گفتوگوی مشترک دو نابغه موسیقی؛ حمزه یگانه و امیر دارابی
حمزه یگانه: اگر یک نوازنده ترومپت جَز در ایران داشتیم، ماهی یک کنسرت میدادم
موسیقی ما - فرزان صوفی: حدوداً دو سال پیش بود که یک نوازنده جوان در بخش استعدادهای جوان جشنواره موسیقی فجر، (پیش از اجرای شهرداد روحانی) روی سن برج میلاد حاضر شد و قطعاتی را اجرا کرد که با تشویق و شگفتی مخاطبان روبهرو شد. پیانیستی که میگوید از سه سالگی با مادرش (که اولین استاد او بوده)، شروع به یادگرفتن این ساز کرده و آنقدر در این زمینه استعداد داشته که در سن 4 سالگی توانسته در سالن وزارت امور خارجه اولین اجرایش را برگزار کند و در 5 سالگی در جشنواره جوان مقام اول را بدست آورد. از آن به بعد هر سال در مهرماه که مصادف با روزجهانی کودک بوده، اجرا داشته و در همان سن و سال در تالار وحدت توانسته کنسرت سولو پیانو بدهد.
بعد از آن درسهای موسیقی کلاسیک را نزد گاگیک بابائیان میآموزد تا با یکی از سردمداران موسیقی جز یعنی حمزه یگانه آشنا میشود و از آن به بعد به طور جدیتری جذب این موسیقی میشود. حمزه یگانه برخلاف امیر دارابی، پیانو ساز مورد علاقهاش در دوران کودکی نبوده. او به واسطه علائق موسیقایی پدرش، با موسیقی راک دهه هفتاد بزرگ میشود و به ساز درامز علاقهمند میشود اما به دلیل اینکه آن زمان نوازندگی این ساز خیلی عمومیت نداشته با پیانو شروع میکند و بعد از مدتی آن را رها میکند. در نوجوانی دوباره کلاسهای پیانو را به صورت جدی دنبال میکند و تبدیل به نابغهای میشود که ما امروز به نام حمزه یگانه میشناسیم.
میتوان گفت نبوغ یکی از ویژگیهای مشترک این دو نوازنده است که با استاد و شاگردی شروع کردند و حالا دیگر رابطهشان تبدیل به همکاری شده است. با این دو موزیسین گفتوگویی داشتهایم که اتفاقاً اولین مصاحبه مشترک آنها نیز هست.
تفاوت موسیقی جز برای من این بود که لزوماً نباید سر کلاس و با پیانو این موسیقی را یاد میگرفتم؛ بلکه حرفها و رفتارها هم برایم درس بودند و از طریق این کلاسها هم پیشرفت زیادی کردم. اولینباری که پیشنهاد کنسرت دادم، جالب بود که برای اولینبار میتوانم جایی ساز بزنم و روی شخص دیگری کنار خودم حساب کنم. یعنی هر وقت اشتباه میزنم، متوجه شوم و همین موضوع، باعث بهتر شدنم شود. وقتی با کسی که خوب ساز میزند همراه میشوی، ناخودآگاه خودت هم بهتر مینوازی.
امیر: یک گیتاریست به نام «متیو» که اسطوره گیتار این روزهای دنیا است، با یک پاپاستار همکاری میکند. او با اینکه در کنسرتهایش موسیقی پاپ میزند اما جوری ساز میزند که «جان مِیِر» دهانش باز میماند. منظورم این است که اگر بالانس را رعایت کنی، مشکلی برایت پیش نمیآید. من اگر چند سال دیگر در خودم ببینم که هم میتوانم با ساز زدنم بیزینس کنم و هم کارهای خودم را انجام دهم، این کار را میکنم.
امیر: آلبوم هم بیزینسی و غیربیزنسی دارد و طبیعتاً داستان آلبومهای بیکلام متفاوت است.
بعد از آن درسهای موسیقی کلاسیک را نزد گاگیک بابائیان میآموزد تا با یکی از سردمداران موسیقی جز یعنی حمزه یگانه آشنا میشود و از آن به بعد به طور جدیتری جذب این موسیقی میشود. حمزه یگانه برخلاف امیر دارابی، پیانو ساز مورد علاقهاش در دوران کودکی نبوده. او به واسطه علائق موسیقایی پدرش، با موسیقی راک دهه هفتاد بزرگ میشود و به ساز درامز علاقهمند میشود اما به دلیل اینکه آن زمان نوازندگی این ساز خیلی عمومیت نداشته با پیانو شروع میکند و بعد از مدتی آن را رها میکند. در نوجوانی دوباره کلاسهای پیانو را به صورت جدی دنبال میکند و تبدیل به نابغهای میشود که ما امروز به نام حمزه یگانه میشناسیم.
