«موسیقی ما» در گفتگو با سعید قطبیزاده بررسی میکند؛ آیا محسن چاوشی ده سال پس از درخشش در «سنتوری» قدم به راه تازهای گذاشته است؟
خداحافظ «سنتوری»؟
موسیقی ما - انتشار آثار جدید خواننده آلبوم «پاروی بیقایق» در سریال «شهرزاد»، موج جدیدی را در فعالیتهای این خواننده به وجود آورده است.
به گزارش «موسیقی ما»، محسن چاوشی در هفتههای گذشته با انتشار قطعات «همخواب»، «به رسم یادگار» و «کجایی» و در حالی که انتشار آلبوم جدیدش هنوز به قطعیت نرسیده، موج جدیدی را در بین دوستداراناش به وجود آورد و بحثها درباره این آثار، به موضوع بحث و جدل بین اهالی موسیقی و دوستداران این خواننده در فضای مجازی و رسانهها تبدیل شده است. در حالی که آمار دانلود این سه قطعه، تنها در سایت «موسیقیما» به رکورد حدود دو میلیون دانلود نزدیک میشود و انتشار این قطعات در تیتراژ یک سیار پربیننده، بیشتر و بیشتر به شنیده شدن آنها کمک کرده است، به نظر میرسد که چاوشی ده سال پس از معرفی رسمی در «سنتوری» داریوش مهرجویی، بار دیگر در حال تجربه دوران هنری جدیدی است.
سعید قطبیزاده (منتقد سینما) درباره این دوره از فعالیتهای موسیقایی محسن چاوشی به «موسیقی ما» میگوید: «ماجرای محسن چاوشی به نظر من از آلبوم «من خود آن سیزدهام» شروع شد. من به عنوان یک مخاطب و شنونده و علاقهمند، احساس کردم تلفیق یک فضای موسیقی مثلاً موسیقی راک با مدلهای مختلف موسیقی پاپ، به کشف ظرفیتهای زبان فارسی در اشعار کلاسیک منجر میشود. انتخاب شعرهایی از وحشی بافقی یا مولانا یا شهریار، عملاً باعث میشود که ما شاهد پیوند خجستهای باشیم. یعنی موسیقیای که تا به امروز مدیون به ترانه بود و ترانههایی که از مناسبات روزمره شهری ارتزاق میکرد، ناگهان جای خود را به اشعار نغزی داد که کلاً ریشه در گذشته دارد و خیلی درونمایهاش محدود به رابطه جنس مخالف نیست و فلشاش به سمت عرفان و... است. ما عادت داشتیم که این نوع موسیقی را در موسیقی سنتی و ایرانی و با صدای خوانندهها و آوازخوانهای بزرگ در صد سال گذشته و بعد از مشروطه بشنویم. به نظر من این موضوع باعث شکلگیری جریانی شد که به دنبال آن حتی اگر پس از آلبوم «من خود آن سیزدهام» اشعار و ترانههای معاصر هم در آثار چاوشی حضور داشت، باز هم با رویکرد کلاسیک مورد استفاده قرار گرفت. یعنی چاوشی بعد از آن اتفاق، از ترانههایی استفاده میکرد که دیگر درونمایههایی کهن داشته باشند.»
او ادامه میدهد: «حالا مهرجویی با آن توانایی استادانه، طراحی شخصیت و پیشبرد قصه که از او سراغ داریم، در دوران اوج فیلمسازی خود، میآید این را بهانه میکند برای بیان آن نکتهسنجیهای جامعهشناسانهاش. در فیلم «سنتوری» ما فقط یک شخصیت معتاد را نمیبینیم. بلکه شخصیت معتاد بهانهای است برای اینکه ما همراه با او وارد شهر بشویم، مناسبات شهری را ببینیم، تضاد طبقاتی را ببینیم، خصوصاً در محلههای حلبیآباد و محل استقرار معتادان؛ و کیفیت روابط خانوادگی در نسل حاضر را بسنجیم و در نهایت، با آن اشتیاق و میل به رهایی و تلاش شخصیت اصلی برای کشف یک روزنه و تابیدن نور امید همراه شویم. اینها مشخصاً در فیلم سنتوری «درونمایه» بود. حالا صدای خواننده با آن حزن و ویژگیهای خاصاش، این تأثیر را تشدید کرد. یعنی عاملی شد برای برانگیختهتر شدن تماشاگر. طبعاً حضور خود آقای مهرجویی به عنوان کسی که هم بر موسیقی و هم بر فرهنگ پاپ و هم بر قصهگویی مسلط است، عامل تعیینکنندهای بود برای اینکه سینما و موسیقی ایران صاحب یک خواننده بااستعداد شود.»
