برنامه یاد بعضی نفرات
 
فصل تازه; خوشبختي با طعم قهوه و تکرار
نگاهي به آلبوم فصل تازه با صداي احسان خواجه اميري
فصل تازه; خوشبختي با طعم قهوه و تکرار
موسیقی ما - محسن شيرالي :بي شک احسان خواجه اميري در اين آشفته بازار موسيقي ما، نامي نيست که بتوان به سادگي از کنار آن گذشت. اين جوان در حال حاضر بي شک مجازترين و پرطرفدارترين خواننده پاپ داخل کشور است. آلبوم فصل تازه در ادامه آلبوم هاي "من و بابا" ، "براي اولين بار" و "سلام آخر" چهارمين آلبوم اين جوان پرکار و خوش قريحه است. وقتي تيتراژهاي اجرا شدهء او را کنار اين آلبوم ها قرار مي دهيم به راحتي مي توان نتيجه گرفت موفقيت روزافزون او بر اثر اتفاق نبوده و نيست! فروش آلبوم هاي وي در تيراژهاي بالا اين واقعيت را تاييد مي کند که موسيقي ِ بيمار ما ، تنها با جوانان متعهدي نظير وي به مرز خوشبختي مي رسد!
و اما آلبوم فصل تازه. اين آلبوم که در فاصله يکسال و اندي بعد از آخرين آلبوم وي به بازار آمد ، انتظارات را آنچنان که بايد ، برآورده نکرده است. تکرار در بعضي ملودي ها و تنظيم ها و بعضا ترانه هاي اين آلبوم و حتي در بعضي موارد تحرير هاي صداي خواننده ، تا حد زيادي از جذابيت اين آلبوم کاسته است. تفاوت فاحشي بين ترانه هاي اين آلبوم وجود دارد و اين موضوع از يکدستي اين آلبوم کاسته است. "فصل تازه" که سرشار از شيريني و فال و قهوه است ، مي تواند فصل خوبي براي موسيقي ما باشد اما فصل تازه اي نيست! نگاهي اجمالي به تراک هاي اين آلبوم خواهيم داشت :
نمي دوني ( تراک اول آلبوم ); ملودي مهرداد نصرتي با تمام زيبايي هايش تداعي کننده آثاريست که پيش از اين از وي شنيده بوديم. ترانهء اين آهنگ ( امير پيرنهان) اثر قابل تاملي نيست اما به دليل قافيهء تازه اش و استفاده شجاعانه از بعضي تعابير ( مثل : از اون وقتي که هيچ گوشي ديگه اشغال من نيستو..) يکي از کارهاي خوب اين آلبوم است . آرانژمان معمولي اين آهنگ ، توسط علي ثابت انجام گرفته است.
شيرين ( تراک دوم) ; حسين متوليان (ترانه سراي اين آهنگ) اظهار مي دارد که ملودي اين اثر به ياد مرحوم ناصر عبداللهي ساخته شده و شعري که وي روي اين ملودي نوشته شده هم به ياد اين هنرمند گرانقدر نوشته شده است. حسين متوليان را با غزل هاي پر احساسش مي شناسم و با توجه به دشواري هاي نوشتن ترانه بر روي ملودي، اين تجربهء تازه در فعاليت هاي بعدي وي بي شک ياور اوست. ترانهء خوب حسين متوليان به خوبي با ملودي تازهء اين اثر ( که بهترين کار ريتميک اين آلبوم است) درگير شده و کار قابل قبولي را به سمع شنونده مي رساند:
نشوني تو رو شبيه گريه هام مي دونم
مي خوام گمت کنم ، نبينمت ، اگه بتونم
ميون خاطرات من نشستي ، گم نمي شي
اگه هستي ، اگه نيستي مي خوام برات بخونم

