برنامه یاد بعضی نفرات
 
هیچ کاری روی زمین نمانده است
گفت‌و‌گوی مفصل با حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
هیچ کاری روی زمین نمانده است
موسيقي ما - راضیه غُنجی: قرارمان را ساعت 11 گذاشتیم، راس ساعت به دفتر معاون هنری وزیر ارشاد رفتم. مسئول دفتر شاه آبادی گفت: ایشان جلسه دارند و باید کمی منتظر بمانید. از آنجایی که مجید امرایی مدیر روابط معاونت هنری تماس تلفنی به من گفته بود که وقتی رسیدید به دفتر روابط عمومی بیایید. من هم به مسئول دفتر آقای شاه آبادی گفتم به دفتر روابط عمومی می‌روم جلسه‌شان تمام شد با من تماس بگیرد. با امرایی کمی درباره تئاتر و موسیقی حرف زدیم. نیم ساعتی گذشت از نگاهم خواند که عجله دارم با دفتر شاه آبادی تماس گرفت و گفت: ایشان باید بروند...

رفتم طبقه پایین دفتر شاه آبادی بست نشستم گفتم شاید آنها انتظارم را ببینند جلسه معاون هنری وزیر ارشاد با کسی که نمی‌دانستم کیست، تمام شود. بعد از یک‌ساعت یعنی راس ساعت 12 در باز شد. سرم پایین بود، داشتم وسایل را جمع‌وجور می‌کردم که به اتاق معاون هنری وزیر ارشاد بروم سایه فردی را بالای سرم احساس کردم که سلام و علیک می‌کند نگاهم را بالا انداختم بابک رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی بود که از اتاق شاه آبادی بیرون آمد. داشتم برایش از گزارش ارکستر سمفونیک در روزنامه می‌گفتم که امرایی گفت:بفرمایید ... حرف‌مان با رضایی نیمه تمام ماند.

با کمی دلخوری روی صندلی نشستم. شاه آبادی گفت: ظاهرا کمی معطل شدید، عذرخواهی می‌کنم. گفتم ما عادت‌مان شده پشت در اتاق مدیران چشم اتنتظار بنشینیم. پرسید: مگر چقدر معطل شدید؟گفتم:حدود یک ساعت. کنترلی را به دست گرفت و صفحه‌ای شبیه تخته وایت‌بور بود اما متحرک، را باز کرد. قسمتی از آن نوشته بود روزنامه ایران – ساعت 12 و به آن اشاره کرد. گفتم: اما به من گفته بودند قرار شما ساعت 11 است. نگاهی به امرایی انداخت و گلایه‌ای کرد. او هم گفت نه ما گفته بودیم 11:30 من محکم تر از قبل گفت نه! گفته بودند 11 حالا هی ابروی امرایی به نشانه‌های مختلف بالا می‌رفت هی از او اصرار و از من انکار.

شاه آبادی موبایلش را به دست گرفت گفت: این را به احترام شما خاموش می‌کنم و متواضعانه ادامه داد: امیدوارم به خاطر تاخیر پیش آمده عذرخواهی بنده را بپذیرید و گفتگویمان شروع شد که ماحصل آن را می‌خوانید:
از شاه آبادی خواستم درباره فعالیت‌های معاونت هنری درباره موسیقی بگوید، او هم گفت: برای اولین بار در تاریخ موسیقی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی «سمفونی مقاومت» را زیر برج آزادی و با حضور مردم اجرا کرد،درهفته دفاع مقدس نیز اجراهای مختلفی در شهرهای دیگر خواهد داشت، اتفاق دیگر در حوزه موسیقی برگزاری دومین جشنواره موسیقی مقاومت است که از 3 مهرماه آغازشده و تا 6 مهرماه ادامه خواهد داشت و تا روز اختتامیه از سه قطعه جدید در این جشنواره رونمایی می شود.

  • زاویه نگاه و حرکت تغییر کرده است
وی تصریح کرد: این اتفاقات فعال بودن حوزه موسیقی در بخش دفاع مقدس را نشان می دهد و برای اولین بار است که در حوزه موسیقی مقاومت از مردم مطالبه هزینه می شود و این نشان می دهد که ما به نقطه ای رسیده ایم که برای این موسیقی فروش بلیت داشته ایم، چرا که برخی این ادعا را می‌کنند که این آثار دولتی و سفارشی است و مردمی نیست، این فروش بلیت و حمایت مردمی حائز این نکته است که ارکستر سمفونیک توانسته زاویه حرکت را تغییر دهد.

