مراسم بزرگداشت نوازندهی کمانچه در نشستِ آیین آواز برگزار شد
هادی منتظری: گِلِ «شهرام صارمی» را با هنر ناب سرشته اند
موسیقی ما - سی و ششمین نشست تخصصی «آیین آواز» ۲۲ مرداد با قدردانی از شهرام صارمی به پاس سه دهه فعالیت در فرهنگسرای ارسباران و با اجرای چند برنامه موسیقایی برگزار شد.
ابتدای برنامه امیرمهدی زمانی آوازخوان نوجوان با همراهی پویان نظیفی با ساز تار، حمید صافی کمانچه، ایلیا سعیدی سنتور و امیرحسین لیاقت با سازکوبه ای به اجرای قطعات آوازی پرداخت. این در حالی است که اجرای آواز سیدرضا زهرایی، احمد بیرانوند، امیرمهدی زمانی و امین جمیلینژاد، پخش کلیپ از فعالیت های هنری شهرام صارمی بررسی «لایهبندی تحریر» با سخنرانی علی شیرازی و علیرضا امینی بخش های دیگر نشست «آیین آواز» بود.
برگزاری برنامه های تخصصی بدون حمایت پیشکسوتان امکان پذیر نیست
شهرام صارمی از فعالان حوزه موسیقی در این برنامه گفت: «امروز سه سال تمام است که برنامه آیین آواز با همه سختیهای خود به حیاتش ادامه بخشیده است. این برنامه در این مدت با طراحی و موضوع بندی مباحث تخصصی، هماهنگی مهمانان و اجراهای موسیقی با مدیریت علی شیرازی پژوهشگر و آوازخوان با استقبال زیاد هنرمندان روبرو بوده است. البته فراموش نکنیم ادامه این برنامه با حضور پیشکسوتان و اهالی هنر امکان پذیر خواهد بود.»
وی افزود: «بابک ربوخه مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری قدم های مثبتی برای حفظ و ادامه برنامه های موسیقی در ارسباران برداشت که از تلاش های او سپاسگزارم و امیدواریم جمع موسیقیایی هنرمندان همواره با گرمی و مهر برقرار باشد.»
استفاده از کارگزاران فرهنگی که موسیقی را بلدند
مهران مهرنیا آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی هم در قدردانی از تلاش های شهرام صارمی گفت: «شهرام صارمی دوست همه ماست. در کارگزاری موسیقی سه تیپ از اهالی موسیقی، عناصر فرهنگی و یک سری آدم های بی ربط حضور دارند که در عناصر فرهنگی و فرهنگ نقش دارند ولی از اعضای صنف موسیقی نیستند. اما شهرام صارمی نوازنده کمانچه است و کارش موسیقی است همانطور که استاد هادی منتظری، گنجی از بهترین نوازندگان کمانچه بودند و هستند اما بعد از این که فعالیت و کارگزاری بخش موسیقی را به دست می گیرند از کار موسیقی خود فاصله میگیرند. پس بهتر است از کارگزاران فرهنگی بهره بگیریم که کارشان موسیقی نباشد بلکه در حوزه فرهنگ فعال و آگاه و مطلع این حوزه باشند. کاش شهرام صارمی و استاد گنجهای ها به کار موسیقی بپردازند و کار عاملیت موسیقی را کسانی برعهده بگیرند که بود و نبود آنها در حوزه موسیقی فرقی نداشته باشد.»
هادی منتظری در بخش دیگر نشست تصریح کرد: «شهرام صارمی از آن تیپ هنرمندانی است که گِل او را با هنر ناب سرشتند. در دوستی ثابت قدم و دلسوز است. حضورم در این جمع تنها به خاطر شهرام صارمی است.»
طرح چند مساله تخصصی در آواز ایرانی
علیرضا امینی آهنگساز و نوازنده موسیقی نیز در بخش دیگری از این برنامه به طرح برخی مسائل تخصصی در حوزه آواز پرداخت و گفت: «تحریر یک فرم موسیقیایی بسیار پیچیده است که می تواند وجه تمایز یک خواننده از خواننده ای دیگر شود. البته با نگاه به تاریخ موسیقی ایران در می یابیم آکادمی و فرم، موسیقی قومی، آواز کوچه بازار، گودگیری، نقالی و پرده خوانی امروز کم رنگ شدند. لایه بندی مثل این است که کتاب قدیمی خود را برداریم و پر پرندگان را برای حفاظت در آن نگه داریم. باید ببینیم چه معیار، اندازه و چه ابعاد آوازی و چه میراث فرهنگی را قرار است در این لایه های آوازی قرار دهیم.»
علی شیرازی خواننده و مدیر برگزاری نشست های تخصصی «آیین آواز» هم در این نشست بیان کرد: «در محافل آوازی خرده تحریر، اجزای تحریر، جزء تحریر را می شنویم اما این ها گویا نیستند و هنرجو و مخاطب را به اشتباه می اندازند. تحریر فرمی است قابل بررسی که همان صورت و ظاهر است. شفیعی کدکنی تحریر را نظم و انضباط معنی می کند و از آن به فرم یاد می کند. فرم اشاره به اجزای تحریر و یا لایه بندی تحریر ندارد.»