گريه ( تراک سوم ) ; آهنگ و ملودي اين اثر (ساختهء پدرام کشتکار) کاملا زير سايهء ترانهء خوب حامد عسگري قرار گرفته است. حامد عسگري که تبهر خاصي در نوشتن رباعيات دارد ، به راحتي شنونده را تا پايان کار همراه مي برد. تعابيري که در اين ترانه بکار برده ذهن مخاطب را براي لحظاتي درگير خود مي کند :
" اگه يکي باشه منو بفهمه ، براش غرورم رو بهم ميزنم / گريه که سهله زير چتر شونه اش ، تا آخر دنيا قدم ميزنم..".
دچار (تراک چهارم) ; ترانه ضعيف اين اثر ( شاهين شاهين زاده) در کنار ملودي و تنظيم تکراري و ناميد کننده پدرام کشتکار تنها يک سوال را به ذهن متبادر مي کند : اين آهنگ چرا در اين آلبوم قرار گرفته است؟
حقيقت داره دلتنگي ( تراک پنجم) ; ترانهء اين آهنگ (زهرا عاملي) که يکي از تراک هاي نسبتا خوب اين آلبوم است ، سرشار از ردپاي ديگر ترانه سراهاست. اين ضعف را به حساب اين موضوع مي گذاريم که اين ترانه اولين اثر جدي زهرا عاملي بوده و به انتظار کارهاي آينده او مي مانيم. ملودي اين اثر از کارهاي خوب اين آلبوم است و تنظيم علي ثابت نيز باعث شده است که زيبايي هاي اين ملودي نمود بيشتري پيدا کند.
فال ( تراک ششم) ; ترانه و آهنگ اين اثر تنها در يک کلمه قابل توصيف اند : خيلي معمولي! کاري که اصلا در حد افشين يداللهي و احسان خواجه اميري نيست . بعد از نمي دوني و گريه اين ترانه سومين ترانه ايست که از فال و قهوه مي گويد ! ! استفاده مکرر ترانه سراهاي اين آلبوم از بعضي کلمات ( مثل فال ، قهوه ، تلخ ، شيرين و آروم و ..) گاهي خسته کننده مي شود و تهيه کنندگان اين اثر نبايد به راحتي از کنار اين مسئله عبور مي کردند.
در مورد اين ترانه نکته ديگري که حتما بايد ذکر شود ، بکار بردن کلمه "رمل" توسط آقاي يداللهي در اين ترانه است که بسيار عجيب به نظر مي رسد! ترانه اين عصر به هيچ وجه نبايد رسالت خود را که ساده گويي اما عميق پنداريست را فراموش کند!
رفتني ( تراک هفتم) ; فاجعه! ملودي ضعيف پدرام کشتکار و شعر ضعيف تر افشين يداللهي ، بي شک ضعيف ترين و بي محتوا ترين اثر اين آلبوم است که با صداهايي بهتر از احسان خواجه اميري هم قابل شنيدن نيست.
خوشبختي ( تراک هشتم) ; اين اثر بهترين تراک اين آلبوم است! شعر کامل و زيباي سارا برزويي ( بخوانيد مونا برزويي) و ملودي بسيار زيباي مهرداد نصرتي همان اثريست که از احسان خواجه اميري انتظار مي رفت. ترانه اين اثر لطافت صداي احسان خواجه اميري را به خوبي نمايان مي کند و معصوميت شگرف و تامل برانگيزي را به شنونده منتقل مي کند :
چيکار کردي که با قلبم ، به خاطر تو بي رحمم
تو مي خندي!
چه شيرينه ، گذشتن
تازه مي فهمم..
مونا برزويي با اين ترانه باز هم شنوندگان حرفه اي موسيقي پاپ کشور را شگفت زده کرد.ملودي اين اثر هم بسيار شنيدني و جذاب است و کاملا با شعر هماهنگ شده و فراز و نشيب عاطفي اي که در شعر جريان دارد را به خوبي بيان مي کند. اي کاش مهرداد نصرتي "راز" ها و "خوشبختي" هاي بيشتري عرضه کند.
عشق مياد ( تراک نهم) ; معمولي و تکراري! ماحصل همکاري مهرداد نصرتي و پيرنهان هيچ شباهتي به " نميدوني" ندارد و اگر در آلبوم قرار نمي گرفت هم هيچ اتفاقي رخ نمي داد!
تب تلخ ( تراک دهم) ; ترانهء اين اثر يکي از کارهاي بسيار خوب افشين يداللهي است. شعري جذاب ، تازه ، ساده و بي نقص از شاعري که خوب مي داند چگونه مي توان به احساسي زميني رنگ و بويي عرفاني بخشيد. اين عامل در ديگر آثار افشين يداللهي در اين آلبوم هيچ جايي ندارد. اما ايرادي که مي شود به اين اثر گرفت ملودي احسان خواجه اميري است. بدون شک اگر شخص ديگري ( مثل مهرداد نصرتي و يا بهروز صفاريان) روي اين ترانهء خوب کار مي کرد نتجهء بهتري به دست مي آمد چرا که اين ملودي ساده توان و قدرت شعر را به شنونده منتقل نکرده و به سادگي از کنار بعضي کلمات عبور مي کند. اما باز هم به دليل قدرت شعر ، اين تراک هم از کارهاي خوب اين آلبوم است.
نهايتا مي توان اين نتيجه را گرفت که اين آلبوم مي توانست خيلي بهتر باشد هرچند در اين روزهايي که ناخواننده ها در موسيقي ما صاحب منزلتي شده اند ، اين آلبوم مرحمي است براي گوش هايي که مسموم شده اند. همچنين بايد به احسان خواجه اميري براي استفاده از ترانه سراهاي جوان تبريک گفت هرچند اگر "خوشبختي " ها و "گريه" ها و "تب تلخ" هاي ديگري به جاي سه چهار قطعه از اين آلبوم قرار مي گرفتند مطمئنا با فصل تازه تري از احسان خواجه اميري مواجه مي شديم.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 16 اسفند 1387 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