این ماجرا در فضای مجازی دستمایه جنجالها و اظهار نظرهای زیادی شد و رسانههای رسمی با آبوتاب به انعکاس اخبار و گزارشهای آن پرداختند. اما در این باره چقدر میتوان با قاطعیت نظر داد و اصولاً شخصیت هنری چاوشی قبل و بعد از سنتوری چقدر با هم قابل مقایسه است؟
سعید قطبیزاده در این باره اعتقاد دارد: «واقعیتی را باید در نظر گرفت و آن این است که یک خواننده خوشصدا و استعداد خدادادی بودن، فرق ظریفی دارد با کسی که به موسیقی مسلط است. وقتی ما میبینیم که یک نفر در طول سالها، هم آهنگساز بوده و هم ترانهسرا بوده و هم خواننده بوده و هم تنظیمکننده، در حقیقت با یک دامنه تسلط وسیعی طرفیم. نه با خوانندهای که صرفاً صدایش خوب است و حالا اگر یک تنظیمکننده خوب بیاید، نتیجه کارش خوب میشود و اگر یک ملودیساز بد بیاید، نتیجه کارش بد میشود. در مورد شاعر هم همینطور. من فکر میکنم به این ترتیب آن نکته گمشده در بحث تحلیلها، تسلط این هنرمند روی موسیقی و اجزای کارش است. به عنوان آهنگساز، شاعر، تنظیمکننده و سپس خواننده. این روند با فیلم «سنتوری» تا حدی پیراسته شد. یعنی رفتهرفته این وارد فرهنگ رسمی شد و از حالت زیرزمینی در آمد. طبعاً شما وقتی رسمی کار میکنید، برای کسب مجوز با یکسری محدودیتها طرفاید. از سانسور عبور میکنید و باید مخاطبشناسی کنید که چه مخاطبی چهجور موزیکی را میپسندد. من فکر میکنم شخصیت کاری چاوشی قبل و بعد سنتوری به صورت مستقیم از جزئیاتی که گفتم رد شده و هماکنون به شخصیت و تکامل کنونی رسیده است.»
سعید قطبیزاده انتهای صحبتهای خود را به این موضوع اختصاص میدهد: «اعتقاد دارم کارهای آخر آقای چاوشی هم از نظر استانداردهای فنی و هم از نظر زیباییشناسی نسبت به دوران «سنتوری» بسیار کارهای بهتر و باکیفیتتری هستند. در یک دهه گذشته، وقتی کارهای محسن چاوشی را مرور میکنیم، میبینیم که او سال به سال بهتر شده است. نقطه ضعفهایی که داشته را تبدیل به نقطه قوت کرده و همینجور با غوطهور شدن در ناشناختههای موسیقی، کشف ظرفیتهای زبان فارسی، مطالعه بیشتر، خواندن اشعار کلاسیک، حضور یک شاعر خوب به نام «حسین صفا» در کنارش، همه و همه کمک کرده به اینکه محسن چاوشی هر سال مسیر رو به رشدی را طی کند. ولی در وهله اول، مهم این است که این آدم آلوده و آمیخته با موسیقی است. یعنی این طور نیست که او یک حرفه و کار دیگری داشته باشد و در کنارش آواز هم بخواند. با شناختی که من از او پیدا کردهام، این هنرمند درگیر موسیقی است و مدام دغدغه موسیقی دارد. روی ظرفیتهای مختلف کار میکند. شناختی که از موسیقی سنتی ایران، کلاسیک جهان و نواحی ایران دارد، باعث موفقیت یک خواننده و هنرمند میشود. وگرنه موفقیت همینجور اتفاقی نیست. شاید یک قطعه به صورت اتفاقی هیت شود، ولی آن ادامه مسیر است که مشخص میکند چهقدر آگاهانه این روند اتفاق افتاده و رو به جلو حرکت کرده است. من شخصاً از این آمار بالای استقبال از آثار چاوشی در سریال «شهرزاد» اصلاً تعجب نکردم. چاوشی در چند سال اخیر همیشه رو به جلو حرکت کرده و شاید این استقبال و فراگیری آثار، نتیجه تلاشهای این سالهای او در شناخت سلیقه مخاطب موسیقی باشد که قطعاً در آلبوم بعدی این خواننده بیشتر به تکامل و کمال خواهد رسید.»
به گزارش «موسیقی ما»، محسن چاوشی در هفتههای گذشته با انتشار قطعات «همخواب»، «به رسم یادگار» و «کجایی» و در حالی که انتشار آلبوم جدیدش هنوز به قطعیت نرسیده، موج جدیدی را در بین دوستداراناش به وجود آورد و بحثها درباره این آثار، به موضوع بحث و جدل بین اهالی موسیقی و دوستداران این خواننده در فضای مجازی و رسانهها تبدیل شده است. در حالی که آمار دانلود این سه قطعه، تنها در سایت «موسیقیما» به رکورد حدود دو میلیون دانلود نزدیک میشود و انتشار این قطعات در تیتراژ یک سیار پربیننده، بیشتر و بیشتر به شنیده شدن آنها کمک کرده است، به نظر میرسد که چاوشی ده سال پس از معرفی رسمی در «سنتوری» داریوش مهرجویی، بار دیگر در حال تجربه دوران هنری جدیدی است.