ابتدای برنامه امیرمهدی زمانی آوازخوان نوجوان با همراهی پویان نظیفی با ساز تار، حمید صافی کمانچه، ایلیا سعیدی سنتور و امیرحسین لیاقت با سازکوبه ای به اجرای قطعات آوازی پرداخت. این در حالی است که اجرای آواز سیدرضا زهرایی، احمد بیرانوند، امیرمهدی زمانی و امین جمیلینژاد، پخش کلیپ از فعالیت های هنری شهرام صارمی بررسی «لایهبندی تحریر» با سخنرانی علی شیرازی و علیرضا امینی بخش های دیگر نشست «آیین آواز» بود.
برگزاری برنامه های تخصصی بدون حمایت پیشکسوتان امکان پذیر نیست
شهرام صارمی از فعالان حوزه موسیقی در این برنامه گفت: «امروز سه سال تمام است که برنامه آیین آواز با همه سختیهای خود به حیاتش ادامه بخشیده است. این برنامه در این مدت با طراحی و موضوع بندی مباحث تخصصی، هماهنگی مهمانان و اجراهای موسیقی با مدیریت علی شیرازی پژوهشگر و آوازخوان با استقبال زیاد هنرمندان روبرو بوده است. البته فراموش نکنیم ادامه این برنامه با حضور پیشکسوتان و اهالی هنر امکان پذیر خواهد بود.»
وی افزود: «بابک ربوخه مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری قدم های مثبتی برای حفظ و ادامه برنامه های موسیقی در ارسباران برداشت که از تلاش های او سپاسگزارم و امیدواریم جمع موسیقیایی هنرمندان همواره با گرمی و مهر برقرار باشد.»
استفاده از کارگزاران فرهنگی که موسیقی را بلدند
مهران مهرنیا آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی هم در قدردانی از تلاش های شهرام صارمی گفت: «شهرام صارمی دوست همه ماست. در کارگزاری موسیقی سه تیپ از اهالی موسیقی، عناصر فرهنگی و یک سری آدم های بی ربط حضور دارند که در عناصر فرهنگی و فرهنگ نقش دارند ولی از اعضای صنف موسیقی نیستند. اما شهرام صارمی نوازنده کمانچه است و کارش موسیقی است همانطور که استاد هادی منتظری، گنجی از بهترین نوازندگان کمانچه بودند و هستند اما بعد از این که فعالیت و کارگزاری بخش موسیقی را به دست می گیرند از کار موسیقی خود فاصله میگیرند. پس بهتر است از کارگزاران فرهنگی بهره بگیریم که کارشان موسیقی نباشد بلکه در حوزه فرهنگ فعال و آگاه و مطلع این حوزه باشند. کاش شهرام صارمی و استاد گنجهای ها به کار موسیقی بپردازند و کار عاملیت موسیقی را کسانی برعهده بگیرند که بود و نبود آنها در حوزه موسیقی فرقی نداشته باشد.»
هادی منتظری در بخش دیگر نشست تصریح کرد: «شهرام صارمی از آن تیپ هنرمندانی است که گِل او را با هنر ناب سرشتند. در دوستی ثابت قدم و دلسوز است. حضورم در این جمع تنها به خاطر شهرام صارمی است.»
طرح چند مساله تخصصی در آواز ایرانی
علیرضا امینی آهنگساز و نوازنده موسیقی نیز در بخش دیگری از این برنامه به طرح برخی مسائل تخصصی در حوزه آواز پرداخت و گفت: «تحریر یک فرم موسیقیایی بسیار پیچیده است که می تواند وجه تمایز یک خواننده از خواننده ای دیگر شود. البته با نگاه به تاریخ موسیقی ایران در می یابیم آکادمی و فرم، موسیقی قومی، آواز کوچه بازار، گودگیری، نقالی و پرده خوانی امروز کم رنگ شدند. لایه بندی مثل این است که کتاب قدیمی خود را برداریم و پر پرندگان را برای حفاظت در آن نگه داریم. باید ببینیم چه معیار، اندازه و چه ابعاد آوازی و چه میراث فرهنگی را قرار است در این لایه های آوازی قرار دهیم.»
علی شیرازی خواننده و مدیر برگزاری نشست های تخصصی «آیین آواز» هم در این نشست بیان کرد: «در محافل آوازی خرده تحریر، اجزای تحریر، جزء تحریر را می شنویم اما این ها گویا نیستند و هنرجو و مخاطب را به اشتباه می اندازند. تحریر فرمی است قابل بررسی که همان صورت و ظاهر است. شفیعی کدکنی تحریر را نظم و انضباط معنی می کند و از آن به فرم یاد می کند. فرم اشاره به اجزای تحریر و یا لایه بندی تحریر ندارد.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 17:08
افزودن یک دیدگاه جدید