گفتوگو با پیانیست و آهنگساز «دنگ شو» پیش از کنسرت آنلاین این گروه
رضا شایا: کنسرت «دنگشو» تنها اجرایی بود که عباس کیارستمی در آن حضور پیدا کرد
موسیقی ما - عصر امروز سومین کنسرت آنلاین کشور برگزار میشود که عوامل آن، اینبار برای برگزاری به سراغ گروه موسیقی «دنگشو» رفتهاند تا مخاطبان آنها بتوانند از سراسر ایران کنسرت آنها را به صورت آنلاین تماشا کنند. به این بهانه گفتوگویی با رضا شایا (پیانیست و آهنگساز دنگ شو) انجام دادیم و درباره مسائل مختلفی همچون زمزمههای جدایی سعید آتان از گروه و همچنین آلبوم جدیدشان صحبت کردیم.
سومین کنسرت آنلاین در ایران را قرار است امروز گروه «دنگ شو» برگزار کند. در این برنامه افرادی که پیش از این در سالنها اجراهای شما را از نزدیک میدیدند، حضور ندارند و قرار است به صورت آنلاین برنامه را ببینند. به نظر شما برگزاری کنسرت به صورت آنلاین و با این سبک و سیاق چه تأثیری بر موسیقی و مخاطبانش خواهد داشت؟
بههرحال باید پذیرفت آنچه برگزاری یک کنسرت را جذاب میکند گردش انرژی موجود در اجرا است که این روند رفت آمد انرژی بین گروه و مخاطب جذابیت و لذت کار را برای هر دو چندین برابر میکند. به همین دلیل کنسرتها با دیگر برنامههای هنری مثل اکران یک فیلم تفاوت فراوانی دارند و با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیستند. با این توضیح اجرای کنسرت، کار را برای اعضای گروه سختتر از اجرای یک کنسرت معمولی میکند چون ناچاریم انرژی را مداوماً بین خودمان بچرخانیم. علیرغم این توضیحات من فکر میکنم این اقدام اتفاق خوبی برای موسیقی است. البته این حرکت به تازگی در کشور ما شروع شده است و احتمالاً مشکلاتی خواهد داشت. هنوز بسیاری از ابزار چنین کنسرتی در کشور ما آماتور است و نیاز به زمان دارد تا جای خودش را به طور کامل پیدا کند. حتی قراردادهایی که بین گروه و برگزارکننده کنسرت امضاء شده بسیار ابتدایی است و نیاز به اصلاحات زیادی در آینده دارد. هنوز راه زیادی باقی مانده تا این کار به شکل حرفهای در بیاید. ما در گروه «دنگ شو» صرفاً به این خاطر این کار را پذیرفتیم که در آغاز راه به چنین اتفاقی کمک کنیم.
چه نکات مثبتی برای این جریان متصور هستید که سعی میکنید به راه افتادنش در کشورمان کمک کنید؟
بحث ما وجود یا عدم وجود نکته مثبت نیست. مسئله این است که شما چه بخواهید و چه نخواهید به سمت آنلاین شدن رفته و این اتفاق خیلی سریع در حال وقوع است. چه قدر خوب است که ما هم در کشور خودمان از این حرکت عقب نمانیم و با آن همراه باشیم. البته چارهای هم وجود ندارد. چون علاوه بر کنسرت آنلاین چیزهای دیگر هم در آینده به صورت آنلاین اجرا خواهد شد بنابراین به گمان من نباید در این راه تردید کنیم.
ظاهراً شما سه بار سعی کردید که در کرج کنسرت برگزار کنید اما موفق نشدید. با این توضیح فکر میکنید برگزاری این کنسرت آنلاین چه تأثیری بر مخاطبان شما در شهرستانها خواهد داشت؟
به نظر من مخاطبان کنسرت در کل دو دسته هستند؛ برخی از مخاطبان به کنسرت میآیند تا حس و حال و انرژی آن را بگیرند و گروه دیگر هم به کنسرت میآیند تا ببینند در اجرا چه خبر است و خواننده گروه چطور میخواند. برای مخاطبانِ کنسرتی که در این دسته قرار میگیرند، شاید کنسرت آنلاین کافی باشد و آنها را راضی کند. اما خدا را شکر مخاطبان «دنگ شو» مخاطبانی هستند که به اجرای آنلاین راضی نمیشوند و حتماً باید در فضای سالن قرار بگیرند تا بتوانند لذتی را که به دنبالش هستند، کسب کنند.
