.
سقوط در چاه شهرت طلبی
مروری بر جنجال های اخیر ساسی و تیزر آهنگ جدیدش
گزارش: 
تهیه کننده: 
پایگاه خبری - تحلیلی «موسیقی ما»
تدوین: 
گفتار متن: 
plays 68290
موسیقی ما - در یک هفته گذشته انتشار تیزر آهنگ جدید «ساسان حیدری یافته» ملقب به «ساسی مانکن» جنجال های زیادی به راه انداخت. اما این بار برخلاف انتقاداتی که به ترانه و ملودی و تنظیم آهنگ های قبلی او می شد یک موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفت. آن هم اینکه ساسی در اقدامی زشت و زننده از یک بازیگر زن معروف فیلم‌های پورن در تیزر آهنگش استفاده کرده بود.

این حرکت قبیح ساسی بابت استفاده از حضور یک بازیگر زن فیلم‌های پورن در هیچ جای دنیا با هیچ متر و معیار منطقی و قانونی و عرفی همخوانی ندارد! تا کنون چندین خواننده و گروه موسیقی در دنیا از جمله امینم و فیفتی سنت از حضور چنین بازیگرانی در ویدیوهای خود بهره بردند. ویدیوهایی که اغلب به دلیل محتوا و حضور چنین بازیگرانی از یوتیوب حذف شدند و با انتقادات تند طرفدارانشان مواجه شدند. در حقیقت در دنیا دسته بندی‌های مختلفی برای محتواهای تصویری وجود دارد و حضور بازیگران فیلم‌های مستهجن در موزیک ویدیوها به هیچ وجه مورد پذیرش نیست.

اما با وجود همه انتقادات تند به این حرکت ساسی، باز هم ویدیوهای مربوط به آهنگ جدید او در صفحه اینستاگرامش بازدیدهای چند میلیونی داشت.

در طوفان انتقادات تند نسبت به ساسی که گاهی واکنش هایی دیدیم که با توهین همراه بود مثل واکنش «وحید قلیچ».
 
فصل مشترک اغلب نقدها نسبت به حرکت جدید ساسی ابراز نگرانی نسبت به کودکان و نوجوانانی بود که کارهای این خواننده را دنبال می‌کنند. از جمله «محمد سرشار» مدیر شبکه پویا که در یادداشتی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی جدی کرد. در نقطه مقابل هم برخی دیگر اعتقاد دارند که مخاطب اصلی ساسی صرفاً کودکان و نوجوانان نیستند. اما درباره این موضوع چه پاسخی می توان داد؟

شاید مخاطبان اصلی ساسی نوجوانان نباشند اما افراد زیادی از این رده سنی کار او را دنبال می کنند. به خصوص که او در ترانه برخی آهنگ‌های گذشته اش از جمله آهنگ «دکتر» خطاب‌های مستقیمی نسبت به نوجوانان دارد.

در این داستان به قانون کاپا برمی‌خوریم. اما قانون کاپا چیست؟ این قانون توسط کمیسیون فدرال تجاری آمریکا وضع شده است. براساس این قانون شما نمی‌توانید از محتواهایی که مخاطبش کودکان هستند بهره‌برداری تجاری داشته باشید یا به آنها محتوای جنسی ارائه بدهید یا افراد فعال در حوزه هرزه‌نگاری در این محتواها حضور داشته باشند.  ساسی در کارهای گذشته‌اش ظرف سال‌های اخیر توانسته طیف زیادی از نوجوان‌ها را جذب خودش کنا و با آهنگ جدیدش ناگهان این محتوای نامناسب را با حضور آن شخص نامناسب‌تر به آنها ارائه کرده است.

نکته مهم دیگر این است که ساسی از یک خلاء قانونی دیگر هم در این آهنگش و همچنین کارهای گذشته‌اش سواستفاده کرده است. آن هم اینکه به دلیل عدم عضویت ایران در هیچ کنوانسیون بین المللی مرتبط با کپی رایت، نظارت روی انتشار محتواهای فارسی در دنیا هم کم است. با توجه به این موضوع باید روی چند آهنگ اخیر ساسی و به خصوص همین آهنگ جدیدش در پلتفرم های موسیقی دنیا برچسب explicit می‌خورد. این برچسب نشان می‌دهد که آن آهنگ محتوای جنسی، رکیک یا خشونت آمیز دارد و برای کودک و نوجوان مناسب نیست.

در میان واکنش‌ها نسبت به جنجال جدید ساسی نظرات جالبی مانند «نیلوفر لاری پور» را داشتیم که در بخشی از مصاحبه با شهروند آنلاین اعتقاد داشت که ترانه ساسی در ژانر خودش خوب بود.
 
شاید ما بیش از حد داریم ساسی را جدی می‌گیریم. خواننده‌ای که در ژانر خودش شاید خوب است اما ارزش این همه دیده شدن را ندارد. پژمان راهبر هم در یادداشتش به این موضوع پرداخته است که پرداختن به آلبوم جدید شهیار قنبری ارزش خیلی بیشتری دارد.

بله همینطور است و ساسی آدمی است که به دنبال دیده شدن به هر قیمتی است. البته که این خواسته او ذاتاً برای هر فعال موسیقی هست که دوست دارد دیده شود ولی دیگران به هر قیمتی این کار را نمی‌کنند. در چنین شرایطی عجیب است که هنوز دست ساسی برای ما رو نشده است! کسی که طبق یک برنامه منظم آهنگ جنتلمن را  15 اسفند 97، آهنگ دکتر را 13 اسفند 98 و حالا هم تهران توکیو را 13 اسفند 99 منتشر کرده است پس بازی ثابت و مشخصی دارد. و عجیب تر این است که هنوز هم مسئولین ما سالی یک مرتبه با آهنگ های ساسی کمی به خودشان می‌آیند و ابراز نگرانی می کنند و بعد دوباره همه چیز یادشان می‌رود. البته این بار به جز نگرانی، یک اتفاق خوب هم افتاد و آن هم تصویب قانونی بود که براساسش ارائه محتوای مستهجن و مبتذل به کودکان و نوجوانان جرم شناخته شد.
 
در کامنت های پایین یادداشت محمد سرشار هم مخاطبان زیادی این موضوع را مطرح کرده بودند. اما می‌شد این موضوع را بسط داد به اینکه وقتی تلویزیون هیچ برنامه‌ای برای تولید محتوای مناسب برای کودکان ندارد، وقتی آرتیست‌های پاپ ما که اتفاقا خیلی از آنها مخاطب نوجوان دارند برای تولید یک محتوای سالم موسیقی باید از هفت خوان بگذرند و البته خیلی از آنها هم در تولید محتوایی که واقعاً مناسب نوجوان‌ها باشد کوتاهی می کنند یا وقتی درها به روی هنرمندان خوب بسته است و خیلی از آنها هم خانه‌نشین شده‌اند چرا ساسی این کارها را نکند؟

یا وقتی در دوران کرونا که فضای آنلاین، شریان حیاتی آموزش در دنیا شده است و در ایران هم به دلیل ممنوعیت‌های متعدد برای دسترسی راحت به ارتباط در فضای مجازی، فیلترشکن در گوشی و تبلت خیلی از نوجوان‌ها وجود دارد چرا ساسی این کار را نکند؟ دکتر «سید علی موسوی» هم در یادداشتی به همین موضوع اشاره داشت و اعلام کرد که کودکان و نوجوانان به هر ترتیب پاسخ سوالات خودشان را پیدا می کنند. «امیر هاشمی مقدم»، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی «انصاف نیوز»، هم در یادداشتی به همین موضوع اشاره کرده بود و مسئولین را خطاب صحبت قرار داده بود.

حقیقت این است که تا زمانی که در داخل مرزهای کشور خودمان محتوای جذاب و مناسب و البته به روز، برای کودکان و نوجوانان تولید نشود داستان همین آش و همین کاسه است. تا زمانی که یازده ماه سال متخصصین وارد حوزه تولید محتوا برای این رده سنی نشوند باز هم در ماه دوازدهم ساسی را خواهیم داشت. یعنی بعید نیست این خواننده در اسفند 1400 با محتوای خیلی بدتری شهوت دیده شدن خودش را به هر قیمتی آرام کند! البته در آن صورت باز هم همه چیز قابل پیش بینی است. نقد، توهین، نگرانی، نگرانی و در نهایت فراموشی...


افزودن یک دیدگاه جدید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
6 + 9 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود ویدیو سقوط در چاه شهرت طلبی از سایت موسیقی ما | موسیقی ما