برنامه یاد بعضی نفرات
 
سمفوني دولتي به جاي سمفوني خصوصي
اجراي اركستر فلارمونيك پارسيان لغو شد؛
سمفوني دولتي به جاي سمفوني خصوصي
موسیقی ما - وصال ديده ور: «اجراي اركستر فلارمونيك پارسيان تا اطلاع ثانوي لغوشده به همين دليل علي رهبري كه يكي از شناخته شده ترين رهبران اركستر دنيا محسوب مي‌شود فعلا به ايران نمي‌آيد.»خبر در همين حد در خبرگزاري‌ها منتشر مي‌شود. دليل آن هم تداخل برنامه‌هاي اركستر سمفونيك تهران و كنسرت اركستر فلارمونيك پارسيان اعلام مي‌شود. اما ماجرا از چه قرار است؟

علي رهبري در دنيا به عنوان يكي از معتبرترين رهبران اركستر شناخته مي‌شود. او كه پيش از انقلاب اسلامي ايران به خارج رفته بود حدود پنج سال پيش به ايران آمد تا اركستر سمفونيك تهران را رهبري كند. او سمفوني نهم بتهوون را براي اجرا برگزيد و چند شب در تالار وحدت با همراهي اركستر سمفونيك تهران اجرايش كرد. در آخرين روز اجراي اين اركستر در تهران چند دقيقه‌اي با حاضران حرف زد و فرداي همان روز، ايران را ترك كرد. او كه در دهكده‌اي در اتريش زندگي مي‌كند از همان جا نامه‌اي سرگشاده به صفارهرندي وزير ارشاد وقت نوشت و شرايط نامساعد را براي او توضيح داد. علي رهبري پس از همان ماجرا بار ديگر تصميم گرفت تا براي رهبري اركستر خصوصي و معتبر پارسيان به ايران بيايد. رهبري سال گذشته با اين اركستر و توانايي هايش در تركيه آشنا شد. زماني كه اعضاي اركستر زهي پارسيان با هزينه شخصي خودشان به تركيه سفر كردند تا علي رهبري را ببينند و با حضور او چند تمرين داشته باشند. رهبري البته رهبر مهمان اركستر سمفونيك تركيه هم هست. پارسياني‌ها چند جلسه‌اي پيش رهبري تمرين كردند و به ايران بازگشتند.

بعدها تصميم گرفتند با گسترش اركستر و هماهنگي با علي رهبري اركستر فلارمونيك پارسيان را تشكيل دهند تا آثار كلاسيك را با اين اركستر اجرا كنند. يعني تركيب دو اركستر زهي پارسيان و اركستر آرت‌نوا و تبديل يك ار كستر زهي به اركستر بزرگ پارسيان آن‌هم در بخش خصوصي. نتيجه اين تلاش‌ها آن شد كه اركستر فلارمونيك پارسيان هفتم تا دهم مهرماه در تالار وحدت به رهبري علي رهبري كنسرت دهند. خبرش به‌طور رسمي اعلام مي‌شود. اما فقط چند روز بعد به يكباره خبر مي‌آيد كه اين كنسرت تا اطلاع ثانوي برگزار نمي‌شود. چرا؟ بابك چمن آرا از عوامل برگزاري اين كنسرت پاسخ اين سوال را چنين مي‌دهد: «اركستر فيلارمونيك پارسيان قرار بود به مدت چهار شب در مهرماه برنامه داشته باشد كه اين تاريخ به تعويق افتاد. باتوجه به اينكه بسياري از نوازنده‌هاي اين اركستر در اركستر سمفونيك تهران نيز مي‌نوازند و به‌دليل همزماني برنامه‌هاي اركستر سمفونيك تهران براي اجراي سمفوني مقاومت در هفته دفاع مقدس؛ اجراي برنامه اين كنسرت به زمان ديگري موكول شد.»رهبري اجراي سمفوني مقاومت را مجيد انتظامي بر عهده دارد. همو كه چندي پيش همراه با تني چند از مسئولان دولتي به سد كارون سفر كرد تا سمفوني كارون را بسازد. چنين مي‌شود كه علي رهبري فعلا به ايران نخواهد آمد. اما آيا تراكم كاري رهبري اجازه خواهد داد او يك‌بار ديگر به ايران بيايد؟ چمن آرا ادامه مي‌دهد: «هنوز زمان قطعي كنسرت اركستر فيلارمونيك پارسيان معلوم نيست. ما درحال مكاتبه با علي رهبري هستيم كه تاريخ ديگري براي زمستان امسال يا بهار سال آينده براي اين اركستر درنظر بگيرد.» قرار بود چهارشب كنسرت اركستر فلارمونيك پارسيان به نام «شب‌هاي بتهوون»برگزار شود و قطعاتي از همين آهنگساز بزرگ اجرا شود. حالا كنسرت اركستر50 نفره فلارمونيك پارسيان به‌رغم تمامي هماهنگي‌هاي صورت گرفته از سوي انجمن موسيقي (وابسته به وزارت ارشاد) جايش را به سمفوني مقاومت داده است. اركستر زهي پارسيان بدون پشتوانه دولتي بيش از 10 سال است كه در حوزه موسيقي كلاسيك فعاليت مي‌كند و سرمايه‌هاي آن تاكنون به صورت خودجوش و دروني تامين شده است.
منبع: 
تهران امروز
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سمفوني دولتي به جاي سمفوني خصوصي | موسیقی ما