میزگردی برای آلبوم «آبی» و حواشی و واکنشهای آن؛
گرشا رضایی: از صفر تا صد آلبوم «آبی» دفاع میکنم
موسیقی ما – صحبت درباره آلبومی که با پخش نامناسب و ضعیف، لقب «قربانی» را در بازار کنونی موسیقی کشور از آن خود کرده، سخت و تا حدی خطرناک است.
آلبوم های زیادی در سالهای گذشته قربانی «پخش» ای ها و سیستم نه چندان حرفه ای ارائه آثار موسیقی در کشور شدهاند که از آن جمله میتوان به آلبوم چهره هایی چون حمید حامی، مهدی یغمایی، علیرضا قرائیمنش، مسعود امامی و... اشاره کرد. آلبومهای محترم که در چرخه پخش آثار موسیقی به شدت ضربه خوردند و درباره برخی از این خواننده ها کار به بی انگیزگی مفرط و حتی نا امیدی رسید و تدارم این روند و نبود نظارت کلی در این حوزه از موسیقی، که قطعا بخش تاثیرگذار و مهمی می تواند باشد، باعث شده در سالهای کنونی شاهد اتفاقات مشابه زیادی باشیم که در مواردی حسرت و نگرانی زیادی را به سمت جامعه موسیقی متصاعد کرده است.
آلبوم «آبی» با صدای گرشا رضایی در ماه های گذشته در حالی روانه بازار موسیقی کشور شد که علیرغم تبلیغات قبل از انتشار آلبوم، توزیع و ارائه این اثر به طرز نامناسبی شکل گرفت و حتی یک پوستر در سطح شهر برای آن نصب نشد. پخش مویرگی آن به شکل عجیبی ضعیف و خارج از عرف بازار بود و همین شرایط باعث شد این خواننده در مراسم رونمایی آلبومش به شدت نسبت به مسئولین شرکت پخش آلبوم واکنش نشان دهد و سخنان تندی را در حضور خبرنگاران بر زبان آورد.
حالا پس از مدت زمان کوتاهی، گرشا رضایی و مرتضی دلیری (تهیه کننده آلبوم) در میزگردی مفصل درباره این اثر، اهداف آینده و تمام پروسه تولید این آلبوم و نوع ارائه آن سخن گفته اند که متن حاضر، گزارش کامل این میزگرد را در بر میگیرد.
دلیری: گرشا نیامده بود که فقط آلبوم آبی را بدهد و با نظر مردم نظر خودش نسبت به کار و موسیقی کم رنگ یا پررنگ شود. چیزی که من از گرشا میبینم حداقل میتوانست ۱۰ سال پیش آلبوم بدهد که آلبوم خوبی هم باشد، همین الان فکر میکنم اگر آلبومهای گرشا را بخواهد جمع کند و سه آلبوم خوب از آن دربیاورد واقعا امکان پذیر است. همانگونه که میگوید کار دیگری بلد نیستم، موسیقی را خیلی خوب میشناسد و فقط این نیست که پاپ را بشناسند. موسیقی سنتی و محلی و دستگاهها را به خوبی میشناسد و چیزی نیست که من بخواهم بگویم و کاملا مشخص است. من با کارهایی که گرشا ۱۲ سال پیش انجام داد او را شناختم، نه با این کارهای جدید. هرکس کارهای گذشته گرشا را گوش بدهد میفهمد این کار را کسی انجام داده است که توانایی بالایی دارد. بنابراین گرشا هیچوقت نمیتواند عقب نشینی کند یا درجا بزند یا کار دیگری کند. گرشا محکوم است به اینکه جلو برود. یکی از چیزهایی که من درمورد گرشا خوشحال هستم پشتکار گرشا در همه زمینهها است. یعنی وقتی قرار شد آهنگ انگلیسی بخواند به بهترین شکل ممکن آن را میخواند و خوانده است وبابت آن مجوز گرفته است. اتفاقی که کار هرکسی نیست. این است که گرشا با پشتکارش موفق میشود و روزی جزو خوانندههای ماندگار ایران میشود.
