نظری که شما قصد پاسخ دادن به آن را دارید وجود ندارد.
پس از اعلام خبر استعفای رییس دفتر موسیقی ارشاد و در گفتگو با «موسیقی ما» عنوان شد
محسن رجب پور: آرزو میکنم مدیر بعدی دفتر موسیقی را مدیر انتخاب کنند نه هنرمندی که قرار است مدیریت کند
موسیقی ما – انتشار خبر استعفای ریاست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازخوردهای گوناگونی میان اهالی موسیقی و مخاطبان داشت. دکتر «پیروز ارجمند» در حالی صبح یکشنبه 14 تیرماه از استعفای خود خبر داد که از مدتها قبل شایعه این خبر شنیده میشد. پس از کناره گیری او از این مسند هم «فرزاد طالبی» به عنوان سرپرست دفتر موسیقی منصوب شد تا گمانهزنیها برای مدیر بعدی شکل بگیرد. در این میان چهرههای با سابقه موسیقی هم به صورت رسمی و غیررسمی نظرات خود را درباره خبر استعفای دکتر پیروز ارجمند مطرح کردند. «محسن رجب پور»، مدیر عامل شرکت ترانه شرقی، یکی از فعالان این حوزه است که تا کنون در زمان مدیریت اشخاص گوناگونی بر دفتر موسیقی فعالیت داشته. او در گفتگوی مفصل با سایت «موسیقی ما» نظرات خود درباره خداحافظی پیروز ارجمند را مطرح کرد. رجب پور در این گفتگو علاوه بر بیان انتقاداتش، پیشنهاداتی را هم مطرح کرد و یک نفر را هم به عنوان گزینه مناسب مدیریت دفتر موسیقی معرفی کرد.
تنها برگ سبز و مثبتی که طی دو سال اخیر شاهد بودیم این است که صف دریافت مجوز کوتاهتر و خلوتتر و زمان آن هم کمتر شده است. هیچ اتفاق نوظهور یا پدیدهای را که می توانست رخ دهد، شاهد نبودیم. بزرگترین آسیب دو سال اخیر هم این بود که در هیچ دورهای تا این اندازه شاهد لغو کنسرتها نبودیم. نمیدانم آقای ارجمند استعفا داده یا او را استعفا دادهاند ولی در هر صورت خوب یا بد بودن این اتفاق به انتخاب نفر بعدی بستگی دارد.
زمان انتخاب آقای مرادخانی، فعالان عرصه هنر و خصوصا دست اندرکاران حوزه موسیقی بسیار خوشحال شدیم زیرا برای اولین بار یک نفر از خانواده موسیقی به عنوان معاون هنری انتخاب شده است. اما نمیدانم چه مجموعه توصیهها و گزینههایی رو به روی آقای مرادخانی بود که به نظر من چنین اشتباهی رخ داد و یک موزیسین مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد. فکر میکنم در بیست ماهه اخیر به غیر از کوتاه شدن صف مجوز آنچه که از دفتر موسیقی توقع داشتیم رخ نداده است. اغلب افرادی که دارای سابقه طولانی فعالیت در این هنر هستند و میتوانند این مدیر را با مدیران قبلی و حتی دوران مدیریت آقای مرادخانی مقایسه کنند، به این یقین رسیدند که در دو سال اخیر توقعاتی که وجود داشت، برآورده نشده است.
در حالیکه نیروی انتظامی هیچ گاه در بحث محتوایی دخالت نکرده و اینکه اگر کنسرتی هم لغو شده به علت اشتباهی بوده که در صدور مجوز رخ داده بود. البته بعدا اداره اماکن هم منکر این قضیه شد و گفت که ما لغو نکردیم. این میتواند قبول سوءمدیریت باشد و دفتر موسیقی آن قدر با نیروی انتظامی هماهنگ نبوده که آنها بدون اطلاع دفتر موسیقی برنامهای را لغو کردهاند.