میتوان گفت نبوغ یکی از ویژگیهای مشترک این دو نوازنده است که با استاد و شاگردی شروع کردند و حالا دیگر رابطهشان تبدیل به همکاری شده است. با این دو موزیسین گفتوگویی داشتهایم که اتفاقاً اولین مصاحبه مشترک آنها نیز هست.
- * امیر دارابی! واژهای که همیشه با شگفتی درباره شما به کار میبرند «نوازنده نوزده ساله» است. فکر میکنی اگر سن و سال بیشتری داشتی، تا این حد از تو تعریف و تمجید میکردند؟
- * خب به جای این واژه میتوان از نوازنده تکنیکی استفاده کرد. با این مشکلی نداری؟
- * قبول داری که خودت هم دوست داری تکنیکات را نشان دهی؟
- * شما شاگرد حمزه یگانه بودی که چند سال بعد تبدیل شد به همکارت. آلبومتان هم که سال گذشته به فاصله یک روز منتشر شد. اینطور که پیش میرود، ممکن است در آینده تبدیل به رقیب هم شوید؟
- * آن زمان به موسیقی جَز علاقه داشتی؟
- * یعنی فکر میکنی شما و حمزه یگانه شبیه هم هستید؟
- * آقای یگانه! نوازندگی شما روی استیج و پیشینهتان نشان میدهد که بیشتر به سمت موسیقی غربی گرایش دارید تا موسیقی ایرانی؛ اما در آهنگسازی (مخصوصاً در آلبوم «کاهگل») سعی کردهاید به موسیقی ایرانی هم بپردازید و اصلاً پایاننامه خود را هم درباره موسیقی سیستان و بلوچستان نوشتهاید. این فضای ایرانی کارهایتان از کجا میآید؟ به موسیقیهایی که در کودکی در خانه شما پخش میشده هم مربوط میشود؟
- * پس کاور کردن قطعات فولک از کجا آمد؟
- * میخواهم بدانم برای شما که یک نوازنده حرفهای موسیقی غربی هستید، اضافه کردن سازهای ایرانی به کارهایش به چه علت بود؟ چون گاهی احساس میشود که خود را در آهنگسازی آزاد نمیگذارید و حتماً میخواهید از نواهای ایرانی هم در کارهایتان استفاده کنید.
- * پس آلبوم «کاهگل» را هم با قرار گرفتن در یک شرایط خاص ساختید؟
- * چه شد که موسیقی بلوچستان روی شما تأثیر گذاشت؟
- * امیر! شما چه نظری درباره استفاده از موسیقی ایرانی در آثارت داری؟
- * فکر میکنم یکی از موزیسینهایی هم که خیلی روی شما تأثیر داشته، «تیگران هاماسیان» بوده است.
- * نظریههایی وجود دارد که میگویند خیلی نمیتوان این موسیقی را ایرانیزه کرد. به نظر شما در موسیقی ایران، جَز چه روندی را طی کرده و چه جایگاهی دارد؟
- * فکر میکنید موسیقی جَز ایرانی دارای جایگاهی شده که بتوان آن را تعریف کرد یا به نظر شما هنوز در مرحله آزمون و خطا است؟ مثلاً به نظر میرسد در گروههایی مثل «نایما»، نتوان آن ثباتی که از آن حرف میزنیم را پیدا کرد.
- * به نظر میرسد موسیقی جز در دنیا هم مثل گذشته آن شنونده سابق را ندارد. حتی در فیلم «لالا لند» هم این نگاه را میبینیم. شاید برای این موسیقی به گوش و مخاطب حرفهایتری نیاز است که الان دیگر خیلی وجود ندارد.
- * منظور من هم همین است که این روزها موسیقی جَز دیگر به اندازه قدیم شنونده ندارد.
- * اگر موافق باشید، برگردیم به همان مرور دوران فعالیت امیر دارابی، از شاگردی تا همکاری با حمزه یگانه.
تفاوت موسیقی جز برای من این بود که لزوماً نباید سر کلاس و با پیانو این موسیقی را یاد میگرفتم؛ بلکه حرفها و رفتارها هم برایم درس بودند و از طریق این کلاسها هم پیشرفت زیادی کردم. اولینباری که پیشنهاد کنسرت دادم، جالب بود که برای اولینبار میتوانم جایی ساز بزنم و روی شخص دیگری کنار خودم حساب کنم. یعنی هر وقت اشتباه میزنم، متوجه شوم و همین موضوع، باعث بهتر شدنم شود. وقتی با کسی که خوب ساز میزند همراه میشوی، ناخودآگاه خودت هم بهتر مینوازی.