- فلاشبک
سعید قطبیزاده (منتقد سینما) درباره این دوره از فعالیتهای موسیقایی محسن چاوشی به «موسیقی ما» میگوید: «ماجرای محسن چاوشی به نظر من از آلبوم «من خود آن سیزدهام» شروع شد. من به عنوان یک مخاطب و شنونده و علاقهمند، احساس کردم تلفیق یک فضای موسیقی مثلاً موسیقی راک با مدلهای مختلف موسیقی پاپ، به کشف ظرفیتهای زبان فارسی در اشعار کلاسیک منجر میشود. انتخاب شعرهایی از وحشی بافقی یا مولانا یا شهریار، عملاً باعث میشود که ما شاهد پیوند خجستهای باشیم. یعنی موسیقیای که تا به امروز مدیون به ترانه بود و ترانههایی که از مناسبات روزمره شهری ارتزاق میکرد، ناگهان جای خود را به اشعار نغزی داد که کلاً ریشه در گذشته دارد و خیلی درونمایهاش محدود به رابطه جنس مخالف نیست و فلشاش به سمت عرفان و... است. ما عادت داشتیم که این نوع موسیقی را در موسیقی سنتی و ایرانی و با صدای خوانندهها و آوازخوانهای بزرگ در صد سال گذشته و بعد از مشروطه بشنویم. به نظر من این موضوع باعث شکلگیری جریانی شد که به دنبال آن حتی اگر پس از آلبوم «من خود آن سیزدهام» اشعار و ترانههای معاصر هم در آثار چاوشی حضور داشت، باز هم با رویکرد کلاسیک مورد استفاده قرار گرفت. یعنی چاوشی بعد از آن اتفاق، از ترانههایی استفاده میکرد که دیگر درونمایههایی کهن داشته باشند.»
- * تکامل و تثبیت با «سنتوری»؟
او ادامه میدهد: «حالا مهرجویی با آن توانایی استادانه، طراحی شخصیت و پیشبرد قصه که از او سراغ داریم، در دوران اوج فیلمسازی خود، میآید این را بهانه میکند برای بیان آن نکتهسنجیهای جامعهشناسانهاش. در فیلم «سنتوری» ما فقط یک شخصیت معتاد را نمیبینیم. بلکه شخصیت معتاد بهانهای است برای اینکه ما همراه با او وارد شهر بشویم، مناسبات شهری را ببینیم، تضاد طبقاتی را ببینیم، خصوصاً در محلههای حلبیآباد و محل استقرار معتادان؛ و کیفیت روابط خانوادگی در نسل حاضر را بسنجیم و در نهایت، با آن اشتیاق و میل به رهایی و تلاش شخصیت اصلی برای کشف یک روزنه و تابیدن نور امید همراه شویم. اینها مشخصاً در فیلم سنتوری «درونمایه» بود. حالا صدای خواننده با آن حزن و ویژگیهای خاصاش، این تأثیر را تشدید کرد. یعنی عاملی شد برای برانگیختهتر شدن تماشاگر. طبعاً حضور خود آقای مهرجویی به عنوان کسی که هم بر موسیقی و هم بر فرهنگ پاپ و هم بر قصهگویی مسلط است، عامل تعیینکنندهای بود برای اینکه سینما و موسیقی ایران صاحب یک خواننده بااستعداد شود.»
- * شخصیت هنری چاوشی قبل و بعد از سنتوری
این ماجرا در فضای مجازی دستمایه جنجالها و اظهار نظرهای زیادی شد و رسانههای رسمی با آبوتاب به انعکاس اخبار و گزارشهای آن پرداختند. اما در این باره چقدر میتوان با قاطعیت نظر داد و اصولاً شخصیت هنری چاوشی قبل و بعد از سنتوری چقدر با هم قابل مقایسه است؟
سعید قطبیزاده در این باره اعتقاد دارد: «واقعیتی را باید در نظر گرفت و آن این است که یک خواننده خوشصدا و استعداد خدادادی بودن، فرق ظریفی دارد با کسی که به موسیقی مسلط است. وقتی ما میبینیم که یک نفر در طول سالها، هم آهنگساز بوده و هم ترانهسرا بوده و هم خواننده بوده و هم تنظیمکننده، در حقیقت با یک دامنه تسلط وسیعی طرفیم. نه با خوانندهای که صرفاً صدایش خوب است و حالا اگر یک تنظیمکننده خوب بیاید، نتیجه کارش خوب میشود و اگر یک ملودیساز بد بیاید، نتیجه کارش بد میشود. در مورد شاعر هم همینطور. من فکر میکنم به این ترتیب آن نکته گمشده در بحث تحلیلها، تسلط این هنرمند روی موسیقی و اجزای کارش است. به عنوان آهنگساز، شاعر، تنظیمکننده و سپس خواننده. این روند با فیلم «سنتوری» تا حدی پیراسته شد. یعنی رفتهرفته این وارد فرهنگ رسمی شد و از حالت زیرزمینی در آمد. طبعاً شما وقتی رسمی کار میکنید، برای کسب مجوز با یکسری محدودیتها طرفاید. از سانسور عبور میکنید و باید مخاطبشناسی کنید که چه مخاطبی چهجور موزیکی را میپسندد. من فکر میکنم شخصیت کاری چاوشی قبل و بعد سنتوری به صورت مستقیم از جزئیاتی که گفتم رد شده و هماکنون به شخصیت و تکامل کنونی رسیده است.»
