پای صحبتهای خواننده «خوشبختیت آرزومه» که بعد از سالها، این روزها طعم شیرین خواندن روی صحنه و دیده شدن را میچشد
سیامک عباسی: انگار ده بار سقوط آزاد کرده باشم!
موسیقی ما - 29حمیدرضا منبتی/ آرتین ولی اللهی: شهریور، انتظار هفتسالهی سیامک عباسی و مخاطبینش به پایان رسید و او بالاخره اولین کنسرتش را برگزار کرد. اجرایی که در آن مخاطبین برای نخستین بار با چهرهاش مواجه شدند و پس از آن فصل جدیدی از زندگی هنری سیامک عباسی آغاز شد. او حالا مشغول تولید دومین آلبومش است و آن را آلبومی میداند که استانداردهای موسیقی پاپ ایران را متحول خواهد کرد. با سیامک در آستانه کنسرت 25 آذر همکلام شدیم و از کنسرت قبلی، آلبوم و برنامههای آینده گپ زدیم.
مسأله دیگر هم این است که بالاخره باید از یک جایی این اتفاقها در موسیقی ایران بیفتد. البته مدعی نیستم که من میخواهم این اتفاق را رقم بزنم. قبلاً هم علیرضا عصار با ارکستر سمفونیک لندن کار کردهاند. به هر حال من میخواهم این کار را انجام بدهم تا اجرای ما به موسیقی جهان نزدیک بشود. این همه میگوییم چرا موسیقی کشور ما مثل موسیقی جهان نمیشود. خُب ما برای اینکه این اتفاق بیفتد چه کردهایم؟! من میخواهم قدمی بردارم که لااقل اجرای موسیقی ما به سطح جهانی نزدیک شود. اگر ملودی ما نمیتواند مثل ملودیهای اروپایی باشد و مخاطبمان آن را نمیپسندد، ارکستر، تنظیم، ضبط و صدابرداری ما که میتواند در آن سطح باشد. مخاطب با حمایتش، وقتی که میگذارد و هزینهای که برای شنیدن اثر میپردازد، حجت را بر ما تمام میکند و این حداقل کاری است که من میتوانم برایش انجام دهم. یکبار تجربه میکنم و اگر دیدم در عمل تفاوت خاصی نداشت، برمیگردم و مثل گذشته همینجا کار را پیش میبرم. تأکید میکنم که من مشکلی با هنرمندان داخلی ندارم. ما سالها در ایران همکاری کرده و لذت بردهایم. اما واقعاً امکانات در اینجا بسیار کم است. ارکسترهای ما دولتیاند و نمیتوانند با شخص کار کنند. اگر هم بشود، نمیخواهند که با موسیقی پاپ کار کنند؛ در صورتی که این ما هستیم که شنیده میشویم و سلیقه مخاطب را تعیین میکنیم.
برای ساختن «دلفریب» قرار بود من، امیرعباس گلاب، مهیار رضوان، امین قباد و حسین غیاثی در خانه امین قباد جمع شویم. صبح آن روز حسین غیاثی خواب ماند و به خاطر اینکه باید کار را هم به خاطر سازمان و هم عروسی مهیار زود آماده میکردیم، از من خواستند که ترانههای خودم را بیاورم. همانجا امین قباد ملودی را ساخت که همه خیلی دوستش داشتیم و تنظیم کار را مهیار از همان شب شروع کرد و خدا را شکر، مخاطبان هم خیلی دوستاش داشتند. انگیزه من برای این همکاری این بود که مخاطبانام را خوشحال کنم. من هم واقعاً علاقهمندم و برایم جذاب است که دو خواننده مورد علاقهام با هم کاری را منتشر کنند. مثلاً من حدس میزنم فریدون فروغی و فرهاد با هم صمیمی بودهاند و واقعاً برایم جذاب بود که کاری را با هم منتشر کنند. در مورد من و امیرعباس گلاب هم حدس میزدم شاید مردم هم چنین نظری داشته باشند.
سیامک عباسی 25 آذرماه بار دیگر در نمایشگاه بینالمللی تهران روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت به همت موسسه «آوای هنر» به مدیریت «محمد جلیلپور» برگزار خواهد شد و تعداد محدودی از بلیتهای آن از سامانه 84200 قابل خریداری است.