ماجرا عدم توفیق شما برای برگزاری کنسرت در کرج تا چه حد به جمله طاها پارسا مبنی بر اینکه «دنگ شو» در نصف دوران فعالیتش ممنوعالفعالیت بوده، ارتباط دارد؟
در این مورد باید بگویم که هیچ ارتباطی ندارد. حتی این موضوع به قضیه لغو کنسرتها هم ربطی ندارد که ما مجوز گرفته باشیم و کنسرت لغو شده باشد. من چندان در مورد روند اداری دریافت مجوزها اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدانم ظاهراً امضای آخر مجوز دریافت نشده و ما نتوانستیم در کرج برنامه اجرا کنیم. همانطور که گفتم من در این موارد چندان دخالت نداشتم و شاید بهتر باشد این بخش از سؤال را از آقای خسروبیگی و وزارت ارشاد کرج بپرسید.
یعنی شما به عنوان یکی از اعضای گروه نمیدانید چرا نتوانستید با مخاطبان خود در کرج دیدن کنید؟
دقیقاً نمیدانم. من بیشتر ذهنم را درگیر تولید کارهای هنری میکنم. به هر حال میدانیم که نشدنها در دنیای موسیقی کم نیست. با این توضیح که نه قلب چندان سالمی دارم و نه معده خیلی روبه راهی، ممکن است درگیری ذهنیام با این موضوع قلب و معدهام را ناراحت کند. بنابراین ترجیح میدهم ذهنم را آسوده نگه دارم تا بتوانم کارهایم را پیش ببرم.
اتفاقی که این روزها به شدت جامعه هنری را تحت شعاع قرار داده، مرگ عباس کیارستمی، اسطوره سینمای ایران است. ظاهراً کنسرت شما جزو معدود اجراهایی بوده که کیارستمی در آن حضور داشته است.
اگر تئاتر-کنسرتهای آقای رحمانیان را کنار بگذاریم فکر میکنم کنسرت خیریه ما تنها کنسرتی بود که آقای کیارستمی در آن حضور داشتند. ما رابطه خیلی خوبی با آقای کیارستمی داشتیم.
چه دیدگاهی درباره موسیقی «دنگ شو» داشتند؟
وقتی بعد از کنسرت ایشان را دیدیم متوجه شدیم که خیلی از اجرا لذت برده است. تا حدی که من از این حجم رضایت تعجب کرده بودم و متعجب بودم که آقای کیارستمی تا این اندازه با موزیک «دنگ شو» ارتباط برقرار کرده است. به ما گفت وقتی که من «خانه دوست کجاست» را ساخته بودم و برای اولینبار اکران شد، از واکنش مبهوتانه مردم متحیر شده بودم. انگار به مردم حس و روح جدیدی وارد شده بود. امروز که کنسرت شما را دیدم میتوانم بفهمم مردم در آن اولین اکران آن فیلم چه حس و حالی داشتند.
شما در کنسرت اردیبهشت ماهتان، هم درباره استاد شجریان و هم درباره زنده یاد عباس کیارستمی صحبت کردید. در این اجرا که به صورت آنلاین برگزار میشود هم برنامه خاصی برای کیارستمی دارید؟
نه، برنامه خاصی در این مورد نداریم. ما هر کاری انجام دهیم و حتی هر عکسی که بگیریم تقدیم به این استادان است و به نظر من نیاز به انجام کار دیگری نیست. البته کار ویژهای در این زمینه انجام دادهایم که خبر آن را در آینده منتشر خواهیم کرد.
کمی درباره اجرای کنسرت آنلاین و رپرتوار این برنامه صحبت کنید.
قطعات این اجرا همانهایی هستند که در اجرای آخر در برج میلاد روی صحنه بردیم. خوانندهی بیشتر قطعات این اجرا، میلاد باقری است و سعید آتانی هم در چند قطعه ما را همراهی میکند. این قطعات ترکیبی از تمامی کارهایی است که از آغاز به کار «دنگ شو» تا امروز اجرا شده است.
