«شاید هرگز تو را نبینم» با اجرای چند قطعه از این اثر رونمایی شد
صبا علیزاده: همهی ما با امید زندهایم و به روشنایی امیدوار
موسیقی ما- پنجشنبهای که گذشت، «صبا علیزاده» نسخهی فیزیکی دومین آلبوم موسیقی خود با عنوان «شاید هرگز تو را نبینم» را در «فرهنگان فرشته» رونمایی کرد. در این مراسم که در قالب چهار اجرای کوتاه برگزار شد، این آهنگساز قطعاتی از تازهترین آلبوم خود را برای مخاطبانش اجرا کرد. «سکوتهای در میان»، «شاید هرگز تو را نبینم»، «سایههای مخدوش» و «نوروز ۹۹» قطعاتی بودند که در قالب موسیقی الکترونیک و الکتروآکوستیک روی صحنه اجرا شدند.
«شاید هرگز تو را نبینم» به عنوانِ دومین تجربهی آهنگسازی «صبا» در 9 قطعه منتشر شده است. او در این آلبوم نیز همانند اثر قبلیاش علاوه بر موسیقی الکترونیک، از ساز کمانچه بهره برده و علاوه بر آن یک قطعه را با همکاری روژین شرفی (آهنگساز الکترونیک) ساخته است.
آندریاس اشپکتل هم که پیش از این در کنسرت «یادهای پراکنده» به عنوان نوازنده و خواننده حضور داشت، در دو قطعه از آلبوم تازه صبا علیزاده به عنوان خواننده شرکت کرده است.
هر یک از قطعات آلبوم «شاید هرگز تو را نبینم» علاوه بر فضای موسیقایی متفاوت، روایت داستانی و صوتی خاص خود را دارند. به عنوان مثال در قطعه «سکوتهای در میان»، آهنگساز با انتخاب و برش سکوتهای بین سخنرانی سیاستمداران دوران رایش سوم (نازیها) و پخش دوباره آنها در بناهای معماری همان دوران و ضبط طنین این صداها تلاش کرده تا قطعهای تازه خلق کند که فضایی ملانکولیک و تأثیرگذار ایجاد کرده است.
«صبا علیزاده» در مراسم رونمایی آلبومش دربارهی نحوهی ساخت قطعات اجرا شده، توضیح داد که در طول مدتی که در این دو سال مشغول آهنگسازی بوده، موسیقی او نیز تحت تاثیر محیط پیرامون و شرایط اجتماعی قرار گرفته است.
او دربارهی قطعه «سکوتهای درمیان» گفت: «مدتی پیش به فیلم یکی از سخنرانیهای هیتلر برخوردم. چیزی که نظر مرا جلب کرد سکوتهای بین جملات بود. در آن فیلم تصویر از صورت هیتلر به انبوه جمعیت کات میخورد که طنین صدای هیتلر روی صورتشان را میشنیدی. من حس کردم باید در مواجهه با این سکوتها کاری کنم. به همین دلیل بعضی از مهمترین سخنرانیهای رایش سوم را جمعآوری کردم و سکوتهای بین جملات را بریدم و به یک متریال صوتی رسیدم و آن را در بناهایی که مربوط به رایش سوم بود پخش و طنین آنها را دوباره ضبط کردم. این شد که با متریال صوتی به دست آمده در نهایت قطعه را ساختم.»
این آهنگساز در ادامه قطعهی «شاید هرگز تو را نبینم» را اجرا کرد و گفت: «این قطعه بخشی از موسیقی سکانس پایانی انیمشین «نوازنده» است که تا یک قدمی فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه اسکار هم رفت . قطعهای که تداعی کنندهی لحظهی وداع دو عاشق است که یکدیگر را بعد از مدتها دیدهاند و باز هم به ناچار با هم وداع میکنند.»
این نوازنده و آهنگساز به عنوان سومین قطعه، « سایههای مخدوش» را اجرا کرد که در آلبوم به همراه آندریاس اشپکتل اجرا شده است.
«نوروز 99» آخرین قطعهای بود که در این مراسم توسط صبا علیزاده اجرا شد. او دربارهی این قطعه گفت: «برای من اتفاقات نوروز 99 فراموش نشدنی است و سایهی سیاهی که بر زندگی همهی ما افتاد به طوری که هرگز نتوانستم آن تصاویر را از ذهنم پاک کنم؛ اما من براین باورم که همه ما با امید زندهایم و به روشنایی امیدوار.»
«شاید هرگز تو را نبینم» حاصل دو سال تجربه ی زیسته صبا علیزاده است. این آهنگساز معتقد است سنگینی و تیرگی که در این دو سال بر آثارش سایه انداخته است بی تاثیر از محیط پیرامونش نیست. در هر کدام از قطعات این آلبوم نیز قصه ای نهفته که متاثر از فضای جامعه و پیرامون آن است که صبا علیزاده را لاجرم به بازگوکردنش ترغیب میکند.
در این پروژه کارگاه نوفه، موسسه این سیتو و کارگاه تصویر تهران به عنوان حامیان اصلی برگزاری بودند و ضبط و میکس آلبوم «شاید هرگزتو را نبینم» در کارگاه نوفه تهران انجام شده و صبا علیزاده به عنوان نوازنده کمانچه و تنبک و بخش الکترونیک اثر حضور داشته است. ضمن اینکه آذین حقیقی (کارگردان پروژه)، ساناز سلطانی (مدیر هنری و طراح گرافیک)، آذین نفر حقیقی (مشاور هنری و مدیراجرا)، رضا فرهادی (صدابردار)، نیوشا مزید آبادی (مشاور رسانهای)، سیمین علایی (ویرایش متن فارسی)، ندا منعم (ترجمه فارسی به انگلیسی)، سیاوش نقشبندی (عکس داخل دفترچه) دیگر عوامل اجرایی آلبوم را تشکیل میدهند.
