می‌رسند از تلاش وکوشش و دنبال کردنِ بحث یادگیری پس می‌کشند. بسیاری از خوانندگان جوان درکِ نادرستی از آواز دارند و طی ۴ دهه گذشته حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است. فقط موسیقی ردیفی را تعریف می‌کنند.»

صدیف همچنین به این تکته اشاره دارد که مربیان و استادان باید در تربیت خواننده توجه بیشتری داشته باشند. این امر باید با کمک مسئولان مربوطه انجام شود تا در آینده خوانندگان ارزشمند و پایدار داشته باشیم. او همچنین دربارهٔ برنامه‌ای که دو دهه پیش به وزیر ارشادِ وقت کشور ارائه داده نیز توضیح داد: «من بار‌ها با وزیران قبلی صحبت‌کردم و به آنان برنامه‌ای بلند مدت برای تربیت خوانندگانِ بزرگ ارائه دادم. به وزیران پیشین گفتم که به من اجازه بدهید تا طبق برنامه‌ام پیش بروم تا بعد از ۱۵ تا ۲۰ سال نزدیک به ۳۰ خواننده تراز اول به شما تحویل دهم. البته این مسئله حمایت هم می‌خواهد و شرط هم دارد. آنان باید به من امکانات لازم را بدهند تا تمام ایران را بگردم و کسانی که صدای خوب دارند و پشتوانه لازم برای یادگیریِ آواز را ندارند به تهران بیاورم. باید برای این استعداد‌ها خوابگاه درست کرد و حقوق ماهیانه هم به آنان اختصاص داد.»

این خواننده درباره پاسخِ وزیران به این برنامه‌ها هم می‌گوید: «در جواب به من گفتند که اجازه بدهید ما اول به سینما و تئا‌تر بپردازیم بعد می‌آییم سراغ موسیقی. البته به تئا‌تر و سینما که نپرداختند هیچ، هرگز سراغ موسیقی هم نیامدند. موسیقی ما عرفان و اندیشه است. عرب‌ها، ترکیه، باکو و همین هندیان موسیقیشان برگرفته از موسیقی ماست. ما روزگاری صادر کننده موسیقی بوده‌ایم، نه وارد کننده! امروز این کشور‌ها به جایگاه خوبی در موسیقی دنیا رسیده‌اند اما در حال حاضر ما جایگاه واقعیمان در دنیای موسیقی را پیدا نکرده‌ایم. شاید علتش این است که ما به استادانمان بها نداده‌ایم.»

او همچنین توصیه‌هایی به معلمان آواز دارد: «آقای مربی چه دریافت کرده‌ای که اکنون به شاگردانت پردخت کنی. من ۲۰ سال است که آواز تدریس می‌کنم. ۹ تا ۱۰ شاگرد تربیت کرده‌ام که به زودی کارشان را آغاز می‌کنند. به شاگردانم گفته‌ام که وقتی دهنتان را باز می‌کنید برای خواندن دیگر نبندید. تقلید در مرحلهٔ آموزش واجب است اما بعد که یاد گرفتی دیگر منسوخ است.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 شهریور 1394 - 14:50

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 11 شهریور 1394 - 09:30

موسیقی ایرانی به لطف دوستان از رونق افتاده و تبدیل به ژانر دسته چندم علاقمندی مردم شده .... خواننده هامون الان موسیقی آوازی رو درک کنن یا نه ما از موسیقی ایرانی درخشان قبل از انقلاب فاصله دست نیافتنی گرفتیم... الان بازار "دل دل دل دل یک دله کن...." ها رونق داره

MHN
چهارشنبه 11 شهریور 1394 - 09:30

استاد جان.. دریغ که اصالت هم فدای خیلی چیزا شد.. حیف این همه هنرجوی با استعداد که...

چهارشنبه 11 شهریور 1394 - 11:49

به اندازه بود باید نمود
جناب صدیف شما خودتان چند اثر فاخر تولید کرده اید که چنین ادعایی دارید؟ایا استادان شجریان گلپایگانی بنان شهیدی تاج خواننده نبودند؟ ایا توانسته اید اوازی چون چهارگاه ویا بیداد همایون شجریان ویا سه گاه گلپایگانی ویا ابوعطا تاج بخونید ؟؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حتی یک خواننده هم موسیقی آوازی ما را درک نکرده است | موسیقی ما