برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره ویژه‌برنامه خوانندگی «شوک»
به همه با شرایط برابر نگاه کنید

[ توحید کاظمی - آهنگساز ]


چندی پیش تبلیغ جذابی از یک برنامه تلویزیونی به نام «شوک» دیدم که درباره موسیقی بود و این تبلیغ مرا به فکر فرو برد و پیش خودم گفتم خدایا شکرت که بعد از چند سال یک برنامه ساخته شد تا مردم هم کمی از هنر موسیقی اطلاعات داشته باشند و گستره دیدشان وسیع‌تر شود و در کنار آن هنرمندانی که با سختی‌های بسیار زیادی در این مارکت فعالیت می‌کنند، تریبونی داشته باشند و بتوانند صدای خودشان را به گوش مردم برسانند. ولی در ادامه و بعد از دیدن این برنامه ذهنیت‌هایی برای من و دوستان همکار و بیننده‌ها به وجود آمد که بدون مقدمه در بندهای زیر به آن اشاره می‌کنم. اول هم نکات مثبت برنامه «شوک» را می‌گویم که بدانید بدون هیچ غرضی این متن را نوشته‌ام:
 
1- این اتفاق یک اتفاق خوب و مثبت بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی درباره مسأله مهم موسیقی و خوانندگی برنامه‌ای ساخته‌اند و بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ موسیقی از تهیه‌کننده، کارگردان، مجری طرح و دیگر عوامل این برنامه تشکر می‌کنم.
 
2- این برنامه با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به خیلی از دوستان نشان داد که خوانندگی کار هر کسی نیست و هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند و اگر فردی به خوانندگی علاقه دارد، باید خیلی از شرایط را داشته باشد و فقط اعتماد به نفس و پول کافی نیست.
 
3- این ویژه‌برنامه دست خیلی از شرکت‌ها و کمپانی‌های مثلاً تولید موسیقی را برای مردم رو کرد. شرکت‌هایی که هدفی جز کمیت، تجارت و خراب کردن گوش مردم ندارند و کیفیت برایشان مهم نیست و برای خواننده شدن، به جز پول، هیچ خصیصه دیگری برایشان اهمیت ندارد.
 
اما، اما، اما...

نکاتی درباره ویژه‌برنامه «شوک» که خیلی از اهالی هنر را دلگیر و خاطرشان را مشوش و آزرده کرد:

1- اگر قصد شما عزیزان واقعاً راهنمایی و روشن کردن افکار عمومی بود، چرا به شرکت‌ها، استودیوها و کمپانی‌های تولید موسیقی که به صورت صحیح و اصولی فعالیت می‌کنند، به صورت محدود اشاره کردید؟ (البته استودیویی را که نشان دادید هم جزو استودیوهای معروف و باسابقه بود که طبیعتاً به خاطر سابقه‌ی درخشان خودشان چنین کارهایی را نمی‌کنند و ای کاش که همین استودیو هم به‌صورت دوربین مخفی بود.)

2- دوربین مخفی شما زوم کرده بود روی نکات منفی. اگر برای برنامه ارزش قائل هستید -که البته هم همین‌طور است- باید بیشتر بگردید و به استودیوها و کمپانی‌هایی که بدون اسم فعالیت می‌کنند هم اشاره کنید. البته من به این مسله هم واقف هستم که نمی‌شود در 2 قسمت به تمامی این داستان‌ها به‌طور کامل پرداخت، ولی اگر این برنامه ادامه پیدا نکند و همین‌جا به آخر برسد، فاجعه بزرگی برای اهالی دلسوز و صادق موسیقی رقم خورده است.

3- و از همه مهم‌تر اینکه از کارشناسان خوانندگی و هنرمندانی که به عنوان الگو از آنها استفاده می‌کنید بخواهید تا به صورت زنده، خام و بدون ساز بخوانند، یعنی دقیقاً شرایط‌شان مساوی با خواننده‌های آماتور باشد؛ نه اینکه آنها با کمک ملوداین، تیون، زیرسازی صدا، فاصله‌ها و... بخوانند و حواننده‌های آماتور و آنها که هدف برنامه هستند، بدون هیچ تکنولوژی و افکتی بخوانند و تازه اگر صدایشان خوب بود هم طوری پخش شود که انگار همه بدصدا هستند و می‌خواهند خواننده شوند.