یک سوءتفاهمهایی در این بین رخ داد و یک ضرب المثلی هست که میگوید اگر در جایی تخصص ندارید حرف نزنید بهتر است، تا اینکه فقط به صرف حرف زدن، حرفی بزنید که بعدا برایتان دردسر شود. قولهای بی جا و هماهنگیهای بزرگتر از اندازه دفتر موسیقی باعث شد تا اعتماد ارگانهای دیگر نسبت به دفتر موسیقی کاهش پیدا کند. این عدم اعتماد بزرگترین آفت در حوزه موسیقی بوده است.
من زمانی که شنیدم آقای ارجمند را انتخاب کردهاند علیرغم ارادت نسبت به حوزه موزیسینی ایشان، نسبت به انتخاب یک موزیسین برای مدیریت گلایه کردم. شاید سه ساعت دلیل و برهان آوردم ولی بالاخره انجام شد. دلیل مشکل من با انتخاب یک موزیسین برای ریاست دفتر موسیقی این است که اولا چنین شخصی، گرایش دارد. اگر یک موزیسین مثل آقای «میرزمانی»، آهنگساز ارکستر بزرگ باشد فقط میخواهد که ارکسترها رشد کنند. چون سلیقه دارند ارکسترها درست رشد نمیکنند و سایر بخشهای موسیقی که اصلا رشد نمیکنند. اگر موزیسین مثلا آهنگساز فیلم باشد که دیگر کل موسیقی تعطیل خواهد شد. اعتقاد دارم که در این دو سال هیچکدام از آرزوهای اهالی موسیقی برآورده نشد. با خیلی از بزرگان و اساتید نظیر آقای «علیزاده» صحبت کردم. یک سال پس از این انتخاب از آنها پرسیدم که آیا آنچه در مورد اتفاقات پس از ریاست جمهوری آقای روحانی فکر می کردید برآورده شده یا خیر، قطع به یقین جواب مثبت نشنیدم.
من دوست نداشتم که این موضوعات را همزمان با استعفای آقای ارجمند مطرح کنم. مسئولان سایت شما در جریان هستند که من شش ماه قبل میخواستم چنین مصاحبهای انجام دهم و متاسفم که این مصاحبه با استعفای ایشان مقارن شد. انتقاد دیگر من هم این است که در زمان مدیریت ایشان بر دفتر موسیقی شما جسارت چنین مصاحبهای را نداشتید. به عنوان مثال مدیر جدید دفتر موسیقی انتخاب میشود و شما باید یک ماه بعد عملکرد ایشان را در سبد نقد بگذارید و نه زمانی که آن فرد رفته است. حکایت مدیرکلهایی است که در روز اول مدیریت خود صندوق انتقادات و پیشنهادات نصب میکنند زیرا انتقاد از مدیر قبلی به او ربط ندارد.
- *نظر شما درباره خبر استعفای آقای «پیروز ارجمند» چیست و چه موضعی دارید؟
تنها برگ سبز و مثبتی که طی دو سال اخیر شاهد بودیم این است که صف دریافت مجوز کوتاهتر و خلوتتر و زمان آن هم کمتر شده است. هیچ اتفاق نوظهور یا پدیدهای را که می توانست رخ دهد، شاهد نبودیم. بزرگترین آسیب دو سال اخیر هم این بود که در هیچ دورهای تا این اندازه شاهد لغو کنسرتها نبودیم. نمیدانم آقای ارجمند استعفا داده یا او را استعفا دادهاند ولی در هر صورت خوب یا بد بودن این اتفاق به انتخاب نفر بعدی بستگی دارد.
- *از زمان انتخاب دکتر «حسن روحانی» به عنوان ریاست جمهوری، ایشان میگویند که باید مدیریت هر صنف را به دست فعالان همان صنف بسپاریم. با این حساب فکر میکنم شما با این دیدگاه مخالف باشید.
