برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین و تنها تک‌نواز فلوت هستم
عسگرپور استاد فلوت ایران :
اولین و تنها تک‌نواز فلوت هستم
موسیقی ما - استاد«چنگیز عسگرپور»هنرمند پیشکسوت و نوازنده فلوت گفت: به کشورهای بسیاری سفر کردم و از بمبئی، کراچی، لاهور گرفته تا قاهره و لبنان نواخته‌ام و در هیچ‌یک از این ممالکی که فعالیت داشتم، هیچ‌گاه ندیدم که نوازنده فلوت تک‌نوازی کند و من اولین و تنها تک‌نواز فلوت هستم.

استاد چنگیز عسگرپور نامی ماندگاردرتاریخ موسیقی معاصر ایران است .آلبوم «یگانه» را که هم‌نام نوه‌اش اسم‌گذاری کرده است، در شرکت فرهنگی هنری «ترنم نی» رونمایی و با رویی گشاده در میان خبرنگاران نشست و بدون مقدمه شروع به بیان کارها و خاطراتش در کنار اساتیدی چون «ابوالحسن صبا»، «روح‌الله خالقی»، «حسن کسایی» و دیگربزرگان تاریخ موسیقی ایران زمین پرداخت.

این استاد فلوت ایران درباره آلبوم «یگانه» اظهارداشت: در دوران فعالیت‌ام به کشورهای بسیاری سفر کردم و از بمبئی، کراچی، لاهور گرفته تا قاهره و لبنان نواخته‌ام و در هیچ‌یک از این ممالکی که فعالیت داشتم، هیچ‌گاه ندیدم که نوازنده فلوت تک‌نوازی کند و من اولین و تنها تک‌نواز فلوت هستم. گرچه «مجید قنبری» در زمینه آهنگ تک‌نوازی فلوت من، آهنگ‌هایی را از سازهایی مانند ویولن، پیانو و ... قرار داده است، اما من تک‌نوازی کرده‌ام و تاکنون با فلوت‌ام از آهنگ‌های «شوپن» و «باخ» گرفته تا «چهارگاه»، «ابوعطا»، «نوا» و «راست‌ پنج‌گاه» را نواخته‌ام.

عسگرپور که تاریخ سیار هنرمندان موسیقی ایران است، در ادامه‌ گفت: دلم می‌خواهد که در یک سایت به سوالات مردم درباره فلوت و هنرمندان پیشکسوت ایران پاسخ دهم و از فلوت چیزهایی را که آن‌ها دوست دارند بدانند، آموزش دهم.

استاد عسگرپور درباره وضعیت آهنگسازی کنونی در ایران و مقایسه آن با گذشته افزود: آهنگسازی امروز با گذشته بسیار فرق دارد؛ چون در آن زمان نوازندگان با هم می‌نواختند، اما اکنون هرکدام از نوازندگان برای نواختن یک آهنگ، جداجدا می‌نوازند و سپس آهنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد. آن زمان هرکس که می‌خواست خودش را نشان دهد، بلندتر می‌نواخت و گاهی مشکلاتی را در مجموعه گروه ایجاد می کرد؛ اما امروز دیگر این‌گونه نیست و هرکس جداگانه می نوازد. البته آن زمان همه با هم می‌نواختند، هم‌نفس بودند و شیرین‌تر بود.

وی درباره‌ امکان برگزاری یک کنسرت در تهران تصریح کرد: آمادگی‌اش را دارم ولی فکرنمی‌کنم بتوانم چندساعت برنامه اجرا کنم؛ شاید یک‌ساعته را با چند نوازنده خوب با مدیریت « مجید قنبری» برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: من هیچ‌وقت راجع به مادیات صحبت نمی‌کنم فقط می‌خواهم وقتی مردم سال‌ها بعد صدای من را شنیدند بگویند خدا رحمت‌اش کند و این برای من بهترین پول است.

این استاد فلوت درادامه یادآورشد: فلوت من 185 ساله است و من 50 سال پیش در برلین آن را از فردی به نام «امیل» خریدم که بعدها 3 فلوت هم برای ارکستر سمفونیک ساخت. ساز من از پدر «امیل» برای‌اش باقی مانده بود و من هم حالا حدود 50 است که با آن می ‌نوازم و آن را به موزه‌ موسیقی تقدیم می‌کنم تا پس از مرگم در آن جا نگهداری شود.