- آغاز دوران جدید؟
سعید قطبیزاده انتهای صحبتهای خود را به این موضوع اختصاص میدهد: «اعتقاد دارم کارهای آخر آقای چاوشی هم از نظر استانداردهای فنی و هم از نظر زیباییشناسی نسبت به دوران «سنتوری» بسیار کارهای بهتر و باکیفیتتری هستند. در یک دهه گذشته، وقتی کارهای محسن چاوشی را مرور میکنیم، میبینیم که او سال به سال بهتر شده است. نقطه ضعفهایی که داشته را تبدیل به نقطه قوت کرده و همینجور با غوطهور شدن در ناشناختههای موسیقی، کشف ظرفیتهای زبان فارسی، مطالعه بیشتر، خواندن اشعار کلاسیک، حضور یک شاعر خوب به نام «حسین صفا» در کنارش، همه و همه کمک کرده به اینکه محسن چاوشی هر سال مسیر رو به رشدی را طی کند. ولی در وهله اول، مهم این است که این آدم آلوده و آمیخته با موسیقی است. یعنی این طور نیست که او یک حرفه و کار دیگری داشته باشد و در کنارش آواز هم بخواند. با شناختی که من از او پیدا کردهام، این هنرمند درگیر موسیقی است و مدام دغدغه موسیقی دارد. روی ظرفیتهای مختلف کار میکند. شناختی که از موسیقی سنتی ایران، کلاسیک جهان و نواحی ایران دارد، باعث موفقیت یک خواننده و هنرمند میشود. وگرنه موفقیت همینجور اتفاقی نیست. شاید یک قطعه به صورت اتفاقی هیت شود، ولی آن ادامه مسیر است که مشخص میکند چهقدر آگاهانه این روند اتفاق افتاده و رو به جلو حرکت کرده است. من شخصاً از این آمار بالای استقبال از آثار چاوشی در سریال «شهرزاد» اصلاً تعجب نکردم. چاوشی در چند سال اخیر همیشه رو به جلو حرکت کرده و شاید این استقبال و فراگیری آثار، نتیجه تلاشهای این سالهای او در شناخت سلیقه مخاطب موسیقی باشد که قطعاً در آلبوم بعدی این خواننده بیشتر به تکامل و کمال خواهد رسید.»
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 آذر 1394 - 11:03
دیدگاهها
چاوشی و دیگر هیچ...
ممنون آقای قطبی زاده بابت نقد منصفانه و کاملا هوشمندانه شما ...
ممنن از محسن چاوشی ک داره واسه هنر موسیقی زحمت میکشه...
درسته که سنتوری سکوی پرتاب چاوشی بود. اما کسی که مدیونه آقای مهرجوییه نه چاوشی.
وقتی بعد از این همه سال معلوم میشه که ایشون اون موقع دستمزد آقای چاوشی رو کامل پرداخت نکرده اون موقع چه طور میتونید بگید محسن به ایشون مدیونه ؟
تو رو خدا دیگه سنتوری رو ول کنید. یکی از موفق ترین کارهای محسن بوده. درست اما نباید که همش به اون بپردازیم.
مثل محسن که هیچ وقت حرف تکراری نمیزنه و کاراش همیشه رو به جلو هستش.
این رو تو آلبوم هاش هم میبینیم که تا به حال آهنگی که قبلا ازش شنیده باشیم تو آلبوم هاش نبوده.
پس چرا دائم باید به یه بحث منسوخ بپردازیم ؟
کاری که آقای مهرجویی میکنه دقیقا همینه. چون فیلم هاش افت کرده مدام میخواد از گذشته ی خودش وام بگیره و حالا که حتی رادان هم از حضور تو فیلم جدیدشون خودداری کرده دنبال ایجاد جنجاله تا فیلمش پر مخاطب بشه.
لطفا نگاهمون به آینده باشه نه گذشته ...
محسن جان چاوشی..............
"وقتی ما میبینیم که یک نفر در طول سالها، هم آهنگساز بوده و هم ترانهسرا بوده و هم خواننده بوده و هم تنظیمکننده، در حقیقت با یک دامنه تسلط وسیعی طرفیم. نه با خوانندهای که صرفاً صدایش خوب است و حالا اگر یک تنظیمکننده خوب بیاید، نتیجه کارش خوب میشود و اگر یک ملودیساز بد بیاید، نتیجه کارش بد میشود"
همین یه قسمت کافیه برا اینکه بدونیم نفر اول موزیک کشور کیه:)
آمار دانلودها که سر به فلک کشیده،کارشناسا و مجله ها و سایتا هم که همه دارن تحسین میکنن محسنو
من دیگه حرفی ندارم حالا هی بیایید بشینید واسه خودتون داستان ببافید و خودتونو الکی قانع کنید که چاوشی فلان و بهمانه و کس دیگه ای هست که بهتر ازا اون باشه:)
خوش باشید
اعتقاد دارم کارهای آخر آقای چاوشی هم از نظر استانداردهای فنی و هم از نظر زیباییشناسی نسبت به دوران «سنتوری» بسیار کارهای بهتر و باکیفیتتری هستند. در یک دهه گذشته، وقتی کارهای محسن چاوشی را مرور میکنیم، میبینیم که او سال به سال بهتر شده است. نقطه ضعفهایی که داشته را تبدیل به نقطه قوت کرده و همینجور با غوطهور شدن در ناشناختههای موسیقی، کشف ظرفیتهای زبان فارسی، مطالعه بیشتر، خواندن اشعار کلاسیک، حضور یک شاعر خوب به نام «حسین صفا» در کنارش، همه و همه کمک کرده به اینکه محسن چاوشی هر سال مسیر رو به رشدی را طی کند.....
بسیار عالی و درست فرمودند جناب قطبی زاده ی عزیز...