- *در شهریور 92 و پس از انتخاب آقای «مرادخانی» به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد،در گفتگویی که با شما داشتم عنوان کردید:«طی دو سال اخیر دفتر موسیقی به دفترچه کوچکی از رفتارهای معاونت هنری تبدیل شده بود.» آیا در مورد دوره بیست ماهه مدیریت آقای ارجمند هم چنین نظری دارید؟
زمان انتخاب آقای مرادخانی، فعالان عرصه هنر و خصوصا دست اندرکاران حوزه موسیقی بسیار خوشحال شدیم زیرا برای اولین بار یک نفر از خانواده موسیقی به عنوان معاون هنری انتخاب شده است. اما نمیدانم چه مجموعه توصیهها و گزینههایی رو به روی آقای مرادخانی بود که به نظر من چنین اشتباهی رخ داد و یک موزیسین مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد. فکر میکنم در بیست ماهه اخیر به غیر از کوتاه شدن صف مجوز آنچه که از دفتر موسیقی توقع داشتیم رخ نداده است. اغلب افرادی که دارای سابقه طولانی فعالیت در این هنر هستند و میتوانند این مدیر را با مدیران قبلی و حتی دوران مدیریت آقای مرادخانی مقایسه کنند، به این یقین رسیدند که در دو سال اخیر توقعاتی که وجود داشت، برآورده نشده است.
- *شما بحث کوتاه شدن صف مجوز را به عنوان تنها نکته مثبت دوران مدیریت آقای ارجمند عنوان کردید. اما ایشان خصوصا طی ماههای اخیر اعلام میکردند که تعداد کنسرتها در این دو سال چند برابر شده و همین موضوع را نکته مثبتی میدانستند.
در حالیکه نیروی انتظامی هیچ گاه در بحث محتوایی دخالت نکرده و اینکه اگر کنسرتی هم لغو شده به علت اشتباهی بوده که در صدور مجوز رخ داده بود. البته بعدا اداره اماکن هم منکر این قضیه شد و گفت که ما لغو نکردیم. این میتواند قبول سوءمدیریت باشد و دفتر موسیقی آن قدر با نیروی انتظامی هماهنگ نبوده که آنها بدون اطلاع دفتر موسیقی برنامهای را لغو کردهاند.
یک سوءتفاهمهایی در این بین رخ داد و یک ضرب المثلی هست که میگوید اگر در جایی تخصص ندارید حرف نزنید بهتر است، تا اینکه فقط به صرف حرف زدن، حرفی بزنید که بعدا برایتان دردسر شود. قولهای بی جا و هماهنگیهای بزرگتر از اندازه دفتر موسیقی باعث شد تا اعتماد ارگانهای دیگر نسبت به دفتر موسیقی کاهش پیدا کند. این عدم اعتماد بزرگترین آفت در حوزه موسیقی بوده است.
- *از زمان انتشار خبر استعفای رییس دفتر موسیقی بعضیها می گویند که ممکن است در دوره مدیریت نفر بعدی اتفاقات خوبی که همزمان با دوره مدیریت آقای ارجمند رخ داد نظیر راه اندازی ارکسترها با اختلال و مشکل مواجه شوند.
- *برخی دیگر از منتقدان آقای ارجمند میگویند که ایشان در تصمیم گیریها نقشی نداشتند و مشکلات اصلی به معاونت هنری و مقامهای بالاتر مربوط می شود. فکر می کنید که چنین روندی وجود داشته است؟
- *لطفا در این زمینه کمی بیشتر توضیح دهید.