salam. naghd meghdari tonde. vali manteghie taghriban. vali saligheie montaghedam dahkil shode. vali b nazare manam hamantor k montghed goftan az besiari az album ha behtare. khaste nabashid migam b ehsane khajeamirie aziz. vali ba nazareshoon dar morede terake 7 kamelan moafegham.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من نقد رو کامل خوندم.نمی دونم چرا ما ایرانی ها دوست داریم همش ازمون تعریف کنند.بعضی از دوستان باید قبول کنند که این آلبوم خیلی بهتر از اینها میتونست باشه.آهنگ کنسرتی یعنی چی؟مگه تو مملکت ما در سال چندتا کنسرت میتونه داشته باشی که به خاطرش آلبومت رو خراب کنی؟من مطمئن هستم احسان خیلی باهوشه و این اشتباه رو دیگه تکرار نمی کنه.همونطور که این آقای شیرالی گفته احسان در حال حاضر بهترینه اما این آلبوم در حد احسان نبود.دوستان چشمهاتون رو باز کنید و سر خودتان را کلاه نگذارید. من به عنوان یک طرفدار دو آتیشهء احسان 100% با نقد موافقم و نه سلیقه ای هستش و نه چیز دیگری.همه از تراک های 3.5.8.10 خوششون اومده. اما بقیه تراک ها یا معمولی هستن یا ضعیف. به امید روزی که در برابر نقدها جبهه نگیریم و بیاموزیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

ترک 4 دچار خیلی متنه قشنگی داره! کارای آقای شاهین زاد حرف نداره!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام آقای شیرالی من با نقد شما تا حدودی موافقم.اما قبول کنید کار آقای خواجه امیری از دل میاد و لاجرم به دل نشسته ما باید از هنرمندانمان دفاع کنیم نه تخریب

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

بله همون جور که دوستمون گفت احسان می خواست اهنگ های کنسرتیش بیشتر بشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

track 2 8 10 kheili khooban.tabrik migam ehsan jooon

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام... به نظر من آلبوم خیلی خوبیه نسبت به خیلی کارها اما باز هم همونطور که نویسنده نقد گفت ، باید دقت بیشتری می کردن اما باز هم از آلبومایی مثه چاووشی و فرزین سرتره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

manam bahatoon movafegham!album kheili behtar mitoones bashe

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من عاشق احسان هستم اما نمی دونم چرا این کارا رو تو آلبومش گذاشت اگه میشه نقدهای اینچنینی رو بیشتر در سایتتان بزارید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

naghdetun salighei hast ta manteghi

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

تو کشور ما اینجوریه که هر البومی بیشتر اهنگ های جدایی و نا امیدی داشته باشه می گند بهتره.اما اگه البوم یکم به طرف شادی بره می شه...به نظر من احسان باید یه سری اهنگ های کنسرتی هم می ساخت البته نمی گم البوم فوق العاده ای بود اما به نظر من به راحتی می شه گفت بهترین البوم سال 87 همین البوم هست همون جور که به راحتی مطمینم بهترین البوم 88 البوم رضا صادقی هست.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

این حرفا چیه؟ خیلی هم خوب بود دنیا احسان اما خداییش آهنگ هندیه خوب نبود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام. به نظر من نقد کاملا منطقیه! اون آهنگ هندی چه ربطی به کنسرت داره؟ یه دفه بیاد با افشین و رضایا کنسرت بزاره! قبول کنید آلبوم متوسطی بود! آقای شیرالی نقدت ok بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

