جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
رضا تاجبخش: نمی توانستم با افرادی که قبلا با بابک جهانبخش همکاری داشتند، ارتباط برقرار کنم!
رهبر ارکستر «بابک جهانبخش» در گفتگو با «موسیقی ما»:
رضا تاجبخش: نمی توانستم با افرادی که قبلا با بابک جهانبخش همکاری داشتند، ارتباط برقرار کنم!
موسیقی ما – وحید لشکری: «رضا تاجبخش» یکی از چهره های شناخته شده موسیقی است که آثار با کیفیت زیادی در حوزه نوازندگی و آهنگسازی و تنظیم دارد. در حال حاضر فعالیت اصلی تاجبخش رهبری ارکستر «بابک جهانبخش» است. گفتگوی سایت«موسیقی ما» با او در یک فضای پرانرژی انجام شد و وی درباره ارکستر بابک جهانبخش و حال بد موسیقی ایران و چیزی سخن گفت که این روزها نود و پنج درصد موفقیت در موسیقی را تشکیل می دهد!
 
  • پیش از رهبری ارکستر بابک جهانبخش با چه خواننده هایی تحت این عنوان همکاری داشتید؟
اصولا کم پیش آمده است که من جایی بروم و فقط کار نوازندگی داشته باشم. یعنی هرجایی که اتفاق افتاده است بیشتر رهبر ارکستر بوده ام. به جز ارکستر «سیروان خسروی» که ما آن ارکستر را از همان اوایل با هم جمع کردیم. به عنوان سمت رهبر ارکستر بیشتر با دوستانم همکاری داشته ام. چون من معمولا با کسانی کار میکنم که خودش و اخلاقش و یا حتی خانواده اش را می شناسم و بعد شروع به کار میکنم. مثل «حمید حامی»،«نیما مسیحا»،«علی تفرشی» و «حمید خندان» و اشخاص دیگر که از قدیم این گونه کار می کردیم. بابک را هم از قبل می شناختم ولی آنقدر درگیر کارهای مختلف بودم که این اتفاق نمی افتاد. سال گذشته به پیشنهاد «یاشار خسروی» این کار را انجام دادم و بهتر است بگویم موفق ترین کار گروهی من در این چند سال است که اتفاق افتاده است. خیلی خیلی خوشحالم از اینکه این کار را انجام دادم.
 
  • پس این بهترین انتخاب چند سال اخیر شماست؟
بله البته «مانی رهنما» را نیز اضافه کنید که با همکاری ام با او هم بسیار خوب بود. خیلی خوشحالم که این اتفاق رخ داده است چون هم بابک را دوست دارم و هم کارهایش را و فکر میکنم برای او و من خوب بود و بچه های ارکستر هم که بهترین اند.
 
  • این همکاری از چه تاریخی آغاز شد؟
از قدیم با بابک و آثارش آشنا بودم ولی هیچ وقت ارتباط کاری با یکدیگر نداشتیم. تا اینکه سال 88 «محمدرضا گلزار» به من پیشنهاد داد که یک ارکستر را تشکیل بدهیم و با «نیما وارسته» این کار را انجام دادیم. سه خواننده انتخاب کرد که آن زمان«مازیار فلاحی» بود که هنوز آنچنان معروف نشده بود. بابک جهانبخش و «سهراب پاکزاد» و «امیر طبری» هم بودند. که من آنجا با بابک یک همکاری کوچک داشتم.
 
  • و همان کنسرت معروف در سالن «اریکه ایرانیان».
بله دقیقا. ولی بعد از آن دیگر با هم ارتباط نداشتیم. تا مرداد 91 که یاشار این پیشنهاد را ارائه کرد و من هم قبول کردم. اول فکر نمیکردم بتوانم این کار را انجام بدهم چون اغلب کارهای بابک الکترونیک بود. وقتی که همین طور با هم پیش رفتیم هم توانستم کمی روی ذائقه بابک تاثیر بگذارم و هم او. این وسط به یک نتیجه مشترک رسیدیم که به نظرم در کنسرتها هم برای ما که موزیسین هستیم قابل قبول است و هم برای مردم به عنوان شنونده.
 