و در ادامه ی صحبتهای ایشون باید عرض کنم که نقش ما هواداران در ادامه ی راه بیش از پیش مهم و اساسی هست...و همانطور که محسن سال به سال و پله پله پیش رفت میکنه و بهتر میشه ما هم باید به همراهش این روند رو ادامه بدیم...پیش به سوی اسطوره شدن در سالهای آینده....
واقعا برام جالبه مردم عادی این همه به محسن ارادت دارن و کارهاشو با جان و دل گوش میدن ولی افراد موزیسین پس از دوازده سال هنوز که هنوز برچسب صدای دتگاهی رو به محسن میزنند ، به قول اقای قطبی زاده شاید تولید یک قطعه همه گیر کار راحتی باشه ولی تولید این همه اهنگ های فوق العاده و کب این همه جوایز و.... که توی این چند ساله محسن چاوشی بدست اورده اتفاقی نیست . به قول چاوشیست ها اگرمحسن ثرار که کنسرت نذاره و این همه اهنگ های درجه یک تولید کنه پس چه بهتر که اصلا تا اخر عمرش کنسرت نذاره .
از اقای قمصری بگیرید تا اروان کامکار و داریوش مهرجویی و .... همه و همه میدونن محسن االان به برند موسیقی پاپ راک ایران تبدیل شده ولی نمیدونم چرا با حرف های نامربوط و پوچ این مرد و ازار میدن ؟
عزیز من شمایی که میگی صدای محسن چاوشی دستگاهیه پس چرا یه نفر از این همه ادم سرشناس و معروفی که با محسن کار کرده تا حالا همچین حرفی نزده ؟
دوستان عزیز شما ها که از اقای محمد اصفهانی و محسن یگانه و فرزاد فرزین و شهاب اکبری و کوشان و ... واردتر نیستی که ؟
همین اقای یراحی تو مصاحبه هاش گفته بود تو جمع های خصوصی من ساز میزنم و محسن میخونه ؟
واقعا بعضی ها کوکورانه قضاوت میکنند و برچسب میزنند
هیچ جا نیست ولی اسمش همه جا هست
چه اصراری دارید به دروغ علت موفقیت چاوشی رو فیلم سنتوری معرفی کنید، آخه چقد بی انصافی.... اگه محسن چاوشی نبود موزیک ایران تعطیل بود
بسيار علي و بي نقص بود
واقعا لذت بردم
محسن چاوشي بدون شك مرد شماره ي يك اين مملكته...
عالیه محسن تازه داره راه بزرگتری از سنتوری رو قدم بر میداره
سنتوری یه چیزی بود تموم شد رفت دیگه تکرار نمیشه این سریالو با سنتوری مقایسه میکنین مسخرس
چاوشی همیشه سعی میکنه پیشرفت کنه وموفق هم بوده
گزارش و نقد خوبی بود ..مرسی محسن چاوشیی.....بنظر من با این موج جدید چاوشی روز های خوبی در انتظارشه..مخصوصا اینکه به زودی آلبوم چنگیز هم منتشر میشه
چاوشي يه دونه است ، نميشه در موردش حرف زِد ، تنها خواننده ي هست كه ، دور از حاشيه است ، درووود بر محسن چاوشي عزيز ?
ادمیه که از تغییر نمیترسه,به خودش اطمینان داره,دمش گرم
چاوشى هر روز بهتر از ديروز، مثه چاوشى ديگه پيدا نخواهد شد، بى نظيره
وقتی داره با صفاریان کار میکنه یعنی قدم به راهه تازه ای کذاشته
کجایی عالی بود همینطور هم خواب. .. همه چیش عالیه فقط باید کنسرت بزاره تا اجرای زندشو هم ببینیم تا نگن دستگاه و این داستاناس
چاوشی هر روز بهتر از دیروز
محسن همیشه عالیه بوده و هست
چاووشی یه دونه ست و هر روز عالی تر از دیروز
راهی تازه و خووب مثل همخواب ، به رسم یادگر ، کجایی
معلومه....خواننده به روزی هست...تازه پول دار ترین خواننده هم هست طبق آمار اکثر سایت ها و تلوزیون
چند درصد صداش از دستگاه میاد ...خیلی بهش انتقاد میکنن
محسن چاوشی بدون شک آقای خاص موسیقی است و این ویژگی را به منصه ظهور گذاشته.
بدون شك محسن چاووشي در حال حاضر بالاترين و پرطرفدراترين خواننده ايران چه داخل و چه خارج هستش ..فقط مونده بين الملي كه قابليت جهاني شدن رو داره
واقعا كدوم خواننده اين توانايي رو داره يك شعر سنتي رو انقدر زيبا و دلنشين به تصوير بكشه ؟؟
اگه به شعرهاي عليرضا افتخاري يه نگاهي بندزايد ميبيند حداكثر ترانه هاي سنتي كه خونده محبوب جوونها نيست فقط ترانه هاي پاپ سنتي ش با ترانه هاي نو مورد توجه قرار گرفته ..
واقعا يك هنرمند بايد نبوغ فوق العاده اي داتشه باشه بتونه اين اثار رو هم انقدر زيبا و هنرمندانه اجرا كنه
محمد اصفهاني شادمهر عقيلي و محسن چاووشي
همخواب رقيباني و من تاب ندارم
بيتابم و از غصه اين خواب ندارم
دلتنگمو با هيچكس ميل سخن نيست ..
