آهنگساز سریال قورباغه به حاشیهها پاسخ داد
بامداد افشار: خوشحالم که موسیقی این سریال با آثار بزرگ دنیا مقایسه میشود
موسیقی ما- از زمان پخش تیزرهای سریال «قورباغه»، شبهاتی مطرح شده که موسیقی این اثر کپی از موسیقی آثاری چون دارک، جوکر، ندیمه، لئون، تنت و... است؛ حالا آهنگساز این اثر در گفتوگو با «محمد شهابی» میگوید شباهتی که دربارهی آن سخن گفته میشود بهخاطرِ همان نُت روندهای است که به آن پرتامنتو میگویند و برای ایجاد فضای پر تعلیق انتخاب میشود. «بامداد افشار» کپی را یک بحث و موضوع تاثیر پذیری و الهام گرفتن آهنگسازها از یکدیگر را بحثی دیگر میداند.
«بامداد افشار» آهنگساز سریال نمایش خانگی قورباغه در نشستی مجازی که در خصوص پاسخ به شایعات پیرامون کپی بودن موسیقی متن و تیتراژ این سریال از فیلم هایی مانند جوکر، تنت، دارک و… برگزار شده بود، اظهار کرد: «سه سال پیش هومن سیدی به من پیشنهاد ساخت موسیقی سریال قورباغه را داد و قرار بود که بهار همان سال این سریال منتشر بشود که پخشش به عقب افتاد. از یک ماه پیش از پخش سریال قورباغه، یک تیزر پخش شد که از همان زمان کامنت هایی دریافت کردیم با این مضمون که موسیقی آن کپی از موسیقی متن سریال دارک و موسیقی متن فیلم جوکر است. در واقع آن موقع هنوز موسیقی و هیچ قسمتی از پروژه پخش نشده بود که بشود به صورت کامل بررسی و مقایسه کرد که آیا کپی شده است یا خیر.»
او افزود: «پیش از پخش سریال هومن سیدی این نظرات را به من انتقال داد و از من پرسید که جریان از چه قرار است، من به او گفتم که سریال دارک را ندیدهام و واقعا هم سریال دارک را تا زمان اتمام ساخت پروژه موسیقی قورباغه ندیده بودم و برایم خیلی عجیب و جالب بود که ببینم چه قسمت هایی از موسیقی شبیه است. هومن سیدی به من گفت که اگر فکر میکنم چیزی شبیه به آن ها است چک و اصلاح کنم تا پیش از پخش حساسیتی ایجاد نشود. من چندین بار این موضوع را بررسی کردم اما به ذهنم خطور نکرد که چه چیزی میتواند در این موسیقی ها به یکدیگر شباهت داشته باشد.»
افشار تصریح کرد: پس از اینکه سه قسمت از سریال پخش شد، اتهام کپی برداری از موسیقی متن سریال ها و فیلم های مختلف، از جمله دارک، جوکر، ندیمه ها، لئون، تنت و… به بنده زده شد و یک سری ویدئوهایی در یوتیوب ساخته شد از سمت یک سری افراد که نمونه هایی را کنار یکدیگر قرار میدادند و موسیقی ها را با هم مقایسه میکردند. پس از اینکه نمونه ها زیاد شد، من متوجه شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه با بخشی از موسیقی های این مجموعه ها شدم که در واقع همان نُت روندهای است که به آن پرتامنتو میگویند و از جنس سازهای زهی و با فضای افکتیو بود که ما در این پروژه برای ایجاد یک فضای پر تعلیق انتخاب کرده بودیم.
آهنگساز سریال قورباغه خاطرنشان کرد: «البته باعث خوشحالی من است که این موسیقی با آثار بزرگی که در کل دنیا شنیده شده است مقایسه میشود. اما شاید بد نباشد که مخاطبان ما بدانند کل بودجه برای موسیقی متن سریال قورباغه ۳۴ میلیون بوده است که تا کنون هزینه شده است و شاید معادل دستمزد یک هفته آهنگسازی باشد که در اروپا کار میکند. من سابقه کار در آلمان را هم داشتهام و میدانم که آهنگساز برای یک ماه کار در آنجا ۹ هزار دلار دستمزد دریافت میکند اما بنده برای تولید ۳۰۰ دقیقه موسیقی سریال قورباغه چیزی معادل ۱۴۰۰ دلار دریافت کردهام.»
