یک قرن تنبور به روایت نوازنده ۱۱۷ ساله ایران؛
با سوز تنبور به آرامش میرسم
موسیقی ما – راضیه غنجی: برایم تنبور میزند و با تنبورنوازیاش مرا به صحنه میبرد اما نه از آن صحنههایی که هنرمندان روی آن قرار میگیرند و مردم تشویقشان میکنند! «صحنه» آن هم از نوع کرمانشاهیاش. شهری که تجلیگاه ساز سوزناک تنبورنوازانی مثل «سید قدمیار حسینی» است که موهایش را سپید این راه کردند تا راه را سفید کنند برای فعالان این عرصه که روزگاری دور شاگردی این هنرمندان را کردهاند. در تمام مراحل گفتوگو نوهاش سلمان کنارمان مینشیند و پدر بزرگ را همراهی میکند مثل روزهایی که پدر بزرگ دستش را میگرفت تا راه برود. هفتمین جشنواره موسیقی نواحی امسال که بعد از شش سال وقفه برگزار شد یک اتفاق خوب را در خود داشت و آن اجرای سید قدمیار حسینی پیر تنبورنواز ایران بود. سید قدمیار که امروز در ۱۱۷ سالگی قرار دارد گاهی اوقات غم همه عزیزانی که از دست داده دلتنگش میکند دلش میخواهد بار سفر را ببندد و برود اما میگوید: روزی یکی از دوستانم به من گفت: من در روزنامه خواندم و کسی در خارج از ایران ۱۵۰ سال عمر کرده است تو خیلی عمر نکردهای! من هم با خنده گفتم پس نگران نباش من ۳۳ سال دیگر وقت دارم و فعلاً در کنارتان هستم.
او در این جشنواره بخشهایی از موسیقی تنبور با عنوان «طرز»، «کاکاردایی»، «بابافقیهی»، «شاخوشینی» و «منظومه لیلی و مجنون» را اجرا کرد. قدمیار فرزند سید تاریمراد (نوازنده تنبور) است و در حال حاضر در روستای بکتر سفلی از توابع شهرستان صحنه و منطقه جیحونآباد در استان کرمانشاه زندگی میکند.
او میگوید: «خاندان ما تنبورنواز بودهاند و همه نسل به نسل این ساز را فراگرفتیم و موسیقی بخشی از زندگی ما بوده، آهنگها و ملودیهای تنبورنوازی نسل به نسل منتقل شده تا به امروز رسیده است.»
سید قدمیار از دوستان و همدورهایهایش میگوید از سید امرالله شاه ابراهیمی، درویش امیر حیاتی، حسین روح تافی، سید احمد حسینی، سید الماس حسینی سیدالیاس حسینی، سید آقا مراد حسینی و از سید نصرالدین خاموشی به خوبی یاد میکند و او را استاد خود میداند.
«او درباره سید نصرالدین میگوید: من نزد سید نصرالدین خاموشی میرفتم تا تنبور را به صورت حرفهای یاد بگیرم او روزی من را صدا کرد و یک تنبور ساخته استاد خداوردی که یکی از مهمترین سازندگان تنبور بود به من هدیه داد و گفت: تو در این ساز مهارت بسیاری پیدا کردی و استاد شدهای و این را به عنوان هدیه به تو میدهم.»
از سید قدمیار میپرسم آیا هنوز هم آن ساز را داری، از دست و دلبازیش برایم میگوید و اینکه در سفری که به شیراز داشته تنبورنواز جوانی از او میخواهد این ساز را به او هدیه بدهد، او هم این کار را میکند و حالا یادگاری سید نصرالدین برای سید قدمیار شده یادگاری او به یک تنبورنواز دیگر.
سید قدمیار حسینی بر این مسئله تأکید میکند که در گذشته اساتید موسیقی تنها به تعلیم موسیقی مشغول نبودند بلکه در کنار آن آموزش رفتار درست و اخلاق نیکو همواره با موسیقی عجین بوده و در هر کلاس درس علاوه بر تنبور اخلاق هم تدریس میشده است.
از پیر تنبورنواز ایران میپرسم اگر قرار باشد یادگیری سازی را از نو آغاز کند دنبال چه میرود: «من اگر دوباره به دنیا بیایم علاوه بر تنبور سراغ تار میروم.» او از حضورش در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی که در آن برای اولین بار به روی صحنه اجرای عمومی رفت، میگوید: «تنبورنوازی در میان استقبال مردم خوب بود اما همچنان جمعهای صمیمانه خودمان در کرمانشاه را بیشتر دوست دارم. فضای شهرما بسیار آرام است و نواختن در آنجا حس عجیبی دارد سالن خیلی شلوغ بود.» او معتقد است باید جوانان را با ارزشهای موسیقی اصیل ایرانی آشنا کنیم و در این باره میگوید: ما باید به جوانانمان راه درست را در موسیقی نشان دهیم و تلاش کنیم موسیقی اصیل ایرانی و ارزشهای آن را به آنها معرفی کنیم تا جدی و با علاقه بیشتری در راه یادگیری موسیقی قدم بردارند.»
سید قدمیار عشق را مهمترین عامل در هنر میداند و میافزاید: اگر عشق نباشد انسان چیزی را یاد نمیگیرد در هر کاری عشق اهمیت بسیاری دارد.
