جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم هومرگ گروه بارامانت
به بهانه‌ی انتشار آلبوم «هومرگ» اثر گروه بارامانت
هامد بابایی: ارشاد غول بزرگی نیست
موسیقی ما - نخستین آلبوم گروه بارامانت با نام «هومرگ» چند هفته‌ی پیش به همت نشر جوان و در بحبوحه‌ی اجراهای جریان فرعی در گالری محسن رونمایی شد. این آلبوم حاصل فعالیت هشت ساله‌ی گروه است. با اینکه سرپرست و آهنگساز گروه یعنی هامد بابایی دوست ندارد این گروه با برچسب متال شناخته شود اما المان‌های موسیقی مشخصاً به زیرشاخه‌هایی از موسیقی متال اشاره دارد. این آلبوم ده قطعه بی‌کلام دارد که بیشتر بر ریف‌های گیتار الکتریک تاکید دارد و کمتر سراغ سولو نوازی می‌رود. آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از  توضیحات هامد بابایی در رابطه با گروه بارامانت و آلبوم هومرگ است:
 
  • تردید رعشه‌ای است بر هر آنچه پایدار و قطعی است
اولین قطعه‌ای که ما ضبط کردیم به هشت سال قبل بازمی‌گردد. بارامانت در ابتدای راه نام دیگری داشت اما ترجیح دادم نام بومی انتخاب کنم. چندین ماه به دنبال اسمی مناسب بودم تا اینکه بارامانت را پیدا کردم. این نام نتیجه‌ی غلط خوانی من از عبارت بارِ اَمانت در یک کتاب بود. این بهترین اتفاق بود چراکه از نظر مفهومی، این اشتباه به کار ما در گروه نزدیک است. شاید کل تفکر بارامانت در این  جمله (از متن اکرم احمدی‌توانا برای بارامانت) خلاصه شود: «تردید رعشه‌ای است بر هر آنچه پایدار و قطعی است». این شک و تردید دائما در زندگی ما وجود دارد و هر لحظه هم قطعیت را بر هم می‌زند. فکر می‌کنم اگر همه به هر چیزی شک کنند راحت‌تر مسیرشان را طی می‌کنند، تک بعدی نمی‌شوند، از آدم‌ها بت نمی‌سازند.
 
  • هزینه‌های سرسام‌آور تولید آلبوم
به این ترتیب و با چنین تفکری بارامانت شکل گرفت. امیر خوش‌حرف دوست بیست ساله‌ام همیشه کنار من بوده و کمک کرده است. اجراهای کوچک و بزرگ زیادی داشتیم. حتی در قم و شیراز اجرا کردیم. پروسه‌ی تولید آلبوم را آغاز کردیم. آهنگسازی و نوازندگی گیتار را من انجام دادم، امیر خوش حرف هم بخش دیگری از گیتارهای آلبوم را نواخت. گیتاربیس آلبوم را من زدم؛ به خاطر هزینه‌ها نتوانستم با نوازنده‌های بیس دیگر همکاری کنم. فرشاد رمضانی در قطعه «Friendlessness» گیتار بیس زد. درامزهای آلبوم را همایون مجدزاده نوشت. در این مورد بسیاری ما را نقد کردند حتی دوستی که قبلا با ما کار کار کرده بود گفت: «چرا همایون درامز می‌نویسد؟ من هم گفتم چرا شما نمی‌نویسی؟» من قبلا به ایشان هم گفته بودم و زمان هم برای این کار وجود داشت. در مجموع این روش و مدل نقد کردن بسیار آسان است. من هم دوست داشتم که یک درامر این لاین‌ها را می‌نوشت و تست هم کردیم و در سال 94 هم برای یک قطعه بیش از یک میلیون هزینه کردم و دیدم که شدنی نیست. تمام میکس و مسترها را هم همایون مجدزاده انجام داد و من از صداها خیلی راضی بودم. قطعه «Stillness» که سال 95 منتشر کردیم هم همایون میکس ومستر کرده بود اما این بار با رویکرد جدیدی این کار را انجام داد. تمام گیتارها را کِلین ضبط کردیم و همایون ری‌امپ کرد. طراحی آلبوم را سام کشمیری از بچه‌های استودیو کارگاه انجام داد. او خیلی حساس است و من هم تا حدی وسواسی هستم بنابراین با هم همکاری خوبی داشتیم. البته ما طرح‌های دیگری داشتیم که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها نتوانستیم آن‌ها را اجرایی کنیم. همین جا لازم است بگویم هزینه تولید این آلبوم از ارشاد، استودیو، نوازنده‌ها و ... حدود پنجاه میلیون تومان بود که خیلی تلاش کردم اسپانسری پیدا کنم اما در نهایت نشد.
 
  • مرگ خوش
نام آلبوم هومرگ به معنای مرگ خوش یا بهمرگی است؛ ایده این آلبوم زمانی به ذهنم رسید که عموی من مدتی با مرگ دست و پنجه نرم می کرد. خیلی خوشحالم که توانستیم برایش مجوز بگیریم. ما هیچ چیزی را در این آلبوم تغییر ندادیم. هومرگ حال اکنون من و ما است. در رونمایی هم گفتم ارشاد غول بزرگی نیست تنها باید بدانید چطور با آن‌ها برخورد کنید. یک راه این است که خیلی راحت از این موضوع بگذریم و اصلا سراغ مجوز نرویم اما من اولویتم این بود که آلبوم را به شکلی منتشر کنم که به گوش مخاطب بیشتری برسد.
 
  • نگاه چند رسانه‌ای
همیشه سعی کردیم بارامانت صرفا موسیقی نباشد و واقعا مهم است که حتی بارامانت را به یک ژانر موسیقی محدود نکنیم و دست خودمان را نبندیم. فرمت‌های متفاوتی از اجرا برای بارامانت وجود دارد؛ ممکن از کنسرت باشد یا پرفورمنس (نه به معنای امروزش) یا حتی تنها موسیقی ما و ویدئوآرت‌ها به نمایش گذاشته شود. خیلی سعی کردیم قسمت تجسمی را به کارمان تزریق کنیم. همانطور که موسیقی می‌تواند به مخاطب تصویر ارائه دهد المان‌های تجسمی هم می‌تواند به شما تصویر مستقیمی ارائه دهد و شما ادامه‌ی آن را بسازید. همچنین از نظر من اینکه بتوانیم نظر اقشار دیگری از جامعه هنری را به کارمان جلب کنیم برای ما دستاورد مثبتی است. در نهایت باید تاکید کنم بارامانت با اعضایش معنا پیدا می کند؛ امیر خوش حرف، حسن شیدایی که کارهای تصویر را انجام می دهد، امیر پورمند که فیلم ها و عکس ها را تهیه می کند و کیوان موسوی که به عنوان نوازنده درامز در اجراها کنار ماست. 
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 شهریور 1398 - 20:31

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هامد بابایی: ارشاد غول بزرگی نیست | موسیقی ما