برنامه یاد بعضی نفرات
 
سعید باقری،آهنگساز ارکستر آوازی «به سوی فردا»:
تعریف تازه‌‌ای از ارکستر آوازی ارائه کرده‌ایم
موسیقی ما - آسیه حیدری شاهی سرایی: سعید باقری، تهیه کننده ی بخش تولید اداره ی کل نغمات آیینی و ارکستر آوازی «به سوی فردا» است که گفتگوی کوتاه  با ایشان را می خوانیم:

- تعریف شما از ارکستر آوازی چیست و آیا در دنیا نظیری دارد؟
ارکستر های سمفونیک، در همه جای دنیا، گروه کر دارند که ساز های مختلف با گروه کر همراهی می کنند ولی در ارکستر آوازی، ما از هیچ سازی مدد نمی گیریم. در آکاپلای مذهبی کلیسا هم گروه کر با ارگ یا پیانو همراهی می شود ولی در ارکستر آوازی، همان طور که پیشتر گفتم، به هیچ وجه از هیچ سازی استفاده نمی شود و ما تعریف تازه تری ارائه کرده ایم. حتی همه ی افکت ها هم با دهان و صدای انسانی تولید می شوند.

- گروه ارکستر آوازی چگونه شکل گرفت؟
ابتدا با بخش موسیقی رادیو نوا شروع به همکاری کردیم و با توجه به سفارش های مرکز کارهایی در زمینه ی مذهبی، ملی و ادبی انجام دادیم اما کم کم گروه که شامل خانم ها و آقایان از گروه های برتر ارکستر های سمفونیک تهران اند، دعوت به کار شدند و از سال گذشته گروه توسعه یافت و همزما ن با وسعت کار، از گروه کر به ارکستر آوازی تغییر نام یافت.

- تا کنون چه آثاری را تولید کرده اید؟
تا این لحظه یعنی در مدت کمتر از دو سال، تقریبا 170 قطعه را به سفارش اداره ی کل نغمات رادیو کار کرده ایم. کرال «امیر عشق» کاری 13 دقیقه ای است که از لحظه ی تولد حضرت علی (ع) در کعبه، تا قدیر خم را در بر می گیرد و یکی از آثار فاخری است که در جهان اسلام بی نظیر است و عموم مردم و دوستداران می توانند با مراجعه به سایت naghamat.ir کار را دانلود کنند. در این اثر حتی افکت ها هم همگی توسط دهان و آوا تولید شده اند و در جشنواره ی بین المللی رادیو هم به شکل زنده اجرا شد که استقبال خوبی از آن به عمل آمد. در زمینه ی خلیج فارس، پند های شاهنامه، انرژی هسته ای و موارد مناسبتی دیگر مثل تولد ها و اعیاد نیز کار هایی به انجام رسیده است.

- در حال حاضر آیا کاری را در دست تولید دارید؟
بله. در حال حاضر کرال «شهید عشق» در چهار موومان، در دست تهیه است. این اثر درباره امام حسین و حادثه ی عاشورا است که موومان اول آن به اتمام رسیده و قرار است به لطف خدا و مولا، پیش از محرم به اتمام برسد.

- این اثر توسط چه کسی نوشته شده است و شامل چه قسمت هایی است؟
داستان یا همان سناریوی کار را خودم نوشته ام و ملودی گذاری توسط دوست عزیزم آقای سید رضا سجادی انجام شد که رهبر گروه ارکستر آوازی نیز هست.

- مبدع ارکستر آوازی چه کسی است؟
پیش تر از این هم گروه های کر، در زمینه ی مذهبی کار کرده اند. آن ها، تنها از دو گروه صدایی یعنی تنور و باس استفاده کرده اند ولی ویژگی کار ما این است که از صدای خانم ها در شاخه ی آلتو و سوپرانو نیز استفاده کرده ایم. علاوه بر آن ما از هیچ سازی استفاده نکرده ایم و از طرفی، ما هم در زمینه ی سنتی و هم در زمینه ی پاپ کار کرده ایم و از این جهت ها می توانم بگویم که مبدع این نوع کار خود ما هستیم.

- آیا در نظر دارید که اجرای عمومی نیز داشته باشید؟
بله. بسیاری از سازمان ها از ما درخواست داشته اند و ما هم در نظر داریم در آینده اجرا های عمومی نیز داشته باشیم.

- به عنوان سخن پایانی چیزی برای افزودن دارید؟
به تازگی سایت گروه راه اندازی شده است که علاقمندان می توانند به سایت BVO.IR که مخفف «به سوی فردا و وکال ارکسترال» است مراجعه و از آثار استفاده کنند.
منبع: 
آرت نا
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

از آثارشان شنیده ام عالیسیت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:43

Kolle karaye grooh ghashangan! Fogholadas!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تعریف تازه‌‌ای از ارکستر آوازی ارائه کرده‌ایم | موسیقی ما