بازگشت هامان به موسیقی بعد از 17 سال
محمدرضا چراغعلی: تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است
موسیقی ما- مراسم رونمایی و نشست خبری آلبوم «تیغ و ترانه» با صدای «هامان» و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی در حالی برگزار شد که این خواننده گفت که بعد از 17 سال دوباره در عرصه موسیقی فعالیت خواهد کرد.
در آئین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه» که 10 تیر ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، در ابتدا سجاد عزیز آرام (شاعر و ترانه سرا) گفت: «تیغ و ترانه» تلاش کرده که یک اثر تاثیرگذار و جریان ساز باشد. حضور غربت در اشعار «هامان» برآیند نوع زندگی او بوده است. به دلیل مهاجرتِ اجباری این خواننده، میتوان ردپای غربت در ترانه هایش پر رنگ است و گویی این غربت را نیز به همراه هنر و ترانه هایش با خود برده است.»
در ادامهی مراسم، محمدرضا چراغعلی با تاکید بر اینکه تلاش کرده تا در دهه ۷۹ یک نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، ادامه داد: »تلاش کردیم تا کلام فاخر را، به سفره موسیقی خانواده ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است، در حالی که نمی توانم بگویم صرفا کلاسیک به آن نگاه شد، چرا که توجه به ظرفیت مخاطب عمومی هم شده است.»
او خاطرنشان کرد: «این نخستین همکاری من با هامان است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی (مدیر استودیو بل) انجام شد، آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم اما ایده هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای هامان در ذهنم شکل می گرفت. اساسا کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی، کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده ها هستند. «تیغ وترانه» موسیقی حوزه اندیشه است و به اقبال این آلبوم و شنونده های پویای آن امیدوارم.»
در ادامه هامان خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه»یادآور شد: پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب، تولد اثر را گرامی می داریم. «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر علیه زبان تقلیل یافتهای که مناعت اندیشه را در جامعه به همراه داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از اینکه در چه حوزه ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهری با بیانی پویا و بالنده است.
او با طرح آن که مناعت اندیشه اتفاقی مذموم است و آثار سوئی را به همراه داشته که در حوزه ادبیات و ترانه شاهد آن هستیم، افزود: «وضعیت ترانه امروز به گونه ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. « تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می دهد و بر همین اساس سعی کردیم تا در عرصه ترانه به پدیده سانسور پرداخته و امیدوارم موفق بوده باشیم.»
هامان با تشکر از همکاری دکتر چراغعلی خطاب به او گفت: سپاسگزارم که در این مدت با صبوری و شکیبایی ، وفاداری و همدلی بدور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتند با هم حرکت کنیم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجا که گفتگویی عاشقانه مطرح است، خلق و ثبت کنید.
فردین خلعتبری هنرمند عرصه موسیقی با بیان اینکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می شود، ادامه داد: «در نهایت با شکل گیری گونههای جدید، گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا مبدل شده است و مهم ترین اشکالات این پدیده، تنافر بین گونههای موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی اعتنایی اهالی موسیقی به یکدیگر مبدل می سازد و ممکن است حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست.»
وی با نام بردن از برخی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه» ؛ کریم قربانی ( نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان ( نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه های موسیقی به یکدیگر ضروری برشمرد و افزود: «اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند. بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آن را می بینید و احساس آرامش می کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما بعنوان مخاطب نباشید پدید نخواهد آمد، بنابراین مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی احساس شود و امروز خوشحالم اینجا جمع شدهایم و نهایتا تا بازتاب یک اثر، یک هنر زیبا را با هم ببینیم.»
فردین خلعتبری که اثری مشترک با هامان را بر روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد، اظهار امیدواری کرد که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود.
علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری هم در ادامه ضمن برشمردن سوابق و نقش تاثیرگذار دکتر چراغعلی در ایجاد یک جریان در حوره موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به ویژگی های آوازی و ترانه های هامان پرداخت.
وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و اینکه این ترانه ها بیش از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است گفت که سفر و غربت از اصلی ترین مولفه های کلامی و نقاط عطف ترانه های هامان است.
میرعلینقی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخص های این خواننده مولف برشمرد و افزود که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد.
در آیین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه»، پنج ترانه شب ممنوع، دختر گیسو حنا، کافه، خاتون خانه و غزل و تیغ و ترانه به همراه دکلمههای از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد.
در آئین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه» که 10 تیر ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، در ابتدا سجاد عزیز آرام (شاعر و ترانه سرا) گفت: «تیغ و ترانه» تلاش کرده که یک اثر تاثیرگذار و جریان ساز باشد. حضور غربت در اشعار «هامان» برآیند نوع زندگی او بوده است. به دلیل مهاجرتِ اجباری این خواننده، میتوان ردپای غربت در ترانه هایش پر رنگ است و گویی این غربت را نیز به همراه هنر و ترانه هایش با خود برده است.»
در ادامهی مراسم، محمدرضا چراغعلی با تاکید بر اینکه تلاش کرده تا در دهه ۷۹ یک نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، ادامه داد: »تلاش کردیم تا کلام فاخر را، به سفره موسیقی خانواده ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده است. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ-کلاسیک بوده است، در حالی که نمی توانم بگویم صرفا کلاسیک به آن نگاه شد، چرا که توجه به ظرفیت مخاطب عمومی هم شده است.»
او خاطرنشان کرد: «این نخستین همکاری من با هامان است. ولی آغاز این همکاری به سال ۸۱ برمی گردد که به پیشنهاد آقای چاووشی (مدیر استودیو بل) انجام شد، آن روزها من تجربه همکاری با خوانندگان پاپ کلاسیک مثل نیما مسیحا و حامی را داشتم اما ایده هایی برای یک آلبوم متفاوت با صدای هامان در ذهنم شکل می گرفت. اساسا کار بر روی کلام فاخر در این اوضاع ولنگار ترانه و موسیقی، کار پر ریسکی است ولی پیمانه مهم نیست مهم کیفیت شنونده ها هستند. «تیغ وترانه» موسیقی حوزه اندیشه است و به اقبال این آلبوم و شنونده های پویای آن امیدوارم.»
در ادامه هامان خواننده و ترانه سرای آلبوم «تیغ و ترانه»یادآور شد: پنح سال ضبط اثر به طول انجامید و بالاخره در این شب، تولد اثر را گرامی می داریم. «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز است. شورش بر علیه زبان تقلیل یافتهای که مناعت اندیشه را در جامعه به همراه داشته است. «تیغ و ترانه» اثری نیست که بر گذشته لمیده باشد و فارغ از اینکه در چه حوزه ای از هنر مطرح باشد به دنبال تصویر کردن یک آرمان شهری با بیانی پویا و بالنده است.
او با طرح آن که مناعت اندیشه اتفاقی مذموم است و آثار سوئی را به همراه داشته که در حوزه ادبیات و ترانه شاهد آن هستیم، افزود: «وضعیت ترانه امروز به گونه ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. « تیغ و ترانه» در این وضعیت است که خلق می شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می دهد و بر همین اساس سعی کردیم تا در عرصه ترانه به پدیده سانسور پرداخته و امیدوارم موفق بوده باشیم.»
هامان با تشکر از همکاری دکتر چراغعلی خطاب به او گفت: سپاسگزارم که در این مدت با صبوری و شکیبایی ، وفاداری و همدلی بدور فارغ از وضعیت کنونی جریان بازار پذیرفتند با هم حرکت کنیم و قطعاتی که فارغ از درد اجتماع نیست حتی آنجا که گفتگویی عاشقانه مطرح است، خلق و ثبت کنید.
فردین خلعتبری هنرمند عرصه موسیقی با بیان اینکه روز به روز بر تنوع موسیقی کشور افزوده می شود، ادامه داد: «در نهایت با شکل گیری گونههای جدید، گویی موسیقی کشور به جزایری از هم جدا مبدل شده است و مهم ترین اشکالات این پدیده، تنافر بین گونههای موسیقی است که موسیقی را به محلی برای بی اعتنایی اهالی موسیقی به یکدیگر مبدل می سازد و ممکن است حس برتری جویی بین اقشار مختلف موسیقی پدید آورد و فی المثل فکر کنند که سبک موسیقی من بهتر از دیگر سبک هاست.»
وی با نام بردن از برخی از نوازندگان آلبوم «تیغ و ترانه» ؛ کریم قربانی ( نوازنده ویلنسل) و علی جعفری پویان ( نوازنده ویلن)، نقش سازنده نوازندگان برای ارتباط دادن گونه های موسیقی به یکدیگر ضروری برشمرد و افزود: «اهالی موسیقی امروز ما کسانی هستند که در انواع و اقسام موسیقی شناخت و آگاهی دارند. بخش دیگر موسیقی در نگاه شماست که آن را می بینید و احساس آرامش می کنید و زیبایی هنر عنصری است که اگر شما بعنوان مخاطب نباشید پدید نخواهد آمد، بنابراین مخاطب باید باشد تا زیبایی موسیقی احساس شود و امروز خوشحالم اینجا جمع شدهایم و نهایتا تا بازتاب یک اثر، یک هنر زیبا را با هم ببینیم.»
فردین خلعتبری که اثری مشترک با هامان را بر روی اشعار بیدل دهلوی برای ضبط در کشور چک در دست تولید دارد، اظهار امیدواری کرد که این نوع و جنس از موسیقی باز هم تکرار شود.
علی میرعلینقی پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری هم در ادامه ضمن برشمردن سوابق و نقش تاثیرگذار دکتر چراغعلی در ایجاد یک جریان در حوره موسیقی پاپ فاخر در دهه هفتاد به ویژگی های آوازی و ترانه های هامان پرداخت.
وی با برشمردن استقلال در سرودن ترانه و اینکه این ترانه ها بیش از هرکسی شبیه به زندگی خود شاعر است گفت که سفر و غربت از اصلی ترین مولفه های کلامی و نقاط عطف ترانه های هامان است.
میرعلینقی مولف بودن خواننده را در طرح مضامین اجتماعی و فلسفی را از شاخص های این خواننده مولف برشمرد و افزود که این اثر قابلیت ماندگاری در تقویم موسیقی را دارد.
در آیین رونمایی آلبوم «تیغ و ترانه»، پنج ترانه شب ممنوع، دختر گیسو حنا، کافه، خاتون خانه و غزل و تیغ و ترانه به همراه دکلمههای از مرثیه فدریکو گارسیا لورکا در سوگ ایگناسیاس مخیاس اجرا شد.
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 12:52
افزودن یک دیدگاه جدید