گروه دنگ شو در دانشگاه شیراز روی صحنه رفت
گزارشی از اولین اجرای «دنگ شو» پس از سه سال در ایران
موسیقی ما - خسرو نقیبی/ شیراز : «دنگ شو در شیراز روی صحنه خواهد رفت.» این خبر غافلگیرکنندهای بود که حدود یک هفته پیش میان هواداران این گروه موسیقی مدرن ایرانی پیچید. آخرین اجرای آنها در داخل مرزها به سال ۱۳۸۷ و کنسرت خیریهای برمیگشت که برای مؤسسه خیریه محک گذاشته بودند و پس از آن، تنها اخبار «دنگ شو» بود که از موفقیت تورها و برنامههایی که در بیرون مرزها داشتند، خبر میداد. پس از انتشار بینالمللی آلبوم اولشان، دیگر کمتر کسی فکر میکرد گستره تور آنها به داخل ایران هم برسد اما درست پس از برگزاری موفقترین دور کنسرتهایشان در قاره آمریکا، آنها چهارم و پنجم خرداد در دانشگاه شیراز روی صحنه رفتند تا به قول طاها شجاعنوری، به شهری که آلبوم اولشان وامدار نام و شاعر مطرحش است، سلام کنند. اصل خبر این است: «کنسرت پژوهشی گروه دنگ شو در شیراز که کمتر کسی تا قبل از روی صحنه رفتن آنها متصور بود به مرحله اجرا برسد، بدون کوچکترین حاشیهای در دو شب متوالی برگزار شد.»
از صمد طالقانی که مدیر گروه است و در این چندسال «دنگ شو» را به جایگاه کنونی رسانده، درباره این روزها میپرسم. اینکه روی صحنه رفتن «دنگ شو» در ایران برای خودشان عجیب نیست؟ میگوید «این یک دعوت رسمی از طرف دانشگاه شیراز بود و ما هم دوست داشتیم که دوباره در ایران روی صحنه برویم، پس آمدیم و تا الان هم مشکلی نداشتهایم.» سوال مهمتر این است که چرا «دنگ شو» در تهران نیست؟ «گفتم که. این یک دعوت از طرف دانشگاه شیراز بود. خود دنگ شو برنامهای برای گرفتن مجوز کنسرت در ایران نداشت و وقتی دیدیم همهچیز مهیاست تا در شیراز روی صحنه برویم آمدیم. اگر در تهران هم موقعیتی اینگونه پیش بیاید قطعا اجرا خواهیم داشت اما خودمان برای این کار برنامهای نداریم. این سفر را هم مثل یکی از تورهایمان نگاه میکنیم.
قرار است برای دو فیلم سینمایی کار موسیقی انجام دهیم و چیزهایی هم برای خودمان ضبط کنیم و پیشبینیمان این است که تا اواخر مرداد در ایران باشیم. اگر فرصتی برای اجرا هم پیش بیاید، چه بهتر.» برداشتم از حرفهای طالقانی این است که «دنگ شو» در حال حاضر خودش را یک گروه موسیقی بینالمللی ایرانی میبیند و نه گروهی که از ایران به بیرون مرزها سفر میکند. حرفم را تأیید میکند: «دنگ شو در این مدت بیرون ایران زندگی کرده. یک سال و نیم که در بانکوک ساکن بودیم و باقی زمانمان هم که به سفر و تورهای کنسرت گذشته است. بعد از مرداد هم این سفرها ادامه خواهد داشت. سفر به شیراز و تهران هم بخشی از برنامه این مدتمان بوده است».
البته که «دنگ شو» تحت هر شرایطی هم قرار نیست در تهران روی صحنه برود، چون طالقانی توضیح میدهد که سالنهای بزرگ به درد موسیقی «دنگ شو» نمیخورند و مثلا در سالن دوهزارنفره میلاد تهران، مخاطبی که ته سالن نشسته، ارتباط حسی لازم با موسیقیشان را برقرار نخواهد کرد. اینها یعنی اجرای تهرانِ «دنگ شو»، شرایط ویژهای خواهد داشت.
اجرایی مسلط، چنانکه از آنها و کیفیت کارشان انتظار میرود. طاها شجاعنوری دوسهباری از برگزارکنندگان میخواهد که نورها را کم کنند و از رفت وآمدهای میان سالن بکاهند اما پس از چندبار بازگوکردن این نکته، سرانجام طالقانی به طاها میگوید که امکان کمکردن نور سالن وجود ندارد. شجاعنوری این نکته را میگوید و این را هم متذکر میشود که خواندن یا دستزدن حضار، کار ضبط آنها را از این دو اجرا دچار اختلال خواهد کرد، چرا که «دنگ شو» قصد دارد اجرای شیراز خود را از آلبوم «شیراز چهلساله» منتشر کند. نکتهای که البته چندان باورپذیر نیست اما حاضران بهخاطر درخواست شجاعنوری این خواسته را میپذیرند و کنسرت در سکوت کامل برگزار میشود.
جز ماجرای سلام به شیراز، طاها در جای دیگری هم شیرازیها را به تشویق وامیدارد. وقتی میگوید «هرچند ترکیب دنگ شو را وامدار رومی هستیم اما روز و شب گروه بدون حافظ نمیگذرد» و تا پایان برنامه، سه شعر از حافظ را اجرا میکنند. نکته دیگر هم تمجید شایان و طاها (یعنی هر دو برادر) از کیفیت صدای سالن است که معتقدند این صدا در این فرصت کم، از صدایی که در چندسالن آمریکا در کنسرتهای پیشین داشتهاند، بهتر است.
