پروندهای برای آلبوم «گل بیتا» با صدای زندهیاد «مرتضی پاشایی» - 1
نوازندگان ارکستر «مرتضی پاشایی» درباره آلبوم «گل بیتا» چه نظری دارند؟
موسیقی ما - حدوداً یک ماه قبل آلبوم «گل بیتا» با صدای زندهیاد «مرتضی پاشایی» منتشر شد. آلبومی که تا چند هفته پیش از انتشار، خیلیها از وجود آن اصلاً خبر نداشتند و تصور نمیکردند پس از «اسمش عشقه» باز هم آلبومی با صدای مرحوم پاشایی شنیده شود.
در طول این یک ماه، نظرات گوناگونی درباره «گل بیتا» از سوی مخاطبان و اطرافیان آن خواننده فقید بیان شد. سایت «موسیقی ما» در پرونده بررسی آلبوم «گل بیتا» به سراغ دوستان نزدیک و هنرمندانی رفته که طی این چند سال با مرتضی پاشایی همکاری کردهاند تا علاوه بر نقد اثر، خاطرات و نظراتی که از مرحوم پاشایی درباره «گل بیتا» شنیده بودند، بازگو شود. در بخش اول این پرونده با نوازندگانی گفتگو کردهایم که در ارکستر خواننده «یکی هست» کنار او حدود سه سال ساز زدند.
او درباره اجرای زنده قطعات این مجموعه هم گفت: «ما هیچ وقت قطعاتی از این مجموعه را در کنسرتها اجرا نکردیم. البته برای اجرای صحنهای، آثار باید به شورای موسیقی ارائه شوند و مجوزهای لازم برای آنها گرفته شود که این آلبوم اصلاً دست مرتضی نبوده که اجازه اجرایش را داشته باشد. ما فقط آلبوم «یکی هست» به همراه تکقطعاتی که قبل و بعد از آن منتشر شده بود را اجرا میکردیم. من نمیدانم چه قطعاتی در این نسخه که رسماً منتشر شده قرار دارند.»
تنظیمکننده دو قطعه آلبوم «اسمش عشقه» در پایان گفت: «من از این اتفاق ناراحتام، چون صددرصد سوءاستفاده بود، نه هیچ چیز دیگری. به دلیل اینکه مرتضی پاشایی در شروع کارش به آدمهایی اعتماد میکند و اتفاقاتی بین آنها رخ میدهد و اینکه همان افراد از آن اتفاقات برای کسب درآمد استفاده کنند، مناسب نیست. حرکت زشتی بود و واقعاً در حق مرتضی نامردی و وجهه خودشان را در مارکت موسیقی خراب کردند. من از آدمهای معمولی اطرافم شنیدم که میگفتند این چه اثری بود که اسم مرتضی را روی خودش داشت و حیثیت این خواننده را میبرد.»
ادهمی در مقایسه آلبوم «اسمش عشقه» با «گل بیتا» به این نکات اشاره کرد: «مطمئناً سطح آلبوم «اسمش عشقه» بسیار بالاتر است و حتی به نظر من سطح برخی قطعات «اسمش عشقه» از آلبوم «یکی هست» هم بالاتر است. مثلاً پنج یا شش ملودی این آلبوم با نظر خود مرتضی انتخاب شده بود و مرتضی همیشه میگفت که این قطعات را برای آلبوم جدید کنار گذاشتهام. البته احساس میکنم برخی از قطعات «اسمش عشقه» را صرفاً به این دلیل در آلبوم گذاشتهاند که تعداد قطعات بیشتر شود و خودش اگر بود، این کارها را انتخاب نمیکرد. تنظیمهای «اسمش عشقه» هم از هر لحاظ بسیار بهتر و قویتر از «گل بیتا» بود؛ چون افرادی که برای تنظیم تاسمش عشقه» انتخاب شدند، اغلب همان نفراتی بودند که خود مرتضی دوست داشت با آنها کار کند. در مقوله میکس «اسمش عشقه» یک مشکل بزرگ وجود داشت که دست همه بسته بود. آن هم اینکه وکال مرتضی در یک حالت معمولی و به صورت ماکت ضبط شده بود. مرتضی عادت داشت که در اتاق خود با یک میکروفون ساده صدایش را ضبط میکرد تا صرفاً خط ملودی را به خاطر بسپارد. قرار بود که آن ماکتها بعداً در استودیو ضبط شوند؛ ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداد و تیم آلبوم «اسمش عشقه» تمام تلاش خود را کردند را تا میکسها خوب شود. با این همه، در این بخش هم سطح بالاتری نسبت به آلبوم «گل بیتا» میبینیم!»