در اجرای قبلیتان سعید آتانی بر عکس گذشته قطعات کمی را خواندند و ظاهراً زمزمههایی مبنی بر جدا شدنشان از دنگ شو به گوش رسیده و گویا قرار است به طور مستقل به فعالیتشان در زمینه خوانندگی ادامه دهند. آیا این جریان صحت دارد؟
اول اینکه زمزمه جدایی سعید آتانی را از کجا شنیدید؟ من اسم کاری که امروز سعید میخواهد انجام دهد را جدایی نمیگذارم. کسانی که در طول این سالها کارهای «دنگ شو» را دنبال کرده باشند، این جریان را به خوبی میدانند. اینکه سعید میخواهد کار مستقل خودش را ارائه دهد از نظر من نامش جدایی نیست و باید بگویم به این خاطر خیلی هم خوشحالم. شاید این نکته هم برایتان جالب باشد که ممکن است یکی دو تا از کارهایش را هم خود من تهیه کنم. به هر حال آدمها با هم تفاوت سلیقه دارند. سعید میخواهد به دنبال سلیقه خودش برود. این موضوع چه ایرادی دارد؟ اگر ما امروز با علی زندوکیلی یا امید نعمتی هم کار نمیکنیم به این معنا نیست که از هم جدا شدهایم. «دنگ شو» مثل یک خانه است. شاید بعداً علی هوس کند دوباره به این خانه سری بزند. ماجرای همکاری ما با خوانندهها اینگونه است و ما این روزها بیشتر با میلاد باقری کار میکنیم و این همکاری برای ما خیلی لذت بخش است. همانطور که با سعید و بقیه هم همکاری لذتبخشی داشتیم. همانطور که گفتم این روزها با میلاد همکاری خوبی داریم و شخصاً صدای میلاد را خیلی دوست دارم. او خواننده بسیار توانایی است. آهنگهایی را هم که با صدای او برای آلبوم جدید کار کردهایم، مورد علاقه من هستند چون صدای میلاد را خیلی دوست دارم. البته تمام آنچه گفتم اصلاً به این معنا نیست که از این به بعد قرار نیست با سعید کاری انجام دهیم.
اما ظاهراً دیگر قرار نیست همکاری شما با سعید آتانی به جدیت گذشته باشد. تا آنجا که میدانم در پوستر جدید کنسرت گروه در 24 مردادماه هم عکس سعید آتانی نیست.
نه مسئله در پوستر مربوط به طراح گرافیست بود که میخواست پوسترهای چهار نفره طراحی کند. اما در یکی از پوسترهای چهارتایی، سعید هم هست. به هر حال باید گفت در این فصل از کار گروه «دنگ شو» میلاد خوانندهای است که بیشتر با او کار میکنیم و فضاهای فکری ما به او نزدیکتر است.
نگاه شما مبنی بر اینکه «دنگ شو» یک خانه است و افراد میتوانند به آن سر بزنند و بروند از ابتدای تشکیل این گروه وجود داشت یا متأثر از اتفاقاتی که پیش آمد، شکل گرفت؟
خواننده کنسرت اول ما تابستان سال 86 در فرهنگسرای ارسباران سپنتا مجتهد زاده بود. در دومین اجرای ما که مربوط به توری در شرق آسیا میشد، غزل شاکری و مهدی روشن خوانندگان ما بودند. در کنسرت بعدی ما در تهران خواننده ما امید نعمتی بود. با امید برای اجرا به امریکا و انگلستان رفتیم و بعد دو ترک با سعید کار کردیم. پس از آن با علی زندوکیلی یک آلبوم کار کردیم. بعد از آن با علی کنسرت دادیم و پس از آن با سعید کنسرت دادیم.
همانطور که درباره دوستی با آقای کیارستمی به شکل خانوادگی و قدیمی گفتم، پایه فعالیت ما، در سینما بوده و ما در بستر سینما بزرگ شدیم. طاها که اساساً خودش کارگردان است و من هم در کنار کارگردان و تهیهکننده بودم. به مرور دید من به این شکل شده که وقتی روی یک اثر کار میکنم، تمام فکر و ذکرم این است که در حال خلق یک کار هنری هستم بنابراین نباید زیاد در این مورد که قرار است چه کسی نقش خواننده یا نوازنده را بازی کند، متوقف شوم. من در حقیقت در حال نوشتن یک نمایشنامه هستم. ما از ابتدا رویکردمان این بوده که خواننده باید در نقش یک بازیگر در دست مؤلف باشد.