بخاطر همکاری با بهروزصفاریان بی شک با آلبوم تازه و جدیدی روبه رو هستیم.. با یک چاوشی متفاوت روبه رو هستیم.
الان یه عده میان حرف از کنسرت و دستگاه میزنن .. پیشاپیش سلامی هم بهشون بکنیم .. سلام حسود
علی قمصری : سریال شهرزاد رفته رفته مخاطب هاش رو از دست میده و با جایگزینی آهنگ تیتراژ از فردین خلعتبری به چاووشی و ناله های سینا سرلک موسیقی را نیز با سقوط هنری همسو کرده..!!!!
من وقتی صدای چاووشی رو میشنوم قطع میکنم چون اصلا قبولش ندارم..شما جون طرفدارش هستین ازش حمایت میکنین
صدای جناب چاوشی رو اصلا دوست ندارم نمیتونم در واقع یه آهنگ از ایشونو تا آخر گوش بدم
چرا کنسرت نمیزاره یه بار که مردم برن ببینن که صداش بدون دستگاه بدون دستکاریه
من نظر خودمو گفتم
بعد سنتوری خیلی کم کاراشو گوش دادم.اما قبلش خیلی علاقمند ب کاراش بودم.
محسن چاوشى فوق العاده س ❤️❤️
صداش فوقالعاده اس و انتخاب ترانه ش هم عالیه
واسه فهمِ هیت شدن و مقبولیت قطعه کجایی کافیه به خیابون ها بریم
خدا رو شاهد میگیرم امروز از انقلاب تا سر بهبودی پیاده رفتم و در همین فاصله کوتاه، از سه ماشین قطعه کجایی پخش میشد که هیچ، جوانی هدفون به گوش از کنارم رد شد که زمزمه ی کجایی میکرد.
محسن چاوشی خواننده ایه که میشه مقابلش موضع گیری کرد. یعنی همه یا دوسش دارن و یا ندارن!
این نشون میده که این خواننده توی موسیقیش حرفی برای گفتن هست که بشود قبولش کرد یا نه!
وگرنه باقی خوانندگان پاپ و سایر سبک ها رو اکثرا مردم نسبت بهشون بی تفاوت هستند!
بنظرم نه با تحسین و تقدیر و نه با نقد و تخریب و جوسازی و حاشیه سازی نمی شود یک خواننده را ماندگار کرد
و این حرف بنده رو به یاد داشته باشید که "در بلند مدت از هنرمندان چیزی جز اثارشون به جا نمیمونه"
امیدوارم محسن راهشو محکمتر از گذشته ادامه بده
به نظرتون احترام میزارم. آدم ها دو دسته ان... یا چاووشی رو دوست ندارن یا دیوونه ش هستن... من تو دسته ی دومی ام... چاووشی پاپ و سنتی رو بسیار زیبا با هم ترکیب کرده. خدا شکرت که آفریدن محسن.? .
محسن چاوشی مرد درجه یک موسیقی ایران.ایول اقا محسن به اینکه اینقدر بی حاشیه هستی و
کاملا سلیقه افراد مختلف و هیچ لزومی نداره همه دوسش داشته باشن یا بدشون بیاد ازش..اما به دل من چندان نمیشینه
محسن جاودانس
آره به نظرم از كار سريال شهرزاد داره بر ميگرده به همون روزهاى اوج خودش
سلطان موسیقی ایران
کسی صدای ایشون رو از نزدیک شنیده؟ اگر شنیده به ما هم بگه از نزدیک چجوریه
رو دست حامی و چاوشی خواننده نیست تو ایران! ❤
محسن چاووشی واقعا عالیه❤❤❤
پاروی بی قایق اوج اثر هنری ایران و محسن بود
چاوشی زندگیه... یه زندگی که قشنگ ترین سیاهی رو داره ...
افرین به نویسنده ی این نقد
خوشحالم که زحمات استاد مهرجویی رو نادیده نگرفتید
چاوشی بدون سنتوری چاوشی نمیشد
اهنگ جديدش که به تمام معنا فوق العادست خيلي خاص
با اینکه استاد محسن چاوشی تاکید به سکوت در مقابل ادعاهای کذب و ساده لوحانه در مورد خودش داره اما دوستانه به اشخاصی که ادعا دارن صدای استاد مال خودش نیست میگم : گوش نکنید...
اگه محسن نبود خیلیا اینطوری نبودن ! بهترینه ایران
به نظر من اگه مثل همین تیتراژای شهرزاد ادامه بده عالیه...طرفداراشم الکی دفاع نکنن چون صداشو با برنامه های ملوداین و ... درست میکنن
غیر از خودش ک واقعیت دارد... هرآنچه دیدم همه تزیینیست❤❤❤
ایشون صداشون خاصه من ط
طرافتارشون هستم
طرفدارای محسن چاووشی اهنگای اونو با قلبشون و وجودشون میشنون نه گوششون ، محسن راحت میتونه با یه اهنگ یه آدم رو تا مدتها درگیر خودش کنه ... طبق فرمایشات اقای قطبی زاده محسن چاووشی همیشه قویتر از قبل ظاهر میشه تو کارهاش
در اینکه سنتوری چاووشی رو چاووشی کرد شکی نیست ولی فکر کنم خود چاووشی هم قبول داره که آلبوم های همون زمانش خیلی بیشتر هیت میشدن تا این 2 آلبوم اخیرش.