- تو چند وقت پیش موفق شدی هفت سال بعد از آغاز فعالیت، برای اولینبار روی استیج بروی و مخاطبینات برای اولین بار چهرهات را دیدند. این تجربه چطور بود؟
- و حالا که وارد فصل جدیدی از فعالیتهای هنریات شدهای، چه سیاستی برای از اینجا به بعد داری؟
- در گفتوگوی قبلیمان گفتی که حدود 50 کار آماده انتشار داری که البته تعدادی از آنها در قالب آلبوم منتشر شد. چه برنامهای برای انتشار بقیه قطعات داری؟
- چرا اروپا؟
- فکر نمیکنی این کمی فیل هوا کردن باشد؟! چون تجربههای اینچنینی قبلی در ایران هیچکدام موفق نبودهاند.
مسأله دیگر هم این است که بالاخره باید از یک جایی این اتفاقها در موسیقی ایران بیفتد. البته مدعی نیستم که من میخواهم این اتفاق را رقم بزنم. قبلاً هم علیرضا عصار با ارکستر سمفونیک لندن کار کردهاند. به هر حال من میخواهم این کار را انجام بدهم تا اجرای ما به موسیقی جهان نزدیک بشود. این همه میگوییم چرا موسیقی کشور ما مثل موسیقی جهان نمیشود. خُب ما برای اینکه این اتفاق بیفتد چه کردهایم؟! من میخواهم قدمی بردارم که لااقل اجرای موسیقی ما به سطح جهانی نزدیک شود. اگر ملودی ما نمیتواند مثل ملودیهای اروپایی باشد و مخاطبمان آن را نمیپسندد، ارکستر، تنظیم، ضبط و صدابرداری ما که میتواند در آن سطح باشد. مخاطب با حمایتش، وقتی که میگذارد و هزینهای که برای شنیدن اثر میپردازد، حجت را بر ما تمام میکند و این حداقل کاری است که من میتوانم برایش انجام دهم. یکبار تجربه میکنم و اگر دیدم در عمل تفاوت خاصی نداشت، برمیگردم و مثل گذشته همینجا کار را پیش میبرم. تأکید میکنم که من مشکلی با هنرمندان داخلی ندارم. ما سالها در ایران همکاری کرده و لذت بردهایم. اما واقعاً امکانات در اینجا بسیار کم است. ارکسترهای ما دولتیاند و نمیتوانند با شخص کار کنند. اگر هم بشود، نمیخواهند که با موسیقی پاپ کار کنند؛ در صورتی که این ما هستیم که شنیده میشویم و سلیقه مخاطب را تعیین میکنیم.
- تنظیمکننده آلبوم جدیدت کیست؟
- حس میکنم در کنسرت، امیر یک جاهایی در نوازندگیاش تلاش میکرد از فضای پاپ دور شود. این به اصرار خودت است یا نه؟
- به نظر میرسد از زمانی که اولین همکاریات با امیر عظیمی در قطعه «دیوونگی» شکل گرفت، کارهایت رنگ دیگری به خود گرفتهاند.
- در گفتوگوی قبلی گفتی راه هیت شدن آهنگها را بلدی و میتوانی همزمان 10 آهنگ بسازی که هیت شوند، اما خودت این کار را نمیکنی و میخواهی لابهلای سایر قطعاتت، این قطعات را منتشر کنی. کاری که در آلبوم قبل انجام دادی.
- در مورد زمان انتشار آلبوم بعدی هم فکر کردهای؟
- در مورد آلبومها بزرگترین مشکلی که وجود دارد، تعداد قطعات آلبوم و فاصله کیفی قطعات است. مثلاً در اروپا خواننده حدود 50 کار را انتخاب و در تور کنسرتهایش اجرا میکند و از بین آنها 10 کار را برای آلبوم انتخاب میکند که بهترین کارها است. اما در ایران نهایتاً چند آهنگ حذف میشوند و آلبوم نهایی میشود.
- با توجه به اینکه گفتی قصد داری این آلبوم را در اروپا ضبط کنی، به نظرت جزء کارهای خاصات خواهد بود یا کارهایی که هیت میشوند؟
- این سالهایی که از مارکت موسیقی دور بودی، هم خودت خیلی سختی کشیدی و هم به نظرم اطرافیانت در مورد دیده نشدنت با تو همکاری کردند.
- پیش آمده بود که در مکانهای عمومی در مورد کارت صحبت شود و نتوانی از خودت دفاع کنی؟!
- الان این دیده شدن چه حسی دارد؟
- لحظه ورود به استیج در اولین اجرایت چطور بود؟
- تو حداقل 5 سال از این 7 سال آدم معروفی بودی. چه حسی داشت که نمیتوانستی خودت را معرفی کنی، در کنسرتهای خوانندگان باشی یا مثلاً در «جشن موسیقی ما» کنار همکارانت حضور پیدا کنی؟
- برایت پیش نیامد جایی وسوسه شوی که خودت را لو بدهی و بیخیال این همه سال پشت پرده بودن بشوی؟
- تو تا امروز ویدیوهایت انیمیشن بود. امروز که چهرهی تو را مردم دیدهاند، همچنان قصد داری همان مسیر را طی کنی؟
- همخوانی تو و امیرعباس گلاب در قطعه «دلفریب» چهطور رقم خورد؟
برای ساختن «دلفریب» قرار بود من، امیرعباس گلاب، مهیار رضوان، امین قباد و حسین غیاثی در خانه امین قباد جمع شویم. صبح آن روز حسین غیاثی خواب ماند و به خاطر اینکه باید کار را هم به خاطر سازمان و هم عروسی مهیار زود آماده میکردیم، از من خواستند که ترانههای خودم را بیاورم. همانجا امین قباد ملودی را ساخت که همه خیلی دوستش داشتیم و تنظیم کار را مهیار از همان شب شروع کرد و خدا را شکر، مخاطبان هم خیلی دوستاش داشتند. انگیزه من برای این همکاری این بود که مخاطبانام را خوشحال کنم. من هم واقعاً علاقهمندم و برایم جذاب است که دو خواننده مورد علاقهام با هم کاری را منتشر کنند. مثلاً من حدس میزنم فریدون فروغی و فرهاد با هم صمیمی بودهاند و واقعاً برایم جذاب بود که کاری را با هم منتشر کنند. در مورد من و امیرعباس گلاب هم حدس میزدم شاید مردم هم چنین نظری داشته باشند.
- شایعهای در برخی سایتها عنوان شده بود که امیرعباس گلاب در آلبومت همکاری داشته و حالا به هر دلیلی اسمی از او آورده نشده است. این ماجرا صحت دارد؟
- امسال قبل از اینکه روی استیج بروی، کاوه یغمایی و کاوه آفاق هم توانستند کنسرت برگزار کنند. چه نظری در این مورد داری؟
- وسط این همه مشغله به دانشگاه هم میرسی؟
*****
سیامک عباسی 25 آذرماه بار دیگر در نمایشگاه بینالمللی تهران روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت به همت موسسه «آوای هنر» به مدیریت «محمد جلیلپور» برگزار خواهد شد و تعداد محدودی از بلیتهای آن از سامانه 84200 قابل خریداری است.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1395 - 18:47
دیدگاهها
این صرفا نظر بنده است و روی صحبتم با آلبوم بعدی یا قبلی آقای عباسی نیست ، فقط در مورد قسمتی از صحبت های ایشان می باشد :
وقتی آهنگسازی ( نه ملودی سرایی) قوی نباشد ، چه در ایران چه خارج ، چه با نوازنده ی داخلی چه با نوازنده ی خارجی ، چه ساز زنده چه غیر زنده ، ضبط بشود باز هم کار قوی نخواهد بود ! البته که همه ی این عوامل تاثیر گذارند اما تاثیر بنیادین و اساسی ندارند . به عنوان مثال آهنگ های خیلی قدیمی چه داخلی چه خارجی وجود دارند که با تکنولوژی خیلی قدیمی هم ضبط شده اند ، اما آهنگ بسیار ارزشمند هست و با همون کیفیت بارها و بارها شنیده میشوند .
*** باز هم میگم صحبت من کلی بود ... امیر عظیمی از بهترین های موسیقی ایران است :)
به نظرم همينكه ميخوادتلاش كنه تا كيفيت موسيقيش بين المللي باشه، خيلي با ارزشه. كاش بقيه خواننده ها ياد بگيرن...
من کنسرت قبلیش رو بودم. چیزی از استرس در اجرای ایشون ندیدم. واقعا عالی بود.
سیامک جان این چیزایی که درباره آلبوم جدید گفتی رو همه میگن و این توقعات رو خیلی بالا میبره. امیدوارم بتونی عمل کنی ولی به هر حال به قول نفر بالایی همینکه چنین قصدی دارد خودش باارزشه. دمت گرم
کلا این که سیامک عباسی خیلی خواننده و موزیسین خوبیه شکی توش نیست اما باید در نظر گرفت که چه آهنگسازی قراره کاری رو بسازه که تو استودیو های اروپایی ضبط شه؟ هرچقدر هم که نوازنده ها قوی باشند یا هرقدر کیفیت ضبط خوب باشه باز هم بستگی به آهنگسازی داره... باید آهنگسازیمون قوی شه...
البته منظورم به ضعیف بودن یا قوی بودن سیامک عباسی نیست اما اگر قراره به اروپا بره با دست پر بره
افزودن یک دیدگاه جدید