با حضور عوامل این اثر
آیین رونمایی از آلبوم «گوهر جان» برگزار شد
موسیقی ما - آلبوم موسیقی «گوهر جان» با آهنگسازی «سلمان سالک»، تنظیم «عباس آزاد» و آواز «وحید تاج» روز گذشته جمعه 31 خرداد 1398 در شهر کتاب الهیه رونمایی شد. این مراسم با استقبال علاقهمندان موسیقی اصیل ایرانی مواجه شد و «مظفر شفیعی» خواننده پیشکسوت آواز ایرانی و «محمد مرآتی» دکترای اتنوموزیکولوژی از فرانسه و استاد دانشگاه هنر به عنوان مهمانان ویژه در آن حضور داشتند.
نخستین سخنران این مراسم سلمان سالک بود. سالک در صحبتهایش گفت: «هرچه درباره این اثر باید بگویم در خود اثر هست، پس دراینباره صحبت نمیکنم و قضاوت شما برایم مهمتر از هر چیزی است. متاسفانه شاهد هستیم که هم هنرمندان و هم مردم، موسیقی را به دو دسته خوب و بد تقسیم میکنند. هر چه سلیقه ما باشد خوب و هر چه سلیقه ما نباشد موسیقی بد است. این تقسیمبندی درست نیست. سبکها و شیوههای موسیقی مانند طیفی از رنگها هستند که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. نمیتوانیم بگوییم رنگ قرمز خوب یا رنگ زرد بد است.»
آزاد تاکید کرد: «وقتی میخواهم اثری را ارکستراسیون کنم، باید بدانم که نوازندگانی هستند که بتوانند پاساژهای مد نظرم را اجرا کنند و من روی توانایی نوازندگانی حساب باز کردم که در این اجرا با ما همکاری داشتند. از تمام این نوازندگان تشکر میکنم.»
وی ادامه داد: «من بیشتر به این فکر میکنم که این آلبوم چه میخواهد بگوید. در روزگار پر آشوب هنری هنوز هستند کسانی که از موسیقی اصیل و سنتی بگویند. مهمترین هدفی که این آلبوم پیگری میکند را پرداختن و زنده نگه داشتن هویت موسیقی دستگاهی ایران میدانم. موسیقی دستگاهی ایرانی در دورهای صد یا دویست ساله شکل نگرفته است. تاریخچه شکل گیری این موسیقی به قرن هفتم برمیگردد. سلمان سالک کتاب ارزشمندی دارد با عنوان «دستگاهها و آوازها» که مهجور مانده است و شاید اهالی موسیقی هم کمتر با این اثر آشنا باشند. در دورهی میرزاعبداله هیچ کدام از آهنگسازان و موسیقیدانان برای سیستم موسیقی خودشان، «مقام» یا اصطلاح «موسیقی سنتی» را به کار نمیبردند. این اصطلاح موسیقی سنتی از غرب به ایران آمده است.»
این محقق و پژوهشر تاکید کرد: «موسیقی همچون زبان یکی از شئون فرهنگی هر ملت و هر کشوری است. در دورهای زندگی میکنیم که موسیقیشناسی به این نکته میپردازد که از راه موسیقی به رفتار شناسی انسان بپردازد. آهنگسازی در آلبوم «گوهر جان» بسیار ویژه است. چرا که ریشه در گذشته دارد اما در عین حال پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز هم هست. باید سعی کنیم این موسیقیها را بیشتر حمایت کنیم. مخاطب معاصر در معرض حملات متوالی است و ذائقه شنیداریاش همواره تهدید میشود. ما نیازمند این هستیم که آثاری بشنویم که ریشه در اصالتها و سنتهای ما دارند.»
بخش پایانی این مراسم اجرای موسیقی با تارنوازی سلمان سالک و آواز وحید تاج بود. در این اجرا مجید علیزاده با تنبکنوازی، سالک و تاج را همراهی کرد.
آلبوم «گوهر جان» شامل دو لوح فشرده است که در آن قطعاتي به آهنگسازي سلمان سالك بهمراه چند تصنيف قديمي اجرا شده كه عباس آزاد آنها را در قالب اركسترال تنظيم كرده است.
بخش نخست این آلبوم شامل قطعههای «صدای بال ققنوسان» با شعری از شفیعی کدکنی، ساز و آواز بیات اصفهان و دشتی با غزلی از حافظ، درد گنگ با شعری از هوشنگ ابتهاج، ساز و آواز عشاق و فرود به همایون با غزلی از حافظ و «آواز بلند» با شعری از هوشنگ ابتهاج است.