وی سپس عکس قدیمی‌ترین ارکستر سازهای ملی ایران را که در آن «روح‌الله خالقی»، «سلیمان روح‌افزا»، «عباس زندی» و «زرین پنجه» می‌نواختند، به خبرنگاران نشان داد.

درادامه این نشست «مجید قنبری» ـ تهیه‌کننده این آلبوم و مدیر شرکت فرهنگی هنری ترنم نی ـ درباره‌ آلبوم «یگانه» استاد چنگیز عسگرپور اظهارداشت: ضبط قطعات این آلبوم از اواخر سال 1382 شروع و تا اوایل سال 84 ادامه داشت؛ اما پروسه‌ زمانی برای گرفتن مجوز برای این آلبوم به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد طولانی شد.

وی افزود: من علاقه‌ داشتم که کارهای هنری را با شرایط ویژه‌ای به بازار ارایه کنم و آثار هنرمندانی چون استاد عسگرپورکه کارشان مانند هویت ملی ایران است، به دلیل فعالیت برخی شرکت‌ها که در عرضه محصولات فرهنگی قدیمی ‌تر بودند، با یکسری مشکلاتی همراه بود. به هرحال در آخرین روزهای سال 1385 مجوز این آلبوم صادر شد و قصد داشتیم که آن را در سال 86 منتشر کنیم که به دلایل مختلف تا دو سه روز پیش معطل ماندیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازگشت مالی این آلبوم از بازار موسیقی خاطر نشان کرد: بعید می‌دانم که این آلبوم برای ما به لحاظ مالی صرفه اقتصادی داشته باشد؛ چون متأسفانه فاکتورهای مهمی در فروش محصولات موسیقی در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از جمله اینکه فرهنگ استفاده از کارهای هنری که زحمات بسیاری برای آن‌ها کشیده می‌شود در کشور وجود ندارد و بعد از مدت کوتاهی از فروش نسخه اصلی یک آلبوم موسیقی، آثار به صورت نسخه‌های غیرمجاز به فروش می‌رسند و یا برروی سایت‌ها قرار می‌گیرند و مردم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ گرچه نمی‌گویم که پول مهم نیست چون یک ابزار مشکل‌گشاست اما در این کار از پول دست شسته‌ایم و در عرصه هنر هم کسی نباید چشم‌داشت مالی نسبت به فعالیت‌های هنری داشته باشد.

وی تصریح کرد: از سال 85 استاد عسگرپور را در چند برنامه دعوت کرده‌ایم که او در آنها نواخته است و فیلم «جشن یلدا» به زودی به بازار خواهد آمد؛ اما مشکلاتی در بازار موسیقی‌ وجود دارد و به دلیل رقابت‌های غلط، برگزاری کنسرت در ایران با مشکلاتی روبه‌رو است. به عنوان مثال برای معرفی یک کنسرت موسیقی از رسانه‌های تصویری نمی‌توانیم استفاده کنیم و در مطبوعات هم تا حدودی برای پخش آگهی محدودیت داریم، چون هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد و این هزینه‌ها، هزینه‌های تولید کار را بالا می‌برد و باعث می‌شود نرخ بلیت هم اضافه شود. بنابراین به لحاظ اطلاع‌رسانی نیز با محدودیت روبه‌رو خواهیم بود.

وی افزود: باید متولیان امور هنری کشور این فرصت را به وجود بیاورند که با حداقل هزینه بتوان کنسرتی را برگزار کرد و در نتیجه هزینه بلیت آن هم پایین باشد تا افرادی که حتی میزان حقوق‌ شان 200 یا 300 هزار تومان درماه است بتوانند در چنین برنامه‌های هنری حضور یابند.

وی درپایان گفت : در کنسرت «طنین ماندگار» که 15 مهر سال 1387 در تالار وحدت برگزار شد و آلبوم «یگانه» آن هم چند روزی است وارد بازار موسیقی شده، توانستیم اساتیدی چون «انوشیروان روحانی»، «اسفندیار قره‌باغی»، «رشید وطن‌دوست» و «حمید پناهی» را در کنار هم دعوت کنیم. اما چنین کارهایی چندسالی است که در کشور ما فراموش شده است.

