کارگاه سازسازی اولین زنی که چنگ ساخت، افتتاح شد
شهرام صارمی: بانوان فعال در زمینه سازسازی باید حمایت شوند
موسیقی ما - دیروز سهشنبه پنجم آذرماه کارگاه ساخت ساز مریم سورنامهر، افتتاح شد. در این برنامه میلاد کیایی، معصومه مهرعلی، شهرام صارمی، رضا مهدوی، بیاض امیرعطایی، مازیار حیدری و پیام یوسف حضور داشتند.
کارگاه سازسازی مریم سورنامهر، سهشنبه پنجم آذر در بوستان رازی افتتاح شد. در این برنامه میلاد کیایی، معصومه مهرعلی، شهرام صارمی، رضا مهدوی، بیاض امیرعطایی، مازیار حیدری و پیام یوسف حضور داشتند. این بانو را باید اولین زنی در تاریخ موسیقی ایران دانست که دست به کار ساخت ساز چنگ در ایران شد. علاوه بر این او اولین کسی است که پس از انقلاب این ساز را ساخت. سورنامهر وقتی دانشجوی ترم چهارم رشته صنایعدستی بود، با سازسازی آشنا شد و تلاشهای او و چند تن دیگر باعث شد برای اولین بار این رشته در دانشگاهی در ایران راهاندازی شود.
او در دانشگاه از آموزشهای استاد بیاض امیرعطایی بهره برد و تا امروز ساخت سازهای عود، چنگ، کمانچه و سهتار را تجربه کرده است.
معصومه مهرعلی خواننده و مدرس آواز در این برنامه درباره مریم سورنامهر گفت: «با وجود اینکه درزمینه ساخت ساز تخصصی ندارم، اما واکنش استادان این عرصه نشان میدهد با بانویی درزمینه سازسازی طرف هستیم که در کار خودش خبره است. از اینکه زنان ایرانی در این زمینه فعالیت میکنند واقعاً خوشحالم. باید از استاد بیاض امیرعطایی بابت تربیت شاگردی به این خوبی تقدیر کرد. از نگاه من باید بانوان فعال در این زمینه موردحمایت قرار بگیرند.»
شهرام صارمی نوازنده کمانچه هم در آیین افتتاحیه کارگاه سازسازی مریم سورنامهر از اینکه تأسیس کارگاه این بانو به نتیجه رسید، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «خانم سورنامهر در سازسازی به امضای خاص خودش رسیده و کارهایش خوب و باکیفیتاند. از نگاه من بانوان فعال درزمینه سازسازی باید حمایت شوند.»
دکتر پیام یوسف که در دانشگاه هاروارد در رشته موسیقی تحصیل کرده است، به محدودیت انتخاب ساز در گذشته اشاره کرد و گفت: «چند سال قبل ما یا باید سازی را انتخاب میکردیم که خوشصدا باشد یا باید خوشدست. امروز اما تنوع فعالیت سازندگان ساز به حدی است که میشود سازی را با این دو ویژگی تهیه کرد.
مریم سورنامهر از سازندگانی است که سازهایش هم خوشصدا است و هم خوشدست. او برای ساخت ساز از چوبهایی با جنس مختلف استفاده میکند که نه تنها کیفیت صدادهی آن سازها را پایین نیاورده، بلکه تنوع شکلی و صدایی خوبی را ایجاد کرده است.»
مازیار حیدری سازنده ساز، یکی دیگر از کسانی بود که در این برنامه درباره ویژگیهای سازهای ساختهشده بهدست مریم سورنامهر سخن گفت. او درباره سازسازی این بانو توضیح داد: « خیلی وقت است که خانم سورنامهر را میشناسم.
شاید اگر امروز افتتاحیه کارگاه یک سازنده ساز آقا بود در این برنامه شرکت نمیکردم، اما از نگاه من باید از فعالیتهای بانوان در این حوزه حمایت کرد، بنابراین با افتخار در این برنامه شرکت کردم. به نظر من از ایشان و بقیه جوانان فعال در این حوزه باید حمایت مالی شود.»
رضا مهدوی نوازنده و مجری صداوسیما هم مریم سورنامهر را کسی دانست که برای آکادمیک کردن سازسازی در ایران زحمت زیادی کشید و او را باید یکی از اصلیترین بانیان راهاندازی رشته سازسازی در دانشگاه بهحساب آورد.
او درباره کارگاه این بانو گفت: «با دیدن این فضا احساس، دغدغهمندی، شور و دانش یک بانوی سازتراش نظر مرا جلب کرد. در قدیم به رشته صنایعدستی صنایع مستظرفه میگفتند. این ظرافت در دستان بانوان سازساز ایرانی نویدبخش آیندهای بهتر برای این حرفه که اغلب آن را مردانه میدانند، خواهد بود. چون زنان این سرزمین نگاه و احساس ظریفتری نسبت به مردان دارند.»
میلاد کیایی نوازنده و آهنگساز پیشکسوت هم بهعنوان یکی از میهمانان آیین افتتاحیه کارگاه سازسازی مریم سورنامهر درباره این هنرمند گفت: «من وصف کارهای ایشان را پیش از این شنیده بودم.
همانطور که همه دیدیم سازهای ساختهشده بهدست این بانو بسیار زیبا است و من بابت حضورم در اینجا واقعاً خوشحالم. یکی از نکات جالب درباره ایشان این است که در تاریخ ایران کمتر اتفاق افتاده که یک بانو درزمینه سازسازی به این خوبی و زیبایی ساز بسازد و استادان مطرح این مملکت آن را تأیید کنند. این اتفاق برای ما ایرانیان مایه افتخار است.»
