برنامه یاد بعضی نفرات
 
کرد افشاری منتشر شد
توسط مرکز موسیقی بتهوون
کرد افشاری منتشر شد
موسیقی ما- لی لا رضایی: آلبوم موسیقی «کرد افشاری» توسط مرکز موسیقی بتهوون منتشر و راهی بازار موسیقی شد. این آلبوم که شامل قطعاتی در کرد افشاری، راست و نظامی است از آثار ارکسترال موسیقی آذربایجانی است که طی دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ و دوران کمونیستی در روسیه منتشر شده است.

مدیر مرکز موسیقی بتهوون در تکمیل این خبر گفت: مرکز موسیقی بتهوون در تدارک انتشار مجموعه‌ای از موسیقی کلاسیک آذربایجانی است که طی این دهه‌ها تولید شده است و در واقع «کرد افشاری» اولین آلبوم از این مجموعه است.

بابک چمن آرا ادامه داد: مسترهایی که در اختیار ما بود در واقع صفحه‌هایی بوده که در شوروی تولید شده و بسیاری از آن‌ها برای اولین بار است که به صورت رسمی به شکل سی دی توسط مرکز موسیقی بتهوون منتشر می‌شود.

وی در ادامه در خصوص این آلبوم یادآور شد: آلبوم «کرد افشاری» توسط دو نفر از آهنگسازان معروف و بزرگ موسیقی روسیه یعنی تقی نیازی و فکرت امیروف ساخته شده است و در واقع باز انتشار شده است. این مرکز همچنین در نظر دارد پس از این آلبوم، آلبوم «هفت الهه» به آهنگسازی کاراکایف را منتشر کند.

در معرفی فکرت امیروف، آهنگساز این اثر آمده است: وی پیش از این در ایران با دو ثار سمفونیک «کرد افشاری» و «شور» شناخته شده بود اما تقی نیازی با وجودی که یک بار در سال ۱۳۵۶ به عنوان رهبر ارکس‌تر به ایران سفر کرده بود، در ایران کمتر شناخته شده است.

همچنین در بخشی از این معرفی نامه منتشر شده آمه است: هردوی این آهنگسازان چندان که در مورد دیگر همکارانشان هم می‌توان گفت برنده مدال‌ها و جایزه‌هایی در اتحاد شوروی هستند. نیازی حتی عنوان «قهرمان خلق» را که عالیترین نشان اتحاد شوروی بود، در ۱۹۸۲ دریافت کرد. وی مشهور‌ترین رهبر ارکس‌تر آذربایجانی قرن بیستم است.

گفتنی است در این مجموعه «راست» یکی از نمونه‌های مثالی موقام سمفونیک و معروف‌ترین اثر نیازی است.
دو قطعه از امیروف، «کرد افشاری» و «باله نظامی» که از همین دسته قطعات هستند، در این مجموعه جای دارند.

از نیازی تعداد زیادی موسیقی متن فیلم، باله و قطعه سمفونیک و از امیروف هم تعداد زیادی قطعه در فرم‌ها و شکل‌های گوناگون باقی مانده است.  «کرد افشاری» هم اکنون در بازار موسیقی موجود است.
منبع: 
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کرد افشاری منتشر شد | موسیقی ما