دلیری: من هم همین امیدواری را دارم که در نیمه اول سال آینده کنسرت خوبی برای گرشا داشته باشیم.
آلبوم های زیادی در سالهای گذشته قربانی «پخش» ای ها و سیستم نه چندان حرفه ای ارائه آثار موسیقی در کشور شدهاند که از آن جمله میتوان به آلبوم چهره هایی چون حمید حامی، مهدی یغمایی، علیرضا قرائیمنش، مسعود امامی و... اشاره کرد. آلبومهای محترم که در چرخه پخش آثار موسیقی به شدت ضربه خوردند و درباره برخی از این خواننده ها کار به بی انگیزگی مفرط و حتی نا امیدی رسید و تدارم این روند و نبود نظارت کلی در این حوزه از موسیقی، که قطعا بخش تاثیرگذار و مهمی می تواند باشد، باعث شده در سالهای کنونی شاهد اتفاقات مشابه زیادی باشیم که در مواردی حسرت و نگرانی زیادی را به سمت جامعه موسیقی متصاعد کرده است.
آلبوم «آبی» با صدای گرشا رضایی در ماه های گذشته در حالی روانه بازار موسیقی کشور شد که علیرغم تبلیغات قبل از انتشار آلبوم، توزیع و ارائه این اثر به طرز نامناسبی شکل گرفت و حتی یک پوستر در سطح شهر برای آن نصب نشد. پخش مویرگی آن به شکل عجیبی ضعیف و خارج از عرف بازار بود و همین شرایط باعث شد این خواننده در مراسم رونمایی آلبومش به شدت نسبت به مسئولین شرکت پخش آلبوم واکنش نشان دهد و سخنان تندی را در حضور خبرنگاران بر زبان آورد.
حالا پس از مدت زمان کوتاهی، گرشا رضایی و مرتضی دلیری (تهیه کننده آلبوم) در میزگردی مفصل درباره این اثر، اهداف آینده و تمام پروسه تولید این آلبوم و نوع ارائه آن سخن گفته اند که متن حاضر، گزارش کامل این میزگرد را در بر میگیرد.
- * از اینجا شروع کنیم که آلبوم «آبی» بالاخره منتشر شدو با اتفاقات و حواشیای که رو به رو شد، بهنظر میرسد توانسته کار خودش را بکند و علیرغم پخش ضعیف و بد، مخاطبش را پیدا کرده است. در شرایط فعلی نکتهای هست که اگر به عقب برگردیم آنرا مدنظر قراربدهی و تصمیم بهتری درباره این آلبوم بگیری؟
- * تغییرات محتوایی یا تغییرات ساختاری؟
- * چرا؟ این اتفاق برای چه میافتد؟ یعنی حساسیت و وسواس تو باعث میشود ریزه کاریهای کارت را ببینی و اعصابت خورد شود؟
- * یک مقدار درمورد مارکت صحبت کنیم. شاید در بازار موسیقی ایران فاکتورها والمانهایی که یک اثر میآید و شنیده میشود، قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نباشد. یعنی یکسری قوانین و عرفی در بازار موسیقی داخلی رواج پیدا کرده است که شرایط و اتفاقات مختلف باعث میشود یک خواننده کشف شود و مورد توجه قرار بگیرد. این شرایط و عرف و روندی که وجود دارد به نظر تو چه ضعفها و قوتهایی دارد و چه پیشنهادهایی را برای بهتر شدن آن داری؟
- * پیشرفت؟
- * خواننده باید چکار کند که کارش بین آن ده کار بهتر شنیده شود؟ من خودم جوابی برای این سوال ندارم. هرچقدر هم بخواهی در شبکههای اجتماعی فعال باشی فضا به جایی رفته است که حتی کارخوبها هم دیده نمیشود تا جایی که این میتواند بحران موسیقی داخلی باشد.
- * الان هم که دقیقا فوتبالیستها در حوزه موسیقی میآیند!
- * به نظرت درمورد موسیقی زیرزمینی این امکان پذیر است و میتوان آن را در چارت قانونی آورد؟ به نظر من که امکان ناپذیر است. این چیزی که میگویی در سالهای دور برقرار بود و کسی جرات انتشار کار بدون مجوز را نداشت. ولی ماجرا هرگز قابل کنترل نبود و اتفاقا ولع بیشتری را سمت مخاطب برای شنیدن آثار غیرمجاز بوجود آورد.
