گروه «جالبوت» و «ابراهیم علوی»، اجراهای بخش تلفیقی جشنواره موسیقی فجر را افتتاح کردند
برج آزادی در دستان جنوبیها
موسیقی ما - اجراهای بخش تلفیقی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، روز گذشته با حضور گروه جنوبی «جالبوت» در سانس اول و اولین اجرای مستقل ابراهیم علوی در سانس دوم، افتتاح شد.
اواخر سال 93 گروه «جالبوت» راهاندازی شد و پس از یک اجرای کافهای در بندرعباس، اولین اجرای رسمیاش را سال 94 در این شهر برگزار کرد و در سال 95 نیز دو اجرای رسمی دیگر در کارنامه این گروه موسیقی جای گرفت.
«جالبوت» نوعى لنج (کشتى چوبى) بادبانى است که در گذشته مورد استفاده دریانشینان خلیج فارس قرار میگرفته است. هدف «جالبوت» که فضای موسیقی بندرعباسی در آثارشان یک مشخصه بارز است، از ابتدا این بود که از حال و احوال نوازندههای بومی بندرعباس استفاده کند و به دنبال استاندارد شدن موسیقی گروه و به همین دلیل به دنبال حضور در پایتخت بود.
آنها در این کنسرت قطعات نخستین آلبوم گروه را که قرار است تا آخر امسال منتشر شود اجرا کردند و به این ترتیب یازده قطعه با نامهای «شنا کن»، «رولت روسی»، «مش»، «مردن ایشه»، «توانندی»، «چیچکن»، «ببه بالا»، «کاکا»، «آمون از زمونی» و.... در این کنسرت اجرا شدند که هشت قطعه با گویش بندرعباسی و سه قطعه با کلام فارسی بود. اشعار آنها از شعرای جنوب است، به غیر از چند کار که کلام فارسی دارد و از شعر هنرمندانی چون محمود طلوعی و نیما یوشیج استفاده شده است.
حامد حمیدزاده (بیس)، آیدین رادکیا (درامز)، آرین ملیکیان (کیبورد)، محسن خاش (پرکاشن)، آرش رئیسی (گیتار کلاسیک)، هومان عمادی و آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، سحر کدیور (بک وکال)، محمدعلی ذاکری را به عنوان خواننده در جشنواره موسیقی فجر همراهی کردند.
در ادامه اجراهای بخش تلفیقی، ابراهیم علوی در سانس دوم روی صحنه رفت و به این ترتیب برای اولینبار پروژه مستقل خود را در مسند خواننده اجرا کرد.
آرش رئیسی (گیتار) و مهرداد علیزاده (پرکاشن) در این کنسرت به همراه ابراهیم علوی (خواننده، نوازنده گیتار و عود) به هنرنمایی پرداختند. آنها در این کنسرت قطعات باکلام و بیکلامی (اینسترومنتال) را اجرا کردند که به صورت یکی در میان در رپرتوار چیده شده بودند. اکثر اشعار این قطعات از ابراهیم منصفی و یک شعر هم از عبدی محب بود تا به این صورت کارهای باکلام این نوازنده بندرعباسی، با گویش جنوبی اجرا شوند.
علوی در این کنسرت قطعات «قفس»، «گِله»، «سرنوشت»، «خُوِ غفلت»، «روزن رفته»، «بدو بدو»، «گل داودی»، «شلال» و «دل بیحاصل» را اجرا کرد که یکی از آنها تکنوازی عود از این آهنگساز بود و در یک قطعه هم به شیوه خنیاگران، به صورت انفرادی گیتار نواخت و خواند.
ابراهیم علوی که نوازندگی عود را تحت نظر حمید عباسزاده فرا گرفته و نوازندگی گیتار و گیتار باس را شخصاً آموخته، سابقه همکاری با گروههایی نظیر «داماهی»، «کماکان»، «دارکوب» و «پالت» را دارد؛ نوازنده و آهنگسازی که حضورش در این گروهها تأثیر به سزایی داشته و نتیجه مطلوبی را رقم زده است. به دلیل همین هوش ذاتی و البته ذوق و قریحه او، انتظار میرفت اجرای ویژهای از این نوازنده ببینیم که به نظر میآید با حضور یک پرودیوسر خلاق و البته کاربلد که بتواند ایدههای او را سر و شکل بهتری بدهد، میتوان در آینده با اجرای مطلوبی که در حد و اندازه این آهنگساز است روبهرو شویم.