همچنین بخش دوم این آلبوم شامل چهار تصنیف از آهنگسازان قدیمی است؛ «گوهر جان» با شعر و آهنگی از محمدعلی امیر جاهد در وصف استاد ابولحسن صبا، «جان فزا» اثری از سید جواد بدیع زاده، «دیده و دل» با آهنگسازی عبداله جهان پناه و «فصل خزان»اثری از عبداله خادم میثاق
نخستین سخنران این مراسم سلمان سالک بود. سالک در صحبتهایش گفت: «هرچه درباره این اثر باید بگویم در خود اثر هست، پس دراینباره صحبت نمیکنم و قضاوت شما برایم مهمتر از هر چیزی است. متاسفانه شاهد هستیم که هم هنرمندان و هم مردم، موسیقی را به دو دسته خوب و بد تقسیم میکنند. هر چه سلیقه ما باشد خوب و هر چه سلیقه ما نباشد موسیقی بد است. این تقسیمبندی درست نیست. سبکها و شیوههای موسیقی مانند طیفی از رنگها هستند که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. نمیتوانیم بگوییم رنگ قرمز خوب یا رنگ زرد بد است.»
- امروز در فضای کِدری از موسیقی هستیم
آزاد تاکید کرد: «وقتی میخواهم اثری را ارکستراسیون کنم، باید بدانم که نوازندگانی هستند که بتوانند پاساژهای مد نظرم را اجرا کنند و من روی توانایی نوازندگانی حساب باز کردم که در این اجرا با ما همکاری داشتند. از تمام این نوازندگان تشکر میکنم.»
- «گوهر جان» زبان امروزی و ریشه در اصالتها دارد
وی ادامه داد: «من بیشتر به این فکر میکنم که این آلبوم چه میخواهد بگوید. در روزگار پر آشوب هنری هنوز هستند کسانی که از موسیقی اصیل و سنتی بگویند. مهمترین هدفی که این آلبوم پیگری میکند را پرداختن و زنده نگه داشتن هویت موسیقی دستگاهی ایران میدانم. موسیقی دستگاهی ایرانی در دورهای صد یا دویست ساله شکل نگرفته است. تاریخچه شکل گیری این موسیقی به قرن هفتم برمیگردد. سلمان سالک کتاب ارزشمندی دارد با عنوان «دستگاهها و آوازها» که مهجور مانده است و شاید اهالی موسیقی هم کمتر با این اثر آشنا باشند. در دورهی میرزاعبداله هیچ کدام از آهنگسازان و موسیقیدانان برای سیستم موسیقی خودشان، «مقام» یا اصطلاح «موسیقی سنتی» را به کار نمیبردند. این اصطلاح موسیقی سنتی از غرب به ایران آمده است.»
این محقق و پژوهشر تاکید کرد: «موسیقی همچون زبان یکی از شئون فرهنگی هر ملت و هر کشوری است. در دورهای زندگی میکنیم که موسیقیشناسی به این نکته میپردازد که از راه موسیقی به رفتار شناسی انسان بپردازد. آهنگسازی در آلبوم «گوهر جان» بسیار ویژه است. چرا که ریشه در گذشته دارد اما در عین حال پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز هم هست. باید سعی کنیم این موسیقیها را بیشتر حمایت کنیم. مخاطب معاصر در معرض حملات متوالی است و ذائقه شنیداریاش همواره تهدید میشود. ما نیازمند این هستیم که آثاری بشنویم که ریشه در اصالتها و سنتهای ما دارند.»
- ادای احترامِ شاگرد به استاد
بخش پایانی این مراسم اجرای موسیقی با تارنوازی سلمان سالک و آواز وحید تاج بود. در این اجرا مجید علیزاده با تنبکنوازی، سالک و تاج را همراهی کرد.
آلبوم «گوهر جان» شامل دو لوح فشرده است که در آن قطعاتي به آهنگسازي سلمان سالك بهمراه چند تصنيف قديمي اجرا شده كه عباس آزاد آنها را در قالب اركسترال تنظيم كرده است.
بخش نخست این آلبوم شامل قطعههای «صدای بال ققنوسان» با شعری از شفیعی کدکنی، ساز و آواز بیات اصفهان و دشتی با غزلی از حافظ، درد گنگ با شعری از هوشنگ ابتهاج، ساز و آواز عشاق و فرود به همایون با غزلی از حافظ و «آواز بلند» با شعری از هوشنگ ابتهاج است.
همچنین بخش دوم این آلبوم شامل چهار تصنیف از آهنگسازان قدیمی است؛ «گوهر جان» با شعر و آهنگی از محمدعلی امیر جاهد در وصف استاد ابولحسن صبا، «جان فزا» اثری از سید جواد بدیع زاده، «دیده و دل» با آهنگسازی عبداله جهان پناه و «فصل خزان»اثری از عبداله خادم میثاق
تاریخ انتشار : شنبه 1 تیر 1398 - 14:16
افزودن یک دیدگاه جدید