- * واقعا؟ این موضوع و این قوانین جدید از چه زمانی اتفاق افتاده؟
- * به نظر شما لجام گسیختگی موسیقی با این کارها و تفکرات قابل کنترل است؟ من واقعا خیلی کار سختی میبینم که بخواهند این فضا را درست کنند. به حدی همه چیز از استانداردها رد شده است که کار سختی به نظر میرسد.
- * اصولا ممیزی در موسیقی، (منظور از موسیقی پکیج محتوایی یک اثر)، این روند را چطور ارزیابی میکنید؟ آیا تاثیری در تغییر سلیقه مخاطب میتواند داشته باشد؟ اینکه شما یک چیزی را با صلاحدید یک شورایی که یک سری از آنها را قبول دارید و یکسری را قبول ندارید و بیایند و روی موسیقی شما اعمال نظر کنند و سطح و نگاه خاصی را به جامعه تزریق کنند و سطح سلیقه و جریان فکری مخاطب را همراستا با جریان سیستم حاکم بر مملکت کنند. این روند را چقدر در سالهای گذشته تاثیرگذار میدانید؟ آیا توانستهاند به طرز فکر مخاطب موسیقی جهت دهی خاصی را داده باشند؟
- * تاکید تو بر نظارت دولتی، تناقض بزرگی با طرز فکر اهالی موسیقی است. منظورت را از نظارت دولتی متوجه نمیشوم. یعنی اینکه یک مرجع داشته باشد؟
- * میخواهم هم بحث درمورد آلبوم باشد و هم درمورد فضای موسیقی کشور. اگر قرار باشد درمورد آلبوم «آبی» بگویی چند درصد و چه میزانی از فضای آلبوم، فضای شخصی تو بوده؟
- * یعنی دوست داشتی در آلبومت وارد این فضاها بشوی و نتوانستی؟
- * در آلبوم به کدام تراکها بیشتر دلبستگی شخصی داشتی و کدام کارها بیشتر به دنیای شخصی تو نزدیک بودند و حس دیگری به آنها داشتی؟
- * سوالی میپرسم که دوست دارم بعدا آقای دلیری هم به آن جواب بدهد. سه دلیل به من بگو که چرا آلبوم آبی را دوست داری؟
- * در این آلبوم چیز شخصیای نیست؟ دغدغه شخصی که توانسته باشی در یکی از آثار به آن بپردازی و بخاطر آن به شدت دلبستگی داشته باشی؟
- * آقای دلیری هم به این سوال جواب بدهد لطفا.
- * آیا شما آدم سنت گرایی هستید؟ بسیاری از تهیه کنندگان موسیقی که در سن شما هستند با تفکرات سنت گرایانه و یا برعکس «بازاری»، سعی در اعمال نفوذ در آلبوم هنرمندانشان میکنند.
- * سه دلیلی که آلبوم را دوست ندارید بفرمایید. کلا میشود کسی آلبوم خود را دوست نداشته باشد؟
- * یعنی واقعا آلبوم از دید خودت صده صد است؟
- * خب یک دلیل بگو. یک نقص و انتقادی به خودت وارد کن که اگر زمان به عقب برگردد شاید این اتفاق در آلبوم نیفتد و این تراک را نمیگذاشتم در آلبوم باشد یا فضا را عوض میکردم یا این جمله را نمیگفتم.
- * درباره معضل کاور و طراحی کاورهای تو که هیچ بحثی در ضعف مفرطاش نیست...
- * بهترین و بدترین واکنشهایی که از آلبوم دیدهای چه بود؟
- * آقای دلیری شما درباره واکنشها بگویید.
- * این جمله را من خیلی شنیدهام. در جلسات مختلفی که همیشه داشته و داریم، برخی اهالی موسیقی هم به این نکته اذعان داشتند. طرز فکر و جریان فکری نگاه یک نفر قابل مشاهده است که این آلبوم، یک آلبوم یک نفره است و یک جریان فکری دارد که البته قابل احترام است و مولف بودن هنرمند را نشان میدهد. ولی همین مورد نقد سفت و سخت من به این آلبوم است.