این نوازنده در پایان گفت: «مسائلی که درباره دنیای مرتضی پاشایی طی چند ماه اخیر مطرح شده، متأسفانه از موسیقی و هنر فاصله گرفته و بیشتر سمت حاشیه است. در بحث موسیقی من همیشه مرتضی را قبول داشتم. به دلیل اینکه خودم هم کار آهنگسازی میکنم، میتوانم بگویم بهترین آهنگسازی بود که تاکنون دیدهام. در مورد موسیقی او نمیتوانم چیزی بگویم و این بخش تا روز درگذشت او بود و جریان داشت. اما متأسفانه مسائل حاشیهای و سوءاستفادههایی که از این هنرمند توسط اشخاص مختلف به عمل آمده، ناراحتکننده است، مخصوصاً سر همین آلبوم «گل بیتا». میدانم که این آلبوم در زمان حیات مرتضی واگذار شده بود ولی واقعاً انتشار آن صورت خوشی نداشت.»
این نوازنده و تنظیمکننده حتی نسبت به انتشار آلبوم «اسمش عشقه» هم انتقاد دارد و نقد اصلی او به تنظیمهای آن مجموعه است: «به نظر من حتی انتشار آلبوم «اسمش عشقه» هم غیرحرفهای بود و نباید به آن شکل منتشر میشد. در حقیقت باید تا همانجا که مرتضی کار کرده بود و رد پایش در آثارش بود، به گوش مردم میرسید که خدا را شکر قطعاتی که در زمان حیاتش تولید کرد، به خوبی در میان مخاطبان شنیده شد. در قطعات آلبوم «اسمش عشقه»، صدای مرتضی کیفیت لامز را نداشت و برای پوشاندن این ضعف، از تنظیمهای خیلی قوی بهره بردند و صدای تنظیم به شکل عجیب و غریب شنیده میشد. دلیلی نداشت که تنظیم خیلی فوقالعاده استفاده شود تا کیفیت پایین صدای مرتضی به چشم نیاید و فکر میکنم این اشتباه بود. همه تنظیمکنندههای آن آلبوم از دوستان بسیار خوب من هستند و زحمت زیادی برای «اسمش عشقه» کشیدند؛ اما به نظرم اگر قرار بود از صداهای به یادگار مانده از مرتضی استفاده کنند و بهره مالی وجود نداشته باشد، میتوانستند آنها را به صورت تکقطعه منتشر کنند.»
اما او با این وجود، «اسمش عشقه» را بهتر از «گل بیتا» میداند و میگوید: «با همه این انتقادات، من ملودیهای «اسمش عشقه» را بیشتر دوست دارم و ترانههای «مهرزاد امیرخانی» را نسبت به ترانههای آقای رفیعی بیشتر میپسندم. درباره تنظیمهای آلبوم گل بیتا هم ترجیح میدهم صحبت نکنم، چون به اعتقاد من آن آلبوم یک اثر غیرقابل استفاده بود که از آن سوءاستفاده شد. اگر «گل بیتا» آلبوم خوبی بود، مرتضی به من میگفت که قطعاتش را مجدداً تنظیم و در کنسرتها اجرا کنیم.»
دکتر طاهری صحبتهای خود را با تعریف خوابی از مرتضی به پایان برد: «روز انتشار آلبوم «گل بیتا» خوابی دیدم که شاید تعریف آن خالی از لطف نباشد. در خواب دیدم که مرتضی خیلی عصبی نزد ما آمد و چند مرتبه قصد داشت تلفن همراه خود را به دیوار بکوبد. به او گفتیم که این کار را نکن و جلوی او را گرفتیم. پس از سه یا چهار مرتبه بالاخره او با عصبانیت تلفن همراهاش را به سمت دیوار پرتاب کرد. من هیچ وقت (چه در زمانی که با هم کار میکردیم و چه چندباری که به خوابم آمد) هیچگاه ندیده بودم که تا این حد عصبانی باشد. مسلماً اگر مرتضی در قید حیات بود، اجازه نمیداد این آلبوم منتشر شود.»
