گفتوگوی «موسیقی ما» با نقاش صاحبسبک ایران که در زمینه ادبیات و موسیقی نیز فعالیتهایی داشته است
آیدین آغداشلو: طبیعی است که اساتید موسیقی سنتی، عبور از خط قرمزهایشان را برنمیتابند
موسیقی ما - انسان معاصر در مجموعهای از حصارها زندگی میکند؛ بایدها و نبایدها؛ قوانین دستوپاگیر؛ سنت؛ قواعد ضروری و غیرضروری؛ حصارهای خودساخته، حصارهایی ساخته خانواده، حصارهایی ساخته اجتماع و... همین قید و بندها در نهایت هنجارهای اجتماعی را پدید میآورند که برای زیست بشر معاصر گاه ضروری و گاه بیفایدهاند. همه ما بارها این زنجیرها را بر دست پای خود دیدهایم و از ترس عبور از آنها، ترجیح دادهایم در ساحل امن خود باقی بمانیم.
آیدین آغداشلو اما میگوید تجربه زیست 77 ساله به او آموخته که در پی هیچ باید و نبایدی نمیبایست بود. باید مسیر علاقه و استعداد را پیمود و به قاعدههای بیفایده لبخند زد. تجربیاتی که خودش در زمینه هنرهایی چون نقاشی، گرافیک، نویسندگی، نقد فیلم، اصلاح خوانش شعر شعرای کلاسیک، دکلمه در آلبوم موسیقی جوانان و... داشته، همگی مهر تأییدی است بر این نظریه که باید تجربه کرد و زندگی را زیست.
آیدین آغداشلو در یکی از روزهای پایانی جشنواره مطبوعات، میهمان غرفه سایت «موسیقی ما» بود و از علاقههایش و تفکراتش در خصوص موسیقی سنتی و تلفیقی و... سخن گفت. پاسخ بسیاری از سوالات امروز علاقهمندان موسیقی ایران لابهلای این حرفها داده شده. بخوانیدش.
معضل ما این است که همیشه در ذهنمان دنبال حکمی میگردیم که «باید»ها و «نباید»ها را برای ما ترسیم کند تا از این طریق، صاحب چارچوب شده و از بلاتکلیفی خارج شویم! بله، این کار گاهی باعث میشود آدم از رهاشدگی خارج شود؛ اما گرفتاری زمانی است که این چارچوبها، پرواز را مختل میکنند که البته گویا ما به آنها عادت کردهایم! من که اعتقادی به قاعدهمندی و این باید و نبایدها ندارم.
آیدین آغداشلو اما میگوید تجربه زیست 77 ساله به او آموخته که در پی هیچ باید و نبایدی نمیبایست بود. باید مسیر علاقه و استعداد را پیمود و به قاعدههای بیفایده لبخند زد. تجربیاتی که خودش در زمینه هنرهایی چون نقاشی، گرافیک، نویسندگی، نقد فیلم، اصلاح خوانش شعر شعرای کلاسیک، دکلمه در آلبوم موسیقی جوانان و... داشته، همگی مهر تأییدی است بر این نظریه که باید تجربه کرد و زندگی را زیست.
آیدین آغداشلو در یکی از روزهای پایانی جشنواره مطبوعات، میهمان غرفه سایت «موسیقی ما» بود و از علاقههایش و تفکراتش در خصوص موسیقی سنتی و تلفیقی و... سخن گفت. پاسخ بسیاری از سوالات امروز علاقهمندان موسیقی ایران لابهلای این حرفها داده شده. بخوانیدش.
***
- * تازهترین فعالیت شما در حوزه موسیقی، دکلمهای بود که در آلبوم «مدّ و نای» گروه «دنگشو» انجام داده بودید. البته پیش از آن هم با این گروه همکاریهایی داشتهاید. این همکاریها چهطور رخ داد؟
- * شما در این سالها فعالیتهایی نیز در زمینه اصلاحِ خوانش اشعار شاعران کلاسیک انجام دادهاید و در حوزه ادبیات و موسیقی نیز دغدغه دارید. ایرادی که این روزها از بسیاری از هنرمندان جوان گرفته میشود، این است که تکبُعدی شدهاند و غیر از زمینهی فعالیتشان، در سایر رشتههای هنری، مطالعه و پیوندی ندارند. لطفاً کمی در مورد اهمیت این پیوند توضیح دهید.
- * چند دههای است که در هم شکستن سنتها و مرزها در موسیقی با عنوان «موسیقی تلفیقی» شناخته میشود و این امتزاج سبکها و فرمها در سایر رشتههای هنری هم وجود دارد. تا چه حد اهمیت دارد که کسی که میخواهد دست به تجربههای تازه بزند و سنتها را بشکند، به خوبی آنها را بشناسد؟
- * بسیاری میگویند که موسیقی سنتی ایران -که برای همه ما قابل احترام و دوستداشتنی است- کمتر جوابگوی ذائقه نسل جوان است. آیا به نظر شما باید این فرم را تغییر داد که به ذائقه دیگران نیز خوش آید یا به همان شکل سنتی حفظش کرد؟
- * در سالهای اخیر، یکسری از هنرمندان مثل همایون شجریان یا برادران پورناظری و دیگران، شکل مدرنتری از موسیقی سنتی را ارائه کردهاند که مخاطب بسیار گستردهای پیدا کرده؛ ولی از سمت تعدادی از اساتید قدیمی، این انتقاد به آنها مطرح میشود که آنها دارند موسیقی اصیل ایرانی را به سمت پاپ شدن هدایت میکنند...
معضل ما این است که همیشه در ذهنمان دنبال حکمی میگردیم که «باید»ها و «نباید»ها را برای ما ترسیم کند تا از این طریق، صاحب چارچوب شده و از بلاتکلیفی خارج شویم! بله، این کار گاهی باعث میشود آدم از رهاشدگی خارج شود؛ اما گرفتاری زمانی است که این چارچوبها، پرواز را مختل میکنند که البته گویا ما به آنها عادت کردهایم! من که اعتقادی به قاعدهمندی و این باید و نبایدها ندارم.
- * به عنوان سوال آخر؛ در جشن تولد استاد شجریان که 4 سال قبل به همت جناب شاهرخ تویسرکانی و سایت «موسیقی ما» برگزار شد و شما به همراه جمعی از هنرمندگان و فرهیختگان در آن حضور داشتید، گفتید که محمدرضا شجریان تحسینشدهترین هنرمند تمام اعصار ایران است. هنوز هم این اعتقاد را دارید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1396 - 13:29
افزودن یک دیدگاه جدید