سید قدمیار که اندوه فقدان بسیاری از عزیزانش را بر دوش کشیده داغ فرزند را از همه دشوارتر میداند اما ظاهراً غم نوهاش برایش بسیار سنگین بوده، سید سلمان نوه سید قدمیار از علاقه سید جمال به پدربزرگش میگوید: «برادرم ارتباط بسیار خوبی با پدر بزرگم داشت و پدربزرگم خیلی به او وابسته بود.»
سید قدمیار به رنگ سفید علاقه دارد و بزرگترین آرزویش سلامتی جوانهاست و اینکه نوههایش با مردم با رفاقت زندگی کنند و همواره سلامت باشند.
او در این جشنواره بخشهایی از موسیقی تنبور با عنوان «طرز»، «کاکاردایی»، «بابافقیهی»، «شاخوشینی» و «منظومه لیلی و مجنون» را اجرا کرد. قدمیار فرزند سید تاریمراد (نوازنده تنبور) است و در حال حاضر در روستای بکتر سفلی از توابع شهرستان صحنه و منطقه جیحونآباد در استان کرمانشاه زندگی میکند.
- تنبور را از پدرم فراگرفتم
او میگوید: «خاندان ما تنبورنواز بودهاند و همه نسل به نسل این ساز را فراگرفتیم و موسیقی بخشی از زندگی ما بوده، آهنگها و ملودیهای تنبورنوازی نسل به نسل منتقل شده تا به امروز رسیده است.»
سید قدمیار از دوستان و همدورهایهایش میگوید از سید امرالله شاه ابراهیمی، درویش امیر حیاتی، حسین روح تافی، سید احمد حسینی، سید الماس حسینی سیدالیاس حسینی، سید آقا مراد حسینی و از سید نصرالدین خاموشی به خوبی یاد میکند و او را استاد خود میداند.
«او درباره سید نصرالدین میگوید: من نزد سید نصرالدین خاموشی میرفتم تا تنبور را به صورت حرفهای یاد بگیرم او روزی من را صدا کرد و یک تنبور ساخته استاد خداوردی که یکی از مهمترین سازندگان تنبور بود به من هدیه داد و گفت: تو در این ساز مهارت بسیاری پیدا کردی و استاد شدهای و این را به عنوان هدیه به تو میدهم.»
از سید قدمیار میپرسم آیا هنوز هم آن ساز را داری، از دست و دلبازیش برایم میگوید و اینکه در سفری که به شیراز داشته تنبورنواز جوانی از او میخواهد این ساز را به او هدیه بدهد، او هم این کار را میکند و حالا یادگاری سید نصرالدین برای سید قدمیار شده یادگاری او به یک تنبورنواز دیگر.
سید قدمیار حسینی بر این مسئله تأکید میکند که در گذشته اساتید موسیقی تنها به تعلیم موسیقی مشغول نبودند بلکه در کنار آن آموزش رفتار درست و اخلاق نیکو همواره با موسیقی عجین بوده و در هر کلاس درس علاوه بر تنبور اخلاق هم تدریس میشده است.
- راز جوان ماندن سیدقدمیار از زبان خودش
- با تنبور به خواب میرفتم
از پیر تنبورنواز ایران میپرسم اگر قرار باشد یادگیری سازی را از نو آغاز کند دنبال چه میرود: «من اگر دوباره به دنیا بیایم علاوه بر تنبور سراغ تار میروم.» او از حضورش در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی که در آن برای اولین بار به روی صحنه اجرای عمومی رفت، میگوید: «تنبورنوازی در میان استقبال مردم خوب بود اما همچنان جمعهای صمیمانه خودمان در کرمانشاه را بیشتر دوست دارم. فضای شهرما بسیار آرام است و نواختن در آنجا حس عجیبی دارد سالن خیلی شلوغ بود.» او معتقد است باید جوانان را با ارزشهای موسیقی اصیل ایرانی آشنا کنیم و در این باره میگوید: ما باید به جوانانمان راه درست را در موسیقی نشان دهیم و تلاش کنیم موسیقی اصیل ایرانی و ارزشهای آن را به آنها معرفی کنیم تا جدی و با علاقه بیشتری در راه یادگیری موسیقی قدم بردارند.»
سید قدمیار عشق را مهمترین عامل در هنر میداند و میافزاید: اگر عشق نباشد انسان چیزی را یاد نمیگیرد در هر کاری عشق اهمیت بسیاری دارد.
- تنها ماندم
سید قدمیار که اندوه فقدان بسیاری از عزیزانش را بر دوش کشیده داغ فرزند را از همه دشوارتر میداند اما ظاهراً غم نوهاش برایش بسیار سنگین بوده، سید سلمان نوه سید قدمیار از علاقه سید جمال به پدربزرگش میگوید: «برادرم ارتباط بسیار خوبی با پدر بزرگم داشت و پدربزرگم خیلی به او وابسته بود.»
سید قدمیار به رنگ سفید علاقه دارد و بزرگترین آرزویش سلامتی جوانهاست و اینکه نوههایش با مردم با رفاقت زندگی کنند و همواره سلامت باشند.
منبع:
روزنامه ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 خرداد 1390 - 00:00
دیدگاهها
آخی چقدر نازنین و بامزه است این آقای نوازنده پیر و چقدر خوب روایت شده بود این گفتگو
به به بسیار ممنون از مطالبتون . حتما پیشنهاد میکنم اگر کسی امکانش رو داشت به منطقه ی جیحون آباد سر بزنه خالی از لطف نیست
افزودن یک دیدگاه جدید