در بخش بعدی این پرونده با تنظیمکنندههایی گفتگو کردهایم که طی این سالها با مرحوم مرتضی پاشایی همکاری داشتهاند.
در طول این یک ماه، نظرات گوناگونی درباره «گل بیتا» از سوی مخاطبان و اطرافیان آن خواننده فقید بیان شد. سایت «موسیقی ما» در پرونده بررسی آلبوم «گل بیتا» به سراغ دوستان نزدیک و هنرمندانی رفته که طی این چند سال با مرتضی پاشایی همکاری کردهاند تا علاوه بر نقد اثر، خاطرات و نظراتی که از مرحوم پاشایی درباره «گل بیتا» شنیده بودند، بازگو شود. در بخش اول این پرونده با نوازندگانی گفتگو کردهایم که در ارکستر خواننده «یکی هست» کنار او حدود سه سال ساز زدند.
- انوشیروان تربتی: در حق مرتضی نامردی کردند
او درباره اجرای زنده قطعات این مجموعه هم گفت: «ما هیچ وقت قطعاتی از این مجموعه را در کنسرتها اجرا نکردیم. البته برای اجرای صحنهای، آثار باید به شورای موسیقی ارائه شوند و مجوزهای لازم برای آنها گرفته شود که این آلبوم اصلاً دست مرتضی نبوده که اجازه اجرایش را داشته باشد. ما فقط آلبوم «یکی هست» به همراه تکقطعاتی که قبل و بعد از آن منتشر شده بود را اجرا میکردیم. من نمیدانم چه قطعاتی در این نسخه که رسماً منتشر شده قرار دارند.»
تنظیمکننده دو قطعه آلبوم «اسمش عشقه» در پایان گفت: «من از این اتفاق ناراحتام، چون صددرصد سوءاستفاده بود، نه هیچ چیز دیگری. به دلیل اینکه مرتضی پاشایی در شروع کارش به آدمهایی اعتماد میکند و اتفاقاتی بین آنها رخ میدهد و اینکه همان افراد از آن اتفاقات برای کسب درآمد استفاده کنند، مناسب نیست. حرکت زشتی بود و واقعاً در حق مرتضی نامردی و وجهه خودشان را در مارکت موسیقی خراب کردند. من از آدمهای معمولی اطرافم شنیدم که میگفتند این چه اثری بود که اسم مرتضی را روی خودش داشت و حیثیت این خواننده را میبرد.»
- فرشید ادهمی: تنظیمها خام بود و قطعات شکل ماکت داشتند
ادهمی در مقایسه آلبوم «اسمش عشقه» با «گل بیتا» به این نکات اشاره کرد: «مطمئناً سطح آلبوم «اسمش عشقه» بسیار بالاتر است و حتی به نظر من سطح برخی قطعات «اسمش عشقه» از آلبوم «یکی هست» هم بالاتر است. مثلاً پنج یا شش ملودی این آلبوم با نظر خود مرتضی انتخاب شده بود و مرتضی همیشه میگفت که این قطعات را برای آلبوم جدید کنار گذاشتهام. البته احساس میکنم برخی از قطعات «اسمش عشقه» را صرفاً به این دلیل در آلبوم گذاشتهاند که تعداد قطعات بیشتر شود و خودش اگر بود، این کارها را انتخاب نمیکرد. تنظیمهای «اسمش عشقه» هم از هر لحاظ بسیار بهتر و قویتر از «گل بیتا» بود؛ چون افرادی که برای تنظیم تاسمش عشقه» انتخاب شدند، اغلب همان نفراتی بودند که خود مرتضی دوست داشت با آنها کار کند. در مقوله میکس «اسمش عشقه» یک مشکل بزرگ وجود داشت که دست همه بسته بود. آن هم اینکه وکال مرتضی در یک حالت معمولی و به صورت ماکت ضبط شده بود. مرتضی عادت داشت که در اتاق خود با یک میکروفون ساده صدایش را ضبط میکرد تا صرفاً خط ملودی را به خاطر بسپارد. قرار بود که آن ماکتها بعداً در استودیو ضبط شوند؛ ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداد و تیم آلبوم «اسمش عشقه» تمام تلاش خود را کردند را تا میکسها خوب شود. با این همه، در این بخش هم سطح بالاتری نسبت به آلبوم «گل بیتا» میبینیم!»