شاه آبادی با بیان اینکه برخی براین باورند موسیقی که در شئون فرهنگی کشور ما نیست مخاطب بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: ما در این دوره تلاش کردیم این نگرش و نگاه را اصلاح کنیم و اینکه که اگر موسیقی فاخر و قابل قبول در هر سبکی اعم از موسیقی سنتی، مقامی، کلاسیک و پاپ ارائه شود هم مورد حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد و هم مورد اقبال مردم قرار می گیرد، ایجاد این زاویه نگاه یک حرکت بنیادین فرهنگی با مطالعه است.معاون هنری وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه برای حمایت از گروهای موسیقی قائل به هیچ مرزبندی نیستیم، افزود: ما سبک های مختلف موسیقی را برای حمایت از هم جدا نمی دانیم، البته این سیاست در معاونت هنری وجود دارد که ما از موسیقی سنتی که از داشته های خودمان است، حمایت می‌کنیم و به آن یارانه تعلق می‌گیرد.

  • تمام همت مان را بر جدایی صف و ستاد گذاشتیم
از او پرسیدم که «چرا بسیاری از امور موسیقی توسط انجمن موسیقی انجام می شود و نقش معاونت هنری در مسائل اجرایی موسیقی چیست» گفت: انجمن موسیقی شاکله دوجهی دارد. از جهتی در تمام استان‌ها شعبه دارد و هنرمندان موسیقی در آن فعال هستند و از سوی دیگر مورد حمایت معاونت هنری است.

وی افزود: بر اساس اساسنامه انجمن موسیقی که البته ایراداتی به آن وارد است مدیر کل استان مدیریت انجمن موسیقی را بر عهده دارد البته این نقص هم برطرف می شود و ریاست آن را یک هنرمند از استان به عهده خواهد گرفت.اما نکته اینجاست که انحمن موسیقی توسط ما حمایت می شود و به آن یارانه تعلق می گیرد و به واسطه نظارت بر این یارانه نماینده ای از دولت در آنجا حضور دارد به همین جهت انجمن موسیقی شکلی دو وجهی دارد.

ما افتخار می کنیم که در دوره فعالیت‌مان در وزارت ارشاد به سمتی برویم که معاونت هنری هیچ کار اجرایی بجز سیاستگذاری و نظارت نداشته باشد و تمام همت خود را بر جدا کردن صف و ستاد بگذارد که روی این مسئله ماه‌ها مطالعه جدی شده است، ما در نظر داریم در همه بخش‌ها به جدایی صف و ستاد دست پیدا کنیم که با این رویکرد یک مدیر خود را قدرت مطلق نمی داند که درباره امور اجرایی هم تصمیم گیری کند. ‌امروز اگر سمفونی مقاومت زیر برج آزادی اجرا می‌شود به مدد انجمن موسیقی و با حمایت جدی معاونت هنری است و برگزار کننده این اتفاق هنری مدیر کل دفتر موسیقی نیست چرا که مدیرسیاستگذاری و نظارت می‌کند مجوز صادر می‌کند و برای فعالیت هنری تامین اعتبار می‌کند.

  • از جامعه موسیقی عذرخواهی می‌کنم
وی در خصوص تأخیر در انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی تاکنون گفت: به خاطر این تأخیر پیش آمده در این انتخاب از جامعه موسیقی عذرخواهی می کنم و این عدم انتخاب را نقطه قوتی برای معاونت هنری نمی‌دانم، اما به دلیل همان رویکرد جدایی صف و ستاد، شرایط فعلی معاونت هنری را برای این رویکرد مناسب نمی بینیم و معرفی هر مدیری با ده‌ها سؤال همراه می‌شود که این سؤال ها به فرسایش می‌انجامد.شاه‌آبادی روند فعالیت های دفتر موسیقی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سرپرست دفتر موسیقی همچون یک مدیرکل قوی کار را انجام می دهد و خوشبختانه فعالیت های دفتر موسیقی به سرعت و با کیفیت در حال انجام است و ما در همه بخش های موسیقی شاهد رشد بیش از 50 درصدی بوده ایم. همچنین حاشیه های موسیقی نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

  • هیچ کاری روی زمین نمانده است
معاون هنری وزیر ارشاد گفت: ضمن انتخاب یک نفر به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد چرا که همه امور موسیقی اعم از صدور مجوز برای کنسرت و آلبوم و ... به همت آقای ترابی در حال انجام است و هیچ کاری به روی زمین نمانده است.وی افزود: من به جامعه هنری قول داده‌ام هیچگونه شوکی را وارد نکنم و اگر تحولاتی صورت می گیرد باید با برنامه ریزی و بدون وارد کردن شوک به هنرمندان عزیز باشد.

شاه آبادی با بیان اینکه در دور های قبل کسی به عنوان مشاور برنامه ریزی در معاونت هنری حضور نداشت گفت: مشاور برنامه ریزی یک عنصر اصلی است که در دوره قبل اصلا کسی با این عنوان حضور نداشت و ما حالا علاوه بر مشاور برنامه ریز چندین کارشناس مطالعات و برنامه ریزی داریم که سیاست های اجرایی را در همه قسمت ها رصد می‌کنند در نتیچه هز طرحی با یک جمع فکری و برآورد مالی به مرحله اجرا می‌رسد. ما در تفکیک ماموریت های صف و ستاد بخش نظری را پشت سر گذاشتیم و بخش عملی هم در مرحله تست و تصمیم گیری است.

