لوریس چکناواریان در دومین «شب آهنگسازان ایرانی» چوب رهبری به دست گرفت
اجرایی برای عشق در حضور خالق عاشقانهها
موسیقی ما - ارکستر سمفونیک البرز به رهبری «سهراب کاشف» و ارکستر مایستری ارسلان کامکار، شب گذشته در دومین برنامه «شب آهنگسازان ایرانی»، رپرتوار خود را به اجرای قطعات لوریس چکناواریان اختصاص داد. این برنامه در واقع اقتباسی از سوئیتهای مختلف این آهنگساز و مایستروی جهانی در آستانه هشتاد سالگی بود که تاکنون 80 اثر نگاشته و بخش مهمی از آنها را به عاشقانهها اختصاص داده است. شاید به همین دلیل است که چکناواریان در کلیپی که پیش از شروع کنسرت از او پخش میشود این اجرا را به «عشق» تقدیم میکند و میگوید: «عشق را همیشه زنده نگه دارید چراکه با عشق زندهایم».
به گزارش سایت «موسیقی ما» ارکستر البرز در اولین کنسرت خود که مربوط به اجرای آثار هوشنگ کامکار بود، بخش اول برنامه را به اجرای آثار کلاسیک و بخش دوم آن را به اجرای قطعات ایرانی اختصاص داده بود؛ اما بنا به گفتهي سهراب کاشف، در این برنامه رسم را شکستند و تمام قطعات این کنسرت به اجرای قطعات لوریس چکناواریان اختصاص داده شد. پیش از شروع برنامه به دلیل فوت پدر محمدحسین تفرشی تهیهکننده کنسرت، گروه به احترام پدر او بعد از یک دقیقه سکوت برنامه را آغاز کردند و در ابتدا قسمتهایی از «سوئیت آرارات» که در هفت بخش نوشته شده را اجرا کردند. این قطعه که مربوط به فرود کشتی نوح روی آرارات به روایت تورات است در پنج بخش اجرا شد.
قطعه دوم این برنامه به اپرای «پردیس و پریسا» اختصاص داشت که چکناواریان آن را در سال 1972 میلادی (1350 خورشیدی) یعنی زمانی که رهبر اپرای تهران بود نوشته و اولینبار هم در همان سال اجرا شده است. این اپرای از قطعات بسیار مشهوری است که در همان سالها بسیار مورد توجه قرار گرفت، به طوری که کمپانی BMW از آن در تبلیغات خود استفاده کرد و در کشورهایی نظیر مکزیک نیز این قطعه نزدیک دو سال از تلویزیون پخش شد. ارکستر البرز در این اجرا دو سوئیت از این اپرا را اجرا کرد. «رقص پیزیکاتو» بخشی از سوئیت دوم بود که در آن سازهای زهی در سکوت سایر سازهای ارکستر به اجرایی به صورت پیزیکاتو - بدون آرشه- پرداختند.
اپرای «رستم و سهراب»، پنجمین بخش از این کنسرت بود که لوریس چکناواریان 25 سال برای نوشتن آن زمان صرف کرده است و ده سال پیش شاهد اجرای عروسکی آن توسط «بهروز غریبپور» بودیم، شاید بتوان گفت این آهنگساز جزو نخستین موسیقیدانهای ایرانی است که به فردوسی و داستانهای شاهنامه توجه نشان داده که انعکاسش را در اپراهایی چون «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» میتوان دید. در این کنسرت یک سوئیت از این اپرا اجرا شد که مربوط به صحنهای عاشقانه از شاهنامه است؛ صحنهای که تهمینه به خوابگاه رستم میرود و به او اظهار عشق میکند. روح شرقی برخی آثار چکناوارایان در این قطعه به خوبی احساس میشد و در واقع یک قطعه کلاسیک ایرانی به گوش شنونده میرسید.