این نوازنده در پایان گفت: «مسائلی که درباره دنیای مرتضی پاشایی طی چند ماه اخیر مطرح شده، متأسفانه از موسیقی و هنر فاصله گرفته و بیشتر سمت حاشیه است. در بحث موسیقی من همیشه مرتضی را قبول داشتم. به دلیل اینکه خودم هم کار آهنگسازی میکنم، میتوانم بگویم بهترین آهنگسازی بود که تاکنون دیدهام. در مورد موسیقی او نمیتوانم چیزی بگویم و این بخش تا روز درگذشت او بود و جریان داشت. اما متأسفانه مسائل حاشیهای و سوءاستفادههایی که از این هنرمند توسط اشخاص مختلف به عمل آمده، ناراحتکننده است، مخصوصاً سر همین آلبوم «گل بیتا». میدانم که این آلبوم در زمان حیات مرتضی واگذار شده بود ولی واقعاً انتشار آن صورت خوشی نداشت.»
- حامد طاهری: مرتضی پاشایی از ابتدا مرتضی پاشایی نبوده است
این نوازنده و تنظیمکننده حتی نسبت به انتشار آلبوم «اسمش عشقه» هم انتقاد دارد و نقد اصلی او به تنظیمهای آن مجموعه است: «به نظر من حتی انتشار آلبوم «اسمش عشقه» هم غیرحرفهای بود و نباید به آن شکل منتشر میشد. در حقیقت باید تا همانجا که مرتضی کار کرده بود و رد پایش در آثارش بود، به گوش مردم میرسید که خدا را شکر قطعاتی که در زمان حیاتش تولید کرد، به خوبی در میان مخاطبان شنیده شد. در قطعات آلبوم «اسمش عشقه»، صدای مرتضی کیفیت لامز را نداشت و برای پوشاندن این ضعف، از تنظیمهای خیلی قوی بهره بردند و صدای تنظیم به شکل عجیب و غریب شنیده میشد. دلیلی نداشت که تنظیم خیلی فوقالعاده استفاده شود تا کیفیت پایین صدای مرتضی به چشم نیاید و فکر میکنم این اشتباه بود. همه تنظیمکنندههای آن آلبوم از دوستان بسیار خوب من هستند و زحمت زیادی برای «اسمش عشقه» کشیدند؛ اما به نظرم اگر قرار بود از صداهای به یادگار مانده از مرتضی استفاده کنند و بهره مالی وجود نداشته باشد، میتوانستند آنها را به صورت تکقطعه منتشر کنند.»
اما او با این وجود، «اسمش عشقه» را بهتر از «گل بیتا» میداند و میگوید: «با همه این انتقادات، من ملودیهای «اسمش عشقه» را بیشتر دوست دارم و ترانههای «مهرزاد امیرخانی» را نسبت به ترانههای آقای رفیعی بیشتر میپسندم. درباره تنظیمهای آلبوم گل بیتا هم ترجیح میدهم صحبت نکنم، چون به اعتقاد من آن آلبوم یک اثر غیرقابل استفاده بود که از آن سوءاستفاده شد. اگر «گل بیتا» آلبوم خوبی بود، مرتضی به من میگفت که قطعاتش را مجدداً تنظیم و در کنسرتها اجرا کنیم.»
دکتر طاهری صحبتهای خود را با تعریف خوابی از مرتضی به پایان برد: «روز انتشار آلبوم «گل بیتا» خوابی دیدم که شاید تعریف آن خالی از لطف نباشد. در خواب دیدم که مرتضی خیلی عصبی نزد ما آمد و چند مرتبه قصد داشت تلفن همراه خود را به دیوار بکوبد. به او گفتیم که این کار را نکن و جلوی او را گرفتیم. پس از سه یا چهار مرتبه بالاخره او با عصبانیت تلفن همراهاش را به سمت دیوار پرتاب کرد. من هیچ وقت (چه در زمانی که با هم کار میکردیم و چه چندباری که به خوابم آمد) هیچگاه ندیده بودم که تا این حد عصبانی باشد. مسلماً اگر مرتضی در قید حیات بود، اجازه نمیداد این آلبوم منتشر شود.»
