گفتوگوی مفصل سایت «موسیقی ما» با مدیر اجرایی بخش پاپ سیوسومین جشنواره موسیقی فجر درباره حواشی این رویداد و برخی انتقادات
محسن رجبپور: باید جشنواره را از حالت کارناوالی خارج کنیم و به سمت رقابتی ببریم
موسیقی ما - مدیر اجرایی بخش پاپ سیوسومین دوره جشنواره موسیقی فجر درباره برخی حواشی اجراهای پاپ سیوسومین جشنواره موسیقی فجر اظهار نظر کرد. به گزارش «موسیقی ما»، محسن رجبپور در واکنش به برخی گزارشها و اتفاقات در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر و انتقاد از نوع بلیتفروشی، سالنها و... در یک گفتوگوی تفصیلی به نکاتی اشاره کرد.
اولاً تنها گله و خواهش من این است که اصحاب مطبوعات درباره آنچه که مینویسند، متخصصانه تحقیق کنند. بنده و مؤسسه ققنوس طبق سالهای گذشته و با پنجاه درصد مبلغ اضافهتر، قبل از اینکه جشنواره به مرحله بلیتفروشی برسد، پول نقد به جشنواره پرداخت کردیم. در مورد اینکه چه چیزی باعث شده که ما این کار را انجام بدهیم، باید بگویم که انجمن موسیقی به نمایندگی مالی از ستاد جشنواره موسیقی فجر برای تمامی سایتهایی که قابلیت داشتند و میتوانستند که در جشنواره بلیتفروشی کنند، نامه فرستادند و از آنها پیشنهاد مبلغ مالی گرفتند که شما چهقدر میتوانید پیشپرداخت بهعنوان تضمین پرداخت کنید. معنی این حرف چیست؟ یعنی من آمدهام در جشنواره یکونیم میلیارد تومان پول دادهام و گفتهام تضمین میکنم این مبلغ بلیت بفروشم و ما این پول را از قبل به ستاد جشنواره پرداخت کردهایم. به واسطه اتفاقات چند وقت اخیر در کشور، حذف فضای مجازی یعنی حذف فرصتهای تبلیغاتی برای ما و تمام این اتفاقات ما را به سمتی میبرد که بخش عظیمی از این مبلغ را ببازیم. آیا آن موقع کسی میآمد که بگوید چرا فلانی را انتخاب کردی؟
دوم اینکه همه گروههایی که در جشنواره شرکت میکنند، با قطعههای جدیدشان بیایند. اگر بخشی از جشنواره فیلم در ایران متمایزتر از بقیه جشنوارهها است، به همین دلیل بوده که در آن آثار جدید ارائه میشوند. نباید اینگونه باشد که من کنسرتی که قبلاً اجرا کردهام را عیناً بیاورم و در جشنواره اجرا کنم و از همه بدتر، امسال اتفاق بدی افتاده که خوانندههای پاپ به جای تبلیغ اجراهای جشنواره، از ده روز پیش از آن، تبلیغ اجراهایی را میکنند که پس از جشنواره دارند. اینها خودزنی است.
سالن ایرانیان از لحاظ امکانات صدا و کنسرت همه استانداردها را دارد و این انتقادها اصلاً علمی نیست. نکته مهمتر این است که ما نیروی متخصصی در زمینه اظهار نظر درباره صدا نداریم و من نمیدانم چهطور با این وضوح و صراحت، رسانهها این اظهارات غیرعلمی را داشتهاند. عمده خبرنگارهایی که اقدام به انتشار برخی انتقادات درباره جشنواره و کنسرتهای پاپ و صدابرداری سالن کردهاند، عمدتاً نظرات شخصی خود را نوشتهاند و عمدتاً هم سلیقهشان موسیقی سنتی و ایرانی است. در سالن ایرانیان به نظر من چیزی به نام صدای بد نداشتیم و همهچیز در حد استانداردهای برگزاری کنسرت بود و برخی اظهار نظرها به دلیل نبود علم کافی درباره این ماجرا است.
