گفتوگو با یکی از ۵۰ نوازنده برتر دنیا به انتخاب مجله انگلیسی و معتبر Songlines
علیاکبر مرادی: تنبور، تنها راوی موسیقی قدیم مشرقزمین و ایرانی است
موسیقی ما - لابد اگر موسیقی مقامی کار نمیکرد و زمینهی فعالیتش موسیقی سنتی بود، چهرهای بسیار شناخته شدهتر بود. اگرچه حالا نیز به عنوان یکی از بزرگترین موسیقیدانان ایرانی شناخته میشود، تا حدی که مجله معروف «Songlines» او را در میان 50 نوازنده برتر دنیا جای داده است.
«علیاکبر مرادی» را باید از معدود خنیاگران موسیقی مقامی دانست که به موسیقی ایرانی نیز تسلط کافی دارد. «مقامدان» است و آهنگساز و نوازنده صاحبسبک تنبور. او این ساز را در محضر اساتید بزرگِ تنبور چون سید ولی حسینی، سید محمود علوی، کاکی اللهمراد حمیدی، آمیرزا صید علی کفاشیان، درویشعلی میردرویشی و سید هاشم بهطور مستقیم یا از طریق آثارشان فرا گرفته است.
در این سالها علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی دست به جمعآوری، فراگیری و ثبت مقامات کهن تنبور کرده است. این مقامات (72 مقام) سالها بعد توسط خانه فرهنگهای جهان در پاریس و بعد از آن در ایران در چهار CD انتشار یافت. مرادی در جهت ثبت و ضبط و انتشار روایتهای اصیل موسیقی کردی تلاشهای فراوانی کرده و در شناخت و درک نغمههای اصیل موسیقی مناطق کُردنشین کارشناسی تمامعیار به شمار میرود و بسیاری از موسیقیدانان در داخل و خارج کشور به او و آثارش استناد میکنند.
اين مقامات از قديم شايد هزارها يا صدها سال قبل به صورت دستنخورده باقي ماندهاند. كساني كه روايتهايي از این موسیقی ارائه دادهاند، یا از اين فرهنگ نبوده يا اصلاً شاگرد اين ساز و موسيقي نبودهاند و در نتیجه اين روايتها به حقيقت نزديك نيست. مگر روایت كساني كه متعلق به همان فرهنگ بوده و سالها در اين كار شاگردي و تلمذ كرده و اساتيد بزرگ را از نزديك ديده باشند و در نهايت به عمق معاني اين مقامات رسيده باشند. تنها در این صورت است که چنين روايتي قابل اعتماد است.
«علیاکبر مرادی» را باید از معدود خنیاگران موسیقی مقامی دانست که به موسیقی ایرانی نیز تسلط کافی دارد. «مقامدان» است و آهنگساز و نوازنده صاحبسبک تنبور. او این ساز را در محضر اساتید بزرگِ تنبور چون سید ولی حسینی، سید محمود علوی، کاکی اللهمراد حمیدی، آمیرزا صید علی کفاشیان، درویشعلی میردرویشی و سید هاشم بهطور مستقیم یا از طریق آثارشان فرا گرفته است.
در این سالها علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی دست به جمعآوری، فراگیری و ثبت مقامات کهن تنبور کرده است. این مقامات (72 مقام) سالها بعد توسط خانه فرهنگهای جهان در پاریس و بعد از آن در ایران در چهار CD انتشار یافت. مرادی در جهت ثبت و ضبط و انتشار روایتهای اصیل موسیقی کردی تلاشهای فراوانی کرده و در شناخت و درک نغمههای اصیل موسیقی مناطق کُردنشین کارشناسی تمامعیار به شمار میرود و بسیاری از موسیقیدانان در داخل و خارج کشور به او و آثارش استناد میکنند.
***
- * شما بارها گفتهاید که تنبور تنها يك ساز نيست، بلکه موسيقي است. بحث را از اینجا شروع کنیم که منظورتان از اين عبارت چیست؟
- * ظاهراً اين مقامها هزار سال قدمت دارند.
- * برای سالهای زیادی مقامات تنبور عمومي نشده بود و تقریباً از 30 سال قبل بود که برخی موزیسینها روايتهايي از این ساز را منتشر کردند. در این میان بيشتر كساني كه نوازندهی تار يا سهتار بودند به اين سمت آمده و بعضاً به شهرت و محبوبيت هم دست پيدا كردند. با این وجود اين روايتها تا چه اندازه درست و تا چه حد برداشت آزاد از اين موسيقي بوده است؟
اين مقامات از قديم شايد هزارها يا صدها سال قبل به صورت دستنخورده باقي ماندهاند. كساني كه روايتهايي از این موسیقی ارائه دادهاند، یا از اين فرهنگ نبوده يا اصلاً شاگرد اين ساز و موسيقي نبودهاند و در نتیجه اين روايتها به حقيقت نزديك نيست. مگر روایت كساني كه متعلق به همان فرهنگ بوده و سالها در اين كار شاگردي و تلمذ كرده و اساتيد بزرگ را از نزديك ديده باشند و در نهايت به عمق معاني اين مقامات رسيده باشند. تنها در این صورت است که چنين روايتي قابل اعتماد است.
- * امروزه در مورد ساز تنبور حرفها و بحثهاي زيادي مطرح میشود و در رپرتوارهاي مختلف از اين ساز استفاده ميشود و حتي نوازندگان جواني هستند كه ادعا ميكنند به اين ساز تكنيكهايي را اضافه كرده و كارهاي خاص و تازهاي انجام ميدهند. تعريف شما از تكنيك در اين ساز و اين موسيقي چيست و آيا اين نوآوريها اتفاقات خوبي هستند يا آسيبزننده؟
- * در نوازندگي شما به واسطه شناختتان از موسيقي رديف، الهاماتي از اين موسيقي و حتي موسيقيهاي ديگر هم وجود دارد. مرز اين الهام گرفتن از ديگر موسيقيها را چطور ميتوان تعيين كرد؟
- * در چند سال گذشته بحث ثبت شدن تار به نام آذربايجان پيش آمده اما اين بحث در مورد تنبور پيش نيامده در حالي كه به نظرم تنبور بسیار قديميتر از تار است.
- * همان كتابي كه جايزه جشن خانه موسيقي را از آن خود کرد.
- * در 30، 40 سال گذشته محققان برجستهاي اين مقامات را گردآوري كردهاند يا موسيقيدانان محلي را به تهران دعوت كرده و يكسري آثار ضبط شده. اما باز هم آن كمكي كه بايد به موسيقي محلي ميشده، انجام نشده است. به نظرم تلاش شما براي راهاندازي «خانه تنبور» در كرمانشاه ميتواند الگوي سنتي آكادميك باشد براي اينكه به جاي دعوت از اساتيد يا رفتن نزدشان و ضبط كارشان آكادميهاي كوچك مكتبخانهاي شكل بگيرد كه همانجا رشد كند.
- * به عنوان سوال پايانی، شهرتي كه ساز تنبور در حال حاضر دارد را دوتار ندارد و به همان ميزان تغييراتي كه در تنبور به وجود ميآيد در دوتار به وجود نيامده. البته روايتهاي دوتار به شكل خراساني نسبت به اتفاقاتي كه بهخصوص در پايتخت ميافتد دقيقتر است. به نظر شما اين اتفاقات براي كدام يك از اين دو ساز بهتر بوده است؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 فروردین 1394 - 15:54
دیدگاهها
همیشه سلامت باشند استاد مرادی
افزودن یک دیدگاه جدید