  • تغییر و تحولاتی که با آمدن شما در گروه بابک رخ داد، تا چه حد به نفع شما و گروه شد؟
همکاری پدرام درخشانی تا حد زیادی به نفع ما شد چون کاملا یک فضای جدید را به وجود آورد. مبجور بودیم سنتوری که پدرام در یکی از قطعات نواخته را برای اجراها به صورت پلی بک اجرا کنیم. ولی این قسمت زنده ماجرا خیلی هیجان بازی را بیشتر کرد و برای مردم هم جالبتر شد. من در اصل از نوازنده ام چیزی را می خواهم که انجام بدهد. نیما یک طعمی داشت که مسعود ندارد و یک طعمی هم مسعود دارد که نیما نداشت. به همین جهت نمی توانم بگویم به نفعمان شد یا خیر. من با هر دوی این عزیزان بیش از پانزده سال است که ساز می زنیم و جالب این است که هر دو با سیروان هم فعالیت داشته اند. من نتیجه ام را از هر دو نفر گرفته ام.
 
  • چند وقتی می شود که بابک پر کار شده و تعداد کنسرتهایش زیاد است. همین تعدد اجرا به سطح کیفی برنامه ها لطمه نمی زند؟
خیر اصلا. زیرا آدم هایی که من انتخاب کرده ام تا در ارکستر باشند بر اساس یک فکر از پیش تعیین شده بود .اگر اینها افراد عادی بودند که نوازندگی هم می کردند ممکن بود افت داشته باشیم ولی چون بچه ها فقط این کار را دارند من کسی بهتر از این بچه ها را سراغ ندارم! البته شاید چند نفر خیلی خاص باشند که این کار را انجام بدهند ولی چون من خیلی با این بچه ها راحت هستم و فکر میکنم بهترین هستند، هیچ وقت از لحاظ کیفی مشکل ایجاد نخواهد شد. فکر میکنم این ارکستر تا وقتی که بابک بخواند فعال باشد.
 
  • انتخاب نوازنده ها فقط با نظر شما صورت گرفت؟
خیر.همه با هم بودیم و بهتر است بگویم من و بابک و یاشار. چون به عنوان مثال خیلی دوست داشتم با برادر یاشار یعنی ایلیار خسروی همکاری کنم. یا مثلا «بهنام حکیم» پیشنهاد بابک بود و من به شدت استقبال کردم. «اشکان آبرون»،«نیما رمضان» و «میلاد سعدی» پیشنهاد من بودند. چون نمی توانستم با افرادی که قبلا با بابک همکاری داشتند ارتباط برقرار کنم. البته به جز بهنام حکیم و «امیر فتحی» که یک پیانیست فوق العاده است. البته غیر از ما سه نفر «رضا خانزاده» هم همفکری خوبی داشت.
 
  • رهبری ارکستر بابک روی سایر فعالیتهای شما چه تاثیری دارد؟
خوبی اش این بود که من یک راه برای خودم درست کردم. در این سه چهار سال اخیر بیشتر خودم و خودم کار میکردم و خیلی این طرف و آن طرف می پریدم و کارهایم شاخه به شاخه بود. ولی الان اتفاق مثبت این است که به گونه ای پیش می روم که به این کار اصلی ام لطمه نزند.
 
  • گزیده کار شده اید.
بله . گزیده کار تر شده ام. فعلا اینجا هم حالم است و هم کارم.
 
  • مدتهاست از اشخاص گوناگون می شنویم که «موسیقی حال خوبی ندارد» و به خصوص تاکید بر روی موسیقی پاپ وجود دارد. نظر شما در مورد این حرف چیست؟
ندارد ! واقعا ندارد !
 
  • چرا؟
خیلی از آنهایی که باید کار کنند از جای خود عقب افتاده اند. به خاطر اینکه سلیقه مردم پایین آمده است و مردم موزیک هایی را گوش می دهند که من به شخصه اصلا نمی توانم فکرش را کنم که یک روز گوش بدهم.
 