کارگاه سازسازی مریم سورنامهر، سهشنبه پنجم آذر در بوستان رازی افتتاح شد. در این برنامه میلاد کیایی، معصومه مهرعلی، شهرام صارمی، رضا مهدوی، بیاض امیرعطایی، مازیار حیدری و پیام یوسف حضور داشتند. این بانو را باید اولین زنی در تاریخ موسیقی ایران دانست که دست به کار ساخت ساز چنگ در ایران شد. علاوه بر این او اولین کسی است که پس از انقلاب این ساز را ساخت. سورنامهر وقتی دانشجوی ترم چهارم رشته صنایعدستی بود، با سازسازی آشنا شد و تلاشهای او و چند تن دیگر باعث شد برای اولین بار این رشته در دانشگاهی در ایران راهاندازی شود.
او در دانشگاه از آموزشهای استاد بیاض امیرعطایی بهره برد و تا امروز ساخت سازهای عود، چنگ، کمانچه و سهتار را تجربه کرده است.
معصومه مهرعلی خواننده و مدرس آواز در این برنامه درباره مریم سورنامهر گفت: «با وجود اینکه درزمینه ساخت ساز تخصصی ندارم، اما واکنش استادان این عرصه نشان میدهد با بانویی درزمینه سازسازی طرف هستیم که در کار خودش خبره است. از اینکه زنان ایرانی در این زمینه فعالیت میکنند واقعاً خوشحالم. باید از استاد بیاض امیرعطایی بابت تربیت شاگردی به این خوبی تقدیر کرد. از نگاه من باید بانوان فعال در این زمینه موردحمایت قرار بگیرند.»
شهرام صارمی نوازنده کمانچه هم در آیین افتتاحیه کارگاه سازسازی مریم سورنامهر از اینکه تأسیس کارگاه این بانو به نتیجه رسید، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «خانم سورنامهر در سازسازی به امضای خاص خودش رسیده و کارهایش خوب و باکیفیتاند. از نگاه من بانوان فعال درزمینه سازسازی باید حمایت شوند.»
دکتر پیام یوسف که در دانشگاه هاروارد در رشته موسیقی تحصیل کرده است، به محدودیت انتخاب ساز در گذشته اشاره کرد و گفت: «چند سال قبل ما یا باید سازی را انتخاب میکردیم که خوشصدا باشد یا باید خوشدست. امروز اما تنوع فعالیت سازندگان ساز به حدی است که میشود سازی را با این دو ویژگی تهیه کرد.
مریم سورنامهر از سازندگانی است که سازهایش هم خوشصدا است و هم خوشدست. او برای ساخت ساز از چوبهایی با جنس مختلف استفاده میکند که نه تنها کیفیت صدادهی آن سازها را پایین نیاورده، بلکه تنوع شکلی و صدایی خوبی را ایجاد کرده است.»
مازیار حیدری سازنده ساز، یکی دیگر از کسانی بود که در این برنامه درباره ویژگیهای سازهای ساختهشده بهدست مریم سورنامهر سخن گفت. او درباره سازسازی این بانو توضیح داد: « خیلی وقت است که خانم سورنامهر را میشناسم.
شاید اگر امروز افتتاحیه کارگاه یک سازنده ساز آقا بود در این برنامه شرکت نمیکردم، اما از نگاه من باید از فعالیتهای بانوان در این حوزه حمایت کرد، بنابراین با افتخار در این برنامه شرکت کردم. به نظر من از ایشان و بقیه جوانان فعال در این حوزه باید حمایت مالی شود.»
رضا مهدوی نوازنده و مجری صداوسیما هم مریم سورنامهر را کسی دانست که برای آکادمیک کردن سازسازی در ایران زحمت زیادی کشید و او را باید یکی از اصلیترین بانیان راهاندازی رشته سازسازی در دانشگاه بهحساب آورد.
او درباره کارگاه این بانو گفت: «با دیدن این فضا احساس، دغدغهمندی، شور و دانش یک بانوی سازتراش نظر مرا جلب کرد. در قدیم به رشته صنایعدستی صنایع مستظرفه میگفتند. این ظرافت در دستان بانوان سازساز ایرانی نویدبخش آیندهای بهتر برای این حرفه که اغلب آن را مردانه میدانند، خواهد بود. چون زنان این سرزمین نگاه و احساس ظریفتری نسبت به مردان دارند.»
میلاد کیایی نوازنده و آهنگساز پیشکسوت هم بهعنوان یکی از میهمانان آیین افتتاحیه کارگاه سازسازی مریم سورنامهر درباره این هنرمند گفت: «من وصف کارهای ایشان را پیش از این شنیده بودم.
همانطور که همه دیدیم سازهای ساختهشده بهدست این بانو بسیار زیبا است و من بابت حضورم در اینجا واقعاً خوشحالم. یکی از نکات جالب درباره ایشان این است که در تاریخ ایران کمتر اتفاق افتاده که یک بانو درزمینه سازسازی به این خوبی و زیبایی ساز بسازد و استادان مطرح این مملکت آن را تأیید کنند. این اتفاق برای ما ایرانیان مایه افتخار است.»
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398 - 17:48
افزودن یک دیدگاه جدید