این آهنگساز همچنین به این نکته اشاره کرد که: «من دغدغه خلق اثر را دارم و آنقدر فرد کم هوشی نیستم که از اثری مانند جوکر که در تمام دنیا شنیده شده کپی برداری کنم که باعث شود چنین بازخوردهایی دریافت کنم. برای من که توجه به خلق یک اثر دارم و رزومه کاری من این را نشان داده است چنین اشتباهی ممکن نیست و به نظرم باید سوابق را بررسی کرد و سپس این نظر را داد که چرا تایمی از اهنگ شبیه شده است و اتهام را به آهنگساز وارد کرد. ما باید موضوع کپی را یک بحث بدانیم و موضوع تاثیر پذیری و الهام گرفتن آهنگسازها از یکدیگر را یک بحث دیگر بدانیم. یک آهنگساز در دانشگاه آموزش میبیند، نت ها و الفبای موسیقی را یاد میگیرد، آثار زیادی را میشنود و خاطره جمعیاش پر میشود و مجموعهای از علایقش از رنگ ها و سازهایی که دوست دارد و ترکیب آن ها باعث میشود که اثری را تولید کند و اینکه ما ادعا کنیم تمام قطعات آهنگسازی اورجینال است، اشتباه است.»
او با بیان اینکه من منکر شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه که لحظات بسیار کوتاهی از ۳۰۰ دقیقه ساخته شده توسط بنده است، با سریال ها و فیلم های دیگر نیستم، ادامه داد: «این شباهت ها به صورت اتفاقی پیش آمده است، همانطور که تمام آن آثار با یکدیگر شباهت دارند. پس قطعا تاثیرگذاری وجود دارد و ادعای این را هم ندارم که موسیقی قورباغه خیلی شاخص است، اما تلاش من این بوده که کار شاخصی بسازم. موسیقی سریال قورباغه دو مرتبه ساخته شد، یک بار با تم دیگری که فانتزی بود ساخته شد که پس از همفکری با هومن سیدی تصمیم گرفتیم که آن را تغییر دهیم و سپس به این نتیجه رسیدیم که موسیقی کنونی سریال استفاده شود. ما چیزی نزدیک به ۳۰۰ دقیقه موسیقی برای این سریال ساختیم که ۱۵۰ دقیقه آن در ۱۶ قسمت سریال استفاده میشود و بقیه آن هم جزء اتودهایی بود که استفاده نشد.»
افشار بیان کرد: این اثر چون نیازمند سازهای زهی بود و باید صدای کُر میداد و من آنقدر هزینه نداشتم که بین سی تا چهل نوازنده را به استودیو بیاورم تا آهنگ را بسازم، به کمک همسرم، نیوشا قربانی که نوازنده چِلو بود، بیست خط لاین ضبط میکردم و آن ها را زیر یکدیگر میکس میکردم تا صدا در نهایت تولید شود. خیلی جالب است که این را هم بدانید که کل پروژه موسیقی سریال قورباغه در اتاق شخصی من ضبط، رکورد، میکس و مستر شد.
آهنگساز سریال قورباغه در رابطه با پخش آلبوم موسیقی متن این سریال گفت: «آلبوم موسیقی متن سریال قورباغه با ۳۰ اثر قرار است به زودی با نشر واک منتشر شود و اکنون در مرحله مجوز پخش است. فکر میکنم پس انتشار خیلی بهتر بشود بررسی را در رابطه با آن انجام داد.»
آهنگساز سریال قورباغه با بیان اینکه هومن سیدی از یاسر بختیاری(یاس) برای پخش موزیک سفارشی در قسمت اول سریال اجازه گرفته، در رابطه با دلیل پخش این موزیک در بخشی از سریال گفت: «سه جوانی که در قسمت اول مشاهده میکنیم، شخصیت هایشان طوری نیست که در ماشینشان موسیقی سنتی گوش بدهند و در فیلمنامه هم صابر ابر شخصیتی است که تکست رپ مینویسد و به افرادی در شهرک اکباتان میفروشد و چنین افرادی قاعدتا موسیقی رپ گوش میدهند و به همین دلیل از این آهنگ استفاده شده و البته من حدس میزنم که هومن سیدی به موسیقی رپ علاقهمند است و این اتفاق به علاقه او هم میتواند ربط داشته باشد.»