  • خب بخشی از این مساله تقصیر خود هنرمندان نیست که سعی نمی کنند سطح شنیداری مردم را بالا ببرند؟
بله قطعا. سطح موسیقی آنها همین است و چیزی که تحویل مردم می دهند این است. مردم چیزی که دریافت می کنند را قبول می کنند چون انتخاب ارجح تری ندارند. ولی ما وظیفه داریم این کار را به بهترین شکل انجام بدهیم و من به شخصه سعی میکنم به بهترین شکل کارم را انجام بدهم و فکر میکنم تا الان انجام داده ام. یعنی یک سری آدم هستیم که سعی میکنیم اتفاق خوبی در موسیقی رخ بدهد. ولی فعلا زور آن آدم هایی که موزیسین نیستند خیلی بیشتر است. نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا الان دیگر خواننده شدن، فقط صدای خوب نیست. شما به یک چیزی نیاز دارید که اسمش همان«چیز» است! و نمی دانید چیست و همان می تواند برای تو کلی شهرت رقم بزند. همان«چیز» که گفتم نود و پنج درصد بازی است و پنج درصد الان به هنر و استعداد و پشتکار ربط دارد. آن نود و پنج درصد در همان آدم است و هیچ کسی از آن خبر ندارد و یک دفعه برایش اتفاق می افتد بدون اینکه هنرمند باشد و موسیقی بداند. ببخشید می خواهم اسم بیاورم و می خواهم که شما بنویسید. مثلا «محسن نامجو» که این اتفاق برایش رخ می دهد و معلوم نیست که چرا رخ می دهد و اشخاص دیگری نیز در این مقوله هستند.
 
  • همان چیزی که گفتید را می توانید یک توضیح بدهید که معلوم شود چیست؟
یک انرژی است که به همان آدم ربط دارد چون همه شبیه یکدیگر نیستند و هرکسی ممکن داشته باشد. محسن نامجو نمونه کسی است که این را دارد و من نمی دانم به چه علت معروف می شود و این اتفاق های خوب برایش می افتد. انشالله که بیفتد ولی خیلی آدم های با استعدادتر و قابل قبول تر می شناسم.
 
  • در بخش ملودی و تنظیم به نظر شما کمی سطح خلاقیت و نوآوری هنرمندان پایین نیامده است؟
یکی دو نفر هستند که سعی می کنند پایین نیاورند! ولی بقیه در حال پایین کشاندن آن هستند. به عنوان مثال من سیروان و «کوشان حداد» را در بخش موسیقی الکترونیک خیلی دوست دارم چون البته تنظیم آکوستیک انجام نمی دهند. یا مثلا در بخش آکوستیک هم دوست عزیزم«نیکان ابراهیمی» هست که خوب کار می کند. هستند آدم هایی که بتوانند این سطحی که شما گفتید را بالا نگه دارند ولی خیلی کلی نیست و چند نفر خاص را داریم.
 
  • برسیم به فعالیتهای خودتان که این روزها مشغول انجام چه کارهایی هستید؟
آلبوم «حامی» یکی از کارهایی است که در آن تنظیم شش ترک را انجام داده ام و انشالله حدود یک ماه دیگر منتشر می شود و این اتفاق خیلی خیلی خوبی است. در آلبوم بابک دو ترک را دارم.
 
  • آلبوم بابک امسال منتشر می شود؟
نمی دانم. کار من تقریبا تمام است و اگر بقیه دوستان هم کار خود را برسانند فکر میکنم امسال باشد. در آلبوم «مانی رهنما» دو ترک دارم که ترانه اش اثری از «بابک صحرایی» است. همکاری های زیادی هم در قالب نوازندگی پیانو با اشخاص زیادی داشته ام که اسامی آنها دقیق در خاطرم نیست.
 