درباره این برنامه بسیار می‌توان گفت که در اینجا به همین بسنده می‌کنم. ساختن چنین برنامه‌ای به نگاه همه‌جانبه و دلسوزانه احتیاج دارد، نه همین شیوه‌ی جانبدارانه.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:23

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 8 بهمن 1392 - 20:24

ممنون
عالی بود توحید عزیز

سه شنبه 8 بهمن 1392 - 23:59

کاملا درست فرمودید آقای کاظمی.
از نکات منفی این برنامه نابود کردن و از بین بردن شان انسانی این دوستانی بود که تست خوانندگی می دانند.
اینها شاید اعتماد به نفس کاذبی داشته باشند اما قرار نیست با تمسخر و خندیدن جلوی چشم مردم له بشوند.
در ضمن مجری این برنامه اصلا مناسب نیست ...

در ضمن بعضی از دوستانی هم که خوندند از بعضی خواننده های حاضر موسیق بهتر موی خوندند بی تعارف.

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 11:37

این جوری بگم بد نیست:
مردم از این مستند نتیجه بگیرند که میتوانند خواننده شوند.
چند تا از دوستانی که مسخره شدند صدایشان بد هم نبود.البته حتما و حتما آنها به درد خوانندگی نمیخورند.اما حتما و حتما آنهایی که در این مستند الگو بودند هم به درد خوانندگی نمیخورند.

جمعه 11 بهمن 1392 - 12:16
زهرا سادات

منظورتون از جمله "اما حتما و حتما آنهایی که در این مستند الگو بودند هم به درد خوانندگی نمیخورند." چیه؟
علی لهراسبی و فرزاد فرزین و محد علیزاده جزو خواننده های مشهور و موفق ایران هستند!
حالا چون خواننده ی محبوب شما رو نیاوردن دلیل نمیشه که اونا به درد خوانندگی نمیخورن!
در ضمن شما نمیتونید یه خواننده مثل لهراسبی رو که 13 ساله فعالیت میکنه رو با کسی که اومده تست بده رو مقایسه کنید و بگید به درد خوانندگی نمیخوره!

2.146.150.14
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 13:52

بسيار خوب مخصوصا نكته سوم . اما كلي نكته بود كه فكر ميكنم صرف نظر كرديد.اعم از اينكه مستقيما تبليغ چند نفر خاص توي موسيقي شد كه به عنوان الگو معرفي شدند . البته رسانه ي ملي ما كاملا سليقه اي اداره ميشه و سليقه شون بوده كه فقط بعضيا رو تبليغ كنند .كار رسانه هم همه جاي دنيا همينه .چيزي كه مخاطب ميبينه : نقد كساني كه صدا ندارن و ميخوان خواننده بشن
چيزي كه واقعا وجود داره : تبليغ بعضي خوانندگان ، ترانه سرايان و آهنگسازان و تنظيم كنندگان به صورت ميان برنامه ، تيترا‍ و مصاحبه
اما در نهايت باهات موافقم كه در شرايط فعلي بودن چنين برنامه هايي بهتر از نبودنشونه

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 21:56
ali rahsepar

دقیقا زدی تو خال

151.245.209.118
جمعه 11 بهمن 1392 - 12:23
زهرا سادات

میدونید وقتی نظرات رو میخونم تازه متوجه این میشم که مردم ما فرهنگ موسیقی رو ندارن یعنی چی!
یعنی اینکه چون خواننده ی مورد علاقه شون تو یه برنامه نیست و چند نفر دیگه هستن اونا پارتی دارن و صدا و سیما داره واسشون تبلیغ میکنه!
لطفا جنبه تون رو یکم بالاتر ببرید!خدایی اگه خواننده ی محبوب شما بود باز هم این حرفو میزدید؟؟ من به دونفر دیگه کاری ندارم ولی یکی مثل علی لهراسبی کسیه که بخاطر کار خوبش زیاد تیتراژ خونده یا در حد فهم خودتون بگم!:پارتی ندارن!
در ضمن آقای لهراسبی برای اینکه از این حاشیه ها بیان بیرون چهار سال تلویزیون نیومدن و هر برنامه ای دعوت شدن نرفتن تا مردمی چون شما این جوری برداشت نکنن!