«بامداد افشار» آهنگساز سریال نمایش خانگی قورباغه در نشستی مجازی که در خصوص پاسخ به شایعات پیرامون کپی بودن موسیقی متن و تیتراژ این سریال از فیلم هایی مانند جوکر، تنت، دارک و… برگزار شده بود، اظهار کرد: «سه سال پیش هومن سیدی به من پیشنهاد ساخت موسیقی سریال قورباغه را داد و قرار بود که بهار همان سال این سریال منتشر بشود که پخشش به عقب افتاد. از یک ماه پیش از پخش سریال قورباغه، یک تیزر پخش شد که از همان زمان کامنت هایی دریافت کردیم با این مضمون که موسیقی آن کپی از موسیقی متن سریال دارک و موسیقی متن فیلم جوکر است. در واقع آن موقع هنوز موسیقی و هیچ قسمتی از پروژه پخش نشده بود که بشود به صورت کامل بررسی و مقایسه کرد که آیا کپی شده است یا خیر.»
او افزود: «پیش از پخش سریال هومن سیدی این نظرات را به من انتقال داد و از من پرسید که جریان از چه قرار است، من به او گفتم که سریال دارک را ندیدهام و واقعا هم سریال دارک را تا زمان اتمام ساخت پروژه موسیقی قورباغه ندیده بودم و برایم خیلی عجیب و جالب بود که ببینم چه قسمت هایی از موسیقی شبیه است. هومن سیدی به من گفت که اگر فکر میکنم چیزی شبیه به آن ها است چک و اصلاح کنم تا پیش از پخش حساسیتی ایجاد نشود. من چندین بار این موضوع را بررسی کردم اما به ذهنم خطور نکرد که چه چیزی میتواند در این موسیقی ها به یکدیگر شباهت داشته باشد.»
افشار تصریح کرد: پس از اینکه سه قسمت از سریال پخش شد، اتهام کپی برداری از موسیقی متن سریال ها و فیلم های مختلف، از جمله دارک، جوکر، ندیمه ها، لئون، تنت و… به بنده زده شد و یک سری ویدئوهایی در یوتیوب ساخته شد از سمت یک سری افراد که نمونه هایی را کنار یکدیگر قرار میدادند و موسیقی ها را با هم مقایسه میکردند. پس از اینکه نمونه ها زیاد شد، من متوجه شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه با بخشی از موسیقی های این مجموعه ها شدم که در واقع همان نُت روندهای است که به آن پرتامنتو میگویند و از جنس سازهای زهی و با فضای افکتیو بود که ما در این پروژه برای ایجاد یک فضای پر تعلیق انتخاب کرده بودیم.
آهنگساز سریال قورباغه خاطرنشان کرد: «البته باعث خوشحالی من است که این موسیقی با آثار بزرگی که در کل دنیا شنیده شده است مقایسه میشود. اما شاید بد نباشد که مخاطبان ما بدانند کل بودجه برای موسیقی متن سریال قورباغه ۳۴ میلیون بوده است که تا کنون هزینه شده است و شاید معادل دستمزد یک هفته آهنگسازی باشد که در اروپا کار میکند. من سابقه کار در آلمان را هم داشتهام و میدانم که آهنگساز برای یک ماه کار در آنجا ۹ هزار دلار دستمزد دریافت میکند اما بنده برای تولید ۳۰۰ دقیقه موسیقی سریال قورباغه چیزی معادل ۱۴۰۰ دلار دریافت کردهام.»