بخش آخر کنسرت به پوئم سمفونی «کوروش کبیر» اختصاص داشت؛ این سمفونی در سه قسمت و ده قطعه نوشته شده که بخشهایی از آن در این برنامه اجرا شد. این قطعه که بخش اول آن مربوط به ازدواج ماندانا و کامبیز بود با ترومپت آغاز شد و با پیوستن بادیها و زهیها، فضایی پرشکوه و با قدرت به وجود آورد. در بخشهای بعدی که با قطعه منشور حقوق بشر پایان یافت، اجرای پر قدرت سازهای بادی رنگ و بویی حماسی و با شکوه به این مجموعه داده بود که در کنار ضربات قوی سازهای کوبهای، این فضای حماسی تشدید میشد. چکناواریان برای نوشتن اين سمفونی از كتب تاريخی 2 تن از مورخان يونانی به نامهای «هرودوتوس» و «سنوفون» بهره گرفته و دو سال پیش نوشتن آن را به پایان رسانده که اولین اجرای آن همان سال به مناسبت نمايش لوح «كوروش كبير» در نواحی مختلف ايالات متحده آمريكا توسط گروه فيلارمونيك در «سانفرانسيسكو» به رهبری «لوريس چكناواريان» رقم خورد.
بعد از پایان این قطعه حماسی بود که «کاشف» از لوریس چکناواریان که در بین تماشاگران نشسته بود، دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و به صورت افتخاری بار دیگر این قطعه را رهبری کند. لوریس چکناواریان هم که در بین تشویق تماشاگران و با همراهی «سهراب کاشف» روی صحنه آمد، تحت تاثیر این شب قرار گرفته بود و بعد از به دست گرفتن چوب رهبری خطاب به تماشاگران گفت: «از شما عزیزان تشکر میکنم. من امشب خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم، آن هم به خاطر حضور شما که انقدر فوقالعاده هستید. شما امشب در آستانه 80 سالگی من، به من زندگی دادید و من چنین هدیهای از شما را هیچگاه فراموش نخواهم کرد.»
این آهنگساز درباره اجرای ارکستر سمفونیک البرز گفت: «امروز دوستانم در گروه اجرایی فوقالعاده بودند و من در طول اجرا، به شدت تحت تاثیر آنها قرار گرفتم؛ ضمن اینکه امروز سهراب کاشف را رهبر ارکستری جوان، فوقالعاده پرحرارت و با احساس دیدم که خیلی چیزها را همین امشب از او یاد گرفتم. اصولاً زندگی همین است؛ یک خیابان دو طرفه که باید در آن از افراد مختلف آموخت؛ به ویژه اینکه این افراد، جوانها باشند چراکه آنها دنیا را جور دیگری میبینند.»
به این ترتیب لوریس چکناواریان بعد از چند سال دوری از صحنه چوب رهبری به دست گرفت و قطعه «ایران» را به همراه ارکستر البرز رهبری کرد. هنرمندی که در این سالها به نگاشتن قطعات موسیقی مشغول بوده و به همین دلیل چند سالی او را به عنوان رهبر روی صحنه ندیده بودیم. هنرمندی که به خصوص در این چند سال اخیر خلوت گزیده بود و در انزوای خود مشغول خلق آثارش بود و به همین دلیل است که میگوید: «پدر پدربزرگ من بعد از جنگ ارمنستان «چکناوار» -تارک دنیا- شد و 70 سال در کوهها زندگی کرد. من هم در زندگی شخصی و هنری خود چکناوار بودهام و همیشه در انزوای خود به سرمیبردم، در غیر این صورت نمیتوانستم انقدر موسیقی بنویسم. من چون برای فردا زندگی میکنم، نگران امروز خود نیستم و امید دارم که آثارم در بین آیندگان زنده بماند. من از خود چیزی ندارم و تمام آثارم را از مردم و خداوند الهام میگیرم و مثل آینه به شما پس میدهم. برای همین است که احساس زنده بودن میکنم.»
و به این ترتیب دومین شب از «آهنگسازان ایرانی» با اجرای دوباره یک بخش از «سوئیت آرارات» به رهبری سهراب کاشف به پایان رسید.
هوشنگ کامکار، کامبیز روشن روان، علی ترابی، حمید اسفندیاری، سینا حجازی، میترا حجار، عبدالحسین مختاباد، هانا کامکار، آرمان گرشاسبی و افشین معصومی از میهمانان ویژه کنسرت دومین «شب آهنگسازان ایرانی» بودند.