  • و اینکه در سال جدید فقط با بابک به روی صحنه خواهید رفت؟
ببین در سال گذشته به جز کنسرت بابک با چند نفر دیگر از دوستان نظیر مانی رهنما داشتم ولی چون مانی و افراد دیگر خیلی پر برنامه ای نیستند به این بخش ماجرای من ضرر نمی زند و هماهنگ شده ام. اما اگر آدم هایی باشند که دوست داشته باشم با آنها کار کنم به صورت تک برنامه حتما همکاری خواهیم داشت.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 00:30

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 12:03

در بخش ملودی و تنظیم به نظر شما کمی سطح خلاقیت و نوآوری هنرمندان پایین نیامده است؟
علاوه بر صحبت های درس رضا تاجبخش ، دلیل دیگه ای که ایم کیفیت را پایین اورده ، بنظر من انجام دادن 0 تا 100 یک اثر به دست یک نفر هست.یعنی بعنوان مثال بابک چهانبخش از شعر و ملودی گرفته ، تا تنظیم را تمام خود انجام میدهد و به دیگران کمتر اعتماد میکند ، هرچند نفع هایی به حال انها دارد اینکار ، اما هم سطح شنیداری مردم پایین امده ، و هم خلاقیت از تنظیم کننده های حرفه ای گرفته میشود.

دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 20:42
هوادار بابک

کاملا مخالفم. بابک دوکار داره که شعر و ملودی و تنظیم مال خودشه که یکیش منو بارونه و یکی دیگش دوست دارم.به نظر شما سطح این دوکار پایین بود؟امسال کار منو بارون نامزد بهترین قطعه موسیق پاپه پارسال هم دوست دارم نامزد شد.یا مثلا قطعه ای دل که هیت شد شعرش مشترکا مال بابک و پیام هوشمنده و ملودی و تنظیم هم مال خود بابکه بازم این کار سطح پایینی داره؟بابک جهانبخش از 5سالگی با موسیقی زندگی کرده هم آکادمیک ادامه داده هم استعدادشو داره موسیقی رو میفهمه اونوقت شما میگین چون خودش تمام کارای آهنگشو انجام میده سطح سلیقه اومده پایین؟لطفا غرض ورزانه نظر ندین.
موسیقی ما لطفا تایید کن

95.82.38.185
دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 21:59
علی ابدالی

کاملا مخالفم باهات
در آلبوم من و بارون بابک فقط آهنگسازی قطعات رو بابک خودش انجام داده بود اونم چون دوس داشت کاراش مهر و امضای خودش رو داشته باشه انصاقا هم آهنگسازی ها فوق العاده بود ولی توی بخش تنظیم فقط سه تا از کارشو خودش تنظیم کرده بود بقیه شو کوشان حداد ، هومن نامداری ، امیر فتحی ، پیام هوشمند و علی واریان انجام داده بود .
عشق است سلطان احساس بابک جهانبخش

188.245.13.34
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 - 20:47
شریف

این آکادمیک که گفتید یعنی چه!!!!لطفا توضیح بدید مام یاد بگیریم!همینجوری میریم تو جو درم نمیآییم!!

188.159.119.3
دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 19:41

رضا تاجبخش شما خیلی گلی...بابک جهانبخش عزیز و گروهش حرف ندارن...

چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 - 21:17

ببینید دوستان حالا ما هر چی بگیم آقای جهانبخش طرفدارای خودش رو داره و خدا رو شکر داره حالشو میبره ولی این پایین اومدن سطح موزیک که تاجبخش هم اشاره میکنه یکیش همین ضعف فنی دوستانه تنظیم کننده/خواننده هم هست .بالاخره تنظیم کننده باید بتونه یه گام رو سازش بزنه یا کوانتایز(سر ضرب)رو استیج ساز بزنه یا خیلی یاهای دیگه....!!حالا رضا جان به نزدیکان خودش اشاره نمیکنه ما که مدونیم بدبختانه!!!کاش مام نمیدونستیم میشد همینجوری تو هوا حالشو ببریم مثل فنای نازنین ولی نمیشه !!

یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 - 08:22

بي شك دو نفر تو نوازندگي حرف اول رو توايران ميزنن استاد ميثم مروستي تو ساز هاي زهي
و استاد رضا تاجبخش تو ساز هاي صفحه كليد دار .

mg
شنبه 11 خرداد 1392 - 16:54

سیروان اکوستیک هم انجام داده ومیده...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رضا تاجبخش: نمی توانستم با افرادی که قبلا با بابک جهانبخش همکاری داشتند، ارتباط برقرار کنم! | موسیقی ما