درباره سینما صحبت کردید. هنوز موسیقی شما روی فیلم «دونده زمین» در حال اکران است. با این توضیح آیا در حال حاضر برنامهای برای موسیقی فیلم ندارید؟
الآن بیشتر درگیر کنسرتهایمان هستیم. کار «دونده زمین» کمال تبریزی هم مربوط به ۶ سال پیش است که الآن مجوز گرفته است. با این توضیح فعلاً برنامهای برای موسیقی فیلم نداریم.
درباره فضای آلبوم جدیدتان هم توضیح دهید. ظاهراً قراراست در این آلبوم از موسیقی الکترونیک استفاده کنید.
ما در آلبوممان رگههای الکترونیک هم داریم که البته خیلی ویژه و خاص نیستند. بنابراین نمیشود نام الکترونیک را روی این موسیقی گذاشت. در کنار آن در حال کار روی یکسری پروژههای الکترونیک هم هستیم که تقریباً به یک آلبوم تبدیل شدهاند. فعلا منتظریم تا ببینیم چه زمانی میتوانیم برای آن مجوز بگیریم.
پس دو آلبوم از «دنگ شو» در راه است. یک آلبوم که به طور کلی الکترونیک است و آلبوم دیگری که با فضای «دنگشو» همراه است و بخشهای الکترونیک هم دارد. درست است؟
بله. یک آلبوم فضای کاملاً دنگشویی دارد و آلبوم دیگر فضای خیلی متفاوتی با کارهای دنگ شو دارد و به همین جهت ممکن است حتی با اسم دیگری به غیر از «دنگ شو» روانه بازار شود اما پدیدآورندگانش بچههای «دنگ شو» هستند.
خواننده آن کار هم میلاد باقری خواهد بود؟
بله. خوانندگی آن آلبوم را میلاد و طاها بر عهده دارند و نوازندگانش هم بقیه اعضا هستند. فقط در این آلبوم پسری به نام پویا به ما کمک میکند که خیلی خوش سلیقه است و کارهای الکترونیکمان را انجام میدهد.
این دو آلبوم در چه مرحلهای هستند؟ آمادهاند یا در حال ضبط آنها هستید؟
الآن در حال ضبط هستیم که فکر میکنم تا پایان تابستان آماده شوند و بعد از آن برای گرفتن مجوز و بقیه ماجرا اقدام کنیم.
سومین کنسرت آنلاین در ایران را قرار است امروز گروه «دنگ شو» برگزار کند. در این برنامه افرادی که پیش از این در سالنها اجراهای شما را از نزدیک میدیدند، حضور ندارند و قرار است به صورت آنلاین برنامه را ببینند. به نظر شما برگزاری کنسرت به صورت آنلاین و با این سبک و سیاق چه تأثیری بر موسیقی و مخاطبانش خواهد داشت؟
بههرحال باید پذیرفت آنچه برگزاری یک کنسرت را جذاب میکند گردش انرژی موجود در اجرا است که این روند رفت آمد انرژی بین گروه و مخاطب جذابیت و لذت کار را برای هر دو چندین برابر میکند. به همین دلیل کنسرتها با دیگر برنامههای هنری مثل اکران یک فیلم تفاوت فراوانی دارند و با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیستند. با این توضیح اجرای کنسرت، کار را برای اعضای گروه سختتر از اجرای یک کنسرت معمولی میکند چون ناچاریم انرژی را مداوماً بین خودمان بچرخانیم. علیرغم این توضیحات من فکر میکنم این اقدام اتفاق خوبی برای موسیقی است. البته این حرکت به تازگی در کشور ما شروع شده است و احتمالاً مشکلاتی خواهد داشت. هنوز بسیاری از ابزار چنین کنسرتی در کشور ما آماتور است و نیاز به زمان دارد تا جای خودش را به طور کامل پیدا کند. حتی قراردادهایی که بین گروه و برگزارکننده کنسرت امضاء شده بسیار ابتدایی است و نیاز به اصلاحات زیادی در آینده دارد. هنوز راه زیادی باقی مانده تا این کار به شکل حرفهای در بیاید. ما در گروه «دنگ شو» صرفاً به این خاطر این کار را پذیرفتیم که در آغاز راه به چنین اتفاقی کمک کنیم.