ابراهیم علوی این روزها مشغول ضبط مجموعهای متشکل از تکنوازیها و دونوازیهای گیتار و عود و همچنین بازخوانی ترانههایی از ابراهیم منصفی است که اخبار آن طی روزهای آینده در اختیارتان قرار میگیرد.
اواخر سال 93 گروه «جالبوت» راهاندازی شد و پس از یک اجرای کافهای در بندرعباس، اولین اجرای رسمیاش را سال 94 در این شهر برگزار کرد و در سال 95 نیز دو اجرای رسمی دیگر در کارنامه این گروه موسیقی جای گرفت.
«جالبوت» نوعى لنج (کشتى چوبى) بادبانى است که در گذشته مورد استفاده دریانشینان خلیج فارس قرار میگرفته است. هدف «جالبوت» که فضای موسیقی بندرعباسی در آثارشان یک مشخصه بارز است، از ابتدا این بود که از حال و احوال نوازندههای بومی بندرعباس استفاده کند و به دنبال استاندارد شدن موسیقی گروه و به همین دلیل به دنبال حضور در پایتخت بود.
آنها در این کنسرت قطعات نخستین آلبوم گروه را که قرار است تا آخر امسال منتشر شود اجرا کردند و به این ترتیب یازده قطعه با نامهای «شنا کن»، «رولت روسی»، «مش»، «مردن ایشه»، «توانندی»، «چیچکن»، «ببه بالا»، «کاکا»، «آمون از زمونی» و.... در این کنسرت اجرا شدند که هشت قطعه با گویش بندرعباسی و سه قطعه با کلام فارسی بود. اشعار آنها از شعرای جنوب است، به غیر از چند کار که کلام فارسی دارد و از شعر هنرمندانی چون محمود طلوعی و نیما یوشیج استفاده شده است.
حامد حمیدزاده (بیس)، آیدین رادکیا (درامز)، آرین ملیکیان (کیبورد)، محسن خاش (پرکاشن)، آرش رئیسی (گیتار کلاسیک)، هومان عمادی و آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، سحر کدیور (بک وکال)، محمدعلی ذاکری را به عنوان خواننده در جشنواره موسیقی فجر همراهی کردند.
- ذوق و قریحهای که ابتر ماند!
در ادامه اجراهای بخش تلفیقی، ابراهیم علوی در سانس دوم روی صحنه رفت و به این ترتیب برای اولینبار پروژه مستقل خود را در مسند خواننده اجرا کرد.
آرش رئیسی (گیتار) و مهرداد علیزاده (پرکاشن) در این کنسرت به همراه ابراهیم علوی (خواننده، نوازنده گیتار و عود) به هنرنمایی پرداختند. آنها در این کنسرت قطعات باکلام و بیکلامی (اینسترومنتال) را اجرا کردند که به صورت یکی در میان در رپرتوار چیده شده بودند. اکثر اشعار این قطعات از ابراهیم منصفی و یک شعر هم از عبدی محب بود تا به این صورت کارهای باکلام این نوازنده بندرعباسی، با گویش جنوبی اجرا شوند.
علوی در این کنسرت قطعات «قفس»، «گِله»، «سرنوشت»، «خُوِ غفلت»، «روزن رفته»، «بدو بدو»، «گل داودی»، «شلال» و «دل بیحاصل» را اجرا کرد که یکی از آنها تکنوازی عود از این آهنگساز بود و در یک قطعه هم به شیوه خنیاگران، به صورت انفرادی گیتار نواخت و خواند.
ابراهیم علوی که نوازندگی عود را تحت نظر حمید عباسزاده فرا گرفته و نوازندگی گیتار و گیتار باس را شخصاً آموخته، سابقه همکاری با گروههایی نظیر «داماهی»، «کماکان»، «دارکوب» و «پالت» را دارد؛ نوازنده و آهنگسازی که حضورش در این گروهها تأثیر به سزایی داشته و نتیجه مطلوبی را رقم زده است. به دلیل همین هوش ذاتی و البته ذوق و قریحه او، انتظار میرفت اجرای ویژهای از این نوازنده ببینیم که به نظر میآید با حضور یک پرودیوسر خلاق و البته کاربلد که بتواند ایدههای او را سر و شکل بهتری بدهد، میتوان در آینده با اجرای مطلوبی که در حد و اندازه این آهنگساز است روبهرو شویم.
ابراهیم علوی این روزها مشغول ضبط مجموعهای متشکل از تکنوازیها و دونوازیهای گیتار و عود و همچنین بازخوانی ترانههایی از ابراهیم منصفی است که اخبار آن طی روزهای آینده در اختیارتان قرار میگیرد.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1396 - 16:19
افزودن یک دیدگاه جدید