در بخش بعدی این پرونده با تنظیمکنندههایی گفتگو کردهایم که طی این سالها با مرحوم مرتضی پاشایی همکاری داشتهاند.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آذر 1394 - 09:38
دیدگاهها
این بلایی بود که سر مایکل جکسون هم اوردن در انتشار کارهای کنار گذاشته شده بحث دیگر است ولی حداقل میشوذ این کارها را با تنظیم های مناسب و در شان هنرمند به بازار داد نه فقط یک کار خام و نامناسب که قرار است فقط با اسم هنرمند و احساسات هواداران به فروش برود
in azizan joz elame hozoor hich ghasdi nadashtan..??? khastan esmeshoon shenide she o jalbe tavajjoh konan faghat?
از طرفداران مرتضی پاشایی و رشید رفیعی خواهش میکنم برای آرامش روح مرحوم و آسایش حال بازماندگان این جا هیچ بحثی شروع نکنن. چون این پست فقط یه نمایش برای مطرح شدن و خودنمایی کسانی هست که با مرتضی دیده شدندو هنوز قصد استفاده دارند.مطمئن باشید مرتضی هم راضی به این امر نیست .بهتره ما هواداران هوشمندانه وارد بازی این آدما نشیم.ممنون
Faghat bazi ba ehsasate mardom ..... Man khodam morteza pashaei ro Doost Daram ama inghadr k Dge efrati bazi dar avordan vase in albumhaye Baad az fotesh Dge in album ro nakharidam
دوستان كيا اين البوم رو شنيدن و گوش كردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايا صداي شخص ديگري يه جاهايي به جاي مرتضي نيست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باز یه مطلب از مرتضی گذاشتن و بحثا شروع شد?هوووففف کی تموم میشه خدا میدونه...
شما اگه علاقه مند بودين اسم منو سرچ كنيد مطالب لازم رو ميابيد
احسنت
سوال منم همينه كه اينهايي كه نظر ميدن يه ساز دستشون نگرفتن
باز دوباره فوق تخصصان هنرو صدا اومدن وسط...مردمانی ک تو همچیز فوق لیسانسشو دارن...از موسیقی گرفته تا سیاستو بازیگریو هرچی.... تموم اینایی ک اینجا هستیدو میایدو میرید و خود من.... حتی نمیتونید ی دونه اهنگ درحد اهنگای خدابیامرز بسازیم...لطفا زر ممنوع و نظرات کارشناسیه خودتونو ببرید واسه نن جونتون...
كسي كه خودش رو به خواب زده رو نميشه بيدار كرد
من قصد بي احترامي به كسي رو ندارم و ارزوي موفقيت دارم واسه همگي فقط اميدوارم البوم ديگه اي در كار نباشه !!!! اون دوستان متعصب كه ميگن صداي خود مرتضي هست اگه تحقيق كردن عكسي از سندش واسه من هم بفرستن ممنون ميشم شايد من اشتباه كرده باشم
جالبه. توی ایران مُد شده برای تخریب یه آهنگ به تنظیم گیر میدن. چون عوام نمیدونن تنظیم دقیقا چیه و وقتی همه چی خوبه ... میگن تنظیم ایراد داره در حالی که تنظیم کننده های ایران اکثرا کارشونو از روی تنظیم های خارجی برمیدارن. کاش یاد بگیریم برای خودی نشون دادن به جای تخریب دیگران ،خودمونو نشون بدیم! که شاید در هنر پیشرفت لازم ایجاد بشه
مرتضااااااا ❤ دلمون برات پـــر میکشه عزیز دل ?? صدای پر احساس خاطره هام ❤?❤ تا ابد دوستدارتیم ??? در پناه خدا غرق آرامش و شادی باشی بهترینم ❤ همیشه هستی تو قلب ها ?❤?