واقعا نیازی نیست همه ی آلبوم اشعار مولانا و سعدی و ... باشه همینطور که میدونیم دزیره از همه قطعات پاروی بی قایق بیشتر شنیده شد.یا حتی همین کجایی با این که دلی نوشته شده چقد زیباست و حتما نیازی به کلی آرایه ی ادبی نیست.
امیدوارم همین روند سریال شهرزاد رو پیش بگیره.البته این یک نظر شخصیه باز توهین نکنید!!!
امیدوارم همه ی خواننده هامون با تمام قدرت کارای قوی بدن که علاوه بر طرفداراشون سایر مردم هم راضی کنن
چاوشی قبل از سنتوری خواننده شناخته شده و موفقی بود و بعد از سنتوری هم به موفقیتش ادامه داد و همیشه سیر صعودی داشت. از ریزش مخاطب نترسید و بارها سبکهای مختلفی رو امتحان کرد، جسارتش قابل تحسینه. صداشم که واقعا زیباست و توسط خیلیها از جمله بهروز صفاریان، محسن یگانه، فرزاد فرزین، شهاب اکبری، هومن خلعتبری، مهدی یراحی، علی بحرینی، سینا سرلک، ایمان قیاسی، سینا حجازی، رضا درمیشیان(دستیار مهرجویی. چاوشی واسه فیلم سنتوری تست صدا داد) و... تایید شد.
محسن است دیگر ...
زمان ثابت میکند که چه کسی ماندگار می شود " زمان " ...
توی تاجیکستان همه چاووشی رو میشناختن و تو همه ی تاکسی ها و کلوپ ها آهنگاش پخش میشد
چاووشی مدیون سنتوریه , این فیلم کشیدش بالا
اگر اهل موسیقی به معنی واقعی،شعر خوب،تنظیم باکیفیت و یک کار استاندارد باشید بدون شک به سمت محسن چاووشی جذب خواهید شد،،شخصی که موسیقی رو میشناسه و برای هواداراش احترام قایله...درحال درجا زدن نیست و در هر البوم به فکر تغییر و تکامله..محسن عزیز افتخار میکنم که هوادار توام ومرسی که به فکر خلق اثار باکیفیت برای هواداراتی
ممنون از آقای قطبی زاده
هر سال یه البوم میده ولی یک سال تمام براش وقت میزاره . روش مطالعه وفکر میکنه.حتی برای بعضی از اهنگاش مث یه فیلم کارگردانی میکنه. چاوشی پیشرفت و موفقیت هاشو مدیون خودشه،مدیونه جان به عذاب بودنشه.دلم میخاد همیشه به خودش سخت بگیره وگرنه غیر این باشه به تکرر میفته.
هر سال یه البوم میده ولی یک سال تمام براش وقت میزاره . روش مطالعه وفکر میکنه.حتی برای بعضی از اهنگاش مث یه فیلم کارگردانی میکنه. چاوشی پیشرفت و موفقیت هاشو مدیون خودشه،مدیونه جان به عذاب بودنشه.دلم میخاد همیشه به خودش سخت بگیره وگرنه غیر این باشه به تکرر میفته.
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای چاووشی عزیز واقعا الهی قربون صدای خسته شما برم که اینقدر طرفدار داری و همه رو مجذوب خودت کردی به قول دوست خوبمون هیچ جا نیستی ولی اسم بزرگ شما همه جا هست و در اخر ان شاا....در پناه خدا موفق باشی...هنرمند عزیزی که صدای والا و بزرگت همدم همه لحظه هامه
فقط چاوشی
تو این چند سال قطعا کسی که بیشترین زحمت رو واسه موسیقی پاپ میکشه محسن چاوشی هست
خسته نمیشه این مرد
مطمعن باشید اگه سرش با کنسرت گرم میشد انقدر پیشرفت نمیکرد
محسن چاووشی ...
پدیده ای که بارها در وبلاگ شخصیم درباره اش نوشتم و بازخوردهای گوناگونی دیدم .
محسن چاووشی بر خلاف اغلب همکارانش یک مسیر جدا و متفاوت را پیش گرفت که طبیعتا انتهای متفاوتی هم دارد .
عکس روی جلد و مصاحبه های تصنعی ، جنجال سازی های کاذب ، موسیقی سطحی و کنسرت های بی شمار ولی اغلب بی کیفیت، را کنار زد تا به رستگاری موسیقایی برسد .
با نگاهی کوتاه به سرنوشت هم نسلانش در حیطه موسیقی پاپ میتوان به راحتی متوجه این موضوع شد که آن ها روز به روز پولدار تر شدند ولی چاووشی روز به روز باسوادتر و حرفه ای تر .
آن روزهایی که چاووشی برای کشف روزنه های جدید در موسیقی با ریسک های بالا و هجمه انتقادات مختلف دست و پنجه نرم می کرد ، سالن های کنسرت هم نسلانش مملو از جمعیت بود . ولی عاقبت ، همه چیز جالب شد! وسوسه ی شهرت، انگیزه پیشرفت را در خیلی ها کم کرد ولی انگیزه ی بالای چاووشی وسوسه هایش را در نطفه خفه کرد .
قضاوت با شما ...
