گفتوگو با چهره ماندگار موسیقی به بهانه هفتۀ دفاع مقدس؛
مجید انتظامی: موسیقی فیلمهایم را از رزمندگان دارم
36 سال است که آغاز پاییز با سالروز جنگ همزمان شده، سالهاست که در اولین روزهای پاییز خاطرات جنگ و دفاع مقدس برای همگان زنده میشود، سالهاست که همه فیلمها با مضمون جنگ در یک هفتهای که با عنوان دفاع مقدس نامگذاری شده پشت سر هم پخش میشوند و سالهاست که به واسطه حضور برخی مدیران هنردوست، موسیقیهای ماندگاری که با تم جنگ ساخته شدهاند توسط سازندگانش روایت میشوند. موسیقیهایی که گاه با شروع اولین موتیوهایش، مخاطب را با فیلم همراه میکند بی آنکه تصویری جلوی دیدگانش باشد. اینها خاصیت موسیقیهای ماندگاری است که توسط آهنگسازانی چون مجید انتظامی ساخته و در همراهی با فیلم، امضای شناخت آنها بین مردم شده است. امضایی همانند سوت مرحوم علیرضا خورشیدفر در موسیقی فیلم «از کرخه تا راین».
«مجید انتظامی» که روایتگر موسیقیهای ماندگار تاریخ سینمای ایران است همزمان با هفته دفاع مقدس و اجرای آثار جاودانهاش در قالب کنسرتی در فضای باز میدان مشق، در گفتگویی درباره گرایشاش به ساخت موسیقی فیلمهای جنگی، موسیقی کارتون بچههای آلپ، عدم بهرهمندی از خواننده در اکثر آثارش و... پرداخته که در ادامه میآید.
به نظر من یک فرهنگ میخواهد تا بتوان با موسیقی بیکلام ارتباط برقرار کرد. برای اینکه سازها زبان خودشان را دارند و کسی که به این زبان آشنایی ندارد، نمیتواند از موسیقی بیکلام لذت ببرد. برای همین پناه میبرد به خواننده. برای همین من فکر میکنم موسیقی به تنهایی میتواند حرف و پیامش را برساند و زیاد احتیاجی به خواننده نیست. البته این بخش به کارگردان هم بستگی دارد اگر کارگردانی پافشاری کند من موسیقی باکلام خواهم نوشت اما اغلب از من نخواستند که موسیقی باکلام بنویسم.
همسرم در زندگی من نقش بسیار مهمی داشته. من دستش را میبوسم چون خیلی به من کمک کرده و اگر کمکهای او نبود واقعاً زندگی من فلج میشد. همه زحمات زندگی بر دوش اوست و من بیشتر تماشاچی هستم و سرم به کار خودم گرم است.
در همه این سالها روایتهای مختلفی از این موسیقی منتشر شده به طوری که چند وقت پیش از قول من نوشتند که این موسیقی برای من نیست و من هم سنتورش را نزدم در صورتی که من اصلاً سنتور بلد نیستم بلکه سولوی سنتور این موسیقی را آقای اسماعیل تهرانی زدند و این موسیقی متعلق به بنده است.
متاسفانه در شرایط کنونی مردم درگیر زندگی شدهاند و این چیزها خیلی برایشان لذتبخش نیست بنابراین باید این جذابیت را برایشان فراهم کرد.
«مجید انتظامی» که روایتگر موسیقیهای ماندگار تاریخ سینمای ایران است همزمان با هفته دفاع مقدس و اجرای آثار جاودانهاش در قالب کنسرتی در فضای باز میدان مشق، در گفتگویی درباره گرایشاش به ساخت موسیقی فیلمهای جنگی، موسیقی کارتون بچههای آلپ، عدم بهرهمندی از خواننده در اکثر آثارش و... پرداخته که در ادامه میآید.