«شاید هرگز تو را نبینم» به عنوانِ دومین تجربهی آهنگسازی «صبا» در 9 قطعه منتشر شده است. او در این آلبوم نیز همانند اثر قبلیاش علاوه بر موسیقی الکترونیک، از ساز کمانچه بهره برده و علاوه بر آن یک قطعه را با همکاری روژین شرفی (آهنگساز الکترونیک) ساخته است.
آندریاس اشپکتل هم که پیش از این در کنسرت «یادهای پراکنده» به عنوان نوازنده و خواننده حضور داشت، در دو قطعه از آلبوم تازه صبا علیزاده به عنوان خواننده شرکت کرده است.
هر یک از قطعات آلبوم «شاید هرگز تو را نبینم» علاوه بر فضای موسیقایی متفاوت، روایت داستانی و صوتی خاص خود را دارند. به عنوان مثال در قطعه «سکوتهای در میان»، آهنگساز با انتخاب و برش سکوتهای بین سخنرانی سیاستمداران دوران رایش سوم (نازیها) و پخش دوباره آنها در بناهای معماری همان دوران و ضبط طنین این صداها تلاش کرده تا قطعهای تازه خلق کند که فضایی ملانکولیک و تأثیرگذار ایجاد کرده است.
«صبا علیزاده» در مراسم رونمایی آلبومش دربارهی نحوهی ساخت قطعات اجرا شده، توضیح داد که در طول مدتی که در این دو سال مشغول آهنگسازی بوده، موسیقی او نیز تحت تاثیر محیط پیرامون و شرایط اجتماعی قرار گرفته است.
او دربارهی قطعه «سکوتهای درمیان» گفت: «مدتی پیش به فیلم یکی از سخنرانیهای هیتلر برخوردم. چیزی که نظر مرا جلب کرد سکوتهای بین جملات بود. در آن فیلم تصویر از صورت هیتلر به انبوه جمعیت کات میخورد که طنین صدای هیتلر روی صورتشان را میشنیدی. من حس کردم باید در مواجهه با این سکوتها کاری کنم. به همین دلیل بعضی از مهمترین سخنرانیهای رایش سوم را جمعآوری کردم و سکوتهای بین جملات را بریدم و به یک متریال صوتی رسیدم و آن را در بناهایی که مربوط به رایش سوم بود پخش و طنین آنها را دوباره ضبط کردم. این شد که با متریال صوتی به دست آمده در نهایت قطعه را ساختم.»
این آهنگساز در ادامه قطعهی «شاید هرگز تو را نبینم» را اجرا کرد و گفت: «این قطعه بخشی از موسیقی سکانس پایانی انیمشین «نوازنده» است که تا یک قدمی فهرست نهایی نامزدهای دریافت جایزه اسکار هم رفت . قطعهای که تداعی کنندهی لحظهی وداع دو عاشق است که یکدیگر را بعد از مدتها دیدهاند و باز هم به ناچار با هم وداع میکنند.»
این نوازنده و آهنگساز به عنوان سومین قطعه، « سایههای مخدوش» را اجرا کرد که در آلبوم به همراه آندریاس اشپکتل اجرا شده است.
«نوروز 99» آخرین قطعهای بود که در این مراسم توسط صبا علیزاده اجرا شد. او دربارهی این قطعه گفت: «برای من اتفاقات نوروز 99 فراموش نشدنی است و سایهی سیاهی که بر زندگی همهی ما افتاد به طوری که هرگز نتوانستم آن تصاویر را از ذهنم پاک کنم؛ اما من براین باورم که همه ما با امید زندهایم و به روشنایی امیدوار.»
«شاید هرگز تو را نبینم» حاصل دو سال تجربه ی زیسته صبا علیزاده است. این آهنگساز معتقد است سنگینی و تیرگی که در این دو سال بر آثارش سایه انداخته است بی تاثیر از محیط پیرامونش نیست. در هر کدام از قطعات این آلبوم نیز قصه ای نهفته که متاثر از فضای جامعه و پیرامون آن است که صبا علیزاده را لاجرم به بازگوکردنش ترغیب میکند.
در این پروژه کارگاه نوفه، موسسه این سیتو و کارگاه تصویر تهران به عنوان حامیان اصلی برگزاری بودند و ضبط و میکس آلبوم «شاید هرگزتو را نبینم» در کارگاه نوفه تهران انجام شده و صبا علیزاده به عنوان نوازنده کمانچه و تنبک و بخش الکترونیک اثر حضور داشته است. ضمن اینکه آذین حقیقی (کارگردان پروژه)، ساناز سلطانی (مدیر هنری و طراح گرافیک)، آذین نفر حقیقی (مشاور هنری و مدیراجرا)، رضا فرهادی (صدابردار)، نیوشا مزید آبادی (مشاور رسانهای)، سیمین علایی (ویرایش متن فارسی)، ندا منعم (ترجمه فارسی به انگلیسی)، سیاوش نقشبندی (عکس داخل دفترچه) دیگر عوامل اجرایی آلبوم را تشکیل میدهند.
منبع:
عکاس: سینا شیری
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 13:12
افزودن یک دیدگاه جدید