برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشي از کنسرت گروه "رادها" به روايت غلامعلي پورعطايي؛
شب مرگم دوتارم را بياريد
موسیقی ما - کنسرت گروه "کوبه اي رادها" به سرپرستي "مرتضي يگانه راد" و روايت "استاد غلامعلي پور عطايي" پنجشنبه شب در ميان استقبال علاقه مندان در تالار وحدت برگزار شد.اين کنسرت در دوبخش برگزار شد، که در بخش نخست محوريت کار با سازهاي ملودي و نوازندگي و خوانندگي استاد غلامعلي پور عطايي بود و بخش دوم نيز اساسي بر سازهاي کوبه اي و همخواني داشت.

** بخش نخست:
بخش نخست کنسرت گروه رادها و استاد پورعطايي به همراهي سه ساز کوبه اي به نوازندگي مرتضي يگانه راد (تنبک)، مجيد يگانه راد (تنبک و سازهاي کوبه اي) و مهدي عيوقي (دف و سازهاي کوبه اي) به همراه مرتضي الهي نيا (رباب)، استاد غلامعلي پور عطايي (دوتار و آواز) و هادي پورعطايي (دوتار و آواز) با قطعه چکاوک آغاز شد.
پس از آن نيز قطعه "دور مشو" که مقام خواني و آواز خواني پورعطايي بود توسط اين هنرمند موسيقي نواحي، برگزار شد.
صداي پور عطايي هنوز اسطيري و پابرجاست، خواننده نوايي آوازها را باقدرت و تکنيک و توانايي خاص خودش مي خواند. قطعات ديگري نيز چون "کريما"، "گل سرخ"، "اي دلبر رعناي من"، "گل افروز"، "محلي پشتو" و "نوايي" نواخته و خوانده شدند.
در کنار ساز و آواز دلنيشين پيشکسوتان موسيقي شرق و جنوب خراسان، مرتضي الهي نيا نيز با ساز رباب (سيستاني - افغاني) که صداي کاملا طبيعي داشت، نغمه هايي را اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت.
هادي پورعطايي نيز چند قطعه را نواخت که برخي از آنها به همراهي رباب انجام شد و شعر معروف پورعطايي که در بندي از آن مي گويد "‌شب مرگم دوتارم را بياريد" را به همخواني و آواز اجرا کردند.
اجراي دونوازي تنبک و سه نوازي سازهاي کوبه اي در ريتم هاي مختلف نيز توسط نوازندگان اجرا شد که مورد توجه و استقبال علاقه مندان قرار گرفت.
در هنگام آوازخواني استاد پورعطايي سه ساز کوبه اي حاضر، او را در فضا سازي و نواختن برخي از ريتم ها همراهي مي‌کردند. مرتضي يگانه راد تلاش کرده بود که با نزديک شدن به حال و هواي موسيقي خراسان و شيوه نوازندگي پورعطايي او را به همراه دو ساز ديگر همراهي کند و رنگ آميزي و صدا دهي جديدتري را در کنار مقام خواني و بداهه خواني موسيقي خراساني بوجود بياورد.

** بخش دوم کنسرت:‌
محوريت اين بخش بيشتر با اجراي سازهاي کوبه اي به همراه همخواني بود و قطعاتي چون: "طبال"، "شکوه"، "بياييد"، "ضربي"، "هيچ مگو"، و " جرس" اجرا شد که برخي از آنها به همراهي کلام بود.
در اين ميان قطعه "هيچ مگو" با شعري از مولانا که بصورت همخواني و همراهي سازهاي کوبه اي انجام شد، بسيار مورد استقبال قرار گرفت و اجراي اين قطعه نشان از تلاش و تمرين زياد گروه رادها داشت.
پس از اجراي قطعه جرس به عنوان قطعه پاياني بخش دوم در ميان تشويق و استقبال علاقه مندان، استاد پورعطايي بار ديگر روي سن آمد و قطعه "دور مشو" را به همراهي اعضاي کامل گروه رادها دوباره اجرا کرد و در اين ميان نيز گروه "رادها" آواز و ساز پورعطايي با تنظيم خاص کوبه اي همراهي کردند.
در پايان بخش دوم اين کنسرت حاضران در سالن با درخواست از پورعطايي براي اجراي دوباره آهنگ معروف "نوايي" در برخي از لحظات او را در خواندن و نواختن نوايي همراهي کردند.
در اين کنسرت هنرمنداني چون: غلامعلي پورعطايي (دوتار و راوي)، مرتضي يگانه‌راد، مجيد يگانه‌راد، مهدي عيوقي، مهدي طالقاني، رامين ولي، مهدي محتشم، محمد طالقاني، شبنم عباسي، سوگند عباسي، سارا اوستي، سميرا مهرافشا، آيسان ملک‌نژاد (سازهاي کوبه‌اي)، سيدمرتضي الهي‌نيا (رباب)، هادي پورعطايي (دو تار)، بسام قيدي‌پور، پرديس دهپور، علي عبدالهي (همخوان)حضور داشتند.
استاد غلامعلي پورعطايي چهره ماندگار موسيقي در سال 84، استاد مسلم دو تار و آوازهاي خطه تربت جام است. او در بيش از 18 فيلم داستاني و مجموعه تلويزيوني به عنوان نوازنده، خواننده و بازيگر ايفاي نقش کرده است.
وي همچنين بيش از 50 ساعت کاست در زمينه موسيقي تربت جام با "دوتار" را ارائه کرده که آلبوم "رنج هستي" در زمينه بيدل خواني براي اولين بار در ايران از سوي مرکز موسيقي حوزه هنري منتشر شده است. استاد پورعطايي، آفريينده قطعه به‌ يادماندني
"نوايي" است.
گروه کوبه‌اي رادها نيز در سال 1382 با هدف اجراي قطعات کوبه‌اي به عنوان يک ارکستر مستقل کوبه اي و با استفاده از آوا و آواز ايراني تاسيس شده و سعي در اجراي آثاري متفاوت و جديد داشته است. اين گروه تاکنون کنسرت‌هايي را با همين هدف برگزار کرده است.
کنسرت گروه رادها به روايت غلامعلي پور عطايي شب گذشته در تالار وحدت پايان يافت.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:41

درود من از مهد ایران زمین/بدان عاشقان این سرزمین....مرتضی جان شاهینم از تخت جمشید خوبی کاکو؟؟؟؟بچه های گروه خوبن؟متاسفانه گوشی من ریسیت شده وشماره ات پاک شده واز حالت بی خبرم لطفادراسرع وقت یه زنگ یا پیام بهم بده تادرودی دیگر بدرود...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شب مرگم دوتارم را بياريد | موسیقی ما