آلبوم «یگانه» شامل 11 قطعه‌ی «چوپانی»، «رقص در بهار»، «پرواز»، «لزگی پاتریشیا»، «یکشنبه‌ها هرگز»، «رنگ ترانه»، «سر به بیابان»، «یا مصطفی»، «یا غزیل»، «سر به بیابان (ترنس)» و «رمیکس» است و قطعات این آلبوم توسط «کیارش پوزشی» تنظیم شده و «مجید قنبری» این آلبوم را تهیه کرده است.
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 فروردین 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

چرا حرکت فوق العاده و نوی محسن چاووشی رو بازتاب نمیدین ؟؟!

محسن چاووشی در یکی از وبسایت های رسمیش ( www.mchavoshifans.com) از هواداراش خواسته که نقد های خودشون رو در مورد آلبوم بفرستن و اونم به انتخاب خودش بهترین نقد رو انتخاب و بهش یه یادبود ( سی دی ژاکت با امضای خودش ) اهدا کنه

واقعا این حرکتی ، حرکتیه که تو موزیک ما تا حالا اتفاق نیوفتاده و مثل تمام حرکات محسن چاووشی خاص و منحصر به فرده ...

منتظر پستتون در این مورد هستم ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

مرسی خسته نباشیددد. شما بهترین هستید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

aghaye asgarpoor, ostade flute iran:
momken ast dar morede mizan tahsilat va dore haye amoozeshi va ostadani ke zire nazareshan boodid sharhe mokhtasari dahid???

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

با سلام و خسته نباشید
امیدوارم بودم حداقل نامی از استاد خوبم جناب آقای استاد پرویز وزیری برده باشید ولی مثل اینکه تنها شاهپر فلوت در اینجاشمایید.
به هر حال ایشالا در تمام مراحل زندگی موفق باشید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

با سلام به استاذ من در خارج از کشور زندگی میکنم به فلوت خیلی علاقه دارم
چند سالی هم فلوت میزنم اخیرا هم یک فلوت از ایرلند خریدم که تقریبا مثل فلوتی است که در عکس شما د یدم سئولی از استاد داشتم آیا در این فلوت ها میشود نت کرون را زد یا خیر خیلی مایلم با شما در تماس باشم بسیار سپاسگذار میشوم اگر جواب ایمیل مرا بدهید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

استاد خوب فلوت در ایران که کمتر یادی از ایشان میشود.وجفای است به این سرمایهای هنر کشور.سایه شما عزیزان بر سر ما مستدام باد.اگر کاستی دارید اعلام کنید.محل کلاس را نیز ذکر کنید.کم لطفی است که از شما یادی نمی کنند.برقرار وسالم وتندرست باشید.دوستدا شما که فقط یک بار اجرا شما را دیدم.و عاشق شدم.به امید دیدار مجدد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

سلام خسته نباشید.از زحمات شما برای ساز فلوت سپاسگزارم.همیشه سلامت باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

به نظر ما بهترین سازنده و نوازنده فلوت در تمام دوره های تاریخ فلوت استاد پرویز وزیری می باشد و کم لطفی است که کمتر از ایشان یادی می شود و سازی که ایشان می سازند قابلیت اجرا تمام دستگاه های ایرانی و غربی و نیم پرده ها را به راحتی داراست جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاد دوستان می توانند نام ایشان را در گوگل سرچ کنند.

خیلی ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

باعرض سلام خدمت تمامی هنرمندان و هنردوستان
فلوت صدای زیبایی دارد...ولی هیچوقت نمیتوان صدای سحرانگیز فلوت چوبی را با فلوتهای خارجی مقایسه کرد. آقای عسگرپور هم با آن سوابق قطعا نوای جادویی استاد وزیری را شنیده اند و با نظر بنده موافقند....
در همین جا برای تمامی نوازندگان عزیزمان خصوصا سرور ارجمندم استاد وزیری آرزوی سعادت و سلامت می نمایم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:39

مرسی زیبا بود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اولین و تنها تک‌نواز فلوت هستم | موسیقی ما