  • با هیچ گزینه غیر موسیقی دانی برای دفتر موسیقی مذاکره نکرده‌ایم
شاه آبادی گفت: برای انتخاب مدیر کل دفتر موسیقی تا یک ماه پیش با هیچ گزینه غیر موسیقی دانی مذاکره نکردیم. موانع و محدودیت ها در این انتخاب بسیار است که امیدواریم فردی را انتخاب کنیم که در نهایت اکثر جامعه موسیقی رضایت داشته باشند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد از تنظیم اساسنامه ارکستر موسیقی ملی خبر داد و گفت: عدم انتخاب رهبر ارکستر موسیقی ملی هم به این برمی‌گردد که با رفتن رهبر این ارکستر خود ارکستر هم منحل شد و نوازنده ها جذب گروه های دیگر شدند و امروز چیزی به نام ارکستر موسیقی ملی وجود ندارد که رهبری برایش تعیین کرد و این خطر بزرگی است که با رفتن یک مدیر همه چیز تغییر می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها از قول وی نقل شده بود که از موسیقی پاپ حمایت نمی کنند گفت: بعضی مواقع خبرنگاری به گونه ای از من سوال می پرسند که پاسخ در آن مستتر است و مثلا می گوید از موسیقی پاپی با این شکل و شمایل و با این حاشیه ها مورد حمایت شماست من هم می گویم نه و این نه به معنی عدم حمایت ما ازهمه موزیسین های پاپ نیست. اما اینجا اعلام کنم ما ازهر اجرا و اثر خوبی در هر ژانری که مطابق با موازین جمهوی اسلامی است حمایت می کنیم.

  • 200 میلیون تومان بودجه امسال ارکستر ملی
شاه آبادی در خصوص تاخیر در انتخاب رهبر ارکستر ملی گفت:عدم انتخاب رهبر ارکستر موسیقی ملی هم به این برمی گردد که با رفتن رهبر این ارکستر خود ارکستر هم منحل شد و نوازنده ها جذب گروه های دیگر شدند و امروز چیزی به نام ارکستر موسیقی ملی وجود ندارد که رهبری برایش تعیین کرد و این خطر برزگی است که با رفتن رهبر یا یک مدیر همه چیز تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز اساسنامه این ارکستر در حال شکل گیری است که به صورت یک مؤسسه و با یک سیاست منظم و ماندگار اداره شود و رهبر ارکستر یک شخصیت حقوقی خواهد داشت. از سوی دیگر بودجه 200 میلیون تومانی در سال جاری برای این ارکستر در نظر گرفته شده است.

  • افزایش اجراها، کاهش قیمت بلیط
به شاه آبادی گفتم تا به حال به این مسئله توجه کرده اید که یک خانواده 4 نفره برای حضور در یک کنسرت باید حدود 120 هزار تومان هزینه کنند و این مقدار فقط برای یک خانواده با وضع مالی خوب هماهنگی دارد و قشر عظیمی از مردم علاقه مند نمی توانند در اجرا ها به خاطر گرانی بلیط ها حضور داشته باشند . آیا تدابیری در خصوص گرانی بلیت کنسرت ها اندیشیده شده. وی گفت:این مسئله باید به طور جدی آسیب شناسی شود و دلایل و چرایی بالا بودن قیمت بلیط ها مشخص شود اما این خبر خوش را هم به مردم بدهیم که در نظر داریم با افزایش تعداد اجراها به یک میزان حداقلی برسیم و شاهد حضور گروه های موسیقی سنتی در تهران و شهرستان ها باشیم و مردم بتوانند بیش از گذشته در برنامه های موسیقی شرکت کنند.
منبع: 
ايران آنلاين
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

آقای شاه آبادی عزیز شما واقعا قیمت بالا بودن بلیط کنسرت ها را نمی دانید؟؟
وقتی در یک جامعه با فرهنگی پویا و پیش رو ، از موسیقی حمایت شود و برای حضور مردم و گروهها دراین وادی برنامه ریزی شود می توان هزینه بلیط کنسرت را تا یک پنجم امروز رساند.
با پرداخت دستمزد گروه، رایگان کردن هزینه تالارها و سالنها و... می توان موسیقی فرهنگی و ریشه دار را در جامعه توسعه داد.

فکر نمی کنم کار سختی باشد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

یعنی فقط قیمت بلیطهای کنسرتای سنتی کاسته میشه یا همه کنسرتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

با تشکر فراوان از وزارت محترم ارعاب

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

آفرین چه گفتگوی جامع و خوبی ...
امیدواریم فضای بهتری رو موسیقی شاهد باشیم و آقای شاه آبادی یا هر کس دیگری که در این جایگاه قرار می گیرد دلسوز موسیقی باشه چرا که واقعا این هنر قابل تامل و درخور افتخاره

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هیچ کاری روی زمین نمانده است | موسیقی ما