این آهنگساز همچنین به این نکته اشاره کرد که: «من دغدغه خلق اثر را دارم و آنقدر فرد کم هوشی نیستم که از اثری مانند جوکر که در تمام دنیا شنیده شده کپی برداری کنم که باعث شود چنین بازخوردهایی دریافت کنم. برای من که توجه به خلق یک اثر دارم و رزومه کاری من این را نشان داده است چنین اشتباهی ممکن نیست و به نظرم باید سوابق را بررسی کرد و سپس این نظر را داد که چرا تایمی از اهنگ شبیه شده است و اتهام را به آهنگساز وارد کرد. ما باید موضوع کپی را یک بحث بدانیم و موضوع تاثیر پذیری و الهام گرفتن آهنگسازها از یکدیگر را یک بحث دیگر بدانیم. یک آهنگساز در دانشگاه آموزش میبیند، نت ها و الفبای موسیقی را یاد میگیرد، آثار زیادی را میشنود و خاطره جمعیاش پر میشود و مجموعهای از علایقش از رنگ ها و سازهایی که دوست دارد و ترکیب آن ها باعث میشود که اثری را تولید کند و اینکه ما ادعا کنیم تمام قطعات آهنگسازی اورجینال است، اشتباه است.»
او با بیان اینکه من منکر شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه که لحظات بسیار کوتاهی از ۳۰۰ دقیقه ساخته شده توسط بنده است، با سریال ها و فیلم های دیگر نیستم، ادامه داد: «این شباهت ها به صورت اتفاقی پیش آمده است، همانطور که تمام آن آثار با یکدیگر شباهت دارند. پس قطعا تاثیرگذاری وجود دارد و ادعای این را هم ندارم که موسیقی قورباغه خیلی شاخص است، اما تلاش من این بوده که کار شاخصی بسازم. موسیقی سریال قورباغه دو مرتبه ساخته شد، یک بار با تم دیگری که فانتزی بود ساخته شد که پس از همفکری با هومن سیدی تصمیم گرفتیم که آن را تغییر دهیم و سپس به این نتیجه رسیدیم که موسیقی کنونی سریال استفاده شود. ما چیزی نزدیک به ۳۰۰ دقیقه موسیقی برای این سریال ساختیم که ۱۵۰ دقیقه آن در ۱۶ قسمت سریال استفاده میشود و بقیه آن هم جزء اتودهایی بود که استفاده نشد.»
افشار بیان کرد: این اثر چون نیازمند سازهای زهی بود و باید صدای کُر میداد و من آنقدر هزینه نداشتم که بین سی تا چهل نوازنده را به استودیو بیاورم تا آهنگ را بسازم، به کمک همسرم، نیوشا قربانی که نوازنده چِلو بود، بیست خط لاین ضبط میکردم و آن ها را زیر یکدیگر میکس میکردم تا صدا در نهایت تولید شود. خیلی جالب است که این را هم بدانید که کل پروژه موسیقی سریال قورباغه در اتاق شخصی من ضبط، رکورد، میکس و مستر شد.
آهنگساز سریال قورباغه در رابطه با پخش آلبوم موسیقی متن این سریال گفت: «آلبوم موسیقی متن سریال قورباغه با ۳۰ اثر قرار است به زودی با نشر واک منتشر شود و اکنون در مرحله مجوز پخش است. فکر میکنم پس انتشار خیلی بهتر بشود بررسی را در رابطه با آن انجام داد.»
آهنگساز سریال قورباغه با بیان اینکه هومن سیدی از یاسر بختیاری(یاس) برای پخش موزیک سفارشی در قسمت اول سریال اجازه گرفته، در رابطه با دلیل پخش این موزیک در بخشی از سریال گفت: «سه جوانی که در قسمت اول مشاهده میکنیم، شخصیت هایشان طوری نیست که در ماشینشان موسیقی سنتی گوش بدهند و در فیلمنامه هم صابر ابر شخصیتی است که تکست رپ مینویسد و به افرادی در شهرک اکباتان میفروشد و چنین افرادی قاعدتا موسیقی رپ گوش میدهند و به همین دلیل از این آهنگ استفاده شده و البته من حدس میزنم که هومن سیدی به موسیقی رپ علاقهمند است و این اتفاق به علاقه او هم میتواند ربط داشته باشد.»
تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 - 12:15
افزودن یک دیدگاه جدید