برنامه یاد بعضی نفرات
 
نوازنده‌ای با بیش از نیم‌قرن هنرنمایی
فردا زاد‌روز «جلیل شهناز» شهنواز تار ایران است
نوازنده‌ای با بیش از نیم‌قرن هنرنمایی
موسیقی ما - اول خردادماه مصادف است با تولد «جلیل شهناز»؛ نوازنده‌ای که بیش از نیم‌قرن افتخار و سرآمد هنر تارنوازی ایران بوده است. پدرش «شعبان‌خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت، به همین سبب منزلش محل آمد و شد هنرمندان زمان خود بود. «جلیل شهناز» که هنرآموخته مکتب خانوادگی‌اش و رشد یافته در محیط هنرپرور اصفهان است از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را نزد «عبدالحسین شهنازی» و برادر بزرگش «حسین شهناز» که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد.

پشتکار زیاد و استعداد شگرفش به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد و در‌‌ همان سنین جوانی به تهران آمد و فعالیت خود را با تکنوازی در رادیو و اجرا در ارکسترهای مختلف این رسانه ادامه داد و پس از مدتی کوتاه با همکاری در برنامه گل‌ها فعالیت هنری خود را ادامه داد.

«جلیل شهناز» با سفر به تهران کارمند افتخاری شهرداری شد. این زمان مصادف بود با پخش برنامه‌های تخصصی موسیقی از رادیو و تلویزیون که جلیل شهناز از تکنوازان بی‌بدیل این دوران بود. امکانات ضبط و استودیوهای تازه به خدمت گرفته رادیو تلویزیون این فرصت را به او داد تا بتوانند با پنجه و مضراب سحر‌آمیز خویش دل هر شنونده و بیننده‌ای را تسخیر کند. ضبط برنامه‌های فراوان و نیز کنسرت‌های مختلف با نوازندگان و خوانندگان معروف آن عصر در تهران حاصل این دوران است.

 «جلیل شهناز» استاد موسیقی و بی‌بدیل تار و سه‌تار ایران، در طول زندگی هنری خود با هنرمندان صاحب نامی از جمله حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، فرامرز پایور، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری و... همکاری داشته است.

وی همیشه از زبان مردم عادی تا اهل موسیقی نمونه کامل یک انسان خلاق یاد می‌شود.

«جلیل شهناز» که خرداد‌ماه امسال، نودو‌یکمین بهار زندگی خود را پشت سر می‌گذارد، از ۲۵ فروردین‌ماه به دلیل مشکل تنفسی در بیمارستان آراد تهران بستری است که حال نسبی وی هر روز بهتر از گذشته می‌شود و با این رویه بهبودی امکان انتقالش به منزل بیشتر است. شهسوار شیرین نواز تار ایران فردا اول خردادماه نودویکمین بهار زندگی خود را سپری خواهد کرد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

جالب بود
براشون دعا میکنیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:56

سایه این بزرگان مستدام باشه تا ما هم در زیر آن سایه شاید دستی به مضراب بریم و ناگفته های خویش را بر زبان موسیقی جاری کنیم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نوازنده‌ای با بیش از نیم‌قرن هنرنمایی | موسیقی ما