- * شما آثار بسیاری را در قالب موسیقی فیلم ساختهاید که بخش عمده آنها مربوط به موسیقی فیلمهایی با مضمون جنگ است. چه شد که به این ژانر گرایش پیدا کردید؟
- * شما با کارگردانهای متفاوتی کار کردید و موسیقیهای بسیار متفاوتی هم برای فیلمها ساختید. چهقدر نگاه این کارگردانها در کار شما وارد شده؟
- * اکثر کارهای شما بیکلام هستند؛ مخصوصاً موسیقی فیلمهایتان. در صورتی که بسیاری از فیلمهایی که امروزه ساخته میشوند برای بهتر دیده شدن با کلام موسیقایی همراه میشوند. دلیل عدم استفاده از صدای خواننده در آثارتان چیست؟
به نظر من یک فرهنگ میخواهد تا بتوان با موسیقی بیکلام ارتباط برقرار کرد. برای اینکه سازها زبان خودشان را دارند و کسی که به این زبان آشنایی ندارد، نمیتواند از موسیقی بیکلام لذت ببرد. برای همین پناه میبرد به خواننده. برای همین من فکر میکنم موسیقی به تنهایی میتواند حرف و پیامش را برساند و زیاد احتیاجی به خواننده نیست. البته این بخش به کارگردان هم بستگی دارد اگر کارگردانی پافشاری کند من موسیقی باکلام خواهم نوشت اما اغلب از من نخواستند که موسیقی باکلام بنویسم.
- * متاسفانه موسیقیهایی که امروزه ساخته میشوند به نسبت قبل ماندگار نیستند و جاودانه نمیشوند. فکر میکنید در شرایط کنونی چه اتفاقی افتاده که موسیقیهایی که ساخته میشود همانند قبل ماندگار نمیشود؟
- * این عشق در آثار شما کاملاً مشهود است. خصوصاً حضور خانم آذرنوش صدرسالک به عنوان سولیست هارپ در اکثر آثارتان.
همسرم در زندگی من نقش بسیار مهمی داشته. من دستش را میبوسم چون خیلی به من کمک کرده و اگر کمکهای او نبود واقعاً زندگی من فلج میشد. همه زحمات زندگی بر دوش اوست و من بیشتر تماشاچی هستم و سرم به کار خودم گرم است.
- * برای اولین بار موسیقی کارتون بچههای آلپ را سه شب در فضای باز میدان مشق تهران بعد از ۳۷ سال اجرا کردید. با توجه به روایات مختلف از ساخت این موسیقی، درباره آن توضیح دهید که چه شد این موسیقی را ساختید؟
- * شما اطلاع نداشتید که از این موسیقی در کارتون بچههای آلپ استفاده شد؟
در همه این سالها روایتهای مختلفی از این موسیقی منتشر شده به طوری که چند وقت پیش از قول من نوشتند که این موسیقی برای من نیست و من هم سنتورش را نزدم در صورتی که من اصلاً سنتور بلد نیستم بلکه سولوی سنتور این موسیقی را آقای اسماعیل تهرانی زدند و این موسیقی متعلق به بنده است.
- * این بخش از موسیقی کارتون «بچههای آلپ» از موسیقی «زال و سیمرغ» برداشته شده؟
- * منزل پدر شما تبدیل به موزه شده. آیا تصمیم دارید نتهایتان را که به نوعی گنجینهای از موسیقی ایران هستند برای حفظ و نگهداری بهتر به آن موزه اهدا کنید؟
- * مدتی است که برگزاری کنسرت در بناهای تاریخی رواج یافته. فکر میکنید این اتفاق چه قدر میتواند باعث آشتی مردم با بناهای تاریخی و نیز ایجاد شناخت از موسیقی باشد؟
متاسفانه در شرایط کنونی مردم درگیر زندگی شدهاند و این چیزها خیلی برایشان لذتبخش نیست بنابراین باید این جذابیت را برایشان فراهم کرد.
منبع:
موسیقی ایرانیان
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1395 - 14:42
افزودن یک دیدگاه جدید