* * *
- * قبل از جشنواره حواشی مختلفی اعم از اعلام سایت بلیتفروشی، نوع تبلیغات جشنواره، انتخابهای تکراری در بخش پاپ و... عنوان شد. به عنوان مدیریت اجرایی بخش پاپ، درباره این حواشی چه نظری دارید؟
اولاً تنها گله و خواهش من این است که اصحاب مطبوعات درباره آنچه که مینویسند، متخصصانه تحقیق کنند. بنده و مؤسسه ققنوس طبق سالهای گذشته و با پنجاه درصد مبلغ اضافهتر، قبل از اینکه جشنواره به مرحله بلیتفروشی برسد، پول نقد به جشنواره پرداخت کردیم. در مورد اینکه چه چیزی باعث شده که ما این کار را انجام بدهیم، باید بگویم که انجمن موسیقی به نمایندگی مالی از ستاد جشنواره موسیقی فجر برای تمامی سایتهایی که قابلیت داشتند و میتوانستند که در جشنواره بلیتفروشی کنند، نامه فرستادند و از آنها پیشنهاد مبلغ مالی گرفتند که شما چهقدر میتوانید پیشپرداخت بهعنوان تضمین پرداخت کنید. معنی این حرف چیست؟ یعنی من آمدهام در جشنواره یکونیم میلیارد تومان پول دادهام و گفتهام تضمین میکنم این مبلغ بلیت بفروشم و ما این پول را از قبل به ستاد جشنواره پرداخت کردهایم. به واسطه اتفاقات چند وقت اخیر در کشور، حذف فضای مجازی یعنی حذف فرصتهای تبلیغاتی برای ما و تمام این اتفاقات ما را به سمتی میبرد که بخش عظیمی از این مبلغ را ببازیم. آیا آن موقع کسی میآمد که بگوید چرا فلانی را انتخاب کردی؟
- * نکته همینجا است. این مزایدهای که شما درباره واگذاری بلیتفروشی جشنواره میگویید، اصلاً انجام شده است؟
- * اگر میگویید مزایده برگزار شده، چرا بقیه سایتها میگویند کسی نه به ما نامهای داده و نه دعوتی صورت گرفته است؟
- * یکسری از سایتهای بلیتفروشی چنین ادعایی را مطرح کردهاند.
- * در پیشنهاد شما کنار این مبلغ تضمین، یک پکیج تبلیغاتی هم شامل میشده، درست است؟
- * بله، ولی ال.جی خیلی دیر رونمایی شد. اصلاً این ماجرا فایدهای داشت؟
- * این مسئله برای شما توجیه بیزینسی دارد یا اعتباری؟ یا صرفاً میخواستید به جشنواره کمک کرده باشید؟
- * چه امتیازی قرار بوده در مقابلش بگیرید؟
- * به نظر میرسد حضور ال.جی کمکی به فروش بلیتها نکرد و بیشتر فضای تبلیغات محیطی را برای جشنواره گرم کرد.
- * حتی خود خوانندهها هم روی صفحات شخصیشان تبلیغ اجرایشان در جشنواره را نکردند. دلیل این موضوع چه بود؟
- * به نظر میرسد نتیجه همه این اتفاقات، ضربه خوردن جشنواره موسیقی فجر است. همه میدانند که بلیتهای جشنواره فروش خوبی نداشته و شاید نیامدن خیلی از خوانندهها هم به همین دلیل باشد و برای سالهای آینده هم سایر خوانندگان را از حضور در جشنواره منصرف کند. این ناهماهنگیها پس از سه دهه چه زمانی قرار است به پایان برسد؟ اصلاً آیا این بودجه یککیلیارد و هفتصد میلیون تومانی کفاف جشنواره را میدهد؟
- * اسم سایت شما هم که در پوستر جشنواره اشتباه درج شد. این یک اشتباه هولناک برای جشنواره نیست؟
- * این اشتباه واقعاً دور از ذهن است.
- * البته جبرانی که در روز شروع جشنواره اتفاق افتاد و فایده چندانی نداشت. خیلی از بلیتها به فروش نرفت و سالنها با مهمان پر شد. در اجرای مهدی جهانی، وقتی خواننده روی صحنه آمد، خیلیها دست نزدند چون بلیت مهمان داشتند و اصلاً مهدی جهانی را نمیشناختند و این برای مهمترین جشنواره دولتی کشور خیلی بد است.
- * سوال بعدی درباره حوزه مدیریتی جشنواره است. آیا شرح وظایف همه در ستاد جشنواره کاملاً مشخص بوده است؟ وظایف شما و دیگران چه بوده؟ در مورد انتخاب اجراها هم بگویید که چه فاکتورهایی را لحاظ کردهاید.
- * آیا خودتان فکر میکنید که حضور خوانندگان پاپ با اجراهای تکراری که در طول سال، بارها و بارها با کیفیت بهتر از این اجرا میشود، تأثیری در بهبود وضعیت جشنواره موسیقی فجر دارد؟
دوم اینکه همه گروههایی که در جشنواره شرکت میکنند، با قطعههای جدیدشان بیایند. اگر بخشی از جشنواره فیلم در ایران متمایزتر از بقیه جشنوارهها است، به همین دلیل بوده که در آن آثار جدید ارائه میشوند. نباید اینگونه باشد که من کنسرتی که قبلاً اجرا کردهام را عیناً بیاورم و در جشنواره اجرا کنم و از همه بدتر، امسال اتفاق بدی افتاده که خوانندههای پاپ به جای تبلیغ اجراهای جشنواره، از ده روز پیش از آن، تبلیغ اجراهایی را میکنند که پس از جشنواره دارند. اینها خودزنی است.
- * در مورد رقم دستمزد خوانندهها برای حضور در جشنواره هم هر سال انتقاداتی مطرح میشود. آیا از نظر شما این روش و این رقمهای پایین درست است؟ و آیا شایعه اجبار برای حضور خواننده ها صحت دارد؟
- * سوال آخر اینکه در روزهای گذشته انتقادهایی از سوی برخی رسانهها نسبت به برگزاری اجراهای موسیقی پاپ، اعم از کیفیت سالن و نور و صدا و اجرای خوانندهها شده. چه جوابی برای این انتقادات دارید؟
سالن ایرانیان از لحاظ امکانات صدا و کنسرت همه استانداردها را دارد و این انتقادها اصلاً علمی نیست. نکته مهمتر این است که ما نیروی متخصصی در زمینه اظهار نظر درباره صدا نداریم و من نمیدانم چهطور با این وضوح و صراحت، رسانهها این اظهارات غیرعلمی را داشتهاند. عمده خبرنگارهایی که اقدام به انتشار برخی انتقادات درباره جشنواره و کنسرتهای پاپ و صدابرداری سالن کردهاند، عمدتاً نظرات شخصی خود را نوشتهاند و عمدتاً هم سلیقهشان موسیقی سنتی و ایرانی است. در سالن ایرانیان به نظر من چیزی به نام صدای بد نداشتیم و همهچیز در حد استانداردهای برگزاری کنسرت بود و برخی اظهار نظرها به دلیل نبود علم کافی درباره این ماجرا است.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1396 - 12:56
دیدگاهها
یعنی چی باید از حالت کارناوالی خلرج بشه ؟
من به ایشون دیگه اعتقادی ندارم و ترجیح میدم همینطور که ایشون به سلایق و خواسته های مخاطب توجهی ندارن منم نه براشون وقت بزارم و نه فعالیت هاشون رو دنبال کنم
اقاي رجب پور عالين
Aghaye maafia ye musighi
یادتون باشه حتما هوای حامد جونتون رو هم داشته باشید .. بر اساس اصول پیش نرید برایاس سلیقه خودتون پیش برید پیش برید به سمت پول و مادیات ...
همینا سرمایه دارا دهن موسیقی ایرانو سرویس کردن.و فقط میخوان بیزینس کنن. روح موسیقی رو از بین بردن با این کارها و تولید اراجیف. موسیقی ایران رو کردن بازار هر کی خر حمال تر بسه ازش پول در بیارن رو معروف میکنن متاسفم واسه موسیقی ایران که دست مافیاس
افزودن یک دیدگاه جدید