جالب بود.....مرد دوست داشتنی موسیقی محسن چاوشی....ساکت ومودب....
محسن چاوشی معرکه ست
آقای خاص
ممنونم از احترامی که برای مخاطبانت قائلی
محسن چاوشی ازالبوم نفرین و خودکشی که هسته اصلی طرفداراش شکل گرفت و با متاسقم اوج
گرفت و با سنتوری اوج ادامه دار شد و به همین ترتیب روند صعودی طی شد و از ازمون و خطا نترسید
و شجاعانه پیش رفت ! و روز به روز بر کیفیت اثارش افزوده شد و طرفدارای خودش رو افزایش داد ( طرفدار
با مخاطب فرق داره و یه طرفدار به صدتا مخاطب حزب باد می ارزه ) و به جایی میرسه که
البوم میده تمام مجلات و روزنامه ها و اهل فن ستایشش میکنند حتی تا چند ماه بعدانتشار !!!
و البومشم با اختلاف پرفروش ترین میشه !
خب دیگه چی از این بهتر !
هم کیفیت
هم طرفدار
تا اخرش از این مسیر درست حمایت میکنیم محسن عزیز
3>
حرفی نمونده که بخوام بگم و قبلا کسی نگفته باشه!:)
چیزی که من رو به آینده ی محسن و موفقیتش امیدوار می کنه اینه که به قول معروف سرش تو کارِ خودشِ و کاری با کسی نداره.
انتقادها دلزده ش نمی کنه و تعریف و تمجید ها مغرور!
راه برای موفقیت های بیشتر برای محسن بازِ و حالا همه چیز دستِ خودشِ!
امیدوارم همیشه تصمیمات درست بگیره و موسیقی و هوادارنش رو از هنرش محروم نکنه!:)
امیدوارم آقای چاوشی موفق باشند اما من که درکش نمیکنم انگار یه جور خشونت تو کلامش هست به هر حال عشق است آقای عاشقانه های خودمون E.KH
اگر سنتوری نبود الان محسن چاووشی اين قدر محبوب نشده بود. صداش همون برای امثال علی سنتوری خمار خوبه. برای همين هم تست صدا داده برای اون فيلم قبول شده
وقتی ما میبینیم که یک نفر در طول سالها، هم آهنگساز بوده و هم ترانهسرا بوده و هم خواننده بوده و هم تنظیمکننده، در حقیقت با یک دامنه تسلط وسیعی طرفیم. نه با خوانندهای که صرفاً صدایش خوب است و حالا اگر یک تنظیمکننده خوب بیاید، نتیجه کارش خوب میشود و اگر یک ملودیساز بد بیاید، نتیجه کارش بد میشود
این جمله دیگه جای هیچ حرفیو باقی نگذاشته.....
بنظرم محسن چاووشی باید آلبوم فاخر و فوق العاده زیبای " من نفر سیزدهم " را همراه با تصویر " کلیپ " ارایه کنه تا همه بفهمن موسیقی پاپ ینی چی ...
محسن چاوشی بی نظیر شاهکار غیر تکراری بهترین
محسن سال ب سال بهتر میشه . این تیتراژ های شهرزاد هم فوق العاده بود عموم مردمی که فیلم رو میبینند خوششون اومده . حتی اونا ک طرفدار چاوشی نیستند.
دروود بر مرد شماره یک موسیقی ایران محسن چاوشی
محسن چاوشی بی نظیره , شاهکاره , غیر تکراری , بهترین .. هرچی بگیم کم گفتیمـ
استاد چاوشی تنها کسیه که به موسیقیه حال حاضر داخل ایران اعتبار بخشیده فقط سلطان اقای خاص
پایدار باشن محسن چاوشی بی نظیر عالیییییییییییییییییییی
دوستت داریم محسن
خیلی خوب بود مخصوصا اون قسمت ش که میگه موفقیت اتفاقی نیست. .....
من كه از شهرزاد بيشتر خوشم اومد تا سنتوري
چاوشي كبير و ديگر هيچ
چاوشی عمده ی موفقیتشو مدیون هواداراشه .....
چاوشی از لحاظ موسیقیایی قوی کار میکنه و نمیشه منکرش شد. اما تغییر رویه هاش خیلی سنگینه و فضاهایی رو تجربه میکنه که واقعا تو دنیای حرفه ای ریسک حساب میشه و همیشه هم به خاطر حمایت هواداراش موفقه.
رو خواننده های دیگه گاهی این تغییر رویه بوده ولی با انتقاد همراه شده.ولی تغییر رویه چاوشی هر البوم به البوم بدی وجود داره.
در کل دوست دارم ترانه های عام تری کار کنه چون ملودی و تنظیماش و دوست دارم.
آقا تورو خدا دیگه سنتوری رو ولش کنید حال محسن رابنگرید بااینهمه آهنگهای زیبا وعالی هریک بهتر ازقبلی آقایی میگفت صداش دستگاهیه حالا چطورنمیگه خودش فهمیده که بهترین خواننده حال حاضرایران اقای چاوشیه بایه نگهاهی کوچک به آثاردیگرخوانندگان تفاوت را میبینیم بنده آشنایی دارم کشور تاجیکستان میگفت توی هرماشینی وهرمجلسی میریم فقط آهنگ کجایی چاوشی رومیشنویم
افزودن یک دیدگاه جدید