علی ترابی و مانی جعفرزاده در تلویزیون با یکدیگر مناظره کردند
درباره موسیقی ما تصمیم میگیریم و با کسی هم شوخی نداریم
موسیقی ما - «شب موسیقی» در دهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه (۱۸ آذر ماه) با اجرای رضا مهدوی و موضوع «مدیریت اجرایی موسیقی در کشور»، میزبان علی ترابی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مانی جعفرزاده، مدرس، منتقد و مدرس دانشگاه بود.
علی ترابی در این برنامه گفت: «موسیقی به دلیل نداشتن هیچ قانونی در کشور، بسیار متاثر از تغییر و تحول دولتها بوده است. متاسفانه موسیقی از ثبات لازم برخوردار نبوده است و به لحاظ ساختار اداری و بودجه ضعیف بوده است. همه این نداشتن پایگاههای جدی فرادستی، باعث شده تا سلایق به راحتی آن را جا به جا کنند. حوزه فرهنگ متاثر از حوزه قدرت است و طبیعی است با تغییرات سیاسی در کشور، تغییرات فرهنگی شکل بگیرد. دفتر موسیقی نیز مصون از این ماجرا نیست و در دولتهای مختلف روندهای مختلفی داشته است.»
او ادامه داد: «به نظرم نبود قوانین بیشتر امور را به دست موزیسینها سپرده است و توفیقات به دست آمده، متاثر از حضور موزیسینها در حوزه اجرا و برنامهریزی بوده است که البته به صورت آزمون و خطا پیش رفته و شاید دیگر جای آن هست که بعد از این همه سال فعالیت دفتر موسیقی، ما برای تدوین قوانین فرادستی و سند چشمانداز موسیقی تلاشی کنیم.»
مانی جعفرزاده نیز درباره مدیریت موسیقی گفت: «آنچه ما به عنوان موسیقیدان میبینیم دیواری است که مدیر بالای آن نشسته است و با تغییر مدیر، این دیوار کوتاه و بلند میشود اما همچنان وجود دارد. خوشبختانه آقای ترابی از بدنه موسیقی آمدهاند. ما بسیار مدیرانی داشتهایم که اصلا موسیقی را دوست نداشته یا تصور پرتی از آن داشتهاند. نسبت مستقیمی بین این عناوین و کارایی سیستم وجود ندارد. این موارد بیشتر تابع سیاستهای کلان بروکراسی اداری بوده است که در خیلی وزارتخانهها اعمال شد و در حوزه موسیقی شاید بیشتر به چشم آمد.»
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد همچنین درباره بودجه مجموعه تحت مدیریتش گفت: «بودجه کاسته نشده است اما در مقایسه با رشد موسیقی و نیازهایش بسیار عقب مانده است. موسیقی در حال حاضر حتی از سینما هم چرخش مالی بیشتری دارد و برآورد مالی این بازار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در سال است. بودجه ما حدود ۱۰ میلیارد تومان است یعنی عملا هیچ انتظاری نمیشود داشت که از حوزه دفتر موسیقی جریانسازی یا از جریان خاصی حمایت شود.
جعغرزاده در ادامه پرسش کرد: حوزه اختیارات دفتر موسیقی چقدر است؟ چیزهایی که خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی است در اختیار کجاست؟ دقیقا چه کسی در حال تصمیم گیری برای آثار ماست؟ این برای من موضوع اصلی است.»
ترابی در پاسخ به او گفت: «تصمیمگیرنده نهایی آنچه به حوزه موسیقی مربوط میشود، دفتر موسیقی است و در این مورد هیچ شوخیای با هیچ جایی نداریم. اما مثلا در حوزه امنیت برگزاری کنسرت قطعا باید با نهادهای دیگری نیز هماهنگیهایی انجام شود. در حوزه صلاحیت کسانی که در اجرای صحنهای شرکت دارند از جاهای دیگری استعلام میکنیم. اینها مواردی است که مربوط به خود موسیقی نیست. بعضی نگرانیها و دیدگاهها در اوایل انقلاب باعث شد که سمت و سوی مجوزها به شکل خاصی درآید. اما با گذشت زمان و واقع بینی بیشتری که بر مدیران و هنرمندان حاکم شد، به نظرم وقت آن رسیده که یک بازنگری در شیوههای اجرای آن انجام دهیم.»
ترابی بینیاز شدن موسیقی بیکلام از رفتن به شوراهای موسیقی، حذف واسطهگری شرکتهای خاص برای ارائه موسیقی به دفتر موسیقی و دائمی شدن مجوز استودیوهای صدا برداری را، از کارهای انجام شده در مدت مدیریت خود برشمرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: «طرحی را خدمت معاونت هنری دادهایم و آن این است که فقط شعر و کلام موسیقی باکلام هم در حوزههای سنتی، کلاسیک و نواحی بررسی شود.»