نهایت ماجرا، یک کنسرت بیحاشیه و غیرجنجالیست. «دنگ شو» ییها به تهران بازمیگردند و صدای «شیراز چهلساله» در شیراز میماند. اینگونه همه راضی به زندگی روزمرهشان بازمیگردند.
- یک گروه بینالمللی
از صمد طالقانی که مدیر گروه است و در این چندسال «دنگ شو» را به جایگاه کنونی رسانده، درباره این روزها میپرسم. اینکه روی صحنه رفتن «دنگ شو» در ایران برای خودشان عجیب نیست؟ میگوید «این یک دعوت رسمی از طرف دانشگاه شیراز بود و ما هم دوست داشتیم که دوباره در ایران روی صحنه برویم، پس آمدیم و تا الان هم مشکلی نداشتهایم.» سوال مهمتر این است که چرا «دنگ شو» در تهران نیست؟ «گفتم که. این یک دعوت از طرف دانشگاه شیراز بود. خود دنگ شو برنامهای برای گرفتن مجوز کنسرت در ایران نداشت و وقتی دیدیم همهچیز مهیاست تا در شیراز روی صحنه برویم آمدیم. اگر در تهران هم موقعیتی اینگونه پیش بیاید قطعا اجرا خواهیم داشت اما خودمان برای این کار برنامهای نداریم. این سفر را هم مثل یکی از تورهایمان نگاه میکنیم.
قرار است برای دو فیلم سینمایی کار موسیقی انجام دهیم و چیزهایی هم برای خودمان ضبط کنیم و پیشبینیمان این است که تا اواخر مرداد در ایران باشیم. اگر فرصتی برای اجرا هم پیش بیاید، چه بهتر.» برداشتم از حرفهای طالقانی این است که «دنگ شو» در حال حاضر خودش را یک گروه موسیقی بینالمللی ایرانی میبیند و نه گروهی که از ایران به بیرون مرزها سفر میکند. حرفم را تأیید میکند: «دنگ شو در این مدت بیرون ایران زندگی کرده. یک سال و نیم که در بانکوک ساکن بودیم و باقی زمانمان هم که به سفر و تورهای کنسرت گذشته است. بعد از مرداد هم این سفرها ادامه خواهد داشت. سفر به شیراز و تهران هم بخشی از برنامه این مدتمان بوده است».
البته که «دنگ شو» تحت هر شرایطی هم قرار نیست در تهران روی صحنه برود، چون طالقانی توضیح میدهد که سالنهای بزرگ به درد موسیقی «دنگ شو» نمیخورند و مثلا در سالن دوهزارنفره میلاد تهران، مخاطبی که ته سالن نشسته، ارتباط حسی لازم با موسیقیشان را برقرار نخواهد کرد. اینها یعنی اجرای تهرانِ «دنگ شو»، شرایط ویژهای خواهد داشت.
- کنسرت پژوهشی
اجرایی مسلط، چنانکه از آنها و کیفیت کارشان انتظار میرود. طاها شجاعنوری دوسهباری از برگزارکنندگان میخواهد که نورها را کم کنند و از رفت وآمدهای میان سالن بکاهند اما پس از چندبار بازگوکردن این نکته، سرانجام طالقانی به طاها میگوید که امکان کمکردن نور سالن وجود ندارد. شجاعنوری این نکته را میگوید و این را هم متذکر میشود که خواندن یا دستزدن حضار، کار ضبط آنها را از این دو اجرا دچار اختلال خواهد کرد، چرا که «دنگ شو» قصد دارد اجرای شیراز خود را از آلبوم «شیراز چهلساله» منتشر کند. نکتهای که البته چندان باورپذیر نیست اما حاضران بهخاطر درخواست شجاعنوری این خواسته را میپذیرند و کنسرت در سکوت کامل برگزار میشود.
جز ماجرای سلام به شیراز، طاها در جای دیگری هم شیرازیها را به تشویق وامیدارد. وقتی میگوید «هرچند ترکیب دنگ شو را وامدار رومی هستیم اما روز و شب گروه بدون حافظ نمیگذرد» و تا پایان برنامه، سه شعر از حافظ را اجرا میکنند. نکته دیگر هم تمجید شایان و طاها (یعنی هر دو برادر) از کیفیت صدای سالن است که معتقدند این صدا در این فرصت کم، از صدایی که در چندسالن آمریکا در کنسرتهای پیشین داشتهاند، بهتر است.
نهایت ماجرا، یک کنسرت بیحاشیه و غیرجنجالیست. «دنگ شو» ییها به تهران بازمیگردند و صدای «شیراز چهلساله» در شیراز میماند. اینگونه همه راضی به زندگی روزمرهشان بازمیگردند.
منبع:
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1390 - 00:00
دیدگاهها
با تشکر از دانشجو های کانون موسیقی دانشگاه شیراز
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
ممنون
فوق العاده محشر غیر عادی بود!!!!!!!!!!!!!!11
ممنون از لطفتون . ایشاالله امسال هم برنامه هامون عالی باشه
خوشا به حال اونهایی که اونجا بودن!!!
حسودیمان شد
21 بهمن 91 در اصفهان دنگ شدیم.
حسی تکرار نشدنی.
عکس و گزارش میخواین برای غبطه خوردن به حال ما؟!
افزودن یک دیدگاه جدید