به گزارش سایت «موسیقی ما» ارکستر البرز در اولین کنسرت خود که مربوط به اجرای آثار هوشنگ کامکار بود، بخش اول برنامه را به اجرای آثار کلاسیک و بخش دوم آن را به اجرای قطعات ایرانی اختصاص داده بود؛ اما بنا به گفتهي سهراب کاشف، در این برنامه رسم را شکستند و تمام قطعات این کنسرت به اجرای قطعات لوریس چکناواریان اختصاص داده شد. پیش از شروع برنامه به دلیل فوت پدر محمدحسین تفرشی تهیهکننده کنسرت، گروه به احترام پدر او بعد از یک دقیقه سکوت برنامه را آغاز کردند و در ابتدا قسمتهایی از «سوئیت آرارات» که در هفت بخش نوشته شده را اجرا کردند. این قطعه که مربوط به فرود کشتی نوح روی آرارات به روایت تورات است در پنج بخش اجرا شد.
قطعه دوم این برنامه به اپرای «پردیس و پریسا» اختصاص داشت که چکناواریان آن را در سال 1972 میلادی (1350 خورشیدی) یعنی زمانی که رهبر اپرای تهران بود نوشته و اولینبار هم در همان سال اجرا شده است. این اپرای از قطعات بسیار مشهوری است که در همان سالها بسیار مورد توجه قرار گرفت، به طوری که کمپانی BMW از آن در تبلیغات خود استفاده کرد و در کشورهایی نظیر مکزیک نیز این قطعه نزدیک دو سال از تلویزیون پخش شد. ارکستر البرز در این اجرا دو سوئیت از این اپرا را اجرا کرد. «رقص پیزیکاتو» بخشی از سوئیت دوم بود که در آن سازهای زهی در سکوت سایر سازهای ارکستر به اجرایی به صورت پیزیکاتو - بدون آرشه- پرداختند.
- عشق به روایت لوریس چکناواریان
اپرای «رستم و سهراب»، پنجمین بخش از این کنسرت بود که لوریس چکناواریان 25 سال برای نوشتن آن زمان صرف کرده است و ده سال پیش شاهد اجرای عروسکی آن توسط «بهروز غریبپور» بودیم، شاید بتوان گفت این آهنگساز جزو نخستین موسیقیدانهای ایرانی است که به فردوسی و داستانهای شاهنامه توجه نشان داده که انعکاسش را در اپراهایی چون «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» میتوان دید. در این کنسرت یک سوئیت از این اپرا اجرا شد که مربوط به صحنهای عاشقانه از شاهنامه است؛ صحنهای که تهمینه به خوابگاه رستم میرود و به او اظهار عشق میکند. روح شرقی برخی آثار چکناوارایان در این قطعه به خوبی احساس میشد و در واقع یک قطعه کلاسیک ایرانی به گوش شنونده میرسید.
بخش آخر کنسرت به پوئم سمفونی «کوروش کبیر» اختصاص داشت؛ این سمفونی در سه قسمت و ده قطعه نوشته شده که بخشهایی از آن در این برنامه اجرا شد. این قطعه که بخش اول آن مربوط به ازدواج ماندانا و کامبیز بود با ترومپت آغاز شد و با پیوستن بادیها و زهیها، فضایی پرشکوه و با قدرت به وجود آورد. در بخشهای بعدی که با قطعه منشور حقوق بشر پایان یافت، اجرای پر قدرت سازهای بادی رنگ و بویی حماسی و با شکوه به این مجموعه داده بود که در کنار ضربات قوی سازهای کوبهای، این فضای حماسی تشدید میشد. چکناواریان برای نوشتن اين سمفونی از كتب تاريخی 2 تن از مورخان يونانی به نامهای «هرودوتوس» و «سنوفون» بهره گرفته و دو سال پیش نوشتن آن را به پایان رسانده که اولین اجرای آن همان سال به مناسبت نمايش لوح «كوروش كبير» در نواحی مختلف ايالات متحده آمريكا توسط گروه فيلارمونيك در «سانفرانسيسكو» به رهبری «لوريس چكناواريان» رقم خورد.