- * درمورد واکنشهای خوب و بدی که خودتان دیدهاید میشود صحبت کنید.
- * یک نکته که هست معمولا آدمهایی که مثل شما دچار بحران مافیای موسیقی در کشور میشوند و در این حوزه اذیت میشوند، آنقدر این روند برایشان خسته کننده و نگران کننده و از همه مهمتر ناراحت کننده است که در دراز مدت به یک جور خستگی میرسند و باعث میشود در بلندمدت به سقوط و بیاعتمادی برسند و نتوانند بلند شوند. مثالهای زیادی در این موضوع میتوانم بزنم. حالا تو درمورد آینده فکر کن. آیا این اتفاق ناخوشایندی که برایت افتاد و باعث شد جغرافیای مخاطب کمتری نصیبت شود و اینکه خودت به تنهایی کارت را جلو ببری و شناسانده شوی، در درازمدت روی روند کاری تو اثر خواهد گذاشت؟
دلیری: گرشا نیامده بود که فقط آلبوم آبی را بدهد و با نظر مردم نظر خودش نسبت به کار و موسیقی کم رنگ یا پررنگ شود. چیزی که من از گرشا میبینم حداقل میتوانست ۱۰ سال پیش آلبوم بدهد که آلبوم خوبی هم باشد، همین الان فکر میکنم اگر آلبومهای گرشا را بخواهد جمع کند و سه آلبوم خوب از آن دربیاورد واقعا امکان پذیر است. همانگونه که میگوید کار دیگری بلد نیستم، موسیقی را خیلی خوب میشناسد و فقط این نیست که پاپ را بشناسند. موسیقی سنتی و محلی و دستگاهها را به خوبی میشناسد و چیزی نیست که من بخواهم بگویم و کاملا مشخص است. من با کارهایی که گرشا ۱۲ سال پیش انجام داد او را شناختم، نه با این کارهای جدید. هرکس کارهای گذشته گرشا را گوش بدهد میفهمد این کار را کسی انجام داده است که توانایی بالایی دارد. بنابراین گرشا هیچوقت نمیتواند عقب نشینی کند یا درجا بزند یا کار دیگری کند. گرشا محکوم است به اینکه جلو برود. یکی از چیزهایی که من درمورد گرشا خوشحال هستم پشتکار گرشا در همه زمینهها است. یعنی وقتی قرار شد آهنگ انگلیسی بخواند به بهترین شکل ممکن آن را میخواند و خوانده است وبابت آن مجوز گرفته است. اتفاقی که کار هرکسی نیست. این است که گرشا با پشتکارش موفق میشود و روزی جزو خوانندههای ماندگار ایران میشود.
- * به عنوان صحبت پایانی درمورد کنسرت و آینده کاری شما و گرشا صحبت کنید.
- * این جملهات یعنی اینکه دقیقا ۵ سال گذشته موسیقی ایران را رصد کردهای.
دلیری: من هم همین امیدواری را دارم که در نیمه اول سال آینده کنسرت خوبی برای گرشا داشته باشیم.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : شنبه 22 اسفند 1394 - 11:00
دیدگاهها
این البوم از نظر تنظیم توی بیشتر ترک ها هیچ حرفی برای گفتن نداشت و حتی میشه گفت بد بود مخصوصا ترک های الکترونیک ولی صدای خیلی خوبی دارن و امیدوارم بعد از این سعی نکنن یک نفره جلو برن و با دوسه نفر آدم کاربلد همراه بشن
نمیتوانم آلبوم کسی را که موافق سانسور است و دلیل ناکامیاش را بازار آزاد میداند، گوش کنم. بهتر است همین طور منتظر باشد شورایی تشکیل شود جلوی موزیک های دیگر را بگیرد تا کار ایشان شنیده شود! ولی دیگر آن دوران گذشته و این مواضع تنگ نظرانه و عقب افتاده تاسف بار و خنده دار است.
"
افزودن یک دیدگاه جدید