برنامه یاد بعضی نفرات
 
گزارشی از اولین اجرای «دنگ شو» پس از سه سال در ایران
گروه دنگ شو در دانشگاه شیراز روی صحنه رفت
گزارشی از اولین اجرای «دنگ شو» پس از سه سال در ایران
موسیقی ما - خسرو نقیبی/ شیراز :  «دنگ شو در شیراز روی صحنه خواهد رفت.» این خبر غافلگیرکننده‏ای بود که حدود یک هفته پیش میان هواداران این گروه موسیقی مدرن ایرانی پیچید. آخرین اجرای آن‌ها در داخل مرز‌ها به سال ۱۳۸۷ و کنسرت خیریه‏‌ا‌ی برمی‏گشت که برای مؤسسه خیریه محک گذاشته بودند و پس از آن، تنها اخبار «دنگ شو» بود که از موفقیت تور‌ها و برنامه‏‌هایی که در بیرون مرز‌ها داشتند، خبر می‌‏داد. پس از انتشار بین‏‌المللی آلبوم اول‏شان، دیگر کمتر کسی فکر می‌‏کرد گستره تور آن‌ها به داخل ایران هم برسد اما درست پس از برگزاری موفق‏‌ترین دور کنسرت‏‌هایشان در قاره آمریکا، آن‌ها چهارم و پنجم خرداد در دانشگاه شیراز روی صحنه رفتند تا به قول طا‌ها شجاع‏نوری، به شهری که آلبوم اول‏شان وام‏دار نام و شاعر مطرحش است، سلام کنند. اصل خبر این است: «کنسرت پژوهشی گروه دنگ‏ شو در شیراز که کمتر کسی تا قبل از روی صحنه رفتن آن‌ها متصور بود به مرحله اجرا برسد، بدون کوچک‌ترین حاشیه‏‌ای در دو شب متوالی برگزار شد.»

  • یک گروه بین‌‏المللی
 «دنگ شو» قرار بود بلافاصله پس از اجرای شب دوم راهی تهران شود. برای همین ساعتی پیش از اجرا سراغ‏شان می‌‏روم. گروه مشغول تمرین است و صدای سالنی را که قطعا سالن استاندارد یک کنسرت موسیقی نیست چک می‌‏کنند.

از صمد طالقانی که مدیر گروه است و در این چندسال «دنگ شو» را به جایگاه کنونی رسانده، درباره این روز‌ها می‌‏پرسم. این‏که روی صحنه رفتن «دنگ شو» در ایران برای خودشان عجیب نیست؟ می‌‏گوید «این یک دعوت رسمی از طرف دانشگاه شیراز بود و ما هم دوست داشتیم که دوباره در ایران روی صحنه برویم، پس آمدیم و تا الان هم مشکلی نداشته‌‏ایم.» سوال مهم‏‌تر این است که چرا «دنگ شو» در تهران نیست؟ «گفتم که. این یک دعوت از طرف دانشگاه شیراز بود. خود دنگ شو برنامه‏ای برای گرفتن مجوز کنسرت در ایران نداشت و وقتی دیدیم همه‏‌چیز مهیاست تا در شیراز روی صحنه برویم آمدیم. اگر در تهران هم موقعیتی این‏گونه پیش بیاید قطعا اجرا خواهیم داشت اما خودمان برای این کار برنامه‏ای نداریم. این سفر را هم مثل یکی از تور‌های‌مان نگاه می‌‏کنیم.

قرار است برای دو فیلم سینمایی کار موسیقی انجام دهیم و چیزهایی هم برای خودمان ضبط کنیم و پیش‌‏بینی‏‌مان این است که تا اواخر مرداد در ایران باشیم. اگر فرصتی برای اجرا هم پیش بیاید، چه بهتر.» برداشتم از حرف‏‌های طالقانی این است که «دنگ شو» در حال حاضر خودش را یک گروه موسیقی بین‏‌المللی ایرانی می‌‏بیند و نه گروهی که از ایران به بیرون مرز‌ها سفر می‌‏کند. حرفم را تأیید می‌‏کند: «دنگ شو در این مدت بیرون ایران زندگی کرده. یک سال و نیم که در بانکوک ساکن بودیم و باقی زمان‏‌مان هم که به سفر و تورهای کنسرت گذشته است. بعد از مرداد هم این سفر‌ها ادامه خواهد داشت. سفر به شیراز و تهران هم بخشی از برنامه این مدت‏‌مان بوده است».

البته که «دنگ شو» تحت هر شرایطی هم قرار نیست در تهران روی صحنه برود، چون طالقانی توضیح می‌‏دهد که سالن‏‌های بزرگ به درد موسیقی «دنگ شو» نمی‌‏خورند و مثلا در سالن دوهزارنفره میلاد تهران، مخاطبی که ته سالن نشسته، ارتباط حسی لازم با موسیقی‏شان را برقرار نخواهد کرد. این‏‌ها یعنی اجرای تهرانِ «دنگ شو»، شرایط ویژه‏ای خواهد داشت.

  • کنسرت پژوهشی
طالقانی به پشت صحنه می‌‏رود. به سالن که برمی‏‌گردم، همه‏‌چیز مهیای برگزاری برنامه – البته به شیوه دانشگاهی‏‌اش – است. دختران و پسران دانشجو (که میان‏‌شان جمعی از هواداران «دنگ شو» هم دیده می‌‏شوند که خودشان را از جاهای مختلف کشور به شیراز رسانده‏‌اند) در ردیف‏‌های جدا از هم می‌‏نشینند و تا دو ساعت بعد که برنامه به پایان می‌‏رسد، برخلاف کنسرت‏‌های موسیقی هیچ خبری از خاموش‏‌شدن چراغ‏‌ها هم نیست. دنگ شو در یک سالن روشن و در موقعیتی که تماشاگران تنها اجازه دارند میان هر دو قطعه گروه را تشویق کنند، همه آلبوم «شیراز چهل‏‌ساله» (منهای خود قطعه «دنگ شو») را به انضمام سه قطعه جدید که در آلبوم منتشر نشده، اجرا می‌‏کنند.

اجرایی مسلط، چنان‏که از آن‌ها و کیفیت کارشان انتظار می‌‏رود. طا‌ها شجاع‏‌نوری دوسه‌‏باری از برگزارکنندگان می‌‏خواهد که نور‌ها را کم کنند و از رفت‏ وآمدهای میان سالن بکاهند اما پس از چندبار بازگوکردن این نکته، سرانجام طالقانی به طا‌ها می‌‏گوید که امکان کم‌‏کردن نور سالن وجود ندارد. شجاع‏‌نوری این نکته را می‌‏گوید و این را هم متذکر می‌‏شود که خواندن یا دست‏زدن حضار، کار ضبط آن‌ها را از این دو اجرا دچار اختلال خواهد کرد، چرا که «دنگ شو» قصد دارد اجرای شیراز خود را از آلبوم «شیراز چهل‏‌ساله» منتشر کند. نکته‏‌ای که البته چندان باورپذیر نیست اما حاضران به‏‌خاطر درخواست شجاع‌‏نوری این خواسته را می‌‏پذیرند و کنسرت در سکوت کامل برگزار می‌‏شود.

جز ماجرای سلام به شیراز، طا‌ها در جای دیگری هم شیرازی‏‌ها را به تشویق وامی‌‏دارد. وقتی می‌‏گوید «هرچند ترکیب دنگ شو را وام‏دار رومی هستیم اما روز و شب گروه بدون حافظ نمی‌‏گذرد» و تا پایان برنامه، سه شعر از حافظ را اجرا می‌‏کنند. نکته دیگر هم تمجید شایان و طا‌ها (یعنی هر دو برادر) از کیفیت صدای سالن است که معتقدند این صدا در این فرصت کم، از صدایی که در چندسالن آمریکا در کنسرت‏های پیشین داشته‏‌اند، بهتر است.
‌‌نهایت ماجرا، یک کنسرت بی‏‌حاشیه و غیرجنجالی‏‌ست. «دنگ شو» یی‏‌ها به تهران بازمی‏‌گردند و صدای «شیراز چهل‌‏ساله» در شیراز می‌‏ماند. این‏گونه همه راضی به زندگی روزمره‌‏شان بازمی‏‌گردند.
منبع: 
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

با تشکر از دانشجو های کانون موسیقی دانشگاه شیراز

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

فوق العاده محشر غیر عادی بود!!!!!!!!!!!!!!11

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

ممنون از لطفتون . ایشاالله امسال هم برنامه هامون عالی باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

خوشا به حال اونهایی که اونجا بودن!!!
حسودیمان شد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:47

21 بهمن 91 در اصفهان دنگ شدیم.
حسی تکرار نشدنی.
عکس و گزارش میخواین برای غبطه خوردن به حال ما؟!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گزارشی از اولین اجرای «دنگ شو» پس از سه سال در ایران | موسیقی ما