- سورپرایزی که به رهبری لوریس چکناواریان ختم شد
بعد از پایان این قطعه حماسی بود که «کاشف» از لوریس چکناواریان که در بین تماشاگران نشسته بود، دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و به صورت افتخاری بار دیگر این قطعه را رهبری کند. لوریس چکناواریان هم که در بین تشویق تماشاگران و با همراهی «سهراب کاشف» روی صحنه آمد، تحت تاثیر این شب قرار گرفته بود و بعد از به دست گرفتن چوب رهبری خطاب به تماشاگران گفت: «از شما عزیزان تشکر میکنم. من امشب خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم، آن هم به خاطر حضور شما که انقدر فوقالعاده هستید. شما امشب در آستانه 80 سالگی من، به من زندگی دادید و من چنین هدیهای از شما را هیچگاه فراموش نخواهم کرد.»
این آهنگساز درباره اجرای ارکستر سمفونیک البرز گفت: «امروز دوستانم در گروه اجرایی فوقالعاده بودند و من در طول اجرا، به شدت تحت تاثیر آنها قرار گرفتم؛ ضمن اینکه امروز سهراب کاشف را رهبر ارکستری جوان، فوقالعاده پرحرارت و با احساس دیدم که خیلی چیزها را همین امشب از او یاد گرفتم. اصولاً زندگی همین است؛ یک خیابان دو طرفه که باید در آن از افراد مختلف آموخت؛ به ویژه اینکه این افراد، جوانها باشند چراکه آنها دنیا را جور دیگری میبینند.»
به این ترتیب لوریس چکناواریان بعد از چند سال دوری از صحنه چوب رهبری به دست گرفت و قطعه «ایران» را به همراه ارکستر البرز رهبری کرد. هنرمندی که در این سالها به نگاشتن قطعات موسیقی مشغول بوده و به همین دلیل چند سالی او را به عنوان رهبر روی صحنه ندیده بودیم. هنرمندی که به خصوص در این چند سال اخیر خلوت گزیده بود و در انزوای خود مشغول خلق آثارش بود و به همین دلیل است که میگوید: «پدر پدربزرگ من بعد از جنگ ارمنستان «چکناوار» -تارک دنیا- شد و 70 سال در کوهها زندگی کرد. من هم در زندگی شخصی و هنری خود چکناوار بودهام و همیشه در انزوای خود به سرمیبردم، در غیر این صورت نمیتوانستم انقدر موسیقی بنویسم. من چون برای فردا زندگی میکنم، نگران امروز خود نیستم و امید دارم که آثارم در بین آیندگان زنده بماند. من از خود چیزی ندارم و تمام آثارم را از مردم و خداوند الهام میگیرم و مثل آینه به شما پس میدهم. برای همین است که احساس زنده بودن میکنم.»
و به این ترتیب دومین شب از «آهنگسازان ایرانی» با اجرای دوباره یک بخش از «سوئیت آرارات» به رهبری سهراب کاشف به پایان رسید.
- گروه اجرایی ارکستر البرز
هوشنگ کامکار، کامبیز روشن روان، علی ترابی، حمید اسفندیاری، سینا حجازی، میترا حجار، عبدالحسین مختاباد، هانا کامکار، آرمان گرشاسبی و افشین معصومی از میهمانان ویژه کنسرت دومین «شب آهنگسازان ایرانی» بودند.
منبع:
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 9 مرداد 1394 - 23:00
دیدگاهها
خداوند بهشون زندگی و سلامتی بده ♥
از این آدم انسان تر نداریم ❤
خدا نگهدارشون باشه بسیار انسان وارسته و وطن پرستی هستن باعث افتخار و سر بلندی ایران هستند.
چه عالی
فوووووق العاده بود مایسترو
سلام وقتي به تماشاي كنسرت رفتم شادابي وجواني بچه هاي سازهاي بادي خيلي جالب بود فقط مثل اينكه اقايان پورمعين وحفظي فرد وتاجيك بر خلاف انتقادي كه به اساتيد خود هميشه داشتند حاضر نيستند به اين راحتي دل بكنند !!!!؟؟؟؟؟
افزودن یک دیدگاه جدید