چه نکات مثبتی برای این جریان متصور هستید که سعی میکنید به راه افتادنش در کشورمان کمک کنید؟
بحث ما وجود یا عدم وجود نکته مثبت نیست. مسئله این است که شما چه بخواهید و چه نخواهید به سمت آنلاین شدن رفته و این اتفاق خیلی سریع در حال وقوع است. چه قدر خوب است که ما هم در کشور خودمان از این حرکت عقب نمانیم و با آن همراه باشیم. البته چارهای هم وجود ندارد. چون علاوه بر کنسرت آنلاین چیزهای دیگر هم در آینده به صورت آنلاین اجرا خواهد شد بنابراین به گمان من نباید در این راه تردید کنیم.
ظاهراً شما سه بار سعی کردید که در کرج کنسرت برگزار کنید اما موفق نشدید. با این توضیح فکر میکنید برگزاری این کنسرت آنلاین چه تأثیری بر مخاطبان شما در شهرستانها خواهد داشت؟
به نظر من مخاطبان کنسرت در کل دو دسته هستند؛ برخی از مخاطبان به کنسرت میآیند تا حس و حال و انرژی آن را بگیرند و گروه دیگر هم به کنسرت میآیند تا ببینند در اجرا چه خبر است و خواننده گروه چطور میخواند. برای مخاطبانِ کنسرتی که در این دسته قرار میگیرند، شاید کنسرت آنلاین کافی باشد و آنها را راضی کند. اما خدا را شکر مخاطبان «دنگ شو» مخاطبانی هستند که به اجرای آنلاین راضی نمیشوند و حتماً باید در فضای سالن قرار بگیرند تا بتوانند لذتی را که به دنبالش هستند، کسب کنند.
ماجرا عدم توفیق شما برای برگزاری کنسرت در کرج تا چه حد به جمله طاها پارسا مبنی بر اینکه «دنگ شو» در نصف دوران فعالیتش ممنوعالفعالیت بوده، ارتباط دارد؟
در این مورد باید بگویم که هیچ ارتباطی ندارد. حتی این موضوع به قضیه لغو کنسرتها هم ربطی ندارد که ما مجوز گرفته باشیم و کنسرت لغو شده باشد. من چندان در مورد روند اداری دریافت مجوزها اطلاعی ندارم اما تا جایی که میدانم ظاهراً امضای آخر مجوز دریافت نشده و ما نتوانستیم در کرج برنامه اجرا کنیم. همانطور که گفتم من در این موارد چندان دخالت نداشتم و شاید بهتر باشد این بخش از سؤال را از آقای خسروبیگی و وزارت ارشاد کرج بپرسید.
یعنی شما به عنوان یکی از اعضای گروه نمیدانید چرا نتوانستید با مخاطبان خود در کرج دیدن کنید؟
دقیقاً نمیدانم. من بیشتر ذهنم را درگیر تولید کارهای هنری میکنم. به هر حال میدانیم که نشدنها در دنیای موسیقی کم نیست. با این توضیح که نه قلب چندان سالمی دارم و نه معده خیلی روبه راهی، ممکن است درگیری ذهنیام با این موضوع قلب و معدهام را ناراحت کند. بنابراین ترجیح میدهم ذهنم را آسوده نگه دارم تا بتوانم کارهایم را پیش ببرم.
اتفاقی که این روزها به شدت جامعه هنری را تحت شعاع قرار داده، مرگ عباس کیارستمی، اسطوره سینمای ایران است. ظاهراً کنسرت شما جزو معدود اجراهایی بوده که کیارستمی در آن حضور داشته است.
اگر تئاتر-کنسرتهای آقای رحمانیان را کنار بگذاریم فکر میکنم کنسرت خیریه ما تنها کنسرتی بود که آقای کیارستمی در آن حضور داشتند. ما رابطه خیلی خوبی با آقای کیارستمی داشتیم.