2.146.150.14
پنجشنبه 24 بهمن 1392 - 15:53
علی

خانم زهرا شما احتمالن امیرپیرنهان رو نمیشناسید ک اینطور شتاب زده صحبت میکنید، کمی اطلاعات داشتن خوبه... چون ایشون خودش فعال عرصه موسیقی هستن

199.201.126.8
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 14:11

عالی بود
ممنون از توضیحات

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 15:55

افرین به نکته ی خوبی اشاره کردین.

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 16:27

هرچند با تاخیر ولی پیوستن خوان ماتا ستاره ی بزرگ فوتبال دنیا را به من یونایتد کبیر به تمامی فوتبالدوستان و من یونایتدی ها ی واقعی و علاقمندان به موسیقی که طرفدار من یونایتد هستند تبریک عرض میکنم.

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 21:42
لادن وطن پور

من اعتراض دااااااااااااااااااارم .....
نمی دونم واسه ی چی بعضی وقتا بعضی نظرای من که مشکلی نداره و شاید فقط در حد یه اتتقاد باشه تائید نمیشه بعد اون وقت این جناب نویدترابی ربط بی ربط واسه هر موضوعی هر چی می نویسه تائید میشه ........

46.164.94.68
پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 01:21
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

خانم عزیز شما جهت اعتراض و شکایت میتوانید به کمیته ی انضباطی سایت موسیقی ما مراجعه کنید و اعتراض خود را کتبا تقدیم هیات منصفه ی سایت موسیقی ما بفرمایید.همچنین شما حق گرفتن وکیل را دارا میباشید و در ضمن یاداوری میکنم شما مجاز هستید هیچ چیز نگویید در غیر این صورت ممکن است از حرفای شما بر علیه خودتون در دادگاه استفاده شود.( ولی به دور از شوخی امیدوارم تمامی کامنتهای شما و دیگر دوستان حتی مخالف نظرات بنده کمال و تمام منتشر بشه)

2.147.20.85
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 16:36

be nazare man siasate in barname in bud ke etemad benafse tamame afrade ba estedad va bi estedad o dar khanandegi az bein bebaran,khoda midune poshte parde che afradi hazine kardan ta ba pakhshe in barname estedad koshi konan va khodeshun setare beshan
aqaie kazemi az shoma ham babte in naqde monsefanatun tashakor mikonam

چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 19:58

من برنامشو میبینم واقعا قشنگه...با مورد سوم شدیدا موافقم

پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 01:19

برنامه خوبیه....
این نوشته شماهم خیلی خوب بود...
اما به به نکته توی قسمت اول اشاره نکردین...اینکه اکه از آدمای عادی دارن تست میگیرن یا باهاشون حرف میزنن،بهشون بگن که حرفاشون به توهین نرسه حداقل...!
من موسیقی رو دوس دارم وصدای خیلی از خواننده هارو میشنوم و خیلی ها رو هم به شدت دوس دارم. تعصب ندارم که مثل تعداد خاصی از طرفدارها خودمو بکشم...اما توی قسمت اول با اون آقایی که توی پیتزافروشی کارمیکرد،داشتن مصاحبه میکردن واون آقا خیلی راحت به خودش اجازه داد درمورد آقای احسان خواجه امیری اونجوری حرف بزنه...
این کمی دلزده میکنه ببیننده رو...
کاش اینم میگفتین...
درهرصورت ممنون وموفق باشید :)

پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 10:06

به نکته خوبی اشاره کردین

پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 11:46

انصافا مستند خوب و جذابی بود .
واقعا فکر نمیکردم تب خوانندگی انقدر داغ باشه .
از جوون 20 ساله تا پیرمرد 70 ساله .
و اعتماد به نفس های عجیب و غریب .
یکی شون میگفت من اگه خواننده بشم از احسان خواجه امیری هم بهتر میشم .!!!!!!!

پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 15:07
پریا

الهام جان کاملا باهات موافقم .
چه اتماد به سقفی داشت اوووووووووون !!!!!!!
یعنی واقعا صدای احسان خواجه امیری رو با خودش مقایسه می کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا خدا !!!!!!!!!
ولی مستند زیبایی بود . مرررررررررررسی ...

5.237.28.143

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به همه با شرایط برابر نگاه کنید | موسیقی ما