من زمانی که شنیدم آقای ارجمند را انتخاب کردهاند علیرغم ارادت نسبت به حوزه موزیسینی ایشان، نسبت به انتخاب یک موزیسین برای مدیریت گلایه کردم. شاید سه ساعت دلیل و برهان آوردم ولی بالاخره انجام شد. دلیل مشکل من با انتخاب یک موزیسین برای ریاست دفتر موسیقی این است که اولا چنین شخصی، گرایش دارد. اگر یک موزیسین مثل آقای «میرزمانی»، آهنگساز ارکستر بزرگ باشد فقط میخواهد که ارکسترها رشد کنند. چون سلیقه دارند ارکسترها درست رشد نمیکنند و سایر بخشهای موسیقی که اصلا رشد نمیکنند. اگر موزیسین مثلا آهنگساز فیلم باشد که دیگر کل موسیقی تعطیل خواهد شد. اعتقاد دارم که در این دو سال هیچکدام از آرزوهای اهالی موسیقی برآورده نشد. با خیلی از بزرگان و اساتید نظیر آقای «علیزاده» صحبت کردم. یک سال پس از این انتخاب از آنها پرسیدم که آیا آنچه در مورد اتفاقات پس از ریاست جمهوری آقای روحانی فکر می کردید برآورده شده یا خیر، قطع به یقین جواب مثبت نشنیدم.
من دوست نداشتم که این موضوعات را همزمان با استعفای آقای ارجمند مطرح کنم. مسئولان سایت شما در جریان هستند که من شش ماه قبل میخواستم چنین مصاحبهای انجام دهم و متاسفم که این مصاحبه با استعفای ایشان مقارن شد. انتقاد دیگر من هم این است که در زمان مدیریت ایشان بر دفتر موسیقی شما جسارت چنین مصاحبهای را نداشتید. به عنوان مثال مدیر جدید دفتر موسیقی انتخاب میشود و شما باید یک ماه بعد عملکرد ایشان را در سبد نقد بگذارید و نه زمانی که آن فرد رفته است. حکایت مدیرکلهایی است که در روز اول مدیریت خود صندوق انتقادات و پیشنهادات نصب میکنند زیرا انتقاد از مدیر قبلی به او ربط ندارد.
- *در این شرایط چه شخصی میتواند گزینه مناسب مدیریت باشد؟
- *و کلام آخر؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 تیر 1394 - 14:54
دیدگاهها
آقای رجب پور یکمدیر باتجربه و کاربلد و انسان صبور و باشخصیتی هستند امیدوارم مسئولین دفتر موسیقی از تجربیات و نظریات ایشون هم استفاده کنند.
جناب ذجب پور شما خودتان به عنوان یه مدیر کاربلد که به آقای ارجمند ایراد می گیرید تا به حال به این موضوع فکر کردید با شیوه ی غلط مدیریتی خودتان و از بین رفتن گروه آریان به چند نفر از هوادارن این گروه که دلبسته و وابسته گروه بودند آسیب رساندید ؟
اقای رجب پور اگه درمانگر بود گروه خودش رو نگه می داشت.البته ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس هم در یادمان هست
ارجمند،،،،رجب پور،،،،،،نوربخش ،،،،،، عجب فلاكتي افتاده موسيقي چند هزارساله ايران ؟! يادمان نرود تجويدي ، خرم ، صبا ، شهناز ، كسايي ، بهاري ، ورزنده ، خالقي ، دهلوي ، لطفي ، عليزاده و بسياري نام أور ديگر... عجب روزگاري شده ! بابا يك نفر آدم بي غل و غش بيارين فقط خدمت كنه و نه جاه طلبي . در ضمن اقاي رجب پور هم يادش نره نتوانست دوتا اتاق و دوتا كارمند و يك گروه اسم و رسمدارشو مديريت كنه ! وهمينطور اركستري رو كه اقاي شاه آبادي بهش اعتماد كرد و دستش سپرد و بقيه ماجرا ها...
بنظرم دیدگاه درستی است . مدیر حداقل در حال حاضر موزسین نباشد بهتراست . این یکسال و نیم شاهد رفتارهای احساسی مدیر کل هنرمند بودیم که چگونه مورد بازی خانه موسیقی قرار گرفت ! همان زمان هم عموم موسیقی دانان بخصوص اساتید دانشگاهی مخالف مدیر شدن ارجمند بودند تا جایی که اینطور که گفته میشه دو مدیر هنرمند دیگری قرار بود حکمشان زده شود اما فشار شخص اقای نوربخش مانع شد و حالا هم این قضایا...
افزودن یک دیدگاه جدید