روحش شاد و در آرامش... همه ی آهنگاشو دوست دارم
در ضمن درستش در سنگه . مغز شمام که سنگه انگاری
بعد از این همه مدت الان دوباره وسط کشیدن این حرفا چیه چه سودی داره دیگه جز شروع شدن بحثا و دعواها و آزار دادن روح مرتضی عزیز و مطرح کردن آلبوم گل بیتا و اسامی مختلف
شما خودتون رو بزاريد جاي مرتضي !!!! شما طرفدار هستين و دوست دارين كارهاشو بشنويد ولي تمام حرف من اينه كه اين خودخواهي شماست چون خود هنرمندتون از پخش اين ها ايا رضايت داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟كجاي دنيا بعد از مرگ هنرمندشون ماكت هاشو ميدن بيرون ؟؟؟؟ پس اگر يه هنر پيشه هم كه همه دوسش دارن اگر فوت كرد بايد بيان فيلم هاي شخصيش رو بدن بيرون ؟؟؟؟؟؟ اين درسته واقعا ؟؟؟؟؟ من خودم طرفدار مرتضي هستم و براي همين حرص ميخورم كه اثري كه ماكت هست پخش نشه و خودش و روحش راضي نيستن اين كار بدون اجازه خودشه
به هر حال اين نظر شخصيه منه ر به نظر همه هم احترام ميزارم شب بر همگي خوش
ولي چقدر خوبه كه فرهنگمون انقدر بره بالا كه بتونيم با هم تبادل نظر كنيم به جاي توهين به هم
شما کلا مشکل شخصی دارین با پخش کننده ی آثار مرتضی و در کامنتاتون کوچکترین اثری از طرفداری یا دلسوزی برای خود مرحوم مشهود نیست. دوست عزیز بهتر نیست بگین برای آرامش روح مرتضی باید رضایت مؤسسه یا کسانی که برای آلبوم ها وقت و انرژی گذاشتند و ضرر کردند جلب بشه تا حقی برگردنش نمونده باشه؟ انگار کامنتا رو نخونده ؛دوباره فقط حرف خودتونو تکرار میکنید و انگار اصلا از هوش و قدرت تحلیل هیچ بهره ای نبردید که بتونید متوجه عرایض دوستان دیگر بشید. کاش فرهنگتون انقدری بالا بره تا وقتی در بحثی کم آوردید و جواب قانع کننده گرفتید بپذیریدو دوباره از اول به زدن حرفهای بیهوده و اشتباه نپردازید.شما به کلِ طرفداران مرتضی توهین کردید و بقیه با حوصله پاسخ دادند...بهتره بیش از این بی کمالی هاتون رو در تکرار سخنان بیهوده و بی اساس آشکار نکنید چون شدید حکایت پسته ی بی مغز
آقای آرش یوسفیان ، شما کلا مشکل شخصی دارین با پخش کننده ی آثار مرتضی و در کامنتاتون کوچکترین اثری از طرفداری یا دلسوزی برای خود مرحوم مشهود نیست. دوست عزیز بهتر نیست بگین برای آرامش روح مرتضی باید رضایت مؤسسه یا کسانی که برای آلبوم ها وقت و انرژی گذاشتند و ضرر کردند جلب بشه تا حقی برگردنش نمونده باشه؟ انگار کامنتا رو نخونده ؛دوباره فقط حرف خودتونو تکرار میکنید و انگار اصلا از هوش و قدرت تحلیل هیچ بهره ای نبردید که بتونید متوجه عرایض دوستان دیگر بشید. کاش فرهنگتون انقدری بالا بره تا وقتی در بحثی کم آوردید و جواب قانع کننده گرفتید بپذیریدو دوباره از اول به زدن حرفهای بیهوده و اشتباه نپردازید.شما به کلِ طرفداران مرتضی توهین کردید و بقیه با حوصله پاسخ دادند...بهتره بیش از این بی کمالی هاتون رو در تکرار سخنان بیهوده و بی اساس آشکار نکنید چون شدید حکایت پسته ی بی مغز
آقا آرش... فرهنگو خوب اومدی. خارج از ایران از خط خطی های یه هنرمند هم در موزه نگهداری میشه و اینجا به آلبوم مجوزدار آماده ی پخش میگن ماکت و آشغال و دور ریز...!!! یه کم فرهنگتو ببر بالا
افزودن یک دیدگاه جدید