چه دیدگاهی درباره موسیقی «دنگ شو» داشتند؟
وقتی بعد از کنسرت ایشان را دیدیم متوجه شدیم که خیلی از اجرا لذت برده است. تا حدی که من از این حجم رضایت تعجب کرده بودم و متعجب بودم که آقای کیارستمی تا این اندازه با موزیک «دنگ شو» ارتباط برقرار کرده است. به ما گفت وقتی که من «خانه دوست کجاست» را ساخته بودم و برای اولینبار اکران شد، از واکنش مبهوتانه مردم متحیر شده بودم. انگار به مردم حس و روح جدیدی وارد شده بود. امروز که کنسرت شما را دیدم میتوانم بفهمم مردم در آن اولین اکران آن فیلم چه حس و حالی داشتند.
شما در کنسرت اردیبهشت ماهتان، هم درباره استاد شجریان و هم درباره زنده یاد عباس کیارستمی صحبت کردید. در این اجرا که به صورت آنلاین برگزار میشود هم برنامه خاصی برای کیارستمی دارید؟
نه، برنامه خاصی در این مورد نداریم. ما هر کاری انجام دهیم و حتی هر عکسی که بگیریم تقدیم به این استادان است و به نظر من نیاز به انجام کار دیگری نیست. البته کار ویژهای در این زمینه انجام دادهایم که خبر آن را در آینده منتشر خواهیم کرد.
کمی درباره اجرای کنسرت آنلاین و رپرتوار این برنامه صحبت کنید.
قطعات این اجرا همانهایی هستند که در اجرای آخر در برج میلاد روی صحنه بردیم. خوانندهی بیشتر قطعات این اجرا، میلاد باقری است و سعید آتانی هم در چند قطعه ما را همراهی میکند. این قطعات ترکیبی از تمامی کارهایی است که از آغاز به کار «دنگ شو» تا امروز اجرا شده است.
در اجرای قبلیتان سعید آتانی بر عکس گذشته قطعات کمی را خواندند و ظاهراً زمزمههایی مبنی بر جدا شدنشان از دنگ شو به گوش رسیده و گویا قرار است به طور مستقل به فعالیتشان در زمینه خوانندگی ادامه دهند. آیا این جریان صحت دارد؟
اول اینکه زمزمه جدایی سعید آتانی را از کجا شنیدید؟ من اسم کاری که امروز سعید میخواهد انجام دهد را جدایی نمیگذارم. کسانی که در طول این سالها کارهای «دنگ شو» را دنبال کرده باشند، این جریان را به خوبی میدانند. اینکه سعید میخواهد کار مستقل خودش را ارائه دهد از نظر من نامش جدایی نیست و باید بگویم به این خاطر خیلی هم خوشحالم. شاید این نکته هم برایتان جالب باشد که ممکن است یکی دو تا از کارهایش را هم خود من تهیه کنم. به هر حال آدمها با هم تفاوت سلیقه دارند. سعید میخواهد به دنبال سلیقه خودش برود. این موضوع چه ایرادی دارد؟ اگر ما امروز با علی زندوکیلی یا امید نعمتی هم کار نمیکنیم به این معنا نیست که از هم جدا شدهایم. «دنگ شو» مثل یک خانه است. شاید بعداً علی هوس کند دوباره به این خانه سری بزند. ماجرای همکاری ما با خوانندهها اینگونه است و ما این روزها بیشتر با میلاد باقری کار میکنیم و این همکاری برای ما خیلی لذت بخش است. همانطور که با سعید و بقیه هم همکاری لذتبخشی داشتیم. همانطور که گفتم این روزها با میلاد همکاری خوبی داریم و شخصاً صدای میلاد را خیلی دوست دارم. او خواننده بسیار توانایی است. آهنگهایی را هم که با صدای او برای آلبوم جدید کار کردهایم، مورد علاقه من هستند چون صدای میلاد را خیلی دوست دارم. البته تمام آنچه گفتم اصلاً به این معنا نیست که از این به بعد قرار نیست با سعید کاری انجام دهیم.
اما ظاهراً دیگر قرار نیست همکاری شما با سعید آتانی به جدیت گذشته باشد. تا آنجا که میدانم در پوستر جدید کنسرت گروه در 24 مردادماه هم عکس سعید آتانی نیست.
نه مسئله در پوستر مربوط به طراح گرافیست بود که میخواست پوسترهای چهار نفره طراحی کند. اما در یکی از پوسترهای چهارتایی، سعید هم هست. به هر حال باید گفت در این فصل از کار گروه «دنگ شو» میلاد خوانندهای است که بیشتر با او کار میکنیم و فضاهای فکری ما به او نزدیکتر است.