- * شما سالها است که تدریس میکنی. امیر چه ویژگیای داشت که نسبت به بقیه متمایز شد؟
- * یعنی شده که شما هم از امیر یاد بگیری؟
- * اصولاً گروههای جز در ایران به لحاظ مالی دوام چندانی ندارند و نوازندههای آنها مجبور میشوند به همکاری با دیگر گروهها (مثل گروههای پاپ) روی بیاورند. البته فکر میکنم شما (حمزه) جزء کسانی بودی که خیلی در این زمینه مقاومت کردی و کمتر به سراغ موسیقی پاپ رفتی.
- * پس پروسه همکاری شما بیشتر از اینکه به هنر مربوط باشد، به هنرمند ربط دارد.
- * یعنی حضور شما در موسیقی سریال «شوخی کردم» هم به همین دوستیها ربط داشت؟
- * امیر! مطمئناً شما هم پیشنهادهایی برای حضور در دیگر گروههای موسیقی داشتهای که یک نمونه آن هم کنسرت سال گذشته علیرضا قربانی بود.
- * شما موزیسین بااستعدادی هستی و با توجه به سن و سالت، طبیعتاً جای پیشرفت زیادی هم داری. فکر نمیکنی کمکم با جذب شدن به سمت موسیقیهای تجاری، سدی جلوی ذوق و قریحه خود بکشی و فرصتهایی که برای پیشرفت کردن داری را از دست بدهی؟ کم نبودهاند نوازندههای بااستعدادی که با جذب شدن به بازار، نتوانستند آنچه که خود در موسیقی میپسندند را دنبال کنند و کمکم همه را ناامید کردند.
- * خب این اتفاق در ایران کمتر میافتد. نوازندههایی که در ذهن تو تواناییهای بهخصوصی دارند را جایی میبینی که میدانی نوازندههایی با توانایی کمتر هم میتوانند این کارها را انجام دهند و این نوازنده میتواند به جای این موقعیت، کارهایی که هم خودش و هم ما از او انتظار داریم را انجام دهد تا مجبور هم نباشد به اصطلاح «کارمندی» ساز بزند.
- * یعنی واقعاً به نظر شما موسیقی پاپ ما در حال بهتر شدن است؟
- * نوازندههای خوب که داریم اما چون این موسیقی مورد علاقهشان نیست، اکثراً کارمندی برخورد میکنند. شما به عنوان یک آدم متخصص، این تأثیری که از آن حرف میزنی را دیدهای؟
امیر: یک گیتاریست به نام «متیو» که اسطوره گیتار این روزهای دنیا است، با یک پاپاستار همکاری میکند. او با اینکه در کنسرتهایش موسیقی پاپ میزند اما جوری ساز میزند که «جان مِیِر» دهانش باز میماند. منظورم این است که اگر بالانس را رعایت کنی، مشکلی برایت پیش نمیآید. من اگر چند سال دیگر در خودم ببینم که هم میتوانم با ساز زدنم بیزینس کنم و هم کارهای خودم را انجام دهم، این کار را میکنم.
- * خب، اگر موافقید کمی هم درباره آلبومهایی که سال گذشته منتشر کردید، صحبت کنیم. طبق آمار، آلبوم هر دوی شما در بخش آلبومهای پرفروش بود. به لحاظ مالی برایتان چهطور بود؟
امیر: آلبوم هم بیزینسی و غیربیزنسی دارد و طبیعتاً داستان آلبومهای بیکلام متفاوت است.
- * این روزها موزیسینهای ما از نوازندههای خارج از ایران در آلبومهایشان استفاده میکنند. شما هم در آلبوم «کاهگل» با نوازندههای خارج از ایران همکاری کرده بودید. فکر میکنید در ایران نوازندههای کمی در این سبک فعالیت میکنند؟
- * خود شما هم چند سالی است ترومپت مینوازید. به دلیل همون کمبود نوانده این ساز در سبک جز، به سراغ آن رفتهاید؟
- * خب چرا خودتان سازها را نمینوازید؟
- * این آلبومی که میگویی برایش دنبال نوازنده هستی، همان است که یکی از قطعات «فرهاد مهراد» را هم در آن کاور کردهای؟
- * در فکر راه انداختن یک گروه باکلام که خواننده هم در سبک جز بخواند، نیستید؟
- * به نظر میرسد خود رضا کولغانی هم این قدرت بداهه را دارد.
- * برای آخر گفتوگو هم درباره کارهایی که قرار است انجام دهید، صحبت کنیم.
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 - 10:16
دیدگاهها
تیگران هوانسیان نه هاماسیان!
افزودن یک دیدگاه جدید