موافقم اما به قول یکی از دوستان نباید تخریب کنیم احسان رو از خیلی ها بهتره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام.چرا این نقد رو این جا قایم کردید؟بزارید صفحه اول که بازدیدکننده ها ببینن.من اتفاقی خوندمش حداقل تو صفحه اول در مورد نقدهاتون یه اطلاعی بدهید من از صدای خواجه امیری خیلی خوشم میاد اما هنوز این آلبوم رو نشنیدم و نمی تونم نظر بدم اما مطمئنم آلبوم خیلی خوبی هست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

بهترين آلبوم 87 هست درسته از سلام آخر كمي ضعيفتر بود ولي اونقدرام ديگه بد نبود ..به حر حال وقتي صدا زيباست ديگه ملودي و شعرو ولش كن..هيچ خواننده اي به پاي خواجه اميري نميرسه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

موافق نیستم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

در جواب سهره:خوب وقتی اهنگ های کنسرتی را نمی دونید من چی بگم؟این اهنگ ها باب میل کنسرته اتفاقا تو یکی از مجلات درباره همین موضوع نوشته بود.احسان به اندازه کافی اهنگ اروم داره باید یه سری اهنگ هایی هم می خوند که به درد کنسرت بخوره.این اهنگ های به شدت کنسرتیه البته بعضی هاش.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

من با این نقد تقریبا موافقم! احسان خواجه امیری میتونه خیلی بهتر از اینا باشه! در ضمن دلیلی نمیبینم بعضی دوستان پای بقیه خواننده ها رو وسط بکشن! مخصوصا آقای شیرالی که متوجه گفتشون در آخر نقد نمیشم که اصلا چه ربطی داره با حرفشون کاری کنن که باز کاربرا شروع کنن به بی احترامی به بقیه خواننده ها!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام همه مون می دونیم که آلبوم بدی نیست اما خیلی خیلی میتوانست بهتر باشه. من هم با نقد موافقم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

ahange bad ziad dasht album.ba naghd movafegham

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

ممنون از نظر لطفتون . نقد رو خوندم . بعضی جاها رو موافق بودم و بعضی رو نه . اما اگر چیزی بگم احتمالا به حساب این گذاشته میشه که خودم در این البوم کار دارم . اما یه چیزی رو نمیتونم نگم و اونم اینه که کمی با انصاف بیشتر ترک 1 آلبوم رو گوش بدید . فکر نمیکنم نیت یک ترانه سرا برای نوشتن ترانه هم ملاک قضاوت روی کارش باشه که نرک 2 رو به خاطر این موضوع نقد کنید و ... صحبتهای زیادی دارم که شاید به زودی در وبلاگم منتشر کنم و شاید بگذرم اما شاید اگر من هم به خانه ترانه برم و آقای شیرالی بنده رو بشناسن توی نقدشون هم تاثیر بذاره . حامد عسگری رو میشناسم ،دوستیم و رفاقت زیادی داریم . عاشق غزلهاشم اما جالبه که ضعیفترین بخش ترانه شو به عنوان نمونه خوب در نقدتون استفاده کردید .خب زیاد نوشتم . باشه برای فرصتی دیگه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

خدایش درمورد ترک اول بی انصافی کردید به نظر من بهترین قطعه البوم همین بود اتفاقا من فقط این ترک و گوش دادم و دوست داشتم.

پ
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

دقیقا خوشبختی و تب تلخ بهترین کارای آلبوم بودن. شعر ترانه شیرین از نظر من ضعیف بود. به احسان عزیز خسته نباشید میگم. اما به قول شما می تونست خیلی بهتر از این باشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

تراک 1 اصلا هم خوب نبود.بهترین تراک تراک 3 بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

ترک فقط ترک شماره 1

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

به نظر من آلبوم بدی نیست اما همونطور که نویسنده این نقد گفت یکسری از کارها در حد آلبوم نبودن. تراک های 3 5 8 10 رو دوست دارم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

سلام به همه طرفدارای این خواننده خوش صدایعنی احسان خواجه امیری بچه هابرین اینجاوبه احسان رای بدین www.ettefagheno.ir/ حتمابریداااا وبه توقسمت تیتراژهابه احسان رای بدین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

صد در صد آلبوم ســـلام آخر خیلی بهتر بود من از احسان خا... انتظار بیشتری داشتم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

نمي دونم چرا از احسان جون انتقاد مي كنيد . درسته كه اين آلبومش مثل آلبوماي قبليش خوب نيست ولي دسته كمي از اونا نداره .شب پنجشنبه 23 اسفند تو قزوين كنسرت داشت . نمي دوني چه شاهكاري كرد با اين آخرين آلبومش.من الان حدود 20 روزه كه فقط دارم اين آلبومش رو گوش مي دم. ولي به هر حال مي شه اين آلبومش رو هم تو سطح خيلي خوبي دونست. ترك هاي 1و2و4و8و9و10 خيلي خيلي خوبن. به وبلاگ ما هم سر بزنيد.