نگاه شما مبنی بر اینکه «دنگ شو» یک خانه است و افراد میتوانند به آن سر بزنند و بروند از ابتدای تشکیل این گروه وجود داشت یا متأثر از اتفاقاتی که پیش آمد، شکل گرفت؟
خواننده کنسرت اول ما تابستان سال 86 در فرهنگسرای ارسباران سپنتا مجتهد زاده بود. در دومین اجرای ما که مربوط به توری در شرق آسیا میشد، غزل شاکری و مهدی روشن خوانندگان ما بودند. در کنسرت بعدی ما در تهران خواننده ما امید نعمتی بود. با امید برای اجرا به امریکا و انگلستان رفتیم و بعد دو ترک با سعید کار کردیم. پس از آن با علی زندوکیلی یک آلبوم کار کردیم. بعد از آن با علی کنسرت دادیم و پس از آن با سعید کنسرت دادیم.
همانطور که درباره دوستی با آقای کیارستمی به شکل خانوادگی و قدیمی گفتم، پایه فعالیت ما، در سینما بوده و ما در بستر سینما بزرگ شدیم. طاها که اساساً خودش کارگردان است و من هم در کنار کارگردان و تهیهکننده بودم. به مرور دید من به این شکل شده که وقتی روی یک اثر کار میکنم، تمام فکر و ذکرم این است که در حال خلق یک کار هنری هستم بنابراین نباید زیاد در این مورد که قرار است چه کسی نقش خواننده یا نوازنده را بازی کند، متوقف شوم. من در حقیقت در حال نوشتن یک نمایشنامه هستم. ما از ابتدا رویکردمان این بوده که خواننده باید در نقش یک بازیگر در دست مؤلف باشد.
درباره سینما صحبت کردید. هنوز موسیقی شما روی فیلم «دونده زمین» در حال اکران است. با این توضیح آیا در حال حاضر برنامهای برای موسیقی فیلم ندارید؟
الآن بیشتر درگیر کنسرتهایمان هستیم. کار «دونده زمین» کمال تبریزی هم مربوط به ۶ سال پیش است که الآن مجوز گرفته است. با این توضیح فعلاً برنامهای برای موسیقی فیلم نداریم.
درباره فضای آلبوم جدیدتان هم توضیح دهید. ظاهراً قراراست در این آلبوم از موسیقی الکترونیک استفاده کنید.
ما در آلبوممان رگههای الکترونیک هم داریم که البته خیلی ویژه و خاص نیستند. بنابراین نمیشود نام الکترونیک را روی این موسیقی گذاشت. در کنار آن در حال کار روی یکسری پروژههای الکترونیک هم هستیم که تقریباً به یک آلبوم تبدیل شدهاند. فعلا منتظریم تا ببینیم چه زمانی میتوانیم برای آن مجوز بگیریم.
پس دو آلبوم از «دنگ شو» در راه است. یک آلبوم که به طور کلی الکترونیک است و آلبوم دیگری که با فضای «دنگشو» همراه است و بخشهای الکترونیک هم دارد. درست است؟
بله. یک آلبوم فضای کاملاً دنگشویی دارد و آلبوم دیگر فضای خیلی متفاوتی با کارهای دنگ شو دارد و به همین جهت ممکن است حتی با اسم دیگری به غیر از «دنگ شو» روانه بازار شود اما پدیدآورندگانش بچههای «دنگ شو» هستند.
خواننده آن کار هم میلاد باقری خواهد بود؟
بله. خوانندگی آن آلبوم را میلاد و طاها بر عهده دارند و نوازندگانش هم بقیه اعضا هستند. فقط در این آلبوم پسری به نام پویا به ما کمک میکند که خیلی خوش سلیقه است و کارهای الکترونیکمان را انجام میدهد.
این دو آلبوم در چه مرحلهای هستند؟ آمادهاند یا در حال ضبط آنها هستید؟
الآن در حال ضبط هستیم که فکر میکنم تا پایان تابستان آماده شوند و بعد از آن برای گرفتن مجوز و بقیه ماجرا اقدام کنیم.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1395 - 13:56
افزودن یک دیدگاه جدید