در ادامه جعفرزاده درباره قسمتهایی از صدور مجوز که به نهادهای دیگر مربوط است گفت: «سوالاتی که از ما برای صدور مجوز میپرسند، بیشتر شبیه بازجویی است. چه فرقی دارد قطعهای را من بزنم یا همکارم؟»
ترابی در این زمینه بیان کرد: «مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیباییشناسی ندارد و تصدیقکننده ارزش هنری هیچ کاری نیست. مجوز ارشاد فقط در مورد یک سری شاخصهایی است که باید به صورت حداقلی رعایت شوند. هر نوع موسیقی مخاطب و حق حیات دارد، مشروط بر اینکه تبدیل به تجارت مافیایی نشود و اجازه تنفس به فرهنگ دهد.»
در بخش دیگری از این برنامه ترابی درباره حضور آقازادهها در حوزه فرهنگ، گفت: «حضور کسانی که پایگاههای قدرت پشتیبان آنهاست، برای حوزه فرهنگ سم است. متاسفانه فضای جامعه کمی هیجانزده است و اگر سلبریتی به هر دلیلی پشت کاری بایستد، همه فکر میکنند این کاری است که صدای مردم است. خیلی اوقات من افسوس میخورم که از صداقت مردم سواستفاده میشود تا یک جریانی به یک بحث اقتصادی خاصی برسد.
در همین مورد جعفرزاده اضافه کرد ما الان در میانسالی مدیرانی هستیم که اصلاً تربیت موسیقایی ندارند، بسیاری از اینها فرزندانی دارند که با همان شیوه هم تربیت شدهاند، حالا پول و زور دارند و با همان سطح دانش، آن پول و زور را به فرهنگ تزریق میکنند. این یک خودکشی فرهنگی است. سایتِ دریافتِ مجوزِ ارشاد در صورتی که پشتیبانیِ فنّیِ درستی داشته باشد، میتواند به عنوان مرجع موثّقی برایِ ثبت تمام آثارِ شنیداریِ روزگارِ ما برایِ آیندگان باقی بماند. این یعنی ما جایِ مجوز را با ثبت عوض کنیم تا هنرمندان با رغبت به وزارت فرهنگ بیایند.»
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.
علی ترابی در این برنامه گفت: «موسیقی به دلیل نداشتن هیچ قانونی در کشور، بسیار متاثر از تغییر و تحول دولتها بوده است. متاسفانه موسیقی از ثبات لازم برخوردار نبوده است و به لحاظ ساختار اداری و بودجه ضعیف بوده است. همه این نداشتن پایگاههای جدی فرادستی، باعث شده تا سلایق به راحتی آن را جا به جا کنند. حوزه فرهنگ متاثر از حوزه قدرت است و طبیعی است با تغییرات سیاسی در کشور، تغییرات فرهنگی شکل بگیرد. دفتر موسیقی نیز مصون از این ماجرا نیست و در دولتهای مختلف روندهای مختلفی داشته است.»
او ادامه داد: «به نظرم نبود قوانین بیشتر امور را به دست موزیسینها سپرده است و توفیقات به دست آمده، متاثر از حضور موزیسینها در حوزه اجرا و برنامهریزی بوده است که البته به صورت آزمون و خطا پیش رفته و شاید دیگر جای آن هست که بعد از این همه سال فعالیت دفتر موسیقی، ما برای تدوین قوانین فرادستی و سند چشمانداز موسیقی تلاشی کنیم.»
مانی جعفرزاده نیز درباره مدیریت موسیقی گفت: «آنچه ما به عنوان موسیقیدان میبینیم دیواری است که مدیر بالای آن نشسته است و با تغییر مدیر، این دیوار کوتاه و بلند میشود اما همچنان وجود دارد. خوشبختانه آقای ترابی از بدنه موسیقی آمدهاند. ما بسیار مدیرانی داشتهایم که اصلا موسیقی را دوست نداشته یا تصور پرتی از آن داشتهاند. نسبت مستقیمی بین این عناوین و کارایی سیستم وجود ندارد. این موارد بیشتر تابع سیاستهای کلان بروکراسی اداری بوده است که در خیلی وزارتخانهها اعمال شد و در حوزه موسیقی شاید بیشتر به چشم آمد.»
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد همچنین درباره بودجه مجموعه تحت مدیریتش گفت: «بودجه کاسته نشده است اما در مقایسه با رشد موسیقی و نیازهایش بسیار عقب مانده است. موسیقی در حال حاضر حتی از سینما هم چرخش مالی بیشتری دارد و برآورد مالی این بازار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در سال است. بودجه ما حدود ۱۰ میلیارد تومان است یعنی عملا هیچ انتظاری نمیشود داشت که از حوزه دفتر موسیقی جریانسازی یا از جریان خاصی حمایت شود.
جعغرزاده در ادامه پرسش کرد: حوزه اختیارات دفتر موسیقی چقدر است؟ چیزهایی که خارج از حوزه اختیار دفتر موسیقی است در اختیار کجاست؟ دقیقا چه کسی در حال تصمیم گیری برای آثار ماست؟ این برای من موضوع اصلی است.»
ترابی در پاسخ به او گفت: «تصمیمگیرنده نهایی آنچه به حوزه موسیقی مربوط میشود، دفتر موسیقی است و در این مورد هیچ شوخیای با هیچ جایی نداریم. اما مثلا در حوزه امنیت برگزاری کنسرت قطعا باید با نهادهای دیگری نیز هماهنگیهایی انجام شود. در حوزه صلاحیت کسانی که در اجرای صحنهای شرکت دارند از جاهای دیگری استعلام میکنیم. اینها مواردی است که مربوط به خود موسیقی نیست. بعضی نگرانیها و دیدگاهها در اوایل انقلاب باعث شد که سمت و سوی مجوزها به شکل خاصی درآید. اما با گذشت زمان و واقع بینی بیشتری که بر مدیران و هنرمندان حاکم شد، به نظرم وقت آن رسیده که یک بازنگری در شیوههای اجرای آن انجام دهیم.»
ترابی بینیاز شدن موسیقی بیکلام از رفتن به شوراهای موسیقی، حذف واسطهگری شرکتهای خاص برای ارائه موسیقی به دفتر موسیقی و دائمی شدن مجوز استودیوهای صدا برداری را، از کارهای انجام شده در مدت مدیریت خود برشمرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: «طرحی را خدمت معاونت هنری دادهایم و آن این است که فقط شعر و کلام موسیقی باکلام هم در حوزههای سنتی، کلاسیک و نواحی بررسی شود.»
در ادامه جعفرزاده درباره قسمتهایی از صدور مجوز که به نهادهای دیگر مربوط است گفت: «سوالاتی که از ما برای صدور مجوز میپرسند، بیشتر شبیه بازجویی است. چه فرقی دارد قطعهای را من بزنم یا همکارم؟»
ترابی در این زمینه بیان کرد: «مجوز ارشاد به هیچ عنوان ارزش زیباییشناسی ندارد و تصدیقکننده ارزش هنری هیچ کاری نیست. مجوز ارشاد فقط در مورد یک سری شاخصهایی است که باید به صورت حداقلی رعایت شوند. هر نوع موسیقی مخاطب و حق حیات دارد، مشروط بر اینکه تبدیل به تجارت مافیایی نشود و اجازه تنفس به فرهنگ دهد.»
در بخش دیگری از این برنامه ترابی درباره حضور آقازادهها در حوزه فرهنگ، گفت: «حضور کسانی که پایگاههای قدرت پشتیبان آنهاست، برای حوزه فرهنگ سم است. متاسفانه فضای جامعه کمی هیجانزده است و اگر سلبریتی به هر دلیلی پشت کاری بایستد، همه فکر میکنند این کاری است که صدای مردم است. خیلی اوقات من افسوس میخورم که از صداقت مردم سواستفاده میشود تا یک جریانی به یک بحث اقتصادی خاصی برسد.
در همین مورد جعفرزاده اضافه کرد ما الان در میانسالی مدیرانی هستیم که اصلاً تربیت موسیقایی ندارند، بسیاری از اینها فرزندانی دارند که با همان شیوه هم تربیت شدهاند، حالا پول و زور دارند و با همان سطح دانش، آن پول و زور را به فرهنگ تزریق میکنند. این یک خودکشی فرهنگی است. سایتِ دریافتِ مجوزِ ارشاد در صورتی که پشتیبانیِ فنّیِ درستی داشته باشد، میتواند به عنوان مرجع موثّقی برایِ ثبت تمام آثارِ شنیداریِ روزگارِ ما برایِ آیندگان باقی بماند. این یعنی ما جایِ مجوز را با ثبت عوض کنیم تا هنرمندان با رغبت به وزارت فرهنگ بیایند.»
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شبها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آذر 1397 - 16:28
افزودن یک دیدگاه جدید