برنامه یاد بعضی نفرات
 
مردم تربیت دیداری و شنیداری ندارند
محمد فرشته‌نژاد در گفت‌و‌گو با موسیقی ما:
مردم تربیت دیداری و شنیداری ندارند
موسیقی ما- لی لا رضایی: محمد فرشته‌نژاد در گفت‌و‌گو با موسیقی ما با بیان اینکه برای اولین بار قصد دارد در روی سن اجرا از ابزار آلات موسیقی آکوستیک استفاده کند، گفت: این روز‌ها مشغول ساخت موسیقی نمایش «آن سم‌ها سرگذشتمان نوشتند» به کارگردانی زری اماد و خسرو امیری هستم که مشترکا کارگردانی این نمایش را به عهده دارند. این نمایش یکی از نمایشهای بسیار خوب و ویژه به شمار می‌آید که جزو نمایشهای مشروط نشده است و قرار است برای جشنواره تئا‌تر فجر روی سن برود.

وی افزود: بازیگرانی همچون جمشید صفری، عامر مسافر آستانه، زری اماد و خسرو امیری در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند. موسیقی این نمایش با توجه به مضمونی که دارد، کاملا متفاوت بوده و ترکیبی از موسیقی الکترونیک و زورخانه‌ای و تعزیه است که مجید یگانه زیر نظر استاد علی رحیمی ضرب آن را می‌نوازد. ترومپت تعزیه آن را نیز عباس صالحی که از نوازندگان خوب این ساز به شمار می‌آید نواخته است. بخش الکترونیک آن را نیز خودم به عهده داشته‌ام.

فرشته‌نژاد تاکید کرد: برای اولین بار است که نرم افزارهای حرفه‌ای آهنگسازی را در کنار صحنه خواهم داشت. در این نمایش صد در صد موسیقی حضور دارد اما این دلیل نمی‌شود که بخواهیم بار اصلی نمایش را به دوش موسیقی بیاندازیم.

این آهنگساز در ادامه خاطر نشان کرد: ساده‌ترین راه برای ارتباط مردم و نزدیک شدن به کارهای هنری، بخصوص نمایش استفاده از موسیقی است. در واقع می‌توان گفت موسیقی ساده‌ترین راه در جهت نزدیک‌تر شدن به سلیقه مردم است. اما ترجیحا استفاده از موسیقی در نمایش همیشه هم جوابگو نبوده و کار خوبی نیست. اگر در نمایش ضرورت نداشته باشد، استفاده از موسیقی بیش از مفید بودن، مضر است. در واقع به فراخور یک اثر خوب نمایشی می‌توانیم موسیقی آن را طراحی کنیم. در غیر این صورت مانند اسلحه آماده به شلیکی است که اگر خوب از آن استفاده شود مثل شلیک در عروسی است و اگر بد استفاده شود، در مغز نمایش شلیک می‌شود و حضورش می‌تواند مخرب باشد.

این آهنگساز تئا‌تر متذکر شد: در چنین وضعیتی درهنر کشور که اتفاقا نمایش هم کم مخاطب است، موسیقی می‌تواند مردم را به سالن‌ها بکشاند و همین کافی است. امیدوارم اجرا‌ها به سمت و سویی برود که در کنار نمایش خوب و در صورت نیاز از موسیقی خوب استفاده شود. متاسفانه مردم ما تربیت شنیداری و دیداری ندارند. همه چیز وابسته به هم و در گرو یکدیگر است. اگر نویسنده‌ها متن خوبی بنویسند و کارگردانهای خوب آن‌ها را کارگردانی کنند، در کنار بازیگر خوب و صحنه خوب قطعا موسیقی خوب می‌طلبد و مجموعه قابل توجهی خواهد شد. همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا یک مجموعه، مجموعه خوبی شود. موسیقی خوب هم در کنار نمایش و بازی و کارگردانی خوب است که نتیجه بخش است در غیر این صورت چنین اتفاقی نخواهد افتاد و با مجموعه خوبی مواجه نخواهیم بود.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

شما تربیت شنیداری مردم را چطور سنجیدی؟
با میزان استقبال از کارهای خودتان؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

واقعا ایشان معنای تربیت را می دانند که اینگونه صحبت می کنند.
اگر تا این اندازه در حرفه خود استاد هستند و به مردم توهین می کند، چند سوال تخصصی می پرسیدید تا تربیت دیداری و شنیداریاشان هم سنجیده شود....؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مردم تربیت دیداری و شنیداری ندارند | موسیقی ما