T
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

احسان خواجه امیری بدون شک بهترین خواننده موسیقی پاپ ایران است و این انتقاد شما جز چیزی بر کم سوادی شما در موسیقی به اصلاع نمی رساند و آلبوم فصل تازه بهترین آلبوم سال 87 است و نقد شما درباره این آلبوم فاجعه است در ضمن اگر شما آلبومها را نقد و تحلیل نکنید سنگین تر است!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

موافقم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

فکر نمی کنید به جای نقد آلبوم نظر شخصیتون رو نوشتین؟من خیلی ها رو دیدم که از فضای شاد آلبوم خوششون اومده خیلی ها هم نه.بعضی از طرفدارای احسان میگفتن احسان صداش خیلی قشنگه چرا شاد نمی خونه بعضی هاهم اصلا موافق نبودن که احسان شاد بخونه (البته به نظر من یه غم خاصی تو صدای احسان هست که آهنگ های شادم یه جورایی غمگین میکنه) درسته که سلام آخر قشنگ تر بود ولی احسان خواست کاری کنه که هر دو گروه راضی باشن بی انصاف نباشین و خودتون رو یه بار جای احسان بذارین وقتی میبینه که نظر طرفداراش در مورد کارش خیلی متفاوته دوست داره که هر دو گروه رو راضی نگه داره کاری که تو فصل تازه کرد آهنگ ها طوری بودن که هر دو گروه خوششون بیاد .به نظر من تنها ایراد آلبوم جای خالی اهورا ایمان بود البته از دکتر یداللهی انتظار ترانه ای مثل فال رو نداشتم .(این نظر رو به دور از هر گونه تعصب نوشتم من به عنوان یکی از طرفدارای احسان دوست دارم که احسان روز به روز در کارش پیشرفت کنه و ایرادهای کارش رو با انتقادهای درست طرفداراش رفع کنه و هر جا که ببینم حقش داره ضایع میشه ازش دفاع میکنم)

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

احسان همیشه از سیاست کاری حرف میزنه!!!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

به نظر من ترک 1 و 3 و 8 و 10 بهترین کارهای این آلبوم بودند. در کل میشه این آلبوم رو خوب ارزیابی کرد. ولی نسبت به سلام آخر ضعیف تر بود.ولی این یه واقعیته که احسان خواجه امیری توی موسیقی پاپ ما بیشتر مثل یه اتفاق نادر میمونه و بعید میدونم کسی به این زودیا همرده باهاش پیدا بشه. یه صدای ناب و اصیل با دانش موسیقی بالا و پشتوانه موسیقی ایرانی اونو از بقیه متمایز میکنه. یه خواهش اینکه لطفا ترانه های این آلبوم رو از اینترنت دانلود نکنید و برید CD شو بخرید.با این کار به خودتون و موسیقی احترام بذارید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

فقط می خوام بگم که صدای احسان حرف نداره. ان شاالله که روز به روز موفقیت هاش بیشتر بشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

در مورد ترک اول آلبوم
ترانه عالی شروع میشه اما جلوتر که میره یه خورده ضعیف میشه به نظر من تو انتخاب واژه ها سلیقه به خرج داده نشده مثلا "تو استقبال من نیست" زیاد به مزاج من خوش نمیاد
یا به نظر من به جای "از اون وقتی که هیچ گوشی" اگه میگفت "از اون روزی که هیچ گوشی" شعر یه خورده روانتر میشد.
اما در کل تم عالی و شروع طوفانی داره این ترانه.
مخصوصا ترکیب "تو قهوت فال من نیستٌ" رو میپرستم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

khili ali movafagh bashan

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

حسان خیلی باحالی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:34

احسان جون دوست داریم در حد المپیک پکن.به زودی من رو خواهی شناخت.(با آلبوم جدید سال میام)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فصل تازه; خوشبختي با طعم قهوه و تکرار | موسیقی ما