طی نشستی با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
موزیسین ها عملکرد دولت را در زمینه موسیقی نقد کردند
موسیقی ما - نشست «بررسی عملکرد دولت یازدهم در عرصه موسیقی» با گفتگوهای داغ فردین خلعتبری، بابک چمن آرا، هوشنگ کامکار، علی قمصری، سیدمحمد میرزمانی و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
هشتمین جلسه از سلسله نشست های«گفتمان ضرب اصول»عصر دیروز(دوشنبه 6 دی) از ساعت 17 با حضور علی مرادخانی(معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فردین خلعتبری(آهنگساز)، بابک چمنآرا(ناشر) و رضا مهدوی(کارشناس مجری)با موضوع«بررسی عملکرد دولت یازدهم در عرصه موسیقی» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
وی افزود: ما دوست داریم خانه موسیقی پرباری داشته باشیم، اما وقتی میبینیم بنا به دلایلی این امکان در خانه موسیقی وجود ندارد، میآییم و مباحثمان را در مکانهایی اینچنینی مطرح میکنیم تا آیندگان بدانند وضعیت موسیقی در عصر ما چگونه بوده است. ما در این جلسات اجازه توهین به کسی نمیدهیم و خودمان نیز بهگونهای صحبت نمیکنیم که خدایناکرده ساحت مقدس شخصی خدشهدار شود.
علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در ادامه این نشست گفت: از همان آغاز سلسله برنامههای گفتمان ضرب اصول دوستان لطف داشته و مرا دعوت میکردند، اما فرصت حضور تابهامروز بنا به مشغله کاری پیش نیامده بود. اما امروز این فرصت پیش آمده و امیدوارم این گفتوگوها در فضای هنری کشور بیشتر جریان داشته باشد؛ چرا که نهایتاً منجر به پویایی بین هنرمندان درگیر این عرصه خواهد شد.
فردین خلعتبری(آهنگساز) نیز خطاب به مرادخانی گفت: راستش من فکر نمیکردم شما به این جلسه بیاید و امیدوارم این اتفاق خوب که بین هنرمند و مدیر گفتوگو برقرار می شود، ادامه داشته باشد.
وی همچنین افزود: امکان دارد نامه نوشتن، سخنرانی کردن و یا فریاد کردن راهی باشد برای اینکه اعتراضاتمان را بهگونهای بیان کنیم؛ به همین دلیل کسانی هم که پای نامهای را امضا میکنند حتماً دستشان به جای دیگری نرسیده تا مطالبشان را عنوان کنند، به هر حال روزگار ما، روزگاری است که هرچقدر گفتوگو درون آن بیشتر جریان داشته باشد، به نتایج بهتری میرسیم.
وی ادامه داد: انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی موضوع بعدی است که میخواهم به آن اشاره کنم. متأسفانه ناشران و اهالی موسیقی هیچ سهمی در انتخاب مدیر دفتر موسیقی ندارند. این توقع ماست که در انتخابهای آینده نظر ناشران و هنرمندان حداقل بررسی شود، البته به نظر من آقای طالبی که مدیریت دفتر موسیقی را برعهده دارند تا این لحظه مدیر منطقی و معقولی بودهاند.
چمنآرا همچنین تصریح کرد: حضور در جشنوارهها و رویدادهای بینالمللی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید در این جلسه به آن اشاره کنم. طی این سالیان اخیر نمایندگانی که از طرف ایران در جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی شرکت میکردند به هیچ نتیجه عملی منتج نشده است و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.
وی افزود: خصوصیسازی مطمئناً راهکاری است که شاید ما را اندکی از عقبماندگی خارج کند. مجمع صنفی ناشران موسیقی سال گذشته با تلاشهای فراوان ثبت شد و به عنوان یک نهادی است که میتواند بارهای بسیاری را از دوش دولت بردارد. فعالیتهای غیرحاکمیتی قابلواگذاری معاونت هنری ارشاد باید هرچه زودتر اتفاق بیافتد. از بررسی صدور مجوز مؤسسات هنری گرفته تا صدور مجوز آثار موسیقی و صحنهای میتوان به بخشهای خصوصی قابلتأیید وزارت ارشاد واگذار شود. در قانون مدیریت کشور نیز به این مهم اشاره شده که بخشهایی از وظایف دولت به مؤسسات مردم نهاد و صنوف واگذار شود، اما ما هماکنون که بیش از سه سال از دوره دولت جدید را گذراندهایم و دو سال نیز از عمر مجمع ما گذشته است به هیچ نتیجهای نرسیده ایم.
وی در خصوص قانون مصنفین و مؤلفین افزود: ما در این خصوص تا آنجا که توانستهایم پیگیر حقوق هنرمندان بودهایم، اما این موضوع تنها به یک معاونت برنمیگردد و برای رفع مشکلات این حوزه باید چندین نهاد پیگیری انجام دهند، اما به هر جهت ما سعی خودمان را در این زمینه میکنیم تا این قانون را به جایی برسانیم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معافیتهای مالیاتی اهالی هنر نیز گفت: درحوزه معافیتهای مالیاتی در آموزشهای هنری هم اقدامات موثری انجام شده است و ما میدانیم که یکی از انگیزههای ورود سرمایهگذاران به این بخش همین معافیتهای مالیاتی است که این موضوع نیز جزو پیگیریهای ما بوده و هست.
این مقام مسئول وزارت ارشاد درباره بحث واگذاری مجوزها به بخش خصوصی نیز افزود: در خصوص وظایف حاکمیتی و بحث صدور مجوزها باید اول یک بررسی حقوقی انجام گیرد تا مشخص شود آیا اساساً این اقدام بهلحاظ قانونی عملی است یا خیر؛ و اگر این اقدام امکانپذیر است باید به کدام بخش واگذار شود. شاید بتوان بخشی از مباحث اجرایی صدور مجوزها را به بخش خصوصی واگذار کرد. باید جلسه مشترکی با صنوف داشته باشیم تا در این زمینه بتوانیم به راهحل مناسبی برسیم.
فردین خلعتبری در ادامه با بیان این پرسش از علی مرادخانی که آیا تاکنون جایی بوده که مسئول و رئیس نبوده باشید خطاب به او گفت: آقای مرادخانی شما از ابتدای انقلاب در حوزههای مختلف فرهنگی حضور داشتهاید. شما جشنواره موسیقی را ادامه دادید و سالیان سال برگزار کننده این اتفاق هنری بودهاید. ما هم در ابتدای ورود شما به عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد بسیار خوشحال بودیم؛ چراکه میدانستیم شما ما را میشناسید و به مسائل ما آشنا هستید. در واقع شما اقداماتی را در عرصه فرهنگی انجام دادهاید که قابلتقدیر است و من به آن باور دارم.
وی ادامه داد: با این وجود سئوال من اینجاست؛ چرا نوع مدیریت شما بهگونهای نبوده است که شما بخشهای مختلف را رها کنید تا کارهایشان را خودشان انجام دهند؟ شما در معاونت هنری فعالیت میکنید، اما بخشی از کار شما هنری نیست. موسیقی غیرهنری که وجودش اصلاً ربطی به من هم ندارد مورد بررسی معاونت هنری قرار میگیرد و این یک تناقض بزرگ است. چرا باید معاونت هنری درباره موسیقی که هیچ ربطی به هنر ندارد، نظر بدهد و یک شورای کارشناسی را مأمور نظردادن درباره این نوع نازل موسیقی قرار میدهد؟ از طرفی وقتی میبینیم آهنگسازی که لب دریا ساخته و... در موزه موسیقی تجلیل میشود و این به نظر من یک بحران است.
وی در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای آثار صوتی گفت: ما موظفیم به عنوان یک نهاد دولتی به همه آثار صوتی در سبکهای مختلف مجوز بدهیم و همه آثار را باید بررسی کنیم.
خلعتبری در ادامه، صحبتهای معاون امور هنری وزیر را قطع کرد و گفت: چرا باید بخشی از توان و انرژی و پول دفتر موسیقی بابت مجوز دادن به اثری خرج شود که اصلاً هم هنری نیست؟
مرادخانی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: شما به عنوان نهاد رسمی نمیتوانید پاسخگوی هنرمندان در رشتههای مختلف هنری نباشید.
وی افزود: هر کدام از ما سلیقه خاصی داریم؛ برخی از افرادی که در شوراهای ارشاد حضور دارند به نوع خاصی از موسیقی پاپ علاقمند هستند و در مقابل شکل های دیگر آن سنگ اندازی می کنند. این روش درستی نیست؛ شما که تمام گونه های موسیقی جهان را نمی شناسید. اصلا یک فردی آمده سبک من در آوردی از خودش ساخته که با اقبال مردم هم روبرو شده، خب اگر شما به شکل سلیقه ای جلوی این فرد را بگیرید صدای مردم در می آید و این فرد را به خارج از کشور سوق داده اید. شما باید مثل بسیاری از کشورهای دنیا فقط بر روی کنترل شعر تمرکز کنید و اصلا بحث شورای موسیقی در مورد آنها موضوعیتی ندارد.
خلعتبری در ادامه گفت: من معتقدم جشنوارهها باید سیاست مشخص خود را ترسیم کنند، ضمن اینکه من معتقدم جشنوارهها اعتبارشان را از آثاری که در آن ارائه میشود، میگیرند. جشنواره ما متأسفانه فقط به فکر گذراندن امروز است و به اعتبار فکر نمیکند. اعتبار هم با تعداد مخاطب بالا کسب نمیشود.
هوشنگ کامکار که یکی از حاضران در سالن بود طی سخنانی گفت: موسیقی جدی در هیچجای دنیا حمایت نمیشود. به اعتقاد من مؤسسات و شرکتهای انتشار موسیقی در این مملکت خیانت کردهاند و رسانهها نیز نقش بسیار تخریبی را در این زمینه دارند. بسیاری از مردم ما از نظر فرهنگی عقبافتاده هستند؛ چراکه به آنها آگاهی داده نمیشود و هیچ تبلیغی در زمینه موسیقی جدی وجود ندارد.
این آهنگساز ادامه داد: آقای مرادخانی، سیاستهای جشنواره موسیقی فجر آیینه تمامنمای سیاستهای شماست. ما میگوییم در جشنواره سال گذشته تخلف رخ داده و نه سهلانگاری. این صحبت ها را هم با وجود اسنادی که وجود دارد گفته ایم. چرا معدود افراد در همهجا هستند از خانه موسیقی گرفته تا شورای جشنواره و وزارت ارشاد و هر جای دیگری؟
قمصری همچنین گفت: چرا جایزه دادن مسئولان جشنواره موسیقی فجر به خودشان و اطرافیانشان واکنشی را از سوی شما برنیانگیخت؟ ما بدون سند حرف نمیزنیم. ما تنها برمبنای گفته های خود مسئولان در رسانهها مباحثمان را مطرح کردیم. چه اتفاقی افتاد که آقای نوربخش و محفلشان که کارنامه درخشانی هم نداشتند دوباره پست گرفتند؟ و باز همان تیم و همان اتفاقات در حال تکرار است. وقتی آقای نوربخش می گوید من اصلا نمی خواستم در جشنواره امسال باشم و با اصرار به من این پست را قبولاندند منظورشان اصرار از طرف شخص شماست.
مرادخانی نیز در واکنش به صحبتهای قمصری گفت:من خیلی خوشحالم که شما این حرفها را بیان میکنید. آقای قمصری من شما را هنرمند خوبی میدانم و دوست دارم باهم صادقانه برخورد کنیم. من انتظار دارم آنچه را که شما در قضاوت هایتان می بینید که ما مشکل داریم یا اشتباه می کنیم بیاید و تذکر بدهید و ما قطعا به گوش جان خواهیم شنید. الان هم به آقای طالبی خواهم گفت که مجموعه ای از این مسائل را بررسی کند و اگر لازم باشد خود من هم وارد این موضوع خواهم شد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آغاز تجربه واسپاری یا برون سپاری را در مورد جشنواره ما باید از کجا شروع می کردیم؟ طبیعتا باید از خانه موسیقی شروع می کردیم. تجربه واسپاری جشنواره به ما نشان داده به هر گروهی که جشنواره واگذار شود با اعتراض عدهای مواجه میشود. در پایان نیز باید بگویم ما بارها اعلام کردیم جشنوارهها را واگذار میکنیم و از تمام کسانی که دارای یک«جریان کار» و وجه حقوقی مشخص هستند و توان برگزاری این رویدادها را دارند دعوت کرده و میکنیم.
در بخش پایانی این نشست بابک چمن آرا بر دریافت نکردن پاسخ خود در زمینه مسئله خصوصی سازی تاکید کرد که علی مرادخانی پاسخ داد: در مسئله خصوصی سازی دو بحث وجود دارد؛ یک بخش این بحث جنبه حاکمیتی دارد که می بایست دولت اجازه اش را صادر کند تا کار انجام شود. بخش دوم هم مربوط به مباحث تصدی گری است. در بحث تصدی گری دولت اعلام کرده است همه مواردی که در این زمینه قرار دارد را می توانید زمانی که زیر ساخت هایش ایجاد شد واگذار کنید. ما الان به دنبال انجام این کار هستیم. من از دفتر حقوقی مان خواهش خواهم کرد که یک کارشناس به ما معرفی کنند و از آقای چمن آرا و دوستان دیگر هم تقاضا می کنم بنشینند و پیش نویس این کار را تهیه کنند تا ببینیم چگونه می شود این کار را انجام داد. هر جا که قانون این اجازه را بدهد من موافق آن کار هستم چون هر چه دولت کوچکتر شود به نفع ما محسوب می شود.
هشتمین جلسه از سلسله نشست های«گفتمان ضرب اصول»عصر دیروز(دوشنبه 6 دی) از ساعت 17 با حضور علی مرادخانی(معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فردین خلعتبری(آهنگساز)، بابک چمنآرا(ناشر) و رضا مهدوی(کارشناس مجری)با موضوع«بررسی عملکرد دولت یازدهم در عرصه موسیقی» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
- گفتمانی بهدور از احساسات و جوهای رایج
وی افزود: ما دوست داریم خانه موسیقی پرباری داشته باشیم، اما وقتی میبینیم بنا به دلایلی این امکان در خانه موسیقی وجود ندارد، میآییم و مباحثمان را در مکانهایی اینچنینی مطرح میکنیم تا آیندگان بدانند وضعیت موسیقی در عصر ما چگونه بوده است. ما در این جلسات اجازه توهین به کسی نمیدهیم و خودمان نیز بهگونهای صحبت نمیکنیم که خدایناکرده ساحت مقدس شخصی خدشهدار شود.
- چرا به انتقادات جشنواره پاسخ داده نشد
علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در ادامه این نشست گفت: از همان آغاز سلسله برنامههای گفتمان ضرب اصول دوستان لطف داشته و مرا دعوت میکردند، اما فرصت حضور تابهامروز بنا به مشغله کاری پیش نیامده بود. اما امروز این فرصت پیش آمده و امیدوارم این گفتوگوها در فضای هنری کشور بیشتر جریان داشته باشد؛ چرا که نهایتاً منجر به پویایی بین هنرمندان درگیر این عرصه خواهد شد.
فردین خلعتبری(آهنگساز) نیز خطاب به مرادخانی گفت: راستش من فکر نمیکردم شما به این جلسه بیاید و امیدوارم این اتفاق خوب که بین هنرمند و مدیر گفتوگو برقرار می شود، ادامه داشته باشد.
وی همچنین افزود: امکان دارد نامه نوشتن، سخنرانی کردن و یا فریاد کردن راهی باشد برای اینکه اعتراضاتمان را بهگونهای بیان کنیم؛ به همین دلیل کسانی هم که پای نامهای را امضا میکنند حتماً دستشان به جای دیگری نرسیده تا مطالبشان را عنوان کنند، به هر حال روزگار ما، روزگاری است که هرچقدر گفتوگو درون آن بیشتر جریان داشته باشد، به نتایج بهتری میرسیم.
- تکلیف نامشخص سند چشم انداز موسیقی
وی ادامه داد: انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی موضوع بعدی است که میخواهم به آن اشاره کنم. متأسفانه ناشران و اهالی موسیقی هیچ سهمی در انتخاب مدیر دفتر موسیقی ندارند. این توقع ماست که در انتخابهای آینده نظر ناشران و هنرمندان حداقل بررسی شود، البته به نظر من آقای طالبی که مدیریت دفتر موسیقی را برعهده دارند تا این لحظه مدیر منطقی و معقولی بودهاند.
- قانونی که هیچ وقت اجرا نشد!
چمنآرا همچنین تصریح کرد: حضور در جشنوارهها و رویدادهای بینالمللی یکی دیگر از مشکلاتی است که باید در این جلسه به آن اشاره کنم. طی این سالیان اخیر نمایندگانی که از طرف ایران در جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی شرکت میکردند به هیچ نتیجه عملی منتج نشده است و هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.
- خصوصی سازی راهکار خروج از عقب ماندگی است
وی افزود: خصوصیسازی مطمئناً راهکاری است که شاید ما را اندکی از عقبماندگی خارج کند. مجمع صنفی ناشران موسیقی سال گذشته با تلاشهای فراوان ثبت شد و به عنوان یک نهادی است که میتواند بارهای بسیاری را از دوش دولت بردارد. فعالیتهای غیرحاکمیتی قابلواگذاری معاونت هنری ارشاد باید هرچه زودتر اتفاق بیافتد. از بررسی صدور مجوز مؤسسات هنری گرفته تا صدور مجوز آثار موسیقی و صحنهای میتوان به بخشهای خصوصی قابلتأیید وزارت ارشاد واگذار شود. در قانون مدیریت کشور نیز به این مهم اشاره شده که بخشهایی از وظایف دولت به مؤسسات مردم نهاد و صنوف واگذار شود، اما ما هماکنون که بیش از سه سال از دوره دولت جدید را گذراندهایم و دو سال نیز از عمر مجمع ما گذشته است به هیچ نتیجهای نرسیده ایم.
- سند چشم انداز موسیقی ایران در دست بررسی است
وی در خصوص قانون مصنفین و مؤلفین افزود: ما در این خصوص تا آنجا که توانستهایم پیگیر حقوق هنرمندان بودهایم، اما این موضوع تنها به یک معاونت برنمیگردد و برای رفع مشکلات این حوزه باید چندین نهاد پیگیری انجام دهند، اما به هر جهت ما سعی خودمان را در این زمینه میکنیم تا این قانون را به جایی برسانیم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معافیتهای مالیاتی اهالی هنر نیز گفت: درحوزه معافیتهای مالیاتی در آموزشهای هنری هم اقدامات موثری انجام شده است و ما میدانیم که یکی از انگیزههای ورود سرمایهگذاران به این بخش همین معافیتهای مالیاتی است که این موضوع نیز جزو پیگیریهای ما بوده و هست.
- بهنفع هنرمندان عمل کردیم
این مقام مسئول وزارت ارشاد درباره بحث واگذاری مجوزها به بخش خصوصی نیز افزود: در خصوص وظایف حاکمیتی و بحث صدور مجوزها باید اول یک بررسی حقوقی انجام گیرد تا مشخص شود آیا اساساً این اقدام بهلحاظ قانونی عملی است یا خیر؛ و اگر این اقدام امکانپذیر است باید به کدام بخش واگذار شود. شاید بتوان بخشی از مباحث اجرایی صدور مجوزها را به بخش خصوصی واگذار کرد. باید جلسه مشترکی با صنوف داشته باشیم تا در این زمینه بتوانیم به راهحل مناسبی برسیم.
فردین خلعتبری در ادامه با بیان این پرسش از علی مرادخانی که آیا تاکنون جایی بوده که مسئول و رئیس نبوده باشید خطاب به او گفت: آقای مرادخانی شما از ابتدای انقلاب در حوزههای مختلف فرهنگی حضور داشتهاید. شما جشنواره موسیقی را ادامه دادید و سالیان سال برگزار کننده این اتفاق هنری بودهاید. ما هم در ابتدای ورود شما به عنوان معاون امور هنری وزارت ارشاد بسیار خوشحال بودیم؛ چراکه میدانستیم شما ما را میشناسید و به مسائل ما آشنا هستید. در واقع شما اقداماتی را در عرصه فرهنگی انجام دادهاید که قابلتقدیر است و من به آن باور دارم.
وی ادامه داد: با این وجود سئوال من اینجاست؛ چرا نوع مدیریت شما بهگونهای نبوده است که شما بخشهای مختلف را رها کنید تا کارهایشان را خودشان انجام دهند؟ شما در معاونت هنری فعالیت میکنید، اما بخشی از کار شما هنری نیست. موسیقی غیرهنری که وجودش اصلاً ربطی به من هم ندارد مورد بررسی معاونت هنری قرار میگیرد و این یک تناقض بزرگ است. چرا باید معاونت هنری درباره موسیقی که هیچ ربطی به هنر ندارد، نظر بدهد و یک شورای کارشناسی را مأمور نظردادن درباره این نوع نازل موسیقی قرار میدهد؟ از طرفی وقتی میبینیم آهنگسازی که لب دریا ساخته و... در موزه موسیقی تجلیل میشود و این به نظر من یک بحران است.
- چرا نامه ها بی پاسخ ماند؟
- به دنبال دلالی برای خودمان نیستیم
وی در ادامه با اشاره به صدور مجوز برای آثار صوتی گفت: ما موظفیم به عنوان یک نهاد دولتی به همه آثار صوتی در سبکهای مختلف مجوز بدهیم و همه آثار را باید بررسی کنیم.
خلعتبری در ادامه، صحبتهای معاون امور هنری وزیر را قطع کرد و گفت: چرا باید بخشی از توان و انرژی و پول دفتر موسیقی بابت مجوز دادن به اثری خرج شود که اصلاً هم هنری نیست؟
مرادخانی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: شما به عنوان نهاد رسمی نمیتوانید پاسخگوی هنرمندان در رشتههای مختلف هنری نباشید.
- شورای پاپ دفتر موسیقی تعطیل شود
وی افزود: هر کدام از ما سلیقه خاصی داریم؛ برخی از افرادی که در شوراهای ارشاد حضور دارند به نوع خاصی از موسیقی پاپ علاقمند هستند و در مقابل شکل های دیگر آن سنگ اندازی می کنند. این روش درستی نیست؛ شما که تمام گونه های موسیقی جهان را نمی شناسید. اصلا یک فردی آمده سبک من در آوردی از خودش ساخته که با اقبال مردم هم روبرو شده، خب اگر شما به شکل سلیقه ای جلوی این فرد را بگیرید صدای مردم در می آید و این فرد را به خارج از کشور سوق داده اید. شما باید مثل بسیاری از کشورهای دنیا فقط بر روی کنترل شعر تمرکز کنید و اصلا بحث شورای موسیقی در مورد آنها موضوعیتی ندارد.
- جشنواره فجر متأسفانه اساسنامه ندارد
- جشنواره های موسیقی تخصصی می شوند
- فردا مقدمات جلسه با امضاء کنندگان نامه انتقادی انجام می شود
خلعتبری در ادامه گفت: من معتقدم جشنوارهها باید سیاست مشخص خود را ترسیم کنند، ضمن اینکه من معتقدم جشنوارهها اعتبارشان را از آثاری که در آن ارائه میشود، میگیرند. جشنواره ما متأسفانه فقط به فکر گذراندن امروز است و به اعتبار فکر نمیکند. اعتبار هم با تعداد مخاطب بالا کسب نمیشود.
هوشنگ کامکار که یکی از حاضران در سالن بود طی سخنانی گفت: موسیقی جدی در هیچجای دنیا حمایت نمیشود. به اعتقاد من مؤسسات و شرکتهای انتشار موسیقی در این مملکت خیانت کردهاند و رسانهها نیز نقش بسیار تخریبی را در این زمینه دارند. بسیاری از مردم ما از نظر فرهنگی عقبافتاده هستند؛ چراکه به آنها آگاهی داده نمیشود و هیچ تبلیغی در زمینه موسیقی جدی وجود ندارد.
- چرا یک گروه خاص کل فضای موسیقی را در اختیار می گیرد
این آهنگساز ادامه داد: آقای مرادخانی، سیاستهای جشنواره موسیقی فجر آیینه تمامنمای سیاستهای شماست. ما میگوییم در جشنواره سال گذشته تخلف رخ داده و نه سهلانگاری. این صحبت ها را هم با وجود اسنادی که وجود دارد گفته ایم. چرا معدود افراد در همهجا هستند از خانه موسیقی گرفته تا شورای جشنواره و وزارت ارشاد و هر جای دیگری؟
قمصری همچنین گفت: چرا جایزه دادن مسئولان جشنواره موسیقی فجر به خودشان و اطرافیانشان واکنشی را از سوی شما برنیانگیخت؟ ما بدون سند حرف نمیزنیم. ما تنها برمبنای گفته های خود مسئولان در رسانهها مباحثمان را مطرح کردیم. چه اتفاقی افتاد که آقای نوربخش و محفلشان که کارنامه درخشانی هم نداشتند دوباره پست گرفتند؟ و باز همان تیم و همان اتفاقات در حال تکرار است. وقتی آقای نوربخش می گوید من اصلا نمی خواستم در جشنواره امسال باشم و با اصرار به من این پست را قبولاندند منظورشان اصرار از طرف شخص شماست.
مرادخانی نیز در واکنش به صحبتهای قمصری گفت:من خیلی خوشحالم که شما این حرفها را بیان میکنید. آقای قمصری من شما را هنرمند خوبی میدانم و دوست دارم باهم صادقانه برخورد کنیم. من انتظار دارم آنچه را که شما در قضاوت هایتان می بینید که ما مشکل داریم یا اشتباه می کنیم بیاید و تذکر بدهید و ما قطعا به گوش جان خواهیم شنید. الان هم به آقای طالبی خواهم گفت که مجموعه ای از این مسائل را بررسی کند و اگر لازم باشد خود من هم وارد این موضوع خواهم شد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آغاز تجربه واسپاری یا برون سپاری را در مورد جشنواره ما باید از کجا شروع می کردیم؟ طبیعتا باید از خانه موسیقی شروع می کردیم. تجربه واسپاری جشنواره به ما نشان داده به هر گروهی که جشنواره واگذار شود با اعتراض عدهای مواجه میشود. در پایان نیز باید بگویم ما بارها اعلام کردیم جشنوارهها را واگذار میکنیم و از تمام کسانی که دارای یک«جریان کار» و وجه حقوقی مشخص هستند و توان برگزاری این رویدادها را دارند دعوت کرده و میکنیم.
- پیش نویس بحث خصوصی سازی را تهیه کنید
در بخش پایانی این نشست بابک چمن آرا بر دریافت نکردن پاسخ خود در زمینه مسئله خصوصی سازی تاکید کرد که علی مرادخانی پاسخ داد: در مسئله خصوصی سازی دو بحث وجود دارد؛ یک بخش این بحث جنبه حاکمیتی دارد که می بایست دولت اجازه اش را صادر کند تا کار انجام شود. بخش دوم هم مربوط به مباحث تصدی گری است. در بحث تصدی گری دولت اعلام کرده است همه مواردی که در این زمینه قرار دارد را می توانید زمانی که زیر ساخت هایش ایجاد شد واگذار کنید. ما الان به دنبال انجام این کار هستیم. من از دفتر حقوقی مان خواهش خواهم کرد که یک کارشناس به ما معرفی کنند و از آقای چمن آرا و دوستان دیگر هم تقاضا می کنم بنشینند و پیش نویس این کار را تهیه کنند تا ببینیم چگونه می شود این کار را انجام داد. هر جا که قانون این اجازه را بدهد من موافق آن کار هستم چون هر چه دولت کوچکتر شود به نفع ما محسوب می شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1395 - 00:55
دیدگاهها
سلام.من چند تا عامل و معرفی میکنم برای بد شدن حال این روزهای موسیقی:
به نظرم تا وقتی که موسیقی اعم از پاپ و اصیل و ... رسانه ای ندارند اوضاع به همین شکل باقی میمونه.
خواننده کلی هزینه میکنه(هم مالی هم معنوی) ولی وقتی جایی برای تبلیغ اثرش پیدا نمیکنه طبیعی که به ماهواره پناه میبره.خیلی جالبه:از وقتی که موسیقی پاپ دوباره جان گرفت(اواخر دهه هفتاد) تا الان میتونم بگم سالیانه چند ده فیلم از شبکه های رسمی تبلیغ شدن و میشن(حتی از شبکه های خانواده GEM).ولی آلبوم یه خواننده مججججججاز راهی برای معرفی پیدا نمیکنه.
عقب ماندگی موسیقی تقصیر همه ست.هم رسانه,هم وزارت,هم خود فعالین حوزه موسییقی و هم خودت ما ها که سنگ حمایت از موسیقی و به سینه میزنیم ولی خواسته یا ناخواسته تیشه به ریشه این هنر میزنیم.
1)نداشتن رسانه ی رسمی
2)رعایت نشدن حق کپی رایت
3)دید منفی که عوامل و سیاست گذاران کلان جامعه نسبت به موسیقی دارند
4)زیاد شدن موسیخی به ایی موسیقی با این همه خواننده با صدای منفی منفی منفی
افزودن یک دیدگاه جدید