اختصاصی «موسیقی ما» - گفتگوی میلاد عمرانلو (رهبر گروه آوازی تهران) با مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در آنتالیا
علی رهبری: به حرف هیچکس گوش نمیکنم!
موسیقی ما - میلاد عمرانلو: از سالها پيش زمانى كه نوجوان بودم، هميشه بزرگان موسيقى جهان در شاخههاى مختلف اين هنر، برايم قابل احترام بودهاند و همواره سعى كردهام زندگى هنرى اين بزرگان را بررسى كنم؛ چرا که مىدانم راه پيشرفت يقيناً دنبال كردن راه اشخاص موفق است.
بهعنوان نوازنده و يكى از نمایندگان نوازندگان اركستر سمفونيك تهران كه ٩ ماه بهطور مداوم با اين رهبر بزرگ كار كردهام و با توجه به محبوبيت ايشان در بين نوازندگان اركستر سمفونيك تهران، كنجكاو شدم تا از نوازندگان تركيه كه از نظر فرهنگى به ما نزديك هستند، اين پرسش را مطرح كنم كه چرا استاد رهبرى را انتخاب مىكنند؟
در دنیایی که صدها رهبر حرفهای ارکستر مشغول کار هستند، چرا ارکسترهای ترکیه از سالها پیش ایشان را -که جزو گرانترین و سختگیرترین رهبران هستند- با اصرار، بیش از هر رهبر دیگری دعوت کردهاند؟
در حاشيه همين سفر، با استاد على رهبرى مدير هنرى و رهبر اركستر سمفونيك تهران به عنوان يكى از نوازندگان اركستر سمفونيك كه طى ٩ ماه گذشته شاهد و در جريان روند رو به رشد بینظیر اركستر بودهام، گفتگويى داشتهام كه در ادامه مىخوانيد.
در مورد اركستر سمفونيك تهران بايد گفت كه از نظر هنرى طى اين چند ماه به قدرى رشد كيفي داشته كه با افتخار از كشورهاى چين و اتريش دعوتنامه رسمى براى برگزارى كنسرت داريم و بسيارى دعوتنامههاى ديگر هم وجود دارد. ببينيد، در فوتبال سبك مندرآوردى نداريم و مربى تيم تصميمگيرنده اصلى است. براى شركت هواپيمايى بايد شخص يا اشخاص مطلع تصميمگيرى كنند. اركستر سمفونيك هم دقيقاً مثل فوتبال و شركت هواپيمايى است، مدل ايرانى ندارد و بايد از الگوى جهانى آن پيروى كرد.
مدير هنرى در حقيقت مسئول مستقيم اركستر است، مانند كاپيتان كشتى و بايد از هر چيزى كه به نوازندگان اركستر مربوط مىشود، مطلع باشد. من نزديك به ٤٠ سال اين شغل را داشتهام و کارم را از ايران هم شروع كردهام و در كشورهاى ديگر آن را ادامه داده و به اين شغل اشراف كامل دارم. مدير هنرى مسئول برنامهريزى كنسرتها، دعوت از رهبران و سوليستهاى مهمان، نظارت بر تبليغات پوستر و بروشور كنسرت و تمام مسائلى كه به نوازندگان مربوط مىشود، است.
- * چرا علی رهبری؟
بهعنوان نوازنده و يكى از نمایندگان نوازندگان اركستر سمفونيك تهران كه ٩ ماه بهطور مداوم با اين رهبر بزرگ كار كردهام و با توجه به محبوبيت ايشان در بين نوازندگان اركستر سمفونيك تهران، كنجكاو شدم تا از نوازندگان تركيه كه از نظر فرهنگى به ما نزديك هستند، اين پرسش را مطرح كنم كه چرا استاد رهبرى را انتخاب مىكنند؟
در دنیایی که صدها رهبر حرفهای ارکستر مشغول کار هستند، چرا ارکسترهای ترکیه از سالها پیش ایشان را -که جزو گرانترین و سختگیرترین رهبران هستند- با اصرار، بیش از هر رهبر دیگری دعوت کردهاند؟
- * ابراهيم سزر (كنسرت مايستر و مدیر اركستر سمفونيك آنتاليا):
- * شفك آتاكر (سرگروه ويلنسلها):
- * مريچ اسن (نوازنده ويولا):
- * بايرام بيارامغولانى (نوازنده اُبواى اول):
- * آكچا بيگلين (نوازنده فاگوت اول):
***
در حاشيه همين سفر، با استاد على رهبرى مدير هنرى و رهبر اركستر سمفونيك تهران به عنوان يكى از نوازندگان اركستر سمفونيك كه طى ٩ ماه گذشته شاهد و در جريان روند رو به رشد بینظیر اركستر بودهام، گفتگويى داشتهام كه در ادامه مىخوانيد.
مىخواهيم اركستر حرفهاى بسازيم
- * قبل از هر چیز یک سؤال کوتاه. آیا شما فکر میکنید مسئولین در ایران میدانند شما در جهان چه كارهايى کرده ايد و در چه مقام حرفهای بینالمللی هستيد؟
- * به عنوان نوازنده اركستر مىدانم از زمانى كه به تهران آمدهايد، برنامههاى بسيارى از کنسرتهای بینالمللی را كنسل كردهايد. شايد سؤالى كه پيش مىآيد، اين باشد كه چرا برنامههاى شما با اركستر سمفونى آنتاليا همچنان برقرار است؟
- * تقريباً حدود ٩ ماه است كه به تهران آمدهايد و با شرايط هنرى و ادارى كاملاً آشنا شدهايد. به نظر شما چه مشكلاتى در ايران وجود دارد كه در تركيه -كه از نظر فرهنگى اجتماعى به ما نزديك هستند- ديده نمىشود؟
در مورد اركستر سمفونيك تهران بايد گفت كه از نظر هنرى طى اين چند ماه به قدرى رشد كيفي داشته كه با افتخار از كشورهاى چين و اتريش دعوتنامه رسمى براى برگزارى كنسرت داريم و بسيارى دعوتنامههاى ديگر هم وجود دارد. ببينيد، در فوتبال سبك مندرآوردى نداريم و مربى تيم تصميمگيرنده اصلى است. براى شركت هواپيمايى بايد شخص يا اشخاص مطلع تصميمگيرى كنند. اركستر سمفونيك هم دقيقاً مثل فوتبال و شركت هواپيمايى است، مدل ايرانى ندارد و بايد از الگوى جهانى آن پيروى كرد.
- * چقدر از شرايط فعلى راضى هستيد؟
- * يكى از مسولين مدتى پيش گفتند آقاى رهبرى به حرف هيچكس گوش نمىدهند.آيا واقعاً اينگونه است؟
- * زمانى كه به تهران آمديد، چه چشماندازى براى ٩ ماه بعد اركستر داشتيد؟
- * شما تنها رهبر ایرانی هستید که در غرب چندینبار مدیر هنری بودهايد. بهطور مثال، تعريف اركستر حرفهای، مدير هنرى و شرح وظايف آن چيست؟
مدير هنرى در حقيقت مسئول مستقيم اركستر است، مانند كاپيتان كشتى و بايد از هر چيزى كه به نوازندگان اركستر مربوط مىشود، مطلع باشد. من نزديك به ٤٠ سال اين شغل را داشتهام و کارم را از ايران هم شروع كردهام و در كشورهاى ديگر آن را ادامه داده و به اين شغل اشراف كامل دارم. مدير هنرى مسئول برنامهريزى كنسرتها، دعوت از رهبران و سوليستهاى مهمان، نظارت بر تبليغات پوستر و بروشور كنسرت و تمام مسائلى كه به نوازندگان مربوط مىشود، است.
- * اينجا (آنتاليا) كارها به چه صورت انجام مىشود؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دی 1394 - 16:22
دیدگاهها
فکر نمیکنید این سبک مقاله ها و تعریف ها در دنیای امروزی دیگه کمی آبکی شده باشه ... ؟؟؟ اگر 8 ماه پیش بود که ایشون تازه وارد گود شده بود بود، میشد فکر خیلی ها درگیر کرد - کما اینکه خیلی ها که در خواب و خیال آسیستان کارایان رو دیده بودند بعد از ارتباط با ایشون متوجه شدند که یه تکه عکس بعلاوه سرابی بیش نبوده ! حتی نوازنده های ارکستر پارسیان که برای کار و مسترکلاس با ایشون با هزینه جیب خودشون به ترکیه رفتند؛ متوجه این اشتباه خود شدند - ولی الان این مقاله ها دیگه اثری نداره ... همه میدونند تیم گروهی تبلیغاتی رهبری یعنی عمرانلو و باربد بیات و کیارس و یکی دوتا خبرنگار مثل بیتا یاری هنوز " تلاش " میکنند که رهبری رو روی بورس نگه دارند.
آقای رهبری میدونه که قرار دادشون در ماه اسفند به پایان میرسه و این حرف و حدیث های مطبوعاتی صرفاً برای تمید حضور در ایران ایشون هست و بس . البته در جایگاه ایشون و با دریافت هر شب اجرا 3000 یورو ( بعلاون 1500 یورو حق الزحمه مدیریت هنری ) باید هم ایشون نگران به پایان رسیدن قرارداد شون باید باشند و این تیم همیاری ( که به اسم شورای مشورتی در حال کار میباشد ) باید با همه قوا تلاشش رو بکنه ... چون اسفند ماه نزدیک است .
معلومه نوازنده های ترکی هم ازش میترسن که اینطور تعریف و تمجید کردن یا مثل آقای عمرانلو اهل مدح گویی و به اصطلاح خودمانی خودمون پاچه خوارند. همه ی ما دیگه آقای رهبری رو میشناسیم.اینا هم نون و آب نمیشه برید یه فکر دیگه ای واسه خودتون بکنید.این مرد در دروغ گویی لنگه نداره.
این کارا چیه آخه.از این مدح گویی ها چی عایدتون میشه آقای عمرانلو. چرا واقعیتو به مردم نمیگید؟ همه ی ما میدونیم دیگه آقای رهبری چه شخصیتی دارند.حالا نگران حقوق نوازنده هان؟ اینم یه دروغ دیگه.
اقاى رهبرى اگر اسيستنت كارايان بودند يك ذره رهبرى هم بايد بلد ميبودند! در ضمن چرا بيوگرافى فارسى و انگليسى ايشون با هم فرق داره؟ چرا در بيوگرافى انگليسيشون ننوشته اند كه اكادمى وين را در عزض سه سال با بهترين نمره ها در اهنگسازى و رهبرى تموم كردند؟ هر كسى كه يك بار پاشو در خارج گذاشته ميدونه كه چنين چيزى امكان نداره! اونم با اين المانى كه ايشون بعد از پنجاه سال حرف ميزنه ميخوام ببينم بعد از سه سال چه جور حرف ميزده! ايشاون بايد رك و روراست بگه كدوم كنسرتهاى اينترناسيونالش رو بهم زده تا مردم بتونند دنبالش برند و ببيند كه همه ى اين حرفها دروغه! اقا ايندوره اينترنت وجود داره ها! هى هم به اركستر انتاليا پز ندند كه همه ميدونند كه اين اركستر اركستر اينترناسيونال نيست! اقاى عمرانلو لطفا حرفهاى رهبرى را مثل يك ربت تكرار نكنيد! هنرمندان ايران خودشون ميتونند